Blir "neste generasjon" spill for dyre for tredjepartsutviklere?

#1
Joystiq har en interessant post om Scarfacespillet. Spillet vil komme til PS2, XB, PC og PSP, men X360 versjonen har da fått merke effekten av kostnadskuttøksen.

Kan det være utviklingen av spill til PS3 og X360 vil bli så dyrt for tredjepartsutviklere at de kommer til å gi ut færre spill? Og kan dette bety at flere tredjepartsutviklere vil prioritere Wii i neste generasjon for å kutte utviklingkostnader? Eller er dette bare et resultat av at PS2 og XB har en betydelig større brukerbase enn det har X360 enda, og derfor vil selge bedre på de?

Kilde
 

Kilik

Lokal moderator
#2
Jeg tror ganske sikkert vi får se færre spill. Capcom har halvert antall spill de gir ut på få år, men har fortsatt like mange ansatte. Ikke at det er negativt i seg selv, det gis ut nok av dårlige og middelmådige spill, men det viser at antall arbeidstimer bak et gjennomsnittlig spill har doblet seg.

Mange spår at vi får se de første spillene med budsjett på linje med Hollywood-produksjoner i løpet av denne generasjonen. Her snakker vi om produksjoner med 300-400 personer over 2-3 år, noe bare Sony, MS, Nintendo, EA, Square-Enix, Ubi Soft og håndfull andre selskaper har råd til. Jeg håper og tror at de små og mellomstore selskapene skjønner at de ikke kan konkurrere direkte med dette, og heller satser på alternative og originale spillopplevelser. Her kommer nok Wii og DS inn i bildet.
 
#3
Om bare spillutviklere fikk mer kontroll over utsalgsprisen. Da kunne spill med lavere budsjetter også hatt lavere pris, slik at man betaler for hva man får (ikke i underholdning eller spilletid nødvendigvis, men for produksjonsverdi, som mange synes er essensielt). På denne måten kunne spillutviklere satset på mer vågale konsepter og ikke fryktet like lavt salg. Litt som hvordan spillmarkedet til PC er, egentlig.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Personlig tror jeg flere "nestegenrasjons" spill blir scrappa fordi de rett og slett ikke holder høy nok grafisk standard. Etter det jeg kunne se var det minimal forskjell på PS2 og 360 versjonene av spillet og det holder bare ikke mål.
Er bare et spørsmål om tid før utgivere innser at å gi ut spill som Gun på 360 når de i praksis ser identiske ut med de eldre konsollene, men koster 100-lappen mer bare ikke nytter.
Gun er vel og et av de spilla som veldig fort gikk ned i pris og ble bytta inn i hauger og lass? :p
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#5
Nettopp derfor har jeg et godt øye til Nintendo som gir ut utviklingssettet til Wii for 20 kilodollar (jeg synes å huske PS2 sin gikk for $200 000?). Samtidig er arkitekturen til Wii mye av det samme som Gamecubens (om det er bra eller dårlig kan diskuteres, men det er ikke poenget mitt), pluss at SDK-en (software development kit) bygger videre på det som allerede er velkjent blant utviklerne som har laget spill til Gamecube. Jeg gleder meg virkelig til å se hva indiemarkedet har å by på til Virtual Console, oppfinnsomhet over grafikk any day.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Amen-et en gang til for sannhet. :p
 
#7
SITAT(Alex @ 31.07.06, 04.11) 17458
Om bare spillutviklere fikk mer kontroll over utsalgsprisen. Da kunne spill med lavere budsjetter også hatt lavere pris, slik at man betaler for hva man får (ikke i underholdning eller spilletid nødvendigvis, men for produksjonsverdi, som mange synes er essensielt). På denne måten kunne spillutviklere satset på mer vågale konsepter og ikke fryktet like lavt salg. Litt som hvordan spillmarkedet til PC er, egentlig.
[/b]
Men med for frie tøyler ville sikkert folk som EA gitt en blodpris til alle titusentalls av drittspillene de lanserer hvert år.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#8
Hvorfor bryr du deg om EAs prising av drittspillene sine? Eller noen andre for den saks skyld?
 
#9
SITAT(sortulv @ 01.08.06, 11.36) 17659
Men med for frie tøyler ville sikkert folk som EA gitt en blodpris til alle titusentalls av drittspillene de lanserer hvert år.
[/b]
Dermed ville de sikkert solgt deretter. Jeg tror at spillutviklerne skjønner at de ikke kan ta særlig mer enn dagens priser for et spill. Spesielt når PC-spilla som regel er en hundrelapp eller to billigere.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
TAKK for at det er flere enn meg som har merket det. :p