blu-ray

Jeg ser ærlig talt ikke vitsen med så mye lagringsplass. Neste generasjons spill kommer sikkert til å bruke mer plass enn dagens spill, men tror HD DVD hadde holdt i massevis med sine 15(?)GB. Det har jo også blitt spekulert en del i om Xbox 2 bare vil bruke vanlige DVD-er, så det bør i såfall bety at det i realiteten ikke kreves mer plass. Noen som vet om blue-ray vil være dyrere å produsere enn DVD eller HD DVD? Hvis ikke er det jo ikke noe galt i å bruke dem.

oma

Village Drunk
ville være dyrere i begynnelsen sier de, men ellers ville prisene synke slik som vanlige nye produkter...

det blir aldri nok plass.
neste generasjons spill kommer til aa ha hoyere opplosning texturer, mere polygon data, mere fysikk, hoyere kvalitets lyd og musikk ++
Bedre aa ha litt ekstra enn aa ha for lite.
Rockstar hadde jo problemer med aa faa GTA:SA inn paa en DVD plate...

Når man sammeligner de største spillene på PSone med PS2 så ser man jo fort at plass vil man aldri få nok av. Cirka 10 ganger så mye plass er jo ganske mye, så 50gb kommer nok til å komme godt til nytte i neste generasjons spillekonsoller.

Nei, Rockstar hadde problemer med å skvise GTA:SA inn på en single layer dvd som er på 4.37GB. De kunne fint hatt GTA på en Dual Layer plate uten å svette i det hele tatt. Tror ikke det blir nødvendig med 50GB med det første. Tross alt så går Xbox360 for Dual Layer plater. Du vil fint få plass til spill på litt over 9GB på de platene.

BlueRay plater er overflødig med det første. Men å tenke fremover er selvfølgelig ikke en dum ting. Men 50GB ? Hallo, da tar du godt i..

Men hvorfor ikke bare cartridge? non små stilig noen. så slipper man loading og de er mye enklere å ha med å gjøre.

Opprinnelig skrevet av Baku@28.03.2005, 20.03
Men hvorfor ikke bare cartridge? non små stilig noen. så slipper man loading og de er mye enklere å ha med å gjøre.
197246​
Fordi prisen er skyhøy feks ?

Er du interessert i å reise tilbake i tid prismessig kanskje ? Husker du N64 spilla som lå på 900 spenn per stk ? Det er ran i dagslys.

oma

Village Drunk
nå ble jo ikke jeg en spiller før år 1999-2000 da men kostet ikke n64 spillene rundt 500-600....

Nei, de kostet 8-900..

Det var veldig få N64spill i den prisklassen. Jeg så noen, men for det meste fløt prisen mellom 500 og 700 kroner. Hvertfall om en så i skikkelige butikker.

698 tror jeg nye N64 spill lå på. I tilegg var den selektive titler til 899(!!), som Conker's Bad Fur Day (som jeg fant til 250 :D )

Herregud, hemmelige prisavtaler? Som om jeg ikke hata Nintendo fra før av pga Pokèmon og deres grådige kapitalistiske svindling av småbarn. En stor kaktus og pimpslap sendes i posten til Nintendo.

Opprinnelig skrevet av WiKKiDCLOWN@28.03.2005, 13.59
Nei, Rockstar hadde problemer med å skvise GTA:SA inn på en single layer dvd som er på 4.37GB. De kunne fint hatt GTA på en Dual Layer plate uten å svette i det hele tatt. Tror ikke det blir nødvendig med 50GB med det første. Tross alt så går Xbox360 for Dual Layer plater. Du vil fint få plass til spill på litt over 9GB på de platene.

BlueRay plater er overflødig med det første. Men å tenke fremover er selvfølgelig ikke en dum ting. Men 50GB ? Hallo, da tar du godt i..
197044​

Sant nok, men naar man ser paa at 4,37 GB er for lite naa, da holder ikke dobbelt av det i neste generasjon. 9 GB blir for lite tror jeg nok. Sikkert ikke i starten, men etter hvert. Man snakker ikke bare om et sett med hoyere opplosnings teksturer f.eks, men om "materialer" som bestar av alt mellom 1-6 tekstuer (diffuse maps, specular maps, bump/normal maps og kanskje displacement maps, enviroment maps etc etc).
I Getaway hadde dem mellom 2-3GB med texurer (KUN diffuse maps), naa multipliser det med 3-4 og du ender opp med en stor mengde teksturer. Ut ifra min egen erfaring innen 3D prosjekter, er det alltid folderen med tekstuer som blir storst.

Men dette er bare teksturene (som kanksje riktig nok er det som tar mest plass, sett bort ifra eventuelle video snutter). Flere kanaler lyd spor snakker vi ogsaa om etc etc. Alt skrus opp.
Saa aa gaa for 50GB er kanskje ikke en saa daarlig idee allikevel. ;)

Kilik

Lokal moderator
Tja, det er flere spill på både PS2 og Xbox som allerede er dual-layer. F.eks. er Gran Turismo 4 er på rundt 6 GB og MGS2: Substance er på 7-8 GB.

Med grafikkøkningen som ventes i neste generasjon bør vi nok forvente firedobling i plass. Altså rundt 20-30 GB for et toppspill. At Microsoft da velger å fortsette med DVD (max 8 GB) også i neste generasjon, virker som dårlig langsiktig tankegang...

Kilik

Lokal moderator
Mot en felles DVD-avløser

Forhåpentligvis tar de til fornuften og kommer med en felles standard. De må jo ha lært litt av suksessene til CD- og DVD-standardene...

Hva med en slags "best of both worlds"-filosofi. Altså størrelsen til Blue-ray og bakoverkompabiliteten til HD-DVD i en standard. Det hadde vært noe...