Buggz lager arkadespill

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#1
Norwegian Developer Conference, en (knallbra) utviklerkonferanse som er hver juni i Spektrum. I år har jeg ikke bare sendt inn min første abstract for å holde et foredrag, men firmaet jeg jobber i (Novanet) har stand og vi skal lage en arkademaskin. Da må jeg selvsagt lage spill til den og, hovedsaklig 2-player siden vi skal utstyre den med en Tank:


Da jeg var liten spilte jeg et lite romskilsspill ihjel. Det het Roketz og eide som faen! Man valgte skip, et maskingevær (av 9), en type rakett/bombe (av 9) og to accessories som f.eks. minsker effekten av gravitasjon, gjør deg udødelig i noen få sekunder om du får lite helse, gjør at du flyr raskere, etc etc. Så velger man et brett og prøver å knuse trynen på hverandre. Eller! Eller så flyr man om kapp _samtidig_ som man knuser trynen til hverandre slik at motstanderen må begynne runden på nytt. Slik at han kommer deg i møte og knuser deg før du når målstreken og også må begynne på nytt.




Det finnes visst et eldre spill som heter Turboraketti som var mye det samme. Det var enkelt, variert og vanvittig moro, så jeg tenker å ta noen av elementene og prøve å ikke bæsje helt på leggen mens jeg lærer meg hvordan Unity fungerer. Foreløpig ser klonen min slik ut:

 

Terje

mostly harmless
#2
Turboraketti er noe "alle" hadde på Amiga. Kun for to spillere, fantes ingen vs AI modus. Enkel moro ja, kunne velge mellom et antall våpen før man starta og kunne justere alt som hvor mye drivstoff en har, tyngdekraften og hvor mye juling en tålte. Motoren var god, den nevnte tyngdekraften er en ting men det var og luftmotstand og vekten av skipene spilte inn. Partikler fra skudd spratt rundt. Man hadde en hjemmebase der man kunne reparere og få ny ammunisjon, og jo mer man fylte opp jo tyngre ble skipet. Deler av banene kunne være under vann hvor man fikk høyere motstand og måtte tenke på oppdrift også. Det finnes ingen gode youtuber av det ser det ut til. Men det var kanonmoro.

 
Sist redigert:
#3
Oh, min favoritt i denne sjangeren var det finske freeware-spillet "Wings". Her kunne man i tillegg bygge baser med egne kanoner og styrker, samt prøve å få de sivile styrkene til å jobbe for seg. Mye worms-aktige våpen, å harpunere et romskip fast til fjellveggen fra andre siden av banen ble aldri gammelt. Hadde også awesome vannfysikk, jeg og en kompis pleide alltid å eksperimentere med å lage intrikate sjakt-systemer. Også eide musikken da:

 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#5
Etter jeg fant ut at arkadestikka har 100% digitale "analogstikker", dvs at å bevege stikka i en retning egentlig bare emulerer et tastetrykk på tastaturet, satte jeg turborakettiprosjektet litt til side og begynte på et nytt spill. Det er basert på Red Bulls småflyracing, men jeg fant ikke en flymodell jeg likte. Det var enten veldig militært eller oldtimer. Dermed kom jeg på navnet Crimson Cow og fant meg ei ku i stedet, ga den vinger og en propell og det ble første prototype. Her tester jeg litt følelsen av å fly kua og hvordan kameraet oppfører seg:



Deretter fikk jeg et bra forslag av en kollega, så jeg har nå laget mitt livs viktigste feature:
cow2.gif