Bungie og Microsoft bryter samarbeidet.

Ryktene går her og der.

I for one tror ikke det skjer.

Hva troru a!?

This morning we received a tip from 8Bit Joystick writer Jacob Metclaf, telling us that "a friend of [his] who has someone close that works at Bungie" is privy to inside information that Microsoft is allowing the Halo developer to just up and leave. Let that one sink in: Microsoft, in its apparent benevolence, is reportedly allowing its cash-cow acquisition to graze in other pastures, content to simply retain the Halo brand. It's an absurd notion, and we at Joystiq HQ chortled a bit this morning before shrugging it off. Then we got flooded a few dozen more times, all deriving from the same source. So it's time to address the story.

That's not to say it couldn't somehow happen: after all, there are penguins who go shopping for fish. But why on Earth would a multi-billion dollar company even think to let go of what is arguably their greatest acquisition – a developer that can single-handedly make its Xbox division profitable in a matter of months? The Bungie name alone is worth millions – potentially billions – to the company.

We've read various internet folks justify this rumor by comparing it to Microsoft's acquisition of Rare in 2001. Let's clear up some confusion here, too: Nintendo only owned a 49% stake in that developer when Microsoft bought a 51% majority. In contrast, Microsoft currently owns 100% of Bungie. While it may be true that some of the dev's employees are moving on – much as they have in the past (see: Wideload Studios, Certain Affinity, Giant Bite, Double Aught, etc.) – we're quite confident that Bungie Studios isn't going anywhere. When asked directly about the story, a Bungie representative declined to comment citing the studio's policy of not commenting on rumors.

SHDR

Gullmedlem
Vel, en god del av det originale Halo-teamet stakk av og stiftet Wideload Games (som lagde Stubbs the Zombie) etter at Halo slo an, Halo 2 haltet seg gjennom utviklingen sin og folk begynte å innse at de kom til å fortsette å lage Halo til de ble gamle og grå med mindre de pakket sakene sine. Jeg er sikker på at mange hos Bungie er lei av Halo. De har jobbet med den samme serien i snart ti år. Jeg ville blitt drittlei. Det er en grunn til at Stephen Spielberg ikke driver med den fjerde Jurassic Park-filmen.

Dessuten er Bungie fucking hot property. De ville neppe hatt noen videre problemer med å få VC fra folk som Elevation Partners og bli en uavhengig superutvikler. Det ville kostet noen mange hundre millioner i VC, men you never know. Rarere ting har skjedd. Weinstein-brødrene hoppet av Miramax for å komme tettere på filmproduksjonen igjen. Bungie, eller mange av utviklerne deres, går sikkert med samme tanker. I og med at Microsoft ikke har avvist ryktene, ser jeg på dette som rimelig sannsynlig, selv om det ikke nødvendigvis kommer til å skje akkurat nå.

Det er en viss fare for at MS bare utsetter pressemeldingen til 10 oktober slik at de slipper å miste gullkalven sin like før kvartalsrapporten til aksjonærene. :)

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Du leste i et forum at en journalist i et mindre onlinemagasin har en kompis som jobber i Bungie, som sa at blablabla.

Finn fire feil. Kildekritikk, min venn.

Jeg syns jeg var ganske tydelig i førsteposten om att dette var noe jeg hadde det vanskelig for og tro på og att det var rimelig klart att ryktene var dyppet i salt chips.

Jeg kjenner en som kjenner en som har en onkel som har en kompis som jobber i et firma med en dude som kjenner en annen fyr som jobber med MGS 4. Og han sier at spillet kommer til Xbox 360! Ingen må tenke seg om, bare diskuter dette!

:D

Endre

Ødela forumet
Jeg tror disse ryktene kan stemme. "There's been no such announcement," og "We continue to celebrate the tremendous success of the global phenomenon that is Halo 3.", er vel ganske typiske svar når man ikke vil gi en ordentlig kommentar, og de sier ikke at dette ikke kommer til å skje, de sier bare at de ikke har annonsert noe så langt.

Det hadde ikke gjort meg noe om Bungie fikk jobbe med en ny IP, gjerne multiplattform.

Jepp, det kan faktisk virke som det er noe hold i ryktene med de "avkreftelses-uttalsene" der. Om det vil gå så langt som et brudd, gjenstår nå å se, men at Bungie begynner å gå litt lei av å produsere Halo-spill og at Microsoft naturligvis har lyst at de skal fortsette kan by på konflikter, ja.

Kilik

Lokal moderator
SITAT
Our source stated that Bungie is “tired of Making Halo, and didn’t want to do future Halo games.” For an unstated, but significant amount of money, Bungie shareholders bought the studio name back from Microsoft. [/b]
GameInformer

SHDR

Gullmedlem
Surprise, surprise.

Edit: "Microsoft and Bungie Studios to Evolve Relationship" ..? You spin me right round, baby, right round, like a record, baby! Bungie kaller opptrinnet "unprecedented" og "exciting", selvsagt. Det jeg lurer på nå er om de engang prøver, siden dette er den mest halvhjerta vrien på et nedskalert samarbeid jeg noengang har sett. Hjelpe og trøste. Noen som lurer på hvorfor Peter Moore sluttet enda?

det er vel viden kjent at han trakk seg i frykt for å måtte tatovere "Metal Gear Solid 4: Guns of The Patriots" på et eller annet sted på kroppen?