Civilization IV: Warlords!

#1
Nettopp skaffa meg utvidelsen til Civilization 4, kalt "Warlords". Nå har jeg aldri helt lagt fra meg Civ4, men det føltes ihvertfall fortsatt like fresht ut å sette seg ned med spillet igjen.

Det første du legger merke til er alle de ny sivilisasjonene: vikingene, kelterene, ottomanerene, karthag og korea. Selvfølgelig måtte jeg jo sette meg ned med vikingene. Greit nok at der morsom med alle de norske navnene som Bjørgvin, Tønsberg og Oslo, men det skikkelig morsomme er at vikingene snakker norsk. Rogalandsdialekt faktisk. Kanskje ikke den dialekten jeg ville ha valgt, men det er ihvertfall mye bedre enn om de hadde snakket svensk eller dansk.

Ellers har det kommet mange "Verdens Under". Den kinensiske muren er genial hvis du pleier å spille med barbarer siden de ikke krysser grensene dine lenger.

Siste er at det er kommet en ny millitær "Great People" -enhet. Den minne litt om generalene fra Civ3, men kan i tillegg øke en by sin millitær produksjon med 25%, eller gi alle nye enheter i byen + 2 erfaringspoeng. en veldig nyttig enhet!

Siste nyhet er at Firaxis har lagt til mange ny scenarier, disse har jeg desverre ikke prøvd enda, men anmeldelser jeg har lest sier de skal være veldig gjennomførte.

Alt i alt er Warlords verdt de 250 kr jeg ga for det, det puster nytt liv i originalen, og gjør at jeg kommer til å kaste bort enda flere sommerkveldstimer fremover :)
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Det er vikinger med!?! Jeg skal ene og alene skaffe dette og sette igang med Civ4 igjen pga. det! :elsk:
 
#3
Jeg trodde dette bare var en av de scenario pakkene som pleier på kommet ut til Civ spillene. Ser ut som dette faktisk er verdt en nærmere titt. Har nemlig aldri vært interessert i scenarioer, foretrekker å forme min egen historie.
 
#4
En ting irriterer meg ved Warlords. Firaxis har innført et nytt Vassalstat system, som altså betyr at du kan innsette en Quislingregjering i landet du forsøker å okkupere. Problemet er at om du vil drite i å innsette en quisling og bare okkupere hele skiten vil staten henvende seg til en annen stat etterhvert og bli den statens vassal. Dette fører til at du plutselig har to stater mot deg (eller hvis den vassalherren har allierte kan du kanskje rissikere tre eller fire mot deg)

Vassalstat konsepet er spennende, men måten det implementeres på gjør at jeg kommer til å skru av den funksjonen ved senere spillinger.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Øh... du synes det er rart at okkuperte stater søker hjelp utenfra for å gjenvinne sin frihet? Okay. :)

Sånn ellers: Skal kjøpes. Kanskje jeg til og med får skikkelig dreisen på Civ IV denne gangen. :$
 
#6
SITAT(Yetipants @ 03.08.06, 00.32) 17921
Øh... du synes det er rart at okkuperte stater søker hjelp utenfra for å gjenvinne sin frihet? Okay. :)[/b]
hehe... easy on the sarkasm mister ;)

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok. Poenget er at om du sier nei til en vassalavtale med stat a, så vil stat a søke hjelp hos stat b. Du må nå slåss mot stat a og stat b. Etter at du da forhåpentligvis har knust stat a og er på vei til å knuse stat b vil så stat b henvende seg til deg for å bli din vassal. Hvis du sier nei og vil utrydde stat b, vil så vil stat b henvende seg til stat c. Og da er hele sirkuset igang igjen.

Med andre ord vil du hele tiden være i krig og jeg tviler på at det var intensjonen med vassalsystemet da Firaxis implementerte det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Åh, schtææmer. Da fatter jeg. :)