Civilization V: Hvem er best?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
Ja. Dette er bare et forslag, men Civ V er jo ett av tidenes beste strategispill (ingen protest), og nå er endelig Brave New World-pakka ute. Derfor foreslår jeg at SG samles og ser hvem som er best i Civ, sånn reint objektivt sett (hint: Ikke meg).

Mitt første forslag er da at vi starter et PBEM-game (altså, Play By E-Mail), sånn at vi slipper å sitte pal foran spillet i ørten timer og vente. Det pluss at jeg (og andre) har en liten knert å ta meg av, noe som gjør at det er vanskelig å sitte uavbrutt i mange timer.

Det andre forslaget er at vi spiller Gold Edition + Brave New World. Dette vil si Civ V med alt av DLC, tilleggspakker og tjolahopp. Gold Edition koster 20€ i skrivende stund, og Brave New World 30€, MEN siden det er salg på gang var begge to billigere for et par dager siden så jeg regner med de som var keene plukka dem opp da. Hvis ikke, så kan det jo hende de kommer i reprise mot slutten av salget.

Så, hvem er med? Andre forslag?
 
#3
Jeg er med, men har bare Civ 5. Dukker Gold Edition og BNW opp på nytt i salget er det sjanse for at det plukkes opp.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Jeg er med, men har bare Civ 5. Dukker Gold Edition og BNW opp på nytt i salget er det sjanse for at det plukkes opp.
Under forrige salg coppa jeg Gold Upgrade for den svimlende sum av 2,50€. Det du får er en bråta med småtteri-DLC og den første tilleggspakka, Gods & Kings. Men ja, Civ V har jo holdt seg godt (det er snart tre år gammalt), så interessen er nok der. Hold an og se om det blir no dealings igjen.

Hvis noen lurer, så er Brave New World først og fremst en omkalfatring av Culture-systemet. Før måtte du fullføre fem Social Policy-trær og bygge Utopia Project, men nå handler det om å bygge opp kulturell kapital (i bokstavelig forstand), generere turisme til byene dine, og samle mer akkumulert Tourism (det er også en valuta) enn de andre civvene har Culture - til sammen. Ja, og du kan nå researche The Internet som en egen tech. Det er mye mer fokus på Great People, de kan nå mekke Great Works som gir en boost til Culture og Tourism så lenge du plasserer dem i en passende institusjon (bibliotek, museer, konserthus). Som eksempel spilte jeg en kjapp (klokka er halv fire ja kanskje på tide å legge seg) testrunde i natt og jeg fikk Proust til å skrive På sporet av den tapte tid for meg. Ja, og det er gjensyn med karavaner fra Civ II, og du kan ha handelsruter som går sjøveien. Du kan også handle med city-states, noe som pussig nok ikke var med opprinnelig. Ja, og det er masse nye Civs med, så det er bare å kose seg. Jeg har tenkt å teste Venezia i kveld; massive boosts til handel, men tradeoffen? Du kan bare ha en by totalt (gjett hva den heter). Spennende! Ja, og hvis du vil spille som Polen, Portugal, Brasil, Marokko eller Indonesia så har du jammen flaks. Førsteinntrykket er at det er en sabla kul pakke, er hva jeg sier.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Hodet mitt. Klokka ble fem i dag tidlig, hersens Venezia. :argh:

Nei, men jo, men nei, men jo. Brave New World eier, så enkelt er det. Viste seg at Venezia fortsatt hadde muligheten til å skaffe nye byer, rett og slett ved å bli kompis med city-states og så regelrett kjøpe dem (dvs. Puppet, for null penger) med en Merchant of Venice (unik enhet som også kan etablere tollbod, som gir god inntekt). Det var egentlig litt for easymode, siden Venezia er lagt opp til å være super-traders (dobbelt antall handelsruter) og handelsruter går sin gang med mindre du erklærer krig mot de du handler med, eller de blir plyndra. Fårråsiresånn var det bare å kjøpe rubb og stubb hver gang jeg fikk noen nye bygninger, og med bare en by og ikke noe mas om utvidelser bygde jeg Wonders på ti runder og sånt. Venezia har både det skjeve tårn i Pisa, Big Ben, Taj Mahal og Globe-teateret, blant annet.

Uansett, det der med Tourism som offensiv valuta, det er ganske ålreit. Du bygger opp spesielle steder og girer civven din mot å bygge mye Culture, slik at du kan få Great Artists/Musicians/Writers. Så mekker de Great Works, og det gir boost til Tourism. Og så kan du velge Ideologies, altså samme greia som med Social Policies, bare at du setter dem sammen selv; du velger mellom Order, Freedom og Autocracy, og så velger du Tenets som gir bestemte boosts. I praksis er det bare en utvidet Social Policy det er snakk om, men de er mer fokusert på late-game og Culture Victory. Kom helt til nittenhundretallet før jeg starta en krig bare fordi jeg kjeda meg, kan du si, og det er rekord. :p

PS: Fant ut av greia med at BNW var på salg rett etter launch, fikk en melding om at det egentlig var feil og som plaster på såret fikk vi som hadde pre-ordra den gratisutgaven av Civ IV. Men men.
 
#8
BNW er godsaker ja. Liker veldig godt at det er mer fokus på handel, rellion og kultur. Begynte med et spill kl 16, og da kl var 22 var det på tide å gi seg. Da hadde jeg tatt styringen som Kong Kazimierz av Polen, innført jødedom, pusha jødedom på Arabia, låst Tyskland og Bismarck inne på et lite område på kartet og stengt grensene, så nå begynner han å bli grinete. Om ikke lenge skal jeg sette i gang "Ostateczne rozwiazanie kwestii niemieckiej" (Den siste løsning på det tyske spørsmålet). Spår at denne dagen også går med til Civilization V.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Relliona er vel fra Gods & Kings, om jeg ikke tar feil? Men ja, eier. Jeg ga blaffen i religion, og før jeg visste ordet av det hadde de skitne araberne spredd buddhismen sin over hele byen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Hvis noen andre har lyst til å bli sniksheriffisert eller snikfetthestisert, er da så klart Civ V - som noen forutså - på salg igjen. 7,49€ for vanlig utgave? Nei, du skal så klart ha Gold Edition til 9,99€ og Brave New World til 29,99€. 313 flis, vel verdt det. Eurogamer synes det, de også:
[...] Civilization has never been a game to rush, and the increased scope for short-term gains that feed longer-term strategies pay tribute to that. The additional content of Brave New World ensures that, now more than ever, Civilization 5 feels like a complete package; a game to lose hundreds of hours to as you build an empire to stand the test of time [...]
For de Achievement-hungrige kan jeg jo også nevne at spillet har 287 Achievements, så her blir det mye Gamerscore for penga. Eller det hadde blitt det hvis Steam hadde hatt Gamerscore.
 
#13
Altså. Med spioner, kultur og faens oldemor med er dette noe vi bare må gjøre. HVorfor har dere ikke kjøpt spillet allerede????
 
#14
Jeg kjøpte det igår. :)

Har ikke fått testet det ennå, jeg tar nok noen games idag for å komme inn i spillen igjen før vi kjører på.
 

demake

Seksuelt godteri
#15
Jeg har også kjøpt det, men jeg er så elendig i strategi, så ja, vi får se. Vi får se.
Har ikke kosta på meg BNW.
 

demake

Seksuelt godteri
#16
Bra detta ikke var avhengighetsskapende da. Der forsvant søndagen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Jeg har også kjøpt det, men jeg er så elendig i strategi, så ja, vi får se. Vi får se.
Har ikke kosta på meg BNW.
Du fikk med deg dette?
Kom helt til nittenhundretallet før jeg starta en krig bare fordi jeg kjeda meg, kan du si, og det er rekord. :p
Det er det nivået det ligger på, alt går FOR bra så da BÆM tenker vi sier krig jeg. Noen stor taktisk begavelse skal jeg ikke skryte på meg, så du er i godt selskap. Bli med 'a vel, og BNW er svært god sort så bare rask det med deg ok.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#18
Tipper dette vil ta for alltid, men what the hell. Jeg er med.
 

demake

Seksuelt godteri
#19
Jeg vil nok angre, men BNW er kjøpt, og kroppen min er ikke klar, men what the hell.
All min strategispillerfaring begrenser seg til noen uker med Tiberian Sun for en million år siden, og Civ V i noen timer tidligere i dag. Go easy on me.
 

demake

Seksuelt godteri
#20
Nebukad-Nese-Far er klar!