Cyan oppstår fra de (halv)døde med OBDUCTION

#1
Dere vet hva dere har å gjøre:



http://www.kickstarter.com/projects/cyaninc/obduction


Ja, det er ballsy å sikte etter $1.1 mill uten gameplay eller detaljer, men fy faderullan. Dette er av type "Leftfield live i Oslo i 2011" – mao. trukket ut av boken for "fantastisk usannsynlige, dog fantastisk gledelige comeback". Sjekk konseptkunsten, og den drøye Zork-referansen, og finn fram lommerusket og putt på bøssa.

Jeg vil spille denne spillen!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Det er nå vi trenger KickStopper, hvor man kan gi spenn for å hindre at et prosjekt blir realisert. Mer seriøst så er det vanskelig å komme utenom at Myst var starten på en av de mest bedritne spilltrendene i historien, nemlig "interaktive filmer". Hvis noen er interessert i å finne ut hvor gæærnt det kan gå når man skal mekke noe sånt så anbefales Richard Cobbetts Crap Shoot-spalte hos PC Gamer, hvor interaktive filmer dukker opp med (ikke spesielt) overraskende stor hyppighet. Sjekk ut American Laser Games-episoden, Riana Rouge; verdens dårligste lesbepornospill, og double whammyen 7th Guest og 11th Hour bare for å nevne noe.

Spalten anbefales forøvrig hvis du ikke er interessert i interaktive filmer også, mye god underholdning.
 

Mopey

チーズ
#5
Kjempebombegutta spiller interaktive filmer – det er spesielt Vinny som har oppheng på driten – hver fredags senkveld (norsk tid) for de med premium medlemskap. Det er jo alle her, amirite?

*fake edit: Men jeg veit ikke helt hva det har å gjøre med Myst og Riven. Kanskje jeg ikke husker dem godt nok.
 

Lodin

Der Waaaah
#6
De har ikke mye til felles med dem annet enn at de fra tid til annen kjører litt FMV-klipp. Stort sett vandrer man mellom statiske skjermer i prerendra CG og trøkker på knapper. Poenget til Fett er vel at de starta trenden med spill som i grunn ikke er så veldig interaktive. Desuten er de dørgende kjedelige og smugger med logikk bare utviklerne forstår.
Backer heller denne 'startern da ass.
 
#7
Ingen er smuggere enn Lodde, dog. Han er så smugg at han ikke kan forestille seg at logikk han ikke forstår, kan ikke andre forstå heller. Utenom utviklerne da, de jævlene.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Først kommer man til en skog og det er en stige på ett av trærne. Man klatrer opp og finner en maskin med seks skruknotter med uforståelige symboler. Ingenting skjer når man diller med de.
Fire timer etterpå er man på ei strand og her er det seks pumper på en platform uti sjøen og hver av disse har symboler tilsvarende de på maskina.
Seks timer etterpå finner man en manual i ei hytte skrevet på et språk man ikke skjønner og forhåpentligvis plukka man opp boka med oversettelser i fortet helt på starten.
Man drar tilbake til knottene, men plasseringa deres tilsvarer ikke hvordan pumpene er plassert. For å vite det måtte du plukke opp lappen i cella mellom skogen og stranda.
Endelig har du alle clues og får stilt inn alt, men når du drar til stranda skjer ingenting fordi du dreit deg ut på en knott og det ga ingen indikasjon om at ting skjedde.
Du hiver spillet i søpla for fy faen!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
De har ikke mye til felles med dem annet enn at de fra tid til annen kjører litt FMV-klipp. Stort sett vandrer man mellom statiske skjermer i prerendra CG og trøkker på knapper. Poenget til Fett er vel at de starta trenden med spill som i grunn ikke er så veldig interaktive.
Oh yes. "Spill" var umoderne på nittitallet; da var det "multimediaopplevelser" som skulle pushes. Dermed fikk vi hele denne jævla bølgen med møl laget av glade amatører, som verken kunne en dritt om spill eller om film, men som liksom skulle gjøre begge deler likevel. Og de fikk spenn, må vite, for dette var jo nytt og spennende. Gjett hva, bobla sprakk rimelig kjapt. Heldigvis. Dog ikke før utviklerne klarte å trøkke seks millioner eksemplarer av Myst ned i halsen på folk, takket være en uendelig strøm av remakes og nyutgivelser (det er ikke så gæli lenge siden sist, iOS og Android må jo SÅ KLART ha MYST vettu). I det minste kan du runde spillet på under fem minutter hvis du slår opp løsninga på den siste gåta idet du starter (har jeg hørt, aldri orka å teste selv).

Så, nei, jeg har ingenting bra å si om Myst. Det er et spill som mener at det ikke er så farlig om mekanikkene er sølepyttgrunne så lenge du har noe pent å se på. Når det er sagt kom det jo også et online-opplegg som gikk konk etter kort tid, som faktisk virka litt lovende. Ikke lovende nok til at jeg gadd å sjekke det ut, da.
 
#12
Myst til 3DS er, for ordens skyld, den verste sagmuggen som noen gang har blitt puttet på 3DS-kort.

Hvor begynner man? Vel, spillet har ikke 3D-grafikk. Det er DS-versjonen, pakket på nytt.

Jepp.

Myst til PC, derimot, samt Riven: The Sequel to Myst, Myst III: Exile, Myst IV: Revelation, Uru: Ages Beyond Myst og Myst V: End of Ages er alle glimrende greier for oss som trives med å pusle og fundere på innfløkte, ofte oppfinnsomme gåter som ofte har flere lag som må avdekkes ett etter ett, og som kanskje til og med liker å ta litt notater og diskutere hypoteser med en kamerat som del av prosessen.

Hvis man har lyst til å prøve seg på noe av det mer statiske, så er Riven ute på iPad og veldig, veldig bra, men med statiske backdrops. Mer fresht, og nesten like veldesignet, er Myst IV. Masse flotte animasjoner, bunnsolide (men utfordrende) gåter, og flott musikk. Men ja; hele serien er egentlig verdt å få med seg, så man kan ikke gå så veldig feil.

Så sånn er det.
 
#14
Uten Myst, ingen The Witness eller Proteus eller Gone Home (ish) f.eks, slik jeg har skjønt det. Det virker som folk har litt selektiv hukommelse over hvor stor påvirkningskraft first person adventure spillene Myst og Riven og og og har hatt. Zork er dritkjedelig det også i mine øyne, men det er likevel et "viktig" stykke spillhistorie.

Hvorvidt man skal la seg bli entusiastisk over en Myst-aktig oppfølger i 2013 (eller 2015, som KS'en hevder), er en annen sak. Jeg håper de tar innover seg litt mer moderne konsepter og lar seg påvirke av påvirkningsobjektene. Heh.
 
#15
Det får være så spillhistorisk viktig som det vil, jeg spilte Myst da det kom ut og syns det var helt vanvittig kjedelig. Fint å se mange her er enige, man ble jo nesten stilt opp mot veggen hvis man turte å ha en sånn mening på den tiden.

Nå virker det å være nok en "franchise" som blir dratt opp fra glemselen for å produsere en halvhjerta remake eller oppfølger med Kickstarter for å kverne spenn ut av de stakkars nostalgikerne som kaster pengene sine til hvem som helst fordi de gjenoppliver drittspilla de spilte på 90-tallet.

Noen nevnte Myth tidligere i tråden, det var spillet sitt det.
 

Lodin

Der Waaaah
#16
Selve konseptet med at man blir sugd inn i en bok og befinner seg i en av flere verdener som alle er kobla via bøker er jævla fett. En moderne remake av Myst med bedre puzzles og no skikkelig gameplay i form av behov for å finne mat og overleve hadde vært jævlig fett. Trukke detta blir det så feh.
Forøvrig tror jeg vi uansett hadde endt opp med Witnesser, Proteuser og Gone Homer i en eller annen form uansett om Myst og dets like eksisterte eller ikke. Men ja, det er klart at de er viktige inspirasjonskilder.
 
#17
Kjapp oppdatering her for dem som ikke er på backer-mailinglista:
List price at launch is $29.99, and [drum roll please] we’re launching on PC, Mac, and Oculus Rift simultaneously [and under our breath - sounding like a cough] on July 26.
Jeg liker best å vite minst mulig, så jeg har unngått trailere og slikt for min del, men om du ikke er hypa enda så kanskje du trenger å se den nye teaseren her:


Spørsmålet for min del er dermed om det må bli ny Skylake-PC for å kjøre dette? Jeg lurer meg på det.