Deadly Premonition: F...K...in the coffee?!

Ja, dere...Deadly jævla Premonition. Spillfenomenet til Xbox 360 som jeg vet flere her på forumet har begitt seg ut på den siste tiden. Hvis du ikke er kjent med spillet foreslår jeg at du setter av noen minutter til å se denne tubben:

Ja, det er sånn hele tiden. Jeg fikk det i postkassa i går (play.com og thehut.com har begge spillet til under 200 spenn) og det er en ...forfriskende opplevelse. Jeg har spilt mye rart men jeg tror dette tar kaka. Det er nesten så jeg lurer på om alt som er rævva er intensjonelt, bare fordi de kan. En slags bizarro Silent Hill, bare på crack.

Kontrollene er rævva, det er et audiovisuelt retroovergrep mot alle sansene og det er generelt sinnsykt irriterende, men likevel...vil jeg ha mer.

Foreslår alle kjøper dette spillet så vi kan dele opplevelsen. Snakker vi Årets Julespill 2010?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vi snakker iallfall Årets Ettellerannet. Greia med Deadly Premonition er at, javel, det er inkompetent på de aller fleste måter det går an å være inkompetent, men så finnes det noen lysglimt som er så vanvittig sterke at du lurer på hvorfor ikke alle spill lages sånn. Manus? Det veksler uanstrengt mellom high camp og sjokkerende godt skrevet; skuespillet varierer mellom "gjort klokka halv fire på en fredag ettermiddag etter grøftefylla" og vidunderlig nyansert. Gjerne i løpet av samme filmklipp. Settingen er knabba rett fra Twin Peaks men på flere måter blir den bedre utnytta her, siden du kan følge bedre med på livet i byen. Og så er det så mange småting som verken er fugl eller fisk, som at du får bonuspenger for å barbere deg (og at skjegget ditt gror i sanntid), at du begynner å stinke hvis du ikke sender dressen på rens innimellom og at den daglige rutinen i byen er fullstendig på bærtur (det er ikke en dritt som er åpent før halv ti på formiddagen. Ikke engang bensinstasjonen). Dette er et sånt spill hvor du setter i gang med forventninger om at du skal flire godt og ironisk over alt som skjer, men så blir du sittende og genuint sette pris på opplevelsen. Til tross for all driten. Dette er vel selve definisjonen på et nisjespill, men jeg er svært glad for at dette ble utgitt her til lands. Ikke at det egentlig ble det, da: Ingen norske distributører plukka det opp, så du må kjøpe fra England.

Lodin

Der Waaaah
Ok, kan noen forklare de kjerringene som kryper langs tak og vegger? Spillen gikk fra et av de mest geniale noensinne til noe av det mest frustrerende skitet ever. De er ikke vanskelige engang, de bare har over 9000 i liv og er slitsomme. Fysj!

Nabbe

Har fin hatt.
De er ikke så ille. Bare løp til motsatt side av der de dukker opp, skyt dem mens de kommer mot deg og gjenta prosessen. Hvis du har flammekasteren er den ganske nyttig.

Lodin

Der Waaaah
Bump av eldgammal tråd fordi dette er nytt i direktørens kutt.
The game now has a new prologue, which introduces the story as a frame-narrative being told by someone else. I asked Swery if the narrator would pop up from time to time throughout the story, and he said yes.

The game also has a new epilogue, which Swery said would be more or less what fans of the game might expect. Of course, he wouldn't go into much more detail past that.

The controls have been overhauled to make the game play much better. I didn't have a chance to try them out, but from what I saw, you can now assign the buttons however you like, and the camera is, as far as I could tell, permanently fixed to the right thumbstick. No more insane stairwell-navigation or combat tank-controls. It now controls like you'd expect a third-person action game to.

The difficulty has also been tweaked. After hearing that many people didn't finish the game while others just put it on easy and blasted through the combat sections, Rising Star has tweaked the game to only have one difficulty, which they said was somewhere between Easy and Normal.

The map is hugely improved. This was probably the thing I was happiest to see, given that the map in the original Deadly Premonition was so incredibly difficult to use it almost felt like a practical joke. Now, the game includes a GTA-style mini-map that can be expanded in-game to show more or less of of Greenvale. I never thought I'd advocate for a mini-map, but in this game it could only make things easier. Swery did acknowledge that the first game's terrible map forced dedicated players to become more intimately familiar with the inner workings of the town, but it's hard to imagine the game really being hurt by having a better map.
Hrrrm.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bare nevner at hvis de spiller inn noe av dialogen på nytt, eller endrer på soundtracket, så blir det jihad her.

Min entusiasme for direktørens kutt kan forøvrig uttrykkes best med den fantastiske låta ved navn Racing Idiot.

Klar som faen. Gleder meg allerede til å dra på en fisketur. DP var allerede bra, men tanken på at man får et DP der kontrollerene sitter og at det ser litt penere ut..Hnngf.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Direktørens avskjær av Doodly Prenumeration er ikke så frøktelig langt unna nå, så Swery må gjøre noen PR-runder i Europa. Eurogamer intervjuifiserer, og selv om det ikke kommer fram fryktelig mye nytt og interessant tør de iallfall å pushe litt på spørsmålet om hvordan det var egentlig, var Twin Peaks en inspirasjonskilde for deg da du mekka Deadly Premonition eller?
Getting Swery to acknowledge his debt to Twin Peaks on the record is oddly impossible, as he chooses to either ignore or deliberately mishear questions drawing comparisons between the two.
Såååå... jeg hørte en gang at det ikke var så lurt for eksempel å spørre om veien i Japan. Kulturen sier at det er skammelig å innrømme at man ikke veit noe, så folk bare svarer ett eller annet de finner på hvis de ikke veit. Og å få noen til å innrømme at de har gjort noe feil, det er visst ikke så lett. Aner ikke om dette faktisk er tilfelle, men det virker jo litt plausibelt, og passer sammen med sitatet fra Swery. C/D noen?

Han innrømmer jo andre influenser i hytt og pine, og bare det å lage en Director's Cut er å innrømme feil, så jeg tipper det heller er en vits som belønning for strevet med å trekke forbindelsen. Han insinuerer at han ikke har hørt om Twin Peaks, bare at det for en spilldesigner er lettere å snakke noe bort enn å skuespille, og at likhetene er helt tilfeldige. :D

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Må nesten driste meg til å hevde at jeg synes min teori er mer sannsynlig, ass.

Kan vanskelig forestille meg at han skammer seg over spillets kjerne da, eller at en fyr som Swery er spesielt opptatt av ære, japaner eller ikke, men en annen mulighet jeg plutselig kom på er at han ikke får lov av utgiverne sine. Originalversjonen lignet jo så mye på Twin Peaks at de utsatte det for å forandre på det, gjorde de ikke? Hvis det kommer Twin Peaks-sammenligninger fra offisielt hold risikerer de kanskje juridiske problemer.

EDIT: En fjerde mulighet er forresten at han er en veldig flink fyr som til og med klarer å gjøre noe interessant ut av noe så åpenbart som hva hovedinspirasjonskilden for spillet hans er, haha.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Stråmann ohoi. Jeg skrev bare at det var en viss mulighet for at det faktum at spillet opprinnelig ligna akkurat litt for mye på Twin Peaks - som ganske riktig var årsaken til det ikke bare ble utsatt, men kansellert - var et litt sårt punkt for godeste Swery, og at det kan tenkes at han ikke vil innrømme akkurat det offentlig. Men men, whatbever.

Stråmann hvor da? :(

Det var i hvert fall ikke meningen å argumentere mot deg, men å forklare hvorfor jeg vurderte andre grunner!

Men, "Fetthest vet fettbest" er det noe som heter.