Defcon

Alexander

frilans ufør
#3
Urk. Jeg må spille det mer først. Skriver noen ord etterpå. Dette emnet ble vel egentlig plassert litt feil, for jeg tenkte først og fremst på å diskutere strategier og slikt.

Jeg kjører serveren All your base hvis noen vil joine. Kallenavnet mitt er Alexei.


EDITH: Ikke at jeg ikke har spilt det nok til å skrive noen ord om det; jeg føler bare mer for å spille det nå enn å henge på forumet. It's friggin' addictive.
 
#4
Har du ikke spilt det? I denne seksjonen skal man poste førsteinntrykk til spill man faktisk har spilt! :eek:
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Det var en ræva måte å starte en tråd på.
SITAT
DefCon is the newest game from Introversion, independent developers of cult-hits Uplink and Darwinia. The game is, essentially, the cool bit from WarGames, with The Big Board that tracked nuclear launches and what have you. Your interface IS that Big Board.

The game has been described as "like an RTS but with the resource bits taken out." The game begins at DefCon (defense condition ) 5, where each player (who possesses a major landmass and surrounding ocean; North America, South America, Russia, Europe, Asia, and Africa are the possibilities) places Radar Stations, Missile Silos, and Airbases on land, and fleets of various composition at sea. Each player is given the same number of units, so the game comes down to using them correctly.

As the game goes on, the DefCon counts down; at 3 aggressive conventional war begins, and at 1 nuclear war is authorized. Nukes can be launched from submarines, bombers, or missile silos; the only defense against them is missile silos.

Oh, did I mention that the silos can be either attacking or defending, but not both, and it takes a long downtime to switch between the two? And did I ALSO forget to mention that all nuke launches reveal the launch site to everyone else?

The way the interplay between defense and offense works out, mutually assured destruction is basically guaranteed. The default scoring system (though there are others) encourages this; you score two points for every million enemy civilians you kill, and lose one for every million civilians you lose. There's a reason that the tagline for the game is "Everyone Dies".

The game supports varying levels of alliance, such as radar-sharing and ceasefires. There's no such thing as an alliance victory or a tie game, though, so expect to be backstabbed, and when it comes, expect it to go right through your fucking kidneys.

Think the fact that you score by reducing the enemy's civilian population to nought is morbid? Wait until you play the game, and hear the (incredible) music and sound effects. If you're prone to that sort of thing, you'll probably go a little emo the first few times.

DefCon. It's global thermonuclear war, and you can't win.

But maybe--just maybe--you can lose the least.
[/b]



Kan kjøpes hos Introversion selv eller Steam

EDIT: Jeg har bare testa det litt og er ikke superimponert. Selve ideen om å lage spill ut av War Games er god, men jeg syns det blir litt ensformig i lengden. Hver runde er omtrent identisk og det ender alltid med at folk sutrer over at Europa er for lett å forsvare. Ikke at jeg er mye til Introversions målgruppe da. :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Mitt førsteinntrykk: Det er veldig spesielt. Dealen med Defcon er at man kontrollerer en verdensdel/region, og i begynnelsen vet man ikke en skit om fiendene, bortsett fra territoriet deres og byene deres. I starten - mens man teller ned mot Defcon 3 - kan man plassere ut radaranlegg (for å oppdage fiendtlige enheter), rakettsiloer (for å avfyre atomraketter eller skyte ned fiendtlige sådanne) og flyplasser (for å sende avgårde fly for å rekognosere eller angripe fiendtlige fartøy). Samtidig kan man bygge flåter; her velger man mellom hangarskip, destroyere eller ubåter, og hver av disse har forskjellige angrepsmetoder. Når Defcon 3 inntreffer kan man angripe, og det gjelder å gjøre kål på fiendtlige ubåter før de kan avfyre raketter, samt å komme i posisjon til å angripe fienden på effektivt maner. Når Defcon 1 inntreffer er det full atomkrig; eller i det minste kan det bli det. Det spørs hvem som angriper først, og utfallet kommer an på planleggingen og utførselen i de forrige fasene. Den som dreper flest, vinner. Det tar dritlang tid å spille (flere timer), men man kan slå på hurtigspoling (heldigvis). Allianser kan også inngås.

Spillet er billig og anbefales hvis du liker litt annerledes strategiopplevelser.
 

Alexander

frilans ufør
#7
Ja, det var en ræva måte å starte en tråd på. Jeg skulle ventet til jeg faktisk gadd å skrive noe mer om det.

Jeg synes ikke hver runde blir identisk. Halve spillet handler om å danne allianser, sette folk mot hverandre og passe på at du selv ender opp som den beste judasen/quislingen. Dette gjelder mest i Diplomacy. Her begynner alle på samme lag, før alliansen uunngåelig brytes opp. Det kan skje i form av at man sparker ut de svakeste, eller ved at noen bryter ut og former en ny allianse. Det gjelder å sysselsette folk slik at de ikke har ressurser til å backstabbe deg. Det er selvfølgelig da du voldtar stussen deres med en ubåtflåte full av nukes.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#8
Det jeg syns om spillet er at det kanskje blir litt ensformig i starten. når du ikke helt vet hva du gjør, men det er faktisk ikke det.
Du kan lage allianser som fører til at paranoia stemningen glir opp mot hundre. Du vet at noen av de andre kommer til å backstabbe, men du vet ikke hvem. Spillet er skummelt, og livsfarlig. og ikke minst. Alle dør.

jeg digger det totalt, men jeg er også stor fan av uplink og darwinia.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#9
Åh, det er ute. Må nok sjekkes snarest.
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Ingen. :p
Jeg derimot har de to siste dagene lekt meg med Uplink, det første spillet til disse folka. Aner ikke hvorfor jeg ikke har testa det før for haxxoring er dritgøy. Mulig det så for avansert og skummelt ut.
Uansett hadde egentlig tenkt å plukke opp Defcon når lønna dukker opp, men det blir heller dette.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#12
aah. Uplink. Det er helt knall. :)
Men demoen har begrensinger. du kan bare spille på standard mode.
Det som er virkelig kult er speed defcon og diplomacy.
Standard er chill det også, men kult med litt variasjon iks.