Den litt generelle spilltråden for trailere og mindre nyheter

#2
La oss kjøre litt debatt: Hvorfor er spillanmeldelser og ratinger så uendelig mer viktig i spillverdenen enn det er for musikk, film, tv, litteratur osv?

Er det fordi målgruppa er idioter, eller ligger det noe mer bak?
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Jeg tror det har med at eneste måten å få info om spill på 80 og 90-tallet var via blader. Desuten var (og er) kostnadene for et nytt spill mye høyere enn andre medier. En viktig del av bladene var også anmeldelser og det har greid å holde seg ved like.
Også er målgruppa idioter.
En ting jeg håper utgivere etter hvert får inn i skallen sin er at et spill kan leve videre og selge også etter de to første ukene. Det burde være mindre fokus på Metacritic og salg ved launch og mer på den totale levetiden. Høyt oppe på salgslistene til Steam ligger akkurat nå titler som Black Ops 2, Far Cry 3, Sim City 4 :)p), Tropico 4 og ARMA 2. Noen av de er der såklart pga. salg og sånn, men det beviser poenget mitt. Siden konsoller også etterhvert vil selge alle spill online vil jeg tro de opplever det samme.
 
#4
Reagerer støtt og stadig på at utgiverne er helt gærne etter anmeldelser, og baserer honorarer og andre betalinger til utviklerne ut i fra hvordan rating spillet har oppnådd på Metacritic etter en viss tid istedenfor å kun basere seg på salgstall. Spent på hvor mye Maxis får svir nå når EA skal rette pekefingre etter den lave scoren til Sim City 4. Samtidig kjører de beinhard smøring på de såkalte spilljournalistene, siden det tross alt er de store utviklerne som har mye av annonseringen på nettstedene. Det er nesten som om spilljournalistikk er ren og skjær reklame for spill istedenfor å være den kritiske røst forbrukerne skal lytte til????

Så dilter spillerne etter da, og ræger fordi et spill de gleder seg til bare fikk 8.8 istedenfor 9.1, da må det jo være dritt? Hvordan våger journalistene å bare gi det 8.8? Hvilken frekkhet.

Et konkret eksempel var da sjefsdesigneren til Football Manager fikk en mini-meltdown da Gamer.no ga FM2013 lavere totalscore på grunn av lyden og sende klage over twitter. Spillbransjen er så jævlig rævva.

(PS: Det kan hende jeg tar feil i alt jeg skriver)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#5
Samtidig maser spillbutikkene om at du skal forhåndsbestille for å få ekstra stæsj, før du vet om spillet er bra. Anmeldelser er viktigere i spillmediet fordi det er sjeldent at en film eller CD blir sluppet helt ødelagt (men det har skjedd, hele første opplag av Transmorphers på DVD hadde lyden ute av sync).
 

Jante

privileged CIS shitlord
#7
Kritikere har alltid fått kjeft, det er en del av jobben. Det som ikke er en del av jobben er å la seg smøre til å gi en mer rosende vurdering av hva enn man er satt til å kritisere. Journalister er like lite objektive som resten av oss og kan godt la seg engasjere, men de skal ikke være ihuga fanboys med rosa brilleglass heller. I spillbransjen er de ofte akkurat det, kanskje på grunn av manglende erfaring, utdanning og refleksjon over egen rolle i det hele. De fleste anmelderne kommer jo rett fra promperommet. Men at norske spilljournalister ikke gidder være med på Gullstikka mer er vel et bittelite steg i riktig retning?
 
#8
Ja, men hva skjer med de norske spilljournalistene når EA & co. ikke gidder å bruke like mye annonsepenger på Pressfire og Gamer.no fordi de har blitt negative til bransjen?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#9
Da får vi kritiske røster som Spillborring.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Konami driver fortsatt å later som at Moby Dick Studios er noe som eksisterer (til tross for at studioet ikke eksisterer) og Joakim Mogren (som ikke eksisterer) leder produksjonen av Phantom Pain. Det er greit nok, men bør journalister spille med? Kongen av Doritos og Dew syns i det minste det er greit.





E: For fucks sake, fyren er norsk.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#17
Tidligere i dag, så kom jeg over no gameplayings fra det nye The Walking Dead-spillet som de skal cashe inn på. Må være noe av det mest horrible jeg har sett. Colonial Marines blir som et mesterverk i forhold. Jeg begynte faktisk å le når jeg så melee-angrepene til Daryll. Grafisk ser det ut som Medal of Honor 2. Her er det bare å styre langt unna.

Hva tenker folk om Gears of War, forresten? Jeg vurderer faktisk å plukke det opp, til tross for at jeg gikk mektig lei etter forrige, og den fullstendige mangelen på nyskapning. Men så var det bare det at selve grunn-spillet (Skytedelen, coversystemet, det grafiske etc.) er jævla gøy, da... overraskende gode kritikker har det fått også. Det som taler litt i mot er selvsagt at Bioshock kommer bare dager etter, og at jeg fortsatt ikke har rundet Vanquish. Bayonetta godgjør seg også på harddisken.

Vi får se. Vi får se.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#18
Gears of War blir ikke akkurat dyrere jo lenger du venter. Du burde uansett ikke spille det rett etter Vanquish da det vil være sykt treigt og kjedelig og ha altfor seriøs historie i forhold. :p
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Activision har ikke sendt Wanking Dead til noen anmeldere så de må coppe det sjæl. Det eneste relaterte de har gjort til PR er faktisk å sende ut tre trailere. Ellers er det helt stille og rimlig opplagt at de vil det skal dø.

Og om multien i Gears er viktig for deg hadde jeg driti i det. De har kutta horde moden og det er bare fire ordinære kart med. Tipper at det dukker opp som DLC etterhvert.

E: Lol
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#20
alles favoritt koperatitve førstepersonsskyter Left 4 dead Pay Day the Heist for en oppfølger