Den nye Nintendo DS-utgaven

Hva ønsker du mest av den nye NDS?

• Få dette emnet stengt momentant og forever and ever

Stemmer: 0 0,0%
  • diskutere alternativer og sannsynlighetene

• ha dette emnet stengt til en mer aktuell tidspunkt

• Totalt antall stemmer
    0
Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å ha en Super Giga Deluxe-utgave (se på pollen), hvis prisen kommer på ett rimelig nivå. Skal jo ha råd til spillene også. De ekstra-funksjone kan jo ikke noe annet enn å rocke. For movie-playeren og nettleseren til PSP er det som har satt virkelig griller på hodene til mange, så en rimelig NDS SGD-utgave med innebygd Play-Yan+nettleser-kombo måtte jo vært midt i blinken for de.
Men, sier heller ikke nei takk til en mer lomme-vennlig versjon heller. GBM er noe jeg tar med meg overalt, for den passer så godt i lomma. Bedre enn GBA SP. Nå som dere vet hva slags synspunkter jeg har, har jeg lyst å høre deres. Don't be a stranger. ;)

Her er aktuelle linker:
http://ds.ign.com/articles/659/659378p1.html
http://www.dmgice.com/news/nov2005/ (en side ned på 6. punkt står det ett par ord om den nye Nintendo DS)
http://www.gamesradar.com/news/default.asp...bsectionid=1588

Lodin

Der Waaaah
En ting er ihvertfall sikkert og det er at folk flest blir rimelig forbanna hvis Nintendo endrer noe på DSen så totalt at bare den nye maskina vil dra nytte av nyere spill. Analoge stikker eller gyroskop vil i praksis gjøre gamle DSer til søppel.
Tipper heller vi får se en mindre variant med bedre skjermer og batteri. Kanskje med noe utskiftbart deksel-jall. Tror og det er tvilsomt at den kommer på markedet før i 2007.

Jeg er faktisk ikke sikker på om folk blir så veldig opprørt over å spille NDS-spill ekslusivt. Bare se på GBM som bare spiller GBA. Riktignok er det sikkert over 400 spill til GBA, noe som sikkert rettferdiggjør produktutviklingen av GBA-hardwaren. Og GBA-spillproduksjon har eksistert i fire-fem år. Mens det er allerede over 140 NDS-spill i produksjon. Noe som skulle tilsi at i løpet av fem-seks år så vil det være noe sånt som over 300-400 forskjellige NDS-spill og dermed tryggere markedsmessig å lansere NDS-mini.

Og, dette med at gyroskopet skal ødelegge for resten av bruken til touch-skjermen er kanskje litt overdrevet. Riktignok vil bruken av stylusen bli overflødig på Super Monkey Ball DS og Pac-Man DS, men Kirby: Powerpaint ett-eller-annet vil definitivt fortsatt dra nytten av stylus-bruken og meny-valg på Advance Wars DS vil fortsatt være mest intuitivt for nybegynnere med stylusen. I tillegg er stylusen fortsatt til god bruk for å kunne kose med Nintendogs'ene sine.

At dobbel 3D-stikke er overflødig skjønner jeg godt. Det er vel strengt tatt bare FPS som ville dratt nytten, og til det er touch-skjermen som skapt for. Enkel 3D-stikke derimot hadde vært best for å overføre N64-spill til NDS. Husker du savnet etter ett ordentlig bra styring på Luigi og vennene hans i Super Mario 64 DS?

Når det gjelder skjermen, så skulle jeg ønske den hadde vært større med høyere oppløsning. Å sitte flere timer med Advance Wars DS gir en plagsom tåkesyn i en halvtime etter. Akkurat det hadde vært godt om jeg var foruten.

Jeg tror vi ganske enkelt får en mindre, lekrere DS med bedre batterikapasitet og kanskje bedre skjerm. Utskiftbare deksler er også realistisk å håpe på.

Derimot er det veldig urealistisk å håpe på flere knapper, styrespaker, innebygd ristefunksjon, innebygd Play-Yan, kamera, BLABLABLABLA ...

Vi får heller ikke en DS Mini, som kun kjører DS-spill - Slot 2 på DS-en brukes jo ikke bare til GBA-spill ...

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Husker du savnet etter ett ordentlig bra styring på Luigi og vennene hans i Super Mario 64 DS?[/b]
Nei, for jeg spilte med tommelnubben og fikk dermed bedre kontroll enn på N64-versjonen.
Angående dette med gyroskop... hvor mange spill klarer du å tenke deg som vil dra nytte av dette? Super Monkey Ball, en eventuell port av Mercury, og... hm.
De spillene Nintendo har gitt ut så langt som krever gyroskopkontroll har hatt denne innebygd i kassetten, ser ikke noen grunn til at det skal endre seg med det første.

Høyere oppløsning på skjermene kan jeg heller ikke si meg enig med deg i, det er vondere for meg å se på Microens skjerm enn det er å se på DS-skjermen.

Jeg kan tenke meg at den nye maskinen kommer til å bli en lekrere, litt mindre utgave av DS-en, uten noen flere funksjoner enn den første.

Analog / 3D-stikke nesten komme til den nye versionen
og maskinen bør bli mindre bred, ettersom at jeg nesten fikk sjokk (sånn ca.) da jeg tok den ut av esken...
Var som å holde en hjemmelagt Japse-version av den... noe som jeg aldri har gjort...
Men den føltes billig... og ekkel.
Ellers... savner jeg lite...

Det blir ikke lagt til noen 3d-sticke eller noe annet hardwaremessig som gjør at spill som drar nytte av disse ikke blir mulig å spille på den gamle DSen. Det er ikke snakk om en ny maskin her, men en ny utgave av en allerede eksisterende en. Skjønner ikke hvordan dere kommer inn på tanken engang. :confused:

1. Angående dette med gyroskop... hvor mange spill klarer du å tenke deg som vil dra nytte av dette?
2. Høyere oppløsning på skjermene kan jeg heller ikke si meg enig med deg i, det er vondere for meg å se på Microens skjerm enn det er å se på DS-skjermen.
3. Jeg kan tenke meg at den nye maskinen kommer til å bli en lekrere, litt mindre utgave av DS-en, uten noen flere funksjoner enn den første.
[/b]
1. Den idéen er ett resultat etter en idéflod. En av mange idéer som kan bidra til å øke spillegleden og komforten. Men, du har vel rett i at det kanskje er like greit å bruke spesialkassett til idéen. Har bare på følelsen av at mange tredjehånds- og andrehåndsutvikler dropper den idéen, fordi det blir ekstra-utgifter. Det er strengt tatt bare Nintendo som har ressurser og vilje nok til å produsere spesialkassetten og jeg tror det er en barriere å troppe opp hos Nintendos HQ med spesialkassett-forespørsel. Ryktene om Nintendos vanskelige samarbeidsvilje med små utviklingsteam er vel også en kjent sak. Ingen røyk uten ild, vet du? ;)
2. Nå er det jo ikke akkurat høyere oppløsning på Microen. Kan selvfølgelig virke sånn siden skjermen er mindre, noe som sikkert gjør sitt til at det blir litt klarere bilde.
3. Jeg tror dessverre det samme. Større skjerm (+flere funksjoner)= mer utgifter= dyrere produkt. Der tror jeg Nintendo ville gravd sin egen grav.

Morbo. Tror akkurat ikke en 3D-stikke ville ødelagt så mye for mange av spillene. Det ville bidratt til bedre styring på Ridge Racer DS. Vil jo fortsatt være mulig å styre med D-paden. Riktignok med dårligere styring.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
En analogstikke som erstatning for d-padden ville fungert på én av følgende måter:
- Enten så ville den vært en ren erstatning, og dermed ville den ikke gitt analog styring. Det vil si at når du drar stikka til venstre så måler ikke spillet hvor mye til venstre du trekker, bare at det faktisk er til venstre du trekker.
- Eller så ville den tilbudt ekte analog styring, til forskjell fra d-padden, og dermed ville ikke gamle spill være kompatible med den.

Kilik

Lokal moderator
Tror ikke forskjellen blir større enn mellom GBA og GBA SP. Altså litt freshere design, men ingen nye funksjoner. Husk at alle DS-spill også må kunne fungere på den gamle DS-en.

Analog stikke, høyere skjermoppløsning etc. blir nok ikke aktuelt før i neste GameBoy-generasjon, som trolig blir en mer direkte konkurrent til PSP.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Alt jeg håper på er at den blir litt mindre, og kanskje får litt bedre batteri. ^_^

Det blir ikke lagt til noen 3d-sticke eller noe annet hardwaremessig som gjør at spill som drar nytte av disse ikke blir mulig å spille på den gamle DSen. Det er ikke snakk om en ny maskin her, men en ny utgave av en allerede eksisterende en. Skjønner ikke hvordan dere kommer inn på tanken engang. :confused:
[/b]
Har seg heller slik at jeg ber en stille bønn for at D-pad'en blir erstattet i en stikke, UTEN å gjøre DS'en ukompabil med eldre spill... hvis dem da ikke kunne kastet inn en liten 'switch' på siden som gjorde at du kunne velge mellom de to eksemplene Yetipants kastet på bordet:

En analogstikke som erstatning for d-padden ville fungert på én av følgende måter:
- Enten så ville den vært en ren erstatning, og dermed ville den ikke gitt analog styring. Det vil si at når du drar stikka til venstre så måler ikke spillet hvor mye til venstre du trekker, bare at det faktisk er til venstre du trekker.
- Eller så ville den tilbudt ekte analog styring, til forskjell fra d-padden, og dermed ville ikke gamle spill være kompatible med den.
[/b]

Problemet er ikke at den nye DS-en blir ukompatibel med gamle spill, men at den gamle DS-en blir ukompatibel med nye spill.

1. Tror ikke forskjellen blir større enn mellom GBA og GBA SP. Altså litt freshere design, men ingen nye funksjoner.
2. Analog stikke, høyere skjermoppløsning etc. blir nok ikke aktuelt før i neste GameBoy-generasjon, som trolig blir en mer direkte konkurrent til PSP.
[/b]
1. Det blir mest sannsynligvis ikke større forskjell enn mellom GBA og GBA SP, men mens vi venter kan vi jo fordrive tida med å spekulere på diverse funksjoner og komme med diverse ønsker.
2. Alle nye GC-spill fra Nintendo kommer jo med muligheten til å velge mellom 50hz/60hz-valg, så noe lignende til den nye NDS skulle vel ikke være så problematisk og dyrt å produsere.

Dessuten tror jeg nye 3D DS-spill fortsatt ville kompatibel med de første DS'ene. Gamle DS ville manglet muligheten til å styre farten mot f.eks. venstre-retning og enten gått med max styrke til venstre eller noe annet. Nintendo har jo sagt at de har muligheten til å oppgradere startsystemet ved forskjellige metoder. Enten ved kjøp av nye spill eller nedlasting fra nettet. Da kan man endre preferansene der, i tillegg skulle jo det være mulig å endre farten/styrken i D-paden som option i de "fremtidige" DS-spillene. Altså, at man kan endre fra å spurte til å snike seg fremover som standard funksjon på D-paden som en slags erstatning for mangelen på 3D-stikka. Det blir kanskje ikke så veldig brukervennlig akkurat og Nintendo har sikkert ikke lyst å miste brukervennlighets-stempelet sitt. Så, da blir selvfølgelig en tabbe å innføre hardware-endringer.

Hm... Av en eller annen grunn så var det visst jeg sjøl som greide å overbevise meg hvor dum idéen min var, samtidig som jeg skjønner veldig godt argumentasjonen min om å innføre 3D-stikka i NDS Next.

Har forresten dere gode forslag på navn til NDS' nye utgave? NDS Next litt for teit? :svette:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mener du at vi skal få muligheten til å velge mellom 50hz og 60hz på DS-en, eller... hæ? Du er klar over at det tallet indikerer hvor mange ganger skjermbildet oppdateres per sekund?
Ellers lurer jeg fortsatt på hvorfor Nintendo skulle ønske å slenge inn en analogstikke på den nye DS-en - det er allerede en bedre måte å styre spillene på innebygd i maskinen. Var det bare jeg som skjønte at det gikk an å spille Super Mario 64 med berøringsskjermen, eller? :p

PS: Det skrives "kompatibel".

Jeg vil ha penere og mer komfortabelt design, bedre batteri, innebygd MP3-spiller med mulighet for «Custom Soundtracks» (ved bruk av samme minnebrikke som skal brukes til Revolution), samt bedre stereo-lyd og (om mulig) bedre og klarere skjerm (men med samme oppløsning og skjermstørrelse). Sleng også med et brukbart head-set i pakken (som bl.a. kan brukes til fremtidige spill med Wi-Fi Connection). I tillegg kan man ha en forbedret versjon av PictoChat som fungerer gjennom Wi-Fi Connection. Det kunne også vært greit å kunne legge inn et enkelt skriveprogram og kanskje et enkelt regneark der data kan lagres på minnekortet (som igjen kan overføres til PC-en).

Burde ikke være for mye å be om, eller hva? :svette:

2. Alle nye GC-spill fra Nintendo kommer jo med muligheten til å velge mellom 50hz/60hz-valg, så noe lignende til den nye NDS skulle vel ikke være så problematisk og dyrt å produsere.
[/b]
DS-en kjører allerede 60Hz. Vil du ha muligheten til å velge noe dårligere?

Vel vel. Det er både lite trolig og en tanke merkelig å tenke seg at Nintendo skulle gjøre noen større endringer i input-metoden på DS. Hele poenget med maskinen er jo nettopp at den er pekeskjermbasert, og dermed egner seg bedre til en del formål enn om den hadde hatt en vanlig analog stikke.

Av de realistiske forhåpningene, tror jeg vi får alt sammen:
- Mer lyssterke skjermer
- Penere og litt mer håndterlig design
- Litt bedre ergonomi.

Ellers er maskinen rimelig strøken som den er i mine øyne. Hovedårsaken til at ikke alt blir like lekkert på den, er slik jeg ser det at ikke i nærheten av alt faktisk designes for den. Det er en maskin som roper om å bli benyttet på en litt annen måte enn en PSP eller en GBA eller en GameCube, så det skal bli spennende å følge med framover hvor mange som tør ta steget og gjøre ting helt og fullt. Meteos er der, naturligvis, Kirby er der, naturligvis, Nintendogs er der, naturligvis. Men det kan skje mer spennende ting enn "bare" nyskapning innen tradisjonelle sjangre (puzzle, plattform og kjæledyrsimulator). Spørsmålet er bare om utviklerne tør - og vil.

Jeg syns ikke Nintendo bør rote for mye med den kommende utgaven av DS. De trenger ikke legge til all slags nye ting som MP# spiller eller ethernet port og den slags dill.

Noe jeg håper Nintendo gjør er å ta en grundig kikk på Motorolas razr mobil, DS kunne blitt utroli lekker om den var like tynn som den, om de kunne fiksa litt på designet og gjort den mer lekker, f.eks kikket litt på Nokias N70 så kunne vi fått en maskin som hadde fått PSP til å se fullstendig utdatert ut.

1. Nei, for jeg spilte med tommelnubben og fikk dermed bedre kontroll enn på N64-versjonen.
2. Høyere oppløsning på skjermene kan jeg heller ikke si meg enig med deg i, det er vondere for meg å se på Microens skjerm enn det er å se på DS-skjermen.[/b]
1. Da er du den første som har sagt det. Fikk altfor ofte problemer når jeg skulle bl.a. komme meg frem i den åttende "maleriet" (den skjulte veggen i kjelleren). Istedenfor å spurte når jeg ville, kunne den komme borti NDS'ens "vegg" på skjermen. Det førte ofte til sniking i "beste" fall og bomstopp andre ganger. Tviler sterkt på jeg er den eneste som slet med dette. Sikkert mange andre som har gitt opp etter en stund (samlet inn 93 stjerner).
2. Det at det ser ut som det er høyere oppløsning, fordi skjermen er mindre. Det er egentlig den samme oppløsningen. I tillegg er jeg sikker på den mindre skjermen gjør det mer ubehagelig å sitte og spille i flere timer etter hverandre. Men, GBM er sikkert ment å spilles mellom 5 minutter og en time. Spesielt når man venter på ett eller annet.