[Multi] Den store fysisk eksemplar Vs digitalt ekemplar avstemningen!

Foretrekker du ha fysiske eksemplarer i hylla eller et digitalt bibliotek?

  • Jeg foretrekker å blåse buggzene ut av kassetten selv!

    Stemmer: 8 42,1%
  • Digitalt eksemplar, lever ikke i 8bit alderen si.

    Stemmer: 11 57,9%

  • Totalt antall stemmer
    19

Shinra85

Spillegals effort emo
#2
Noen er fortsatt hoarders og kapitalister.
Får litt mer følelse av å eie et spill fysisk enn nedlasta. Føler meg bare som en 13åring på Napster når jeg kjøper spill digitalt. Null følelse av eierskap
 
#3
Av en eller annen grunn koster det 200 kroner mer å kjøpe spillet digitalt enn fysisk. Hvorfor man utsetter seg selv for Postnord-angsten gang på gang skjønner jeg ikke, det er jo bare å dra innom en sjappe å kjøpe det så er man sikret.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#4
For min del bor jeg såpass avleggs at jeg må ta en togtur for å komme meg til et sted å kjøpe spillet, og jeg har såpass lite tid til det styret der iløpet av en uke at jeg heller (i verstefall) venter til over helga for convince sake
 
#5
Noen er fortsatt hoarders og kapitalister.
Får litt mer følelse av å eie et spill fysisk enn nedlasta. Føler meg bare som en 13åring på Napster når jeg kjøper spill digitalt. Null følelse av eierskap
Men... Du må jo ha day one patch uansett, så det du "eier" fysisk er i beste fall en beta.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#6
Skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre? Er jo på samme måte som at jeg alltid har foretrukket musikk på fysisk format framfor digitalt. Det å fysisk holde noe håndfast gir meg en større eierfølelse enn en digital nedlasting
 

ganon

The Boshy
#7
Husker ikke om dette har vært oppe til diskusjon tidligere, men er uansett like relevant i dag. Flere og flere kjøper spill digitalt, men det er noen av oss som fortsatt sverger til å trosse vær og vind, stå i kø, oppleve at spillet er utsolgt når man endelig kommer frem, og saumfare de nederste hyllene i butikker eller loppemarked etter gode tilbud.
Hva foretrekker du?
 
#8
Foretrekker digitalt siden man slipper å bale med fysisk media som må være i konsollen for å kunne spille. Eneste ulempen med digitalt er at spillene er rådyre sammenlignet med å kjøpe de i butikken, av grunner jeg har vanskelig for å forstå. Derfor kjøper jeg RDR2 til 489 på Elkjøp og ikke 699 i PS/Microsoft Store.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#9
Når apokalypsen kommer og man sitter med strømgeneratoren sin og inget internett skulle man nok ønske at man hadde kjøpt spill på disc, selv om det er versjon 1.0 av spillet! Evt hvis utgiver mister rettighetene på en lisens og er nødt til å fjerne spillet fra tjenesten, som f.eks skjedde med noen Marvel-spill og mange andre.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#10
Foretrekker digitalt hvis det er billigere eller på tilbud. Det er ikke aktuelt å betale 699 på dag 1.
 

Terje

mostly harmless
#11
Å ta et spill ut av hylla og putte det inn i maskinen er liksom noe av sjarmen, særlig hvis man så sitter med et basic-prompt og må taste kommandoer for å få ting til å skje. Men det er mest en old-school greie. Hvis det var sånn plattformen funka så er det sånn det skal være. Det gjør meg ingenting å handle masse på Steam istedetfor å ha fysiske utgaver av PC-spill for eksempel, med mindre det er spesielle utgaver jeg gjerne vil ha på hylla. Mens konsollspill synes jeg fortsatt det er riktigst å ha fysisk, men det henger kanskje litt sammen med at konsoller har mer usikker levetid og kompatibilitet mens PC er PC. Den forsvinner ikke.

Det er også fortsatt uendelig mye kulere å ha hyllemetre med spill enn en liste på en skjerm.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#12
#TeamFysisk her i gården. Ihvertfall når det gjelder nye, store og viktige spill. Når det er snakk om småspill og gamle spill som kommer på tilbud er det ikke så nøye.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#13
Vi som har gått over til digitalt mer eller mindre på konsoll, når skjedde endringen? Skyldes det bare brede nok bredbånd og godt utvalg i nettsjappene? Steam har vel PC-folket holdt på med lenge.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#14
Jeg er oldschool på så mangt. Foretrekker bøker på papir, musikk på vinyl eller CD (tilogmed kassett), spill på disk/kassett, film på disk. Ser dog absolutt verdien av digitalt; mindre plass, mindre hassle. Ser mer på Netflix enn jeg gjør på blu-ray. Skjønner at tilgjengeligheten med digital musikk er viktig, det både billigere og man har større bibliotek.

Er forsåvidt litt i begge leire; jeg streamer musikk via bandcamp og film via Netflix. Jeg kjøper plater og tegneserier for å kjenne den deilige nostalgiske følelsen av lyden når man blar om sidene, den følelsen av å sette nåla ned på plata, den følelsen av å sette kassetten inn i Neogeo, åpne plasten på en PS4-spill og døtte inn disken.

Det er, for meg, noe helt spesielt med den følelsen av noe håndfast.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
Kjøper fysisk innimellom hvis det er særskilte tilfeller (collector's edition eller f.eks. gunstige pack-ins som forestående Pokemon Let's Go og Smash Bros. Ultimate), men altså digitalt lzm. Legg spilla på ønskelista og kjøp dem når det er salg. Dette med at det skal være dyrere digitalt må være noe Sony driver med, det gjelder ikke på Steam eller Switch iallfall.
 
#16
Fordelen med fysisk er at hvis man kjøper spillet på Elkjøp for under 500 på lanseringsdatoen og blir ferdig med det på et par uker, så kan man selge det på Finn til 400 kroner. Det blir sånn 80-100 kroner i totalpris for å ha et spill på lanseringsdatoen. :riffa:

Sånn ellers er jeg helfrelst på sånn japansk new age KonMari-ryddefilosofi som betyr at med mindre jeg faktisk jevnlig er avhengig av noe eller det å holde det ikke får hjertet mitt til å gå "doki-doki" så skal det kastes/selges. Og det er omtrent bare FFVII fra da jeg var barn med sprukket cover som får hjertet mitt til å gå "doki-doki" når jeg holder det foran meg. Så da er digitalt helt klart å foretrekke i 99% av tilfeller.
 

Terje

mostly harmless
#17
Dette med at det skal være dyrere digitalt må være noe Sony driver med, det gjelder ikke på Steam.
Åjoda. Ikke i de aller fleste tilfeller men AAA titler som gjerne blir lansert til 549,- og 599,- kan ofte finnes billigere fysisk. Særlig Call of Duty og slikt.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#19
Super Mario Odyssey var vel også dyrere digitalt enn fysisk da det kom.

Har selv ikke tatt "doki-doki"-testen på spill eller filmer.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
Greit, skjønner at jeg er out of the loop på AAA-spill. Mener dog bestemt at det var null og niks å spare på Odyssey, og f.eks. på Steam har man sider som Greenmangaming som - hvis man gidder å abonnere på nyhetsbrevet - nærmest fast deler ut rabattkoder så du fort havner under 450 på nye spill som klinker rett inn på Steam. Ga såvidt over firehundrelappen for Monster Hunter World da jeg forhåndsbestilte og hadde det dag 1 for eksempel.