Divine Divinity 2 - Ecco the Dragon (PC, 360)

Lodin

Der Waaaah
Eller Divinity 2 - Ego Draconis som de voksne kaller det. Dette er som tittelen min tilsier oppfølgeren til småklassikern Divine Divinity fra 2002.
Beyond Divinity vet jeg ikke no om.
En av tinga som var bra med DD var at det fritt rappa de beste ellementene fra spill som Diablo og Ultima Underworld. Det har de fortsatt med her bare at denne gangen har de lånt shizz fra Fable, Oblivion og diverse MMOer. Det er ikke bare stjeling dog, de har og finni på en og annen fiffighet selv.

Godt gammaldags dungeon crawl.

Historien går ut på at man er lærling hos Drageslakterne. Disse fiser rundt i det generiske fantasyriket og dreper drageriddere. Dette er snuskebukker som har fått evnen til å gjøre seg om til drager og på et eller annet tidspunkt forrådte menneskeheten under no episk slag det er masse backstory om. Pga. diverse uheldige hendelser ender helten vår desverre opp som drageridder selv, noe som er litt kinkig i forhold til venner og kjente. På den annen side betyr det og at man etterhvert når som helst kan bli om til en snerten liten drage og fise rundt i lufta. Hovedmålet ens i spillet så blir å jakte på Satan sjøl. Han heter Damian og ble skapt på slutten av det forrige spillet da The Divine, helten der nektet å drepe ham som spedbarn.

Beep beep, jeg er en drage.

Selve gameplayet er rimlig generisk. Fart rundt i grønne daler og deng skjeletter og goblins for XP. Jo også en beholder som heter Hjalmar. Man kan fritt velge i typiske fighter, mage og rogue skills, men man har ingen bestemt klasse. Hvem som helst kan lære lickpock eller ildkuler fek.s. Når man så har plukka nok fete lewts stikker man til nærmeste by og selger. Heldigvis har de tyske utviklerne investert i orntlig oversettelse og stemmeskuespill. Det fortjener ingen priser, men manuset er morsomt og det er aldri snakk om å forsoothe the taint. Litt moralske valg i questene har det og så selvom actionen er rimlig Fable\Diablo så får man tenke litt.

Staaaats!

Som nevnt har de og med litt nye ting til sjangeren. Foruten dragetransformeringa kan man og skaffe seg sitt eget monster. Man blir kompis med en necromancer som tilbyr seg å bygge et for en. Man finner diverse kroppsdeler med forskjellige stats på eventyret sitt og disse kan man så velge og vrake i. Kreaturet kan man se på første bilde jeg posta.
Mind Read er en skill jeg ikke har sett i noe spill før. Her kan man lese tankene til folk mens man snakker med dem. Ofte har de ikke noe artig i huet, men fra tid til annen får man vite hvor de har lagt penga sine eller passordet til en magisk dør. Prisen for dette er bokstavlig talt XP, man legger opp gjeld som så blir trukket fra det man tjener av missions og monsterslakt. Heldigvis er det ikke så fryktelig dyrt.
Et stykke uti spillet får man og sin egen borg. Den skal man såklart bruke penga sine på å renovere samt at man finner folk rundtomkring som gjerne vil flytte inn. Alle moderne rollespill tilbyr tydligvis folk et hjem nå til dags.

Også kan man se og snakke med spøkelser. Gir en og annen artig situasjon når vanlige folk og er tilstede.

Så kommer den gode nyheten, spillet er solid laga også på 360. Jeg lasta ned demoen og alt gikk som det skulle. Kontrollen er en smule rar siden D-paden og fjesknappene brukes til snarveier for potions og spesialangrep noe som betyr at man snakker med folk med left bumper og litt sånt, men det tok ikke lange tida å lære. Det er heller ikke helt dumt siden man fek.s kan sette A til å være vanlig sverdslag og X til å skifte til og skyte med bue. Det er og lagt mer opp til at man skal fighte med lock on ala Fable og Zelda på konsoll og det funka utmerket. Man kan gjøre det på PC-versjonen og, men der følte jeg aldri behov for det der. Dragon Age er såvidt jeg veit det eneste andre rollespillet verdt en sur fjert sluppet til 360 siden Fallout 3 så dette anbefales varmt.

Den mest trollmannete trollmannen ever. Spørsmålet er om han fulgte med i Poser.

Største negativene jeg har opplevd sålangt er vel at kartet er rimlig skrot. Det minner om Fable 2 bare uten brødsmuler og kartmarkører. Betyr at man faktisk må huske hvem folk er utifra questbeskrivelsene. Slåssinga er og litt uinspirert. Det fins ikke noen blokking som så, man bare denger løs, men etterhvert får man diverse spesialangrep som gjør at man kan variere litt. Om ikke annet får det pluss fordi man kan dualwielde. Ellers er animasjonene på hovedkarakteren veldig fine. Første måten man hopper på er awesome. Desverre er ikke fiendene like animerte. De hakker avgårde som om spillet var på PS1. Ikke noen stor sak, men litt irriterings. Forøvrig har ikke spillet skalerte fiender. De har altså alltid sin egen level sånn at om man ikke er forsiktig kan man fort ende opp hos noe veldig stort og farlig som killer en på tre hits. Jeg foretrekker det sånn, men noen ser kanskje på det som et negativ og lengter tilbake til måten Oblivion gjør det.
Uansett er dette akkurat som Risen ikke verdens mest revelusjonerende RPG, men det gir mer enn nok å dille med. Hvis det varer ut måneden kan jeg se for meg at jeg driter i Mass Effect 2 til det er runna og det sier jo noe.
Konsollbabbyene må desverre som vanlig ut med full pris for det, men på PC er det rimlig. Steam har introduksjonssalg akkurat nå til under 150 kroner.

[yt]lO09z4seA9g[/yt]

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vel, det virker jo litt fristende, men jeg har enda ikke spilt meg tom på Torchlight så da utgår det. Fortsatt artig å se at den gamle PC-tradisjonen innenfor rollespill, både av typen action og "for mange, mange sekler siden i riket ved navn Generic-Highfantasyia...", lever videre. Øh, ikke negativt ment det der altså.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ble litt urolig der et øyeblikk, men så spilte jeg av videoen, fant ut at tyskere fortsatt ikke klarer å skrive noe morsomt og at verden dermed står til påske i år også.

Jeg hører rykter om at dette spillet har elendig støtte for ATI-kort. Noen som kan avkrefte?
Det er det eneste som holder meg fra å kjøpe spillet på Dampen i helga.

Lodin

Der Waaaah
Aner ikke. Det er PC-demo ute på de vanlige stedene, gi den et go.

Sånn ellers, in before noen begynner å bitche over hvor ubrukelig autosavinga er. I likhet med klassikere som Mass Effect og Fallout 3 må man også her passe på å lagre sjæl og ikke stole på quiksaves. Pulte meg sjæl i ræva og mista en halvtime sist jeg spilte fordi jeg ble litt for ivrig mot en bande skellingtons. :p

Lodin

Der Waaaah
Du å du, 360 versjoen hadde vist litt problemer alikevel. Kjempebomba har gitt det en av sine kvikktitter og er særdeles kritiske.
Når det er sagt spiller fyren ikke særlig lurt. I starten er riktignok potions dyre, men det er derfor første landsbyen er strødd med mat. Dette er et av de RPGene hvor folk driter i om man stæler alt som ikke er spikra fast, men det har ikke falt ham inn å prøve engang. Hadde han gjort det hadde han hatt bedre våpen og rustning også. En annen ting er at han ikke dodger. Som archer er man avhengig av å holde avstand, men han bare skifter til nevekamp istedet. Desuten lønner det seg ikke å spesialisere i bare en klasse i dette spillet. Enten en summon eller et nærkampangrep hadde hjulpet ham betraktelig.