Drittspill som du likte fordi du har ræva smak

#1
Ble litt inspirert av Rious emne om dårligste spillopplevelse, her. Så nå vil jeg ha et emne om spill som generelt er sett ned på, men som du likevel digget, og hvorfor.

Og for å komme i gang kan jo jeg begynne (hadde vært litt dårlig av meg å starte et slikt emne om jeg ikke hadde noe eksempel selv):

Enter the Matrix
Ja, tenk, jeg digget dette. Var veldig giret på hele Matrix-franchisen da Reloaded kom, (så den 4 ganger på kino), og kjøpte dette på dagen (en uke før premieren på filmen). Fikk spillt gjennom det før jeg så filmen og, og jeg digget den ekstra utfyllingen av historien, og hvordan vil fulgte to andre parallelt med hovedpersonene. Dessuten fikk vi ekstra kamscenere og klining mer Persephone, og det er jo gøy. I tillegg syns jeg faktisk gameplayet var moro, til tross for at det var bugget som fy. Har aldri spillt Max Payne, så kanskje derfor. Og hacke-spillet hvor man kunne låse opp katana, i tillegg til den super-hemmelige bonus-levelen (hvor man begynte i en hvit gang med mange dører, og kunne prøve dem til forskjellige rare rom) gjorde at jeg og en kamerat hadde mye moro med å prøve finne hemmeligheter og hint til videre forklaring av Matrix. Har det desverre ikke nå mer, men det er kanskje like greit. Mulig det ikke er så tøft nå mer...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Kane & Lynch - Dead Men
Kjøpte dette i nysgjerrighet fordi det ble så mye styr rundt det, og fordi jeg var spent på hva Io hadde fått til med et mer actionpreget spill. Viser seg at dette er stor moro i coop, og selv om dekningsmekanikken krever litt tilvenning fungerer den bra bare man lærer seg hvor man kan søke dekning og gode greier. Et fett skytespill med god action og - kors i hytta - en godt fortalt historie. Hadde historien vært enda litt bedre, så hadde jeg nok likt det enda litt bedre igjen.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#3
SITAT(Klaymen @ 13.01.08, 20.25) 97816
Enter the Matrix
Ja, tenk, jeg digget dette. Var veldig giret på hele Matrix-franchisen da Reloaded kom, (så den 4 ganger på kino), og kjøpte dette på dagen (en uke før premieren på filmen).
[/b]
Jeg fikk tilogmed T-skjorten for de som kjøpte tidlig nok. Enter The Matrix-logo på ryggen og "Enter. Engage. Eliminate" foran. :p

Hackespillet synes jeg var genialt, tror faktisk jeg spilte gjennom hele den før jeg rundet selve spillet. Spillet var ganske bra, usannsynlig tøft når det funker og du får real Matrix-følelse. Men samtidig så har jeg aldri giddet å fullføre med han gulingen (tok Niobe første gangen for å se litt jenteklining), eller giddet å slå Seraph. Så ikke det beste spillet jeg har vært borti, men jeg synes det har fått et ufortjent dårlig rykte etterhvert. Tror det rett og slett ble offer, som så mange andre, for den utrolige hypen før den kom ut.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#4
Helt klart Gunvalkyrie.

Jo, det er vanskelig, og til de grader at det er for vanskelig for den gjennomsnittslige konsollspilleren, men måten anmeldere slakter det på pga "bad control scheme" er bare irriterende.

Skytingen ligner veldig det i panzer dragoon (ikke så overraskende, siden det er laget av samme folka som fikk jobben å utvikle Orta), i og med det at karakteren din selv sikter på alt innenfor den digre rammen som dekker halve skjermen. Alternativt så kan du holde skyteknappen inne og dra siktet ditt over monstre for å låse dem, for så å avfyre masse søkende prosjektiler.
Du har også et sekundært våpen; et digert maskingevær som bare kan avfyres stillestående.

Det grunnleggende elementet som Gunvalkyrie bygger på er jetpacken du flyr med. Du har veldig begrenset drivstoff, men det lades opp raskt når du er på bakken. En stor del av teknikken er "boosting", som skyter deg i en retning men bruker mye mindre drivstoff enn hvis du skulle fly dit i en strak linje. Hver gang du booster uten å røre bakken, så bygger du opp en slags berserk-mode og "fuel", som brukes til spesialangrep.


Det er tre forskjellige måter man kan "misforstå" dette spillet;
- De tror det er en tomb raider, hvor du løper langs bakken og trykker skyteknapp så fort som mulig. Jetpack brukes bare når man skal opp på platformer. Auda, denne bossen var umulig. Drittspill.
- De får ikke med seg det at man kan snu karakteren 90 eller 180 grader på et øyeblikk - både på bakken og i lufta - ved å trykke ned venstre tommelstikke i den ønskede retningen (Dette er forøvrig noe jeg synes virker utrolig bra og flere spill burde ta til seg).
- De mener man ikke kan "strafe", selv om man kan se til sidene mens man beveger seg forover - og man kan forresten 'booste' i alle 4 retninger.

Denne fyren synes 3 knapper for å bytte våpen var for mye. Nei, han mener ikke du trenger å trykke på 3 knapper for å bytte våpen én gang.
Det er 2 karakterer i spillet. Dama har plasma, maskingevær, og grappling hook. Fyren har kun rakettkaster og grappling hook.

IGN gir det forøvrig 9.0, hvor anmelderen nevner at "it all makes sense once you get the hang of it".

Gamespot puttet sammen en videoanmeldelse, og her kan du sammenligne spillestilen hans med f.eks , som er lignende det som kreves i de siste nivåene av spillet. Nå synes jeg også hans uttrukne framførelse av storyen i spillet er like bak mål som å bruke en halv anmeldelse på plotten i super mario galaxy.
Edit: Dæven, merket ikke før nå at dette var selveste Jeff.


Det er da et helt kurant argument å si at et spill er dårlig fordi det er for vanskelig, men jeg er ikke enig i at det er vanskelig på grunn av dårlige kontroller. Kontrollene føles helt naturlige når du "skjønner det", og jeg har ikke kunnet komme på enklere alternativer uten å ofre det som gjør GV gøy.
 
#5
Må si Gunvalkyrie så rimelig kult ut utifra den videoen. Aldri hørt om det før engang, faktisk.

Angående Enter the Matrix, så skjønner jeg litt ryktet det har fått. Om man ikke er kjempeinteressert i Matrix-universet har det kanskje ikke så mye å tilby. Hackingen var dritkul ja, det at man kunne hacke selve matrix var utrolig appelerende. Spillte med Niobe først jeg og, Men Ghost har absolutt en del og tilby... mye kulere å skyte fra bilene enn å kjøre, og du får en film hvor han forteller Trinity at han liker å runke (seriøst), pluss noen nye leveler. Jeg må si de siste to levlene, hvor man kjører det romskipet deres gjennom ganger utenfor Matrix, fortjener mye av pepperen spillet fikk. De var helt horrible og utrolig frustrerende og kjedelige.
 
#6
Jeg var forsåvidt også en av de som likte Matrix spillene. Var jeg alene om å like The Matrix: Path of Neo ?

Joda, masse bugs og til tider helt latterlig level design etter min mening.
Kunne ikke fordra plassen der alt er opp/ned og man sloss mot maur eller hva faen enn det var.

Ellers vil jeg også nevne Stuntman til PS2. Elsket og hatet det.
Loadingen mellom hver gang man fucka opp var irriterende ja.
Men gud for en mestringsfølelse når man ENDELIG klarte stuntet som krevde 30-40 forsøk. Forståelig at mange ramler av lasset og ikke har den tålmodigheten. Men det er verdt det i lengden :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
En til her: Giga Wing 2.

Først, les denne omtalen. Så kan du forestille deg at alt han skriver er feil, for det er det nemlig. Han skriver at spillbrettet er så fullt av fiender, kuler, faenskap og jævler, at alt for det første blir umulig å forholde seg til og for det andre får Dreamcast-en til å krabbe. Clewet her er at det er poenget med spillet. Spillet går ut på å jazze rundt og skyte ned fiender, som du samler powerups fra, og så lede skudd til en bestemt del av skjermen til du kan bruke skjoldet ditt og reflektere skuddene tilbake på fiendene. Så har det seg sånn at trikset med spillet er å overlaste Dreamcast-en med så mange ting på skjermen samtidig at telleren som holder styr på dem tikker over. Når dette skjer reagerer spillet på det ved å forvandle alle fiender og skudd på skjermen til medaljer som er verdt milliarder av poeng (hundre milliarder i Giga Wing 2 er en så lav poengsum at det nesten er godt jobba). Å lære seg hvordan man holder seg i live lenge nok til at man får til dette på best mulig måte er trikset. En ekstra bonus er det japanske stemmeskuespillet, som er enda mer over-the-top enn i noe annet spill jeg kan huske. Kremeksempelet er kisen i det grønne flyet, hvis spesialvåpen heter "Gravity Bomb". Hva annet kan han egentlig gjøre enn å gaule "GRAVITYYYYYYYYYYY BOMMMMMMMBAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" når han fyrer den av? Jeg bare spør. :p

. :D
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#8
Egenltig er det vel sånn at så godt som alle shmups får ræva kritikk (med mindre de er laget av Treasure) hos "vanlige" spillsider. Giga Wing er uansett godsaker.
 
#10
Galleon

Spillet ble nok relativt rettferdig dømt, og det hadde sine tekniske svikter. Eurogamer var kanskje det nærmeste, med sin 6/10. Uansett, så elsket jeg atmosfæren og gameplayet i demoen - selv om kamerasystemet var mer eller mindre kaotisk til tider. Spillet er et glemt kapittel nå, noe som jeg synes er veldig trist. Skulle veldig gjerne sett en oppfølger til dette spillet.

Driv3r (ugh)

Slakt på de fleste objektive sidene, men jeg elsker Driver serien nettopp på grunn av det som funker. Selve kjørefølelsen er ulik noen andre spill, og den gangen var skaden bilene gjorde helt utrolig bra. Det spillet feilet ganske ille på var til fots delen. Selv om spillet tok i bruk det svært så populære kontroll-skjema til Max Payne.

Jeg fullførte spillet til tross for disse problemene, for det var selve kjøreoppdragene som var motbydelig moro. Selv om Driver: Parallell Lines blir regnet for et bedre spill, så koste jeg meg mer med Driv3r. Det var ikke helt den samme kjørefølelsen, bilene føltes veldig små, ingen burnout knapp, og rett og slett føltes spillet mer ut som GTA enn Driver. Ingenting mot GTA, men det er bare GTA som kan være GTA.

The Getaway

Ja, jeg fullførte dette og koste meg hele veien gjennom. Kjøringen var veldig opp og ned i spillet, det fungerte veldig bra til tider, men ikke fullt så bra i andre situasjoner. Men jeg likte følelsen av at hvis bilen krasjet i høy hastighet, så var bilen ubrukelig etterpå. Du følte deg veldig sårbar i trafikken, i motsetning til i GTA. Til fots delen var langt verre enn Driv3r, men det var likevel ganske artig. Generellt sett var spillet ikke så veldig mye å skryte av, men det var likevel noe som trakk meg. Kanskje det var historien?
 

oma

Village Drunk
#11
til fots delen i the getaway var da absolutt ikke så ille, for min del så var det det kuleste med hele spillet. Ingen HUD, hovedpersonen tok synlig skade fra skudd (begynte å halte osvosv noe jeg har igjen å se i så mange spill nå i dag), og han var på mange måter like dynamisk som hovedpersonen i Drakes fortune.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#12
Enter the Matrix og Driv3r har jeg hatt mye moro med -ikke fordi spillene var så veldig gode, men fordi jeg spilte dem sammen med kamerater. Sammen løftet vi spillopplevelsen ved å gi hverandre oppgaver og utfordringer, og nå i etterkant har jeg utelukkende gode minner fra disse spillene som underholdt ved mang en overnatting i 13-14 års alderen :)
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Var vel stort sett bare han ene idioten i IGN som ikke likte God Hand. Verre at det nesten ikke var noen som kjøpte det.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#16
Hehey, denne tråden ser spesielt bra ut nå som undertitlene er borte.

Jeg har sikkert nevnt det før, men jeg syns ikke Marc Ecko's Getting Up: Contents Under Pressure var så altfor verst. Greit nok, det var praktisk talt Prince of Persia: Urban and Slightly Shittier, men av og til er det helt åkei, spesielt når det er sånne "ånei, korporasjonsamerika fratar oss frihetene våre"-plotlines som jeg er slik en sucker for. I tillegg er det Aesop Rock og RJD2 på soundtracket, og det må da visserlig telle for noe.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#17
Jeg må også si meg enig med Driv3r. Fysikken alene gjorde spillet veldig... spillverdig.
 
#18
Dynasty Warriors spilla har alltid vært til stor glede for meg. De blir slaktet nord og ned i de aller fleste anmeldelser. Jeg har spilt alle Dynasty Warriors spille fra og med nr. 2, og jeg ble sittene igjen med Dynasty Warriors 3 og 5. Dette er svært underholdene spill synes jeg. Jeg koser meg med disse spilla. Dynasty Warriors 6 US version er bestillt fra yesasia. Oh yeah.
 
#19
Øhm ikke for og trampe på festen din her, men Dynasty Warriors 6 US er Region Locked til NTSC - U konsoller.

Så det får du neppe spilt om ikke du har amerikansk maskin.

(Ja jeg vet mange mange 360 spill er sonefrie takk, men det er ikke dette)