DRM and YOU!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vår gode venn Mr. Dr. Captain Derek Smart, PhD skriver litt om å implementere DRM i spill og hvilke hensyn man må ta når man gjør det. Kort fortalt så sier han at:
- Du må ha DRM i spillet ditt ellers blir det piratkopiert til hælvete og tilbake (jamfør World of Goo og deres koselige 90% piratkopiert-statistikk)
- Hvis du venter med å implementere DRM til en måned før spillet ditt går i trykken så er du en tulling
- Folk som klager på DRM er også tullinger
- Når du legger inn DRM så er det en fordel om du tenker på hvordan du skal få gjort det vanskelig for hackerne samtidig som du gjør det lett for kundene dine å få spilt jævelskapen

Og det er egentlig ganske gode poenger, hvis du spør meg. Selv har jeg vært borti spill som har brukt alt fra StarForce og Tages (to av de mest notoriske DRM-løsningene) til SecuROM (omtrent like vanskelig å fjerne som en bruskasse), og jeg har aldri hatt noen problemer overhodet. Som Mr. Dr. Smart påpeker er det stort sett spill programmert av løkjøder som har lagt inn DRM kvelden før gold master er klar som kræsjer og dør første uka, og der er alltid løsningen å stikke på nett og finne crack siden DRM-en kan knekkes på en ettermiddag. Selv er jeg fan av online-aktivering som f.eks. Steam og Impulse byr på; spillet kjører bare hvis lisensen valideres, og du kan ikke forfalske en gyldig lisens.

Lenge siden vi hadde en god DRM-diskusjon nå, så nå håper jeg vi får noen sider med "omg starforce sprengte bikkja mi" og så videre.

Edit: En trend jeg ser hos noen er å gi ut spill med SecuROM eller Safedisc som bare sjekker at du har en gyldig DVD for at du skal kunne spille. Hva i helvete er egentlig poenget? Det tar meg tredve sekunder å laste ned et mini-image fra nett som kan legges inn i DaemonTools og så kan jeg kjøre spillet, uten crack eller noe fiksfakseri, selv om jeg ikke har en butikkjøpt plate. Bare meg som ser problemet med å bruke tusenvis av kroner på en sånn "kopibeskyttelse"?

Edit 2: En annen ting Smart påpeker er at man ikke legger inn DRM for å forhindre spillet fra å bli kopiert (det blir det uansett), men for å forhindre folk i å mekke en crack i løpet av den første uka spillet er tilgjengelig; sånn sikrer du økt salg siden folk som i utgangspunktet er interessert heller kjøper enn å vente på en crack. Denne tendensen kan man observere fra tid til annen, hvor utviklere etter en stund gir ut patcher som fjerner DRM fra spillene sine fullstendig. Er ikke mer enn et par uker siden nyeste patch til The Witcher fjernet DRM-en; det spillet har solgt godt over en million, så CD Projekt har antageligvis bestemt seg for at kopibeskyttelsen har gjort nytta si. Hvis man ser på det på denne måten, er igrunn ikke tanken bak DRM så fryktelig likevel. I det minste så lenge utviklerne implementerer DRM som et ledd i selve utviklingsprosessen og ikke bare venter til siste liten sånn at de bolter på noe drit som ødelegger spillet for kundene.

Edit 3 (hoi hvor det går): En liten personlig betraktning til på tampen. Jeg merker at jeg i mye større grad enn før kjøper PC-spillene jeg virkelig har lyst på, siden de som regel utgis på Steam og jeg har stor tillit til at Valve ikke introduserer noe DRM-jall som loker til opplegget. Samtidig har jeg lett for å piratkopiere noe jeg har lyst til å sjekke ut som har vært i butikkene en stund, siden det alltid finnes en god crack som sørger for problemfri opplevelse med greiene jeg stjæler. Slik er livet.

Det med securom osv er jo att du VET jo det så du kan fint mekke deg ett mini-image fra nettet, ikke alle gjør det. Det er jo de folka der det funker på til en viss grad, så de får jo sikkert fort illusjonen att de ikke kan kopiere skiva eller att deres skive er en unik liten blomst siden direkte kopier ikke funker.

Men på oss som vet litt så er alle former for DRM lett å gå forbi, jeg har ingen forslag på nye former heller.

Lodin

Der Waaaah
Alt jeg vet er at jeg ikke engang får fullføre installasjonen av Bioshock her fordi den kjører en disksjekk på slutten når det skal patche og ikke finner DVDen. Har ikke engang lagt inn Deamon Tools ennå så det er bokstavlig talt ingenting på denne PCen som spillet kan se på som ulovlig. Ville bare se på åssen DX10 shizzet ser ut, men ikke det får man lov til engang. <_<
Nå har jeg valget mellom å drite i hele greia, bruke evigheter på å finne ut av hva det er kopibeskyttelsen ikke liker og fjerne det eller å laste ned et cracka DVD-image.

Jeg har hatt minimalt med problemer med DRM selv om jeg har to DVD-brennere og både Daemon Tools samt Power ISO installert og kjørende hele tiden. Dette har aldri ført til problemer med spillene jeg kjøper, men at det gjør det for mange andre er det ingen tvil om og det er helt uakseptabelt. Hvis noen hadde fått til å lage en DRM som var problemfri for kjøperne og samtidig "utsatte" cracker hadde jo det vært en god løsning, men den mest tiltalende løsningen som jeg tror flest vil vinne på er å gi kjøperne gode tjenester som krever verifisering av spillet ditt online. Implementer features i spillene som gjør at det attraktivt å være koblet opp mot serverne til distributøren ved f.eks å gi dem tilgang på nytt innhold. I The Sims kan det en service for å laste ned nye møbler og lignende (har de kanskje noe slikt i The Sims 3? Funker dette isåfall med pirat-versjoner?) og i GTA kunne det vært tilgang til scriptede happenings rundt om i byen, eller kanskje streaming av live radiokanaler? Dette kan selvsagt bli vanskelig å gjøre avhengig av sjangeren, men hvis designerne er smarte og mekker spillene sine rundt dette konseptet så tror jeg det kan finnes løsninger for alle typer spill.

Terje

mostly harmless
Slikt virker som gode løsninger der og da, men hva med når disse serverne stenges en gang i fremtiden? En slik metode vil jo ødelegge spillets muligheter i retromarkedet. For ikke å snakke om at for folk som kjøper det har spillet dermed en Best Før dato.

Jo du har vel et godt poeng der, men de fleste spill har vel ikke mer enn så og så lang tid å oppnå brorparten av salget sitt på uansett? Så vidt jeg vet er det sjeldent at hardcore-spill selger godt over lengre perioder så en slags "best før dato" vil muligens hjelpe med å øke salget før det avtar? Når serverne blir tatt ned så kan jo dessuten innholdet gjøres tilgjengelig gjennom andre kanaler i form av f.eks patcher.

Terje

mostly harmless
Ja, men jeg er redd det vil bare gjelde de store populære titlene. De mindre som blir fort glemt av de store massene får nok ikke store støtten i ettertid, og det er vel helst de som vil få serverne sine stengt raskest også. Det er for eksempel ikke så mange år siden dosbox og wine ikke var så tilgjengelige, og da var det ofte et sant helvete å få kjørt gamle dos og win9x spill på moderne systemer. Stort sett var det bare de største titlene som fikk noe særlig støtte, og da helst av fan communities. Jeg tror ikke det vil bli noe annerledes når en utvikler stopper støtten for sine eldre titler idag, eller i fremtiden.

Jeg er klar over at dette gjelder en liten gruppe mennesker (selv om retrospilling vokser som bare f i disse dager), og at det er lite eller ikkeno i ren dollarverdi å tjene på å støtte dem. Men det må jo om ikke annet hjelpe på omdømmet til utviklerne om spillene deres fortsatt er i en viss form for sirkulasjon, blir snakket om og husket?

Javi

elsker dette landet
DRM kan være en kinkig sak. Hovedutfordringen er å få til en løsning som tar knekken på piratkopiering uten at det går ut over brukervennligheten. I det siste har vi sett løsninger som krever tilgang på internett for å kunne spille. I mine øyne er det en desperat løsning fra utgivernes side pga tidligere gjentatte mislykkede kopibeskyttelser. Jeg kan forstå hvorfor de har valgt denne løsningen, men den er langt ifra den mest sofistikerte.

Hvis noen hadde fått til å lage en DRM som var problemfri for kjøperne og samtidig "utsatte" cracker hadde jo det vært en god løsning, men den mest tiltalende løsningen som jeg tror flest vil vinne på er å gi kjøperne gode tjenester som krever verifisering av spillet ditt online. Implementer features i spillene som gjør at det attraktivt å være koblet opp mot serverne til distributøren ved f.eks å gi dem tilgang på nytt innhold. I The Sims kan det en service for å laste ned nye møbler og lignende (har de kanskje noe slikt i The Sims 3? Funker dette isåfall med pirat-versjoner?) og i GTA kunne det vært tilgang til scriptede happenings rundt om i byen, eller kanskje streaming av live radiokanaler? Dette kan selvsagt bli vanskelig å gjøre avhengig av sjangeren, men hvis designerne er smarte og mekker spillene sine rundt dette konseptet så tror jeg det kan finnes løsninger for alle typer spill.
Er enig i at dette kan være veien å gå. Sperrer/restriksjoner har gjennom all tid vist seg å ha liten til ingen effekt. Dermed tror jeg at problemet faktisk ikke kan løses av sperrer, men av tjenester. Hvis dette blir en standard vil det kanskje ende med at piratversjoner av spill føles såpass "tomme" at folk velger å heller kjøpe spillene. I tillegg ser jeg for meg at det blir gjort enklere å kjøpe spill over nettet til en litt rimeligere pris enn i butikken.

The Witcher er sin egen DRM, mellomsekvensene var ikke kompatible med fordøyelsen min.

CyberK

Finner ikke på noe.
Ærlig talt synes jeg at en løsning der spillet sjekker lisens over nettet er helt grei, for den jaller ikke til systemet slik som andre DRM-løsninger kan gjøre. For helt ærlig, hvem i dag kan kalle seg en gamer og ikke ha internett-tilkobling på et eller annet vis? Det funker jo helt flott for Valve og gjengen, så jeg vil nå si at det er veien å gå for alle produsenter. Spesielt siden alle dagens spill har så mange online-features at det ville være meningsløst å spille dem uten nett.

Et eksempel på et spill som demonstrer poenget mitt er Command & Conquer 4 (etter den infoen vi har fått), der er det sømløs forbindelse mellom offline og online stats, så du må rett og slett være koblet til nettet hele tiden for å kunne oppdatere statsene. Og derfor har EA (!) valgt å slippe et AAA-spill helt uten DRM.

(yay tilbake fra ferie)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
The Witcher er sin egen DRM, mellomsekvensene var ikke kompatible med fordøyelsen min.
Nå kjenner jeg negerstanken helt hit, dette er skammelig.

Nå kjenner jeg negerstanken helt hit, dette er skammelig.
Er ingenting som er så skammelig som negerstank. Spesielt hvis den er bygget på en times spillerfaring.