Vår gode venn Mr. Dr. Captain Derek Smart, PhD skriver litt om å implementere DRM i spill og hvilke hensyn man må ta når man gjør det. Kort fortalt så sier han at:
- Du må ha DRM i spillet ditt ellers blir det piratkopiert til hælvete og tilbake (jamfør World of Goo og deres koselige 90% piratkopiert-statistikk)
- Hvis du venter med å implementere DRM til en måned før spillet ditt går i trykken så er du en tulling
- Folk som klager på DRM er også tullinger
- Når du legger inn DRM så er det en fordel om du tenker på hvordan du skal få gjort det vanskelig for hackerne samtidig som du gjør det lett for kundene dine å få spilt jævelskapen
Og det er egentlig ganske gode poenger, hvis du spør meg. Selv har jeg vært borti spill som har brukt alt fra StarForce og Tages (to av de mest notoriske DRM-løsningene) til SecuROM (omtrent like vanskelig å fjerne som en bruskasse), og jeg har aldri hatt noen problemer overhodet. Som Mr. Dr. Smart påpeker er det stort sett spill programmert av løkjøder som har lagt inn DRM kvelden før gold master er klar som kræsjer og dør første uka, og der er alltid løsningen å stikke på nett og finne crack siden DRM-en kan knekkes på en ettermiddag. Selv er jeg fan av online-aktivering som f.eks. Steam og Impulse byr på; spillet kjører bare hvis lisensen valideres, og du kan ikke forfalske en gyldig lisens.
Lenge siden vi hadde en god DRM-diskusjon nå, så nå håper jeg vi får noen sider med "omg starforce sprengte bikkja mi" og så videre.
Edit: En trend jeg ser hos noen er å gi ut spill med SecuROM eller Safedisc som bare sjekker at du har en gyldig DVD for at du skal kunne spille. Hva i helvete er egentlig poenget? Det tar meg tredve sekunder å laste ned et mini-image fra nett som kan legges inn i DaemonTools og så kan jeg kjøre spillet, uten crack eller noe fiksfakseri, selv om jeg ikke har en butikkjøpt plate. Bare meg som ser problemet med å bruke tusenvis av kroner på en sånn "kopibeskyttelse"?
Edit 2: En annen ting Smart påpeker er at man ikke legger inn DRM for å forhindre spillet fra å bli kopiert (det blir det uansett), men for å forhindre folk i å mekke en crack i løpet av den første uka spillet er tilgjengelig; sånn sikrer du økt salg siden folk som i utgangspunktet er interessert heller kjøper enn å vente på en crack. Denne tendensen kan man observere fra tid til annen, hvor utviklere etter en stund gir ut patcher som fjerner DRM fra spillene sine fullstendig. Er ikke mer enn et par uker siden nyeste patch til The Witcher fjernet DRM-en; det spillet har solgt godt over en million, så CD Projekt har antageligvis bestemt seg for at kopibeskyttelsen har gjort nytta si. Hvis man ser på det på denne måten, er igrunn ikke tanken bak DRM så fryktelig likevel. I det minste så lenge utviklerne implementerer DRM som et ledd i selve utviklingsprosessen og ikke bare venter til siste liten sånn at de bolter på noe drit som ødelegger spillet for kundene.
Edit 3 (hoi hvor det går): En liten personlig betraktning til på tampen. Jeg merker at jeg i mye større grad enn før kjøper PC-spillene jeg virkelig har lyst på, siden de som regel utgis på Steam og jeg har stor tillit til at Valve ikke introduserer noe DRM-jall som loker til opplegget. Samtidig har jeg lett for å piratkopiere noe jeg har lyst til å sjekke ut som har vært i butikkene en stund, siden det alltid finnes en god crack som sørger for problemfri opplevelse med greiene jeg stjæler. Slik er livet.
- Du må ha DRM i spillet ditt ellers blir det piratkopiert til hælvete og tilbake (jamfør World of Goo og deres koselige 90% piratkopiert-statistikk)
- Hvis du venter med å implementere DRM til en måned før spillet ditt går i trykken så er du en tulling
- Folk som klager på DRM er også tullinger
- Når du legger inn DRM så er det en fordel om du tenker på hvordan du skal få gjort det vanskelig for hackerne samtidig som du gjør det lett for kundene dine å få spilt jævelskapen
Og det er egentlig ganske gode poenger, hvis du spør meg. Selv har jeg vært borti spill som har brukt alt fra StarForce og Tages (to av de mest notoriske DRM-løsningene) til SecuROM (omtrent like vanskelig å fjerne som en bruskasse), og jeg har aldri hatt noen problemer overhodet. Som Mr. Dr. Smart påpeker er det stort sett spill programmert av løkjøder som har lagt inn DRM kvelden før gold master er klar som kræsjer og dør første uka, og der er alltid løsningen å stikke på nett og finne crack siden DRM-en kan knekkes på en ettermiddag. Selv er jeg fan av online-aktivering som f.eks. Steam og Impulse byr på; spillet kjører bare hvis lisensen valideres, og du kan ikke forfalske en gyldig lisens.
Lenge siden vi hadde en god DRM-diskusjon nå, så nå håper jeg vi får noen sider med "omg starforce sprengte bikkja mi" og så videre.
Edit: En trend jeg ser hos noen er å gi ut spill med SecuROM eller Safedisc som bare sjekker at du har en gyldig DVD for at du skal kunne spille. Hva i helvete er egentlig poenget? Det tar meg tredve sekunder å laste ned et mini-image fra nett som kan legges inn i DaemonTools og så kan jeg kjøre spillet, uten crack eller noe fiksfakseri, selv om jeg ikke har en butikkjøpt plate. Bare meg som ser problemet med å bruke tusenvis av kroner på en sånn "kopibeskyttelse"?
Edit 2: En annen ting Smart påpeker er at man ikke legger inn DRM for å forhindre spillet fra å bli kopiert (det blir det uansett), men for å forhindre folk i å mekke en crack i løpet av den første uka spillet er tilgjengelig; sånn sikrer du økt salg siden folk som i utgangspunktet er interessert heller kjøper enn å vente på en crack. Denne tendensen kan man observere fra tid til annen, hvor utviklere etter en stund gir ut patcher som fjerner DRM fra spillene sine fullstendig. Er ikke mer enn et par uker siden nyeste patch til The Witcher fjernet DRM-en; det spillet har solgt godt over en million, så CD Projekt har antageligvis bestemt seg for at kopibeskyttelsen har gjort nytta si. Hvis man ser på det på denne måten, er igrunn ikke tanken bak DRM så fryktelig likevel. I det minste så lenge utviklerne implementerer DRM som et ledd i selve utviklingsprosessen og ikke bare venter til siste liten sånn at de bolter på noe drit som ødelegger spillet for kundene.
Edit 3 (hoi hvor det går): En liten personlig betraktning til på tampen. Jeg merker at jeg i mye større grad enn før kjøper PC-spillene jeg virkelig har lyst på, siden de som regel utgis på Steam og jeg har stor tillit til at Valve ikke introduserer noe DRM-jall som loker til opplegget. Samtidig har jeg lett for å piratkopiere noe jeg har lyst til å sjekke ut som har vært i butikkene en stund, siden det alltid finnes en god crack som sørger for problemfri opplevelse med greiene jeg stjæler. Slik er livet.