DS-anbefalinger

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
DS-anbefalingstråden

Jeps. Stikk i strid med regelen om samletråder, tenkte jeg å mekke en tråd med noen tips til andre DS-fans (selv synes jeg den vesle boksen med penn og en ekstra skjerm i tilfelle den andre blir ødelagt er noe av det beste siden rista brød) som følger med på importmarkedet, og kanskje også har gått til det skritt å skaffe seg en flashcart eller sånt noe. For dere som synes spillutvalget på DS i Norge er litt labert, kan jeg informere om at det kommer drøssevis (vel, kanskje ikke akkurat drøssevis, men en del) med fete spill i både Japan og USA, lenge før de finner veien hit. Handler du fra rett sted koster det rundt halvparten også. Her er tråden hvor vi kan komme med tips og anbefalinger, og føl dere for all del frie til å mekke egne tråder om spill dere liker og vil prate mer om. Da kjører vi på med noen av favorittene jeg har funnet i det siste.

Pokémon Diamond & Pearl

Hvem kjenner vel ikke Pokémon? Sikkert en del, og de har (muligens) gått glipp av noe. For ikke så lenge siden kom de nyeste tilskuddene til Pokémon-serien, og det blir ikke feil å si at gutta ikke har tuklet alt for mye med formelen: Hoveddelen av spillet består fortsatt av å rusle rundt i fylket (Sinnoh heter stedet denne gang), mens man samler lommemonstre, trener dem opp, slåss mot andre trenere og finner småtterier som kan være til hjelp på forskjellig måte. Strukturen ligner veldig på tradisjonelle J-RPG-er (japanske rollespill), og dermed er det mye fokus på tilfeldige kamper hvor man møter Pokémon som kan fanges eller bekjempes for å styrke de du allerede har i stallen. Nye ting er også lagt til, som for eksempel: En dag/natt-syklus som følger klokka i DS-en din og påvirker hvilke Pokémon du kan møte; En underjordisk labyrint hvor du kan grave etter skatter, bygge en base du kan dekorere, og spille forskjellige småspill sammen med venner over trådløst lokalt nettverk; Capsule Seals, som er klistremerker du kan dekorere Pokéballer med og vise når gutta dine entrer kamp, sånn at de kan rope rasistiske slagord for eksempel; Bytting og slåssing over Nintendo Wi-Fi Connection, sånn at du kan riste på hodet over hvor mange som skal ha en level 99-Raichu for en level 5-Machop; En Pokétch, som er ei Pokémon-digitalklokke du kan installere forskjellige små programmer på, og som vises på berøringsskjermen mens du spiller. Hvis du likte de forrige Pokémon-spillene, skal det mye til for at du misliker disse, kan man si. Det er mange nye ting å gjøre, ny, stilig 3D-aktig grafikk, mange nye Pokémon å samle, og du kan importere dine favoritter fra GBA-spillene når du skaffer deg en National Dex. Tøffe saker.

Lunar Knights


Et rollespill fra Kojima Productions med fokus på action og å utnytte naturkreftene til sin fordel. De to bandittene Lucian og Aaron (jeg døpte dem om til Caspian og Isaak, bonus til den som tar referansene) må jobbe sammen til tross for sine forskjeller og redde verden fra en bande slemme vampyrer som har tatt kontroll over jordens klima for å skape evig nattemørke og så videre. Kjip historie, men den er underholdende fortalt, og spillet inneholder en del stilige filmklipp som sørger for litt avveksling. Etter hvert som du svinger nattesverdet og solbørsa (våpnene til henholdsvis Lucian og Aaron) rundt om kring, får du gradvis mulighet til å påvirke døgnets syklus og klimaet på hvert område, noe som kan føre til at nye veier og muligheter åpner seg. Målet er å bekjempe sjefsvampyrene som har tatt kontroll over de fire Terennialene (som er skapninger som kontrollerer de fire naturkreftene jord, luft, vind og vann) med alle midler. Selve gameplayet er milevis unna standard J-RPG-oppsett; her må du rusle rundt i dungeons og selv angripe fiendene, lære deg angrepsmønstre og bli god med skjold og sånt. Dessuten må du passe på at du har nok energi til å bruke Terennialene og solbørsa til Aaron, sånn at du ikke står med fingeren i ræva når bossen kommer. Dette, sammen med de heller kompliserte systemene for å kontrollere klima og tid på døgnet pluss alt det andre rasket, gjør at Lunar Knights kan være temmelig vanskelig til tider. Men hva gjør vel det når du kan denge vampyrer og redde verden? Nei, tenkte meg det. Ja, og så er det slik at når du denger en boss, må denne transporteres opp i stratosfæren, til en fin liten satellitt som har en greie som gjør at de blir badet i rent sollys og dør for alltid. For å komme deg dit, må du bruke romskipet med verdens beste navn (Casket Rocket), og skyte ned fiender på veien ved bruk av berøringsskjermen og pennen. Et veldig artig småspill som sørger for mer variasjon. Kan også nevnes at Lunar Knights er en slags oppfølger til Boktai-serien på GBA, selv om det ikke har innebygget solsensor som de spillene hadde. Enda en ting: Selv om spillet ikke er direkte humoristisk, er det nok av absurde innslag som får en til å trekke på smilebåndet. Blant annet er de unike terennialene til Lucian og Aaron henholdsvis ei flyvende katte ved navn Nero, og en blomst kalt Toasty. :blunk:

Planet Puzzle League

(Fant ingen bilder av spillet på Google Image Search, men dette ble vist blant resultatene av en eller annen grunn)
Det nyeste tilskuddet i en serie kalt Tetris Attack (visstnok) blir kalt Planet Puzzle League i Statene. Opplegget er sånn at det rusler brikker av forskjellige farger opp fra bunnen av spillefeltet, og din jobb er å kombinere tre og tre like ved å dra dem horisontalt med pennen før stabelen når toppen. Til å begynne med minner det veldig om Meteos, men etter hvert blir det klart at man har med noe helt annet å gjøre. Hovedfokus er på å lage kombinasjoner ved at man starter kaskader av brikker som faller nedover og kombinere dem i nye stabler, og så videre. Dette er forbanna vanskelig til å begynne med (jeg har ennå ikke fått helt grep om det), men skikkelig avhengighetsskapende. Planet Puzzle League inneholder også tonnevis av modier som for eksempel Score Attack, Puzzle Mode og annet rusk. Spilling over Wi-Fi Connection er også med. Kan også nevne at grafikken og musikken er temmelig fresh, så for puslefans anbefales dette sterkt.

Jepp, det var mine tre første anbefalinger. Har noen flere tips også, hvis folk er interessert. Kom gjerne med egne tips om DS-spill du liker, men hvis du skal starte en grundig diskusjon om enkeltspill er det best å mekke en egen tråd. Tjolahopp.

PS: Det burde være unødvendig å nevne, men hvis du er en av de 1337e haX0rene som har flashcart og vil skryte av hvor kul du er som laster ned fra det og det stedet, så kan du være kul overfor bikkja di isteden. Den blir omtrent like imponert, og du slipper å bli bannet fordi du posta linker til piratmateriale. Hoi!
 
#2
Dette emnet fortjener å leve!

Tenkte jeg kunne preike litt om Elite Beat Agents (heretter forkortet til EBA), som kom ut i disse deler av verdenen for ikke så altfor lenge siden. Bare åtte måneder etter det kom ut i USA!
EBA er et rytmespill, hvor du ganske enkelt skal trykke på forskjellige punkter på skjermen i rett rekkefølge, etter rytmen på sangen. Høres jo enkelt og greit ut, eller hva? Jeg kan love deg at det ikke er det på de vanskeligere nivåene. På den letteste vanskelighetsgraden er spillet ganske kjedelig, det går treigt, det er altfor få punkter å trykke på i forhold til rytmen og du bør være sånn passe hjernedød for å tape, siden groove-meteret ditt såvidt flytter på seg selv om du bommer. Men etterhvert blir spillet ganske intenst og kos.

Spillet kan beskrives som et cheerleader-spill. Før en sang begynner får man servert en historie om forskjellige folk som havner i kjipe situasjoner, hvor de til slutt ender opp med gi fra seg et desperat rop om hjelp. Våre smukke agenter kommer så til unnsetning, og hjelper stakkarne ved å ta seg en trall. Historiene er først og fremt ganske morsomme - du kommer nok til å sitte å humre litt mens du spiller, men i tillegg så er de en slags unnskyldning for å gi spilleren en pause fra den hektiske spillingen. Vanligvis får du en pause tre ganger i en sang, og da blir man servert nydelige animasjoner på den øverste skjermen.

Jeg kan jo ikke unngå å nevne musikken i spillet, det er jo et rytmespill vi snakker om. Selv ble jeg positivt overrasket over lydkvaliteten. Høyttalerne på DS-en er jo en vits, men hvis du bruker hodetelefoner høres det ganske bra ut, til å være DS. Låtutvalget er for det meste fengende, simple og greie sanger, slik som Sk8er Boi av Avril Lavigne, Y.M.C.A av The Village People eller Canned Heat av Jamiroquai, for å ta noen eksempler. Litt sånn guilty pleasures, med andre ord.

For å oppsummere, dette er et helt fantastisk spill, som de fleste elsker med en gang de ser det. Hvis du digger rytmespill, er dette en perle du ikke kan unngå. Selv er jeg ikke noe særlig glad i rytmespill, men dette ble jeg helt hektet på og det hender fortsatt at jeg plukker det opp for å ta en trall en gang i blandt, og jeg har hatt det siden det kom ut i USA.
 
#3
EBA har jeg vært sugen på en god stund nå, kommer nok til å importere det fra VG+ om ikke alt for lenge. Er det på en måte Guitar Hero spill eller? tar det lang tid å komme gjennom det?
 
#4
Jeg plukket med meg Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2, altså den japanske versjonen av EBA da jeg var i Japan i juni. Jeg ble hekta med en gang, og det er spillet jeg har spilt mest siden da. Jeg importerte da EBA så og si med en gang jeg kom hjem, siden spillet ikke hadde kommet ut her enda. Jeg ble skuffa. Noe av det jeg virkelig gledet meg til var å spille kjente sanger som jeg likte og kunne synge med på. Men det var bare ikke så koselig. Kan ha noe med at jeg synes agentene som spiller handler om, er teite. Det er vel kanskje meningen og, men jeg liker dem bare ikke.

Jeg sier ikke at spillet er dårlig, for det er det ikke, men i sammenligning med sin japanske bror, er den underlegen. Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2 har bedre sanger, historiene er morsommere og det var det spille jeg spilte først. Så Ally, hvis du nå først skal importere, vil jeg anbefale den japanske versjonen framfor den amerikanske. Forbeholdt at du ikke har noe i mot japansk musikk :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
SITAT(Psylopat @ 08.08.07, 03.37) 76535
Jeg plukket med meg Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2, altså den japanske versjonen av EBA [...][/b]
Appappapp. :eng101: Elite Beat Agents er et nytt spill hvor de har tatt konseptet fra Osu! Tatakae! Ouendan! og laget noe som passer litt bedre for et vestlig publikum. Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan! 2 er oppfølgeren til Osu! Tatakae! Ouendan! og har ingen engelskspråklig ekvivalent ennå. :p
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#7
Har Pokemon D/P kommet ut her ennå? Jeg føler trangen etter å kjøpe mitt første pokemon-spill siden Gull.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#8
Åh, det kom ut i mai, men har gått meg hus forbi.
*bestille Osu! Tatake! Ouendan! 2*

Ellers så kommer det tredje Phoenix Wright-spillet ut 23. august i Japan-land (på engelsk), og 1. september i USA.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#10
:eng101: <strike>Phoenix Wright-spillene er opprinnelig til GBA, og ble aldri utgitt utenfor Japan. Vi snakker her om DS-utgavene.</strike>

Nei, jeg feiler. <strike>Du har helt rett.</strike>

Edit: Aghanim viser den rette vei
 
#11
Phoenix Wright 1-3 kom ut i Japan, på GBA, kun på japansk. Firern har kommet ut på DS, kun på japansk.

DS-versjonen av treern kommer den 23., i Japan, med engelsk og japansk tekst. Så vi gleder oss alle mann. ^_^
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Fireren kommer også på engelsk etter hvert. Hvis du er i humør til å bli totalt faens lysten på å spille det, kan du søke etter det på Wikipedia og lese om hvor kul historien kommer til å bli. Det spillet lengter jeg etter. Hardt. :sikle:
 
#13
Hmm, virker ikke som det er så alt for mange DS-entusiaster på SG..

Tenkte jeg skulle foreslå tre spill: et som du kan ta med på ferie til Spania og nyte på stranda, et som passer til en lang busstur til familien i Nord-Norge, og et for de som ikke har ferie lenger og som vil ha litt underholdning på den korte bussenturen på vei til skole/jobb hver dag.

1. Another Code (Trace Memory)
Når jeg først satt meg ned med dette spillet var jeg midt i en liten oppgave jeg hadde gitt meg selv, som gikk ut på å prøve ti ulike spill på ti dager godt nok til å kunne uttale meg litt om de (med en plan om å muligens utvide etterhvert). Men når jeg havnet på dette spillet stagnerte det hele, og jeg ble i stede sittende med Another Code en god stund.
Dette er et engasjerende eventyrspill, og av den typen noe av det beste jeg har prøvd til håndholdt. Der jeg har opplevd at mange spill av denne typen fortsetter å bruke kontrollknappene på DS-en i stede for å bruke den trykksensitive skjermen, kunne jeg bruke sistnevnte nesten konstant i dette spillet. Veldig positivt.
Formelen i spillet er kjent: utforsk og finn ledetråder, og historien vil nøstes opp langsomt, men sikkert. Ved siden av dette, er historien i spillet engasjernede, og til tider veldig spennende. Selv om noen ledetråder kan være vanskelige å finne, så fikk jeg veldig skjeldent følelsen av å ville gi opp (noe som skjer meg ofte i slike situasjoner). Det positive med å søke etter ledetråder og objekter du trenger i Another Code, er at de ikke står ut av omgivelsene i samme grad som de gjør i mange andre spill. Det funker best å tenkte logisk, og lete etter en løsning basert på det.
Jeg liker dessuten hvordan man bruker den nedre skjermen til å bevege karakteren i verdenen, og den øvre skjermen til å "zoome" inn for å se detaljer og lete etter ting.
Det kan også nevnes at det er innslag av huekommelsesoppgaver i spillet, hvor du blir spurt om ting som har hendt eller som du har hørt om tidligere i spillet, og som du bør svare riktig på. En annen ting som også bør merkes, er at man noen ganger får bruk for mikrofonen.
Konklusjon: Dette er et spill med god underholdningsverdi, og som fungerer bra på DS-en.
(Jeg kan ikke skryte av å ha fullført spillet ennå, men jeg har hørt av andre som har klart det, at man gjerne bør spille spillet to ganger for å forstå hele historien.)


2. Sonic Rush
Med en gang spillet starter er jeg imponert. Grafisk er spillet fantastisk å se på DSen, og måten de to skjermene utnyttes på er spennende. Styringen er dessuten enkel og responsiv og fungerer utmerket.
De to skjermene fungerer nesten som en øvre og en nedre plattform, som ofte krysser vei. Et enkelt hopp kan hente deg inn til den andre plattformen, og like lett sende deg tilbake.
Spillet gir deg en mulighet til å velge å enten løpe igjennom spillet i full hastighet, eller å utforske hele verdenen, og da eventuelt gå frem og tilbake og hente ringer og drepe fiender.
Jeg er lettet over å se et Sonicspill som (for det meste) følger sin gamle og kjente formel, og som fungerer så godt som dette, og utnytter DSen bra.
Da gidder ikke å skrive så mye mer om spillet, siden de fleste sannsynligvis kjenner til Sonic relativt godt, og derfor bare trenger å få vite at de får et Sonicspill som fungerer. Og ja: det fungerer veldig bra.
Et bra "pick up and play"-spill.


3. Poyu Pop Fever
Først må det nevnes at jeg e-e-elsker puzzlespill som dette. Jeg kan sitte stille i timesvis og nyte det utrolig enkle konseptet ved spillet.
Stilen og musikk i spiller er uten tvil søt. Karakterne er søte, dialogen er enkel og søt, fargene er søte, og til og med figurene på spillbrettet er søte.
Nå har jeg ikke spillt så alt for lenge, og jeg har ikke fått testet ut multiplayeredelen (noe som jeg hører skal fungere utrolig bra). Men hittil virker det som det er lite som skiller akkurat Poyo Pop Fever fra andre lignende spill. Historien du får innblikk i imellom spillene er ikke spesielt givende og er dessuten ganske kort, og det er få ulike spillmoduser. Allikevel er det en spillmodus som definitivt ikke er å forakte, nemmelig oppdragmodusen, der du får en serie ulike oppdrag du må gjennomføre før tiden renner ut.
Jeg var i utgangspunktet litt usikker på om jeg skulle foreslå dette spillet, siden Zoo Keeper definitivt er et bedre spill på mange måter, men jeg tenkte at hvis den som leser dette er interessert i slike spill så har han eller hun sannsynligvis allerede plukket opp Zoo Keeper, og da kan jeg foreslå Puyo Pop i stede. Dessuten hører jeg at multiplayeren skal være utrolig bra, så kanskje det er et godt nok kjøpsargument.
Uansett fungerer spillet godt, og det er faktisk veldig morsomt. Jeg vet ikke helt hva annet jeg skal trekke opp fra hatten, men det kan jeg ihvertfall understreke.
Et minus blir at spillet ikke utnytter den trykksensitive skjermen så godt. Den kan brukes, men i full hastighet lønner det seg å heller bruke piltastene og knappene.
 
#14
Animal Crossing: Wild World



Animal Crossing: Wild World er som The Sims med små, koselige dyr som hver har sin spesielle personlighet. Det går ikke ut på mer enn å gjøre hva enn du vil, enten det er å plukke frukter som du kan selge eller plante, for så å få nye frukter; fiske i elven som renner gjennom byen, og donere vekk fisken til museet eller legge fisken i et akvarium i huset ditt; eller bare shoppe møbler og dekorere huset ditt. Det starter med at du flytter inn til en by bebodd av søte og koselige dyr (de fleste av dem hvertfall), og det eneste skikkelige oppdraget ditt er å betale ned lånet på hustet du flytter inn i. For hvert lån som blir betalt ned, får du muligheten til å oppgradere huset ditt: de førsteoppgraderingene går bare på størrelse, men snart får du nye rom og etasjer.

Spillet bruker den innebygde klokka i DSen, og hvis butikken stenger klokka 20.00, så får du ikke kjøpt varer når du skrur på spillet halv ni om kvelden. Det er mulig å skru tiden frem om tilbake, skifte dato osv, men det regnes som juks.

Online er spillet kjempemorro. Besøk byen til en kompis, og ta med deg frukter fra byen hans hjem til din by, plant dem der og få nye frukttyper som kan selges dyrt. En gang i blant er det events, som bug-off-day, da gjelder det å fange størst mulig insekt...
 
#15
Har ikke noe bedre å gjøre, så jeg tenkte jeg kunne smøre ræva mi opp i de trykksensitive trynene deres.

Om tha pokemon: Veldig kos og alt det der, men faen så lang tid absolutt alt tar. Sidevis med ubrukelig informasjon om alle mulige detaljer og muligheter hele veien. Elendig snø og regn som bestemmer seg for å avbryte kampene dine hvert femte sekund, og etter hvert, også opptil flere sekunders venting på at livet til motstanderene (og deg selv) skal gå ned. Virker som om dem ikke har orket å øke hastigheten på prosessen... :grr:

Men jeg anbefaler uansett :)
 
#17
Se hva jeg har her!

Phoenix Wright Ace Attorney 3 Trials & Tribulations!

Og det eier, ganske heftig masse. Det er lite nyskapende saker og greier og ruskete rask i dette spillet, men historien er bedre enn de tidligere spillene i serien. Det er ett par skrivefeil i den japanske utgaven, som sannsynligvis fikses til det kommer her, men det er så lite at en ikke bryr seg.

Så trykk Home-knappen på tastaturet og skriv inn "Phoenix Wright 3" i Play-Asia-søkebaren. Det havner under tollgrensen og du har spillet om ca. en uke.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#18
Det irriterende med Justis For Hele Hurven var at skrivefeilene i den japanske utgaven ikke ble rettet før det kom ut i USA. Manglende preposisjoner, it's/its-feil, who/that-rot, dobbelverb og annet skrot henger igjen. Meh. :(

PS: En sak i Justice For All lener seg også på å bruke "they" istedenfor he/she, noe som er direkte feil (engelsk har ikke noe kjønnsnøytralt personlig pronomen som tilsvarer he/she). En vanlig feil, riktignok, men det stikker litt i meg hver gang jeg ser det. :(
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#19
SITAT(Agahnim @ 02.09.07, 21.14) 80250
Så trykk Home-knappen på tastaturet og skriv inn "Phoenix Wright 3" i Play-Asia-søkebaren. Det havner under tollgrensen og du har spillet om ca. en uke.
[/b]
Og der var det gjort. ^_^
Gleder meg så inni helvete allerede.