Duke Nukem Forever

Lodin

Der Waaaah
#1
Men fanden tute, det enda ikke sluppet!
Heldigvis er det gode nyheter på horisonten. I følge juli nummeret av PC-Gamer skal vi endelig får oppleve Dukes fjerde eventyr en gang neste år. Det passer i grunn veldig bra siden prosjektet startet i januar 1997. Egentlig burde vel dette emnet ligge i Nyheter og rykter, men med tanke på at spillet er blitt industriens største vits syns jeg det heller fortjener en plass her i retroslummen. Bare for å understreke hvor sinnsyk hele fadesen er følger her en ganske utdatert liste over ting som har skjedd siden DNF først ble startet: SITAT
Video game systems that have been released in DNF's development time:

Neo Geo Pocket Color
Wonderswan
Dreamcast
Gameboy Advance
N-Gage
Playstation 2
X-Box
Gamecube
Nintendo DS
Sony PSP
X-Box 360
Probably Playstation 3 and Nintendo Wii

Major releases in prominent game series since first DNF press release on April 25, 1997:

Grand Theft Auto 1, 2, London, III, Vice City, San Andreas, Liberty City Stories

Fallout, Fallout 2, All eight (to my knowledge) Infinity Engine games and expansions, and three Baldur's Gate console spinoffs

Final Fantasies VII, VIII, IX, X, X-2 XI, Tactics, Tactics Advance, Crystal Chronicles, Origins, Anthology, Chronicles and the Ergheiz & two Mysterious Dungeon spinoffs

Legend of Zelda: Four Swords, Wind Waker, Ocarina of Time, Majora's Mask, Link's Awakening DX, Link to the Past GBA, Legend of Zelda GBA, Oracle of Seasons, Oracle of Ages

Unreal, Return to wherever the **** that was, Unreal Tournament, UT2k3, UT2k4 and at least 4 games off the top of my head that use its engine

Quakes 2 and 3, and God knows how many games used those two engines

Thief 1, 2, 3

The Sims and all seven expansions

Tony Hawk's Pro Skater 1, 2, 2x, 3, 4, Underground

Madden NFL '98, FIFA '98, NBA '98 and NHL '98 for the Super Nintendo, and NHL '98 for both the SNES and Genesis

Might & Magic VI, VII, VIII and IX

With the exception of Meridian 59, every MMORPG apart from MUDs (I may be off here; at any rate UO was released five months after DNF was announced)

Romance of the Three Kingdoms VI, VII, VIII, IX, Dynasty Warriors 1-4 (and 2 expansions), Samurai Warriors, Kessen 1 & 2, Dynasty Tactics 1 & 2, Mystic Heroes

Every Dance Dance Revolution game

Every single Pokémon game released in the US

Every Deer Hunter game

Chessmaster 5500, 6000, 7000, 8000, 9000 with 10th edition out in two months, just on the PC

Twenty (to my knowledge) Mega Man titles, for GBC, GBA, GC and N64, not including direct ports


Thirty (to my knowledge) Star Wars titles, again not including direct ports
And something new! Working Designs is famous for taking absolutely forever to release a product. Since the announcement of Duke Nukem Forever, WD has released Albert Oddesy, Magic Knight Rayearth, Sega Ages (maybe), Raystorm, Elemental Gearbolt, Lunar: Silver Star Story, Sillhouette Mirage, Lunar 2: Eternal Blue, Alundra, Arc the Lad Collection, Raycrisis, ThunderForce V, Vanguard Bandits, Silpheed and Gungriffon Blaze, with Growlanser Generations out in two months. Working Designs CEO Victor Ireland has made approximately 3,710 Usenet posts since the announcement of Duke Nukem Forever.

Also:

The Voyager 1 spacecraft has travelled approximately 2.5 billion miles since the announcement of Duke Nukem Forever.

The rovers Spirit and Opportunity were proposed, authorized, announced, designed, launched and successfully landed upon Mars within the timeframe of Duke Nukem Forever's development.

Children who were entering high school the school year following Duke Nukem Forever's announcemnt are now eligible to drink.[/b]
Så, hva er din favoritthendelse i dette makkverkets brokete historie. Kommer du på noe gøy som ikke er nevnt her? Eller er du faktisk en av de få som enda har tro på Duke og nå skal skjelle oss ut for å ha mistet troen? XD

Wikipedia
 
D

Doctor Downs

Gjest
#2
Det har da kommet mer enn tre tidligere Duke Nukem-spill? To Dos-spill, Duke Nukem 3D, Duke Nukem 64 (eller var dette port?), Manhattan Project, og Land of the Babes som jeg kommer på?
 
#3
Usikker på om jeg kan stole på en antatt lanseringsdato til neste år, for jeg ble lurt av det samme i slutten av 90-tallet når jeg ble skikkelig hypet av bildene jeg så. Nå har jeg nærmest glemt det, men noe av hypen sitter igjen, så jeg gleder meg smålig.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
SITAT(Aquila @ 16.05.2006, 22.48) 4325
Det har da kommet mer enn tre tidligere Duke Nukem-spill? To Dos-spill, Duke Nukem 3D, Duke Nukem 64 (eller var dette port?), Manhattan Project, og Land of the Babes som jeg kommer på?
[/b]
Jo, men bare Duke 1, 2 og 3D er laga av 3DRealms (et firma som forøvrig aldri har laga no spill med 3D grafikk XD ). De andre regnes ikke som ekte Duke'ere.

Her er foresten trailere fra 1998 og 2001. Kan nesten ikke nekte for at det ser ut som sinnsykt kule spill.
 

Kilik

Lokal moderator
#5
Jeg har ikke mistet troen! Jeg ser det som 90% sannsynlig at det kommer i løpet av min livstid. Som jeg nevnte på gamle forumet før det gikk ned, så har det faktisk skjedd ting i det siste. George Broussard har vært relativt aktiv på det offisielle DNF-forumet det siste året, og har hintet om at de nærmer seg sluttfasen. Jeg hadde håpet å høre noe på E3, men ble ikke akkurat overrasket da ingenting skjedde. De fokuserer vel på Prey i år, men om et års tid så er det DNF som er på alles lepper. Hvis de da ikke skifter til Unreal 4 engine...

Da de startet utviklingen i årsskiftet 1996/1997 hadde jeg følgende high-end PC:
SITAT
Intel Pentium 75 MHz
8 MB RAM
540 MB harddisk
4x CD-ROM
[/b]
På den tiden var Quake, Rayman og Tomb Raider de hotteste spillene jeg hadde. De måtte kjøres i DOS vel å merke. X-Files var den mest populære serien på TV, Gro var statsminister, DVD, SMS og MP3 var ukjente ord. Det ble fortsatt laget spill til SNES og Mega Drive, og jeg ventet fortsatt på at Nintendo 64 skulle komme ut. På samme tid fikk jeg prøvd noe som het Internett for første gang...
 
#6
SITAT(Lodin @ 16.05.2006, 21.16) 4338
Jo, men bare Duke 1, 2 og 3D er laga av 3DRealms (et firma som forøvrig aldri har laga no spill med 3D grafikk XD )[/b]
hehe, men er det helt sant? Jeg minns at de ga ut både Shadow Warrior og Blood...Eller mener du at de gamle Doom-engine bitmap-spillene ikke er ordentlig 3d?
 

Lodin

Der Waaaah
#7
Med tanke på at alle folk og sånn i de spilla bare er 2D, nei. Såvidt jeg veit regnes Quake 1 som det første ekte 3D spillet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Hmmmmmnjaaaaaaa... Riktig det at Build var 2,5D som Doom, men Silverman hadde noen fancy hacks som gjorde at de fikk rom-over-rom der.
Uansett; Descent hadde jo portaler og polygonmodeller, og det i 1995 (Quake kom i 1996). Rett nok var Quake det første 3D-spillet med lyssatt BSP, men jeg vil nok si at Descent var det første proto-3D-spillet.
Unreal-motoren bygger på samme prinsipp som Descent, etter hva jeg har hørt.
Akkurat her passer det vel med en aldri så liten :eng101:
 
D

Doctor Downs

Gjest
#12
SITAT(Lodin @ 16.05.2006, 23.16) 4338
Her er foresten trailere fra 1998 og 2001. Kan nesten ikke nekte for at det ser ut som sinnsykt kule spill.
[/b]
Av de to synes jeg faktisk 1998-varianten så kulest ut. 2001-utgaven så ut til å ha lånt altfor mye av spillkonsepter Duke Nukem ikke bør tenke på å røre. Hadde vært gøy hvis spillet kom snart, men hvis vi får vite på neste års E3 at "Duke Nukem Forever has evolved into an advanced,squadbased futuristic war sim" så gidder jeg ikke bruke krefter på å klage, og ihvertfall ikke på å kjøpe spillet.
 
#13
Dette spillet blir et mesterverk når det kommer, det er jeg ikke i tvil om. Duke Nukem 3D er et de første spillene jeg virkelig elsket, og jeg tar meg fortsatt en runde i ny og ne. Dette har nærmest uendelig potensiale og det kommer ikke til å skuffe.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Det siste man vet er at det i slutten av 99 kjørte på Unreal 1.5 motoren. Logikk tilsier at de sikkert bruker en nyere utgave til prosjektet i dag, Warfare eller 2.5 kanskje.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#15
Det som jo er litt sært er at om man skal dømme etter trailere og screenshots, så hadde de både i 1998 og 2001 all teknologien til å lage et kapabelt spill per datidens standarder. 3DRealms må virkelig være perfeksjonister på innholdssiden.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#16
SITAT(Yetipants @ 16.05.2006, 22.33) 4358
Hmmmmmnjaaaaaaa... Riktig det at Build var 2,5D som Doom, men Silverman hadde noen fancy hacks som gjorde at de fikk rom-over-rom der.
Uansett; Descent hadde jo portaler og polygonmodeller, og det i 1995 (Quake kom i 1996). Rett nok var Quake det første 3D-spillet med lyssatt BSP, men jeg vil nok si at Descent var det første proto-3D-spillet.
Unreal-motoren bygger på samme prinsipp som Descent, etter hva jeg har hørt.
Akkurat her passer det vel med en aldri så liten :eng101:
[/b]
Hva med Terminal Velocity? Det kom også ut i 1995. Produsert av 3D Realms og inneholdt 95% polygonbasert-grafikk. (sprites på avstand, polygoner når objekter kommer nærme nok + noen 2D-powerupsprites (noe også Descent hadde)).
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Descent kom ut knappe to måneder før Terminal Velocity, faktisk. :p
 

Terje

mostly harmless
#18
:hæ: Men hallo, spill i full 3d har da eksistert i årevis før det? Greit det var elendig vector grafikk som så ut som dårlig lego, men likevel? Elite kom i 1984, for eksempel.
 

Kilik

Lokal moderator
#19
Første ordentlige 3D FPS som brukte polygongrafikk var Descent (1995). Første FPS i det hele tatt er Battlezone fra 1980. Første virkelige FPS, altså der man faktisk er en person som går rundt og skyter i et 3D-miljø, er Wolfenstein 3D (1992).
 

Lodin

Der Waaaah
#20
Greit nok, men poenget var at firmaet som kaller seg 3DRealms da altså aldri har laga noe spill i full 3D. Sånt kalles ironi eller no. ^_^