Dungeons and dragons

#1
vet ikke om dette er riktig plasering, men siden det er et rollespill prøver jeg.

er det noen her som spiller dungeons and dragons, og vis ja, kan du forteller litt om karakteren din?
da snakker jeg om selv rollespillet,ikke nwn osv,men med terninger og andre nødvendigheter.

name: Aramil Eveblossom
race:human
class: paladin
level: 2 :$
melee:6/1
ranged: 2
saves:3/0/0
weapon: longsword
armor:breastplate og large wooden shield.

jeg er også dungeon master.

jeg har spilt i nærmere 1 år, men begynnte på nytt i går så personen er ikke akkurat "leet"

jeg vil også ha meg frabedt mobbing og annen form for plaging av deres som syntes dette spillet er veldig nerdete.
og ja, jeg er fullstendig klar over at dette spillet er for spesielt inntereserte.
 
#2
Jeg har tenkt lenge på å teste
dette her, men det koster jo endel.
Noen som veit hvor man kan teste det gratis?
 
#3
Jeg bedriver med rollespill, ja, men ikke på den måten at jeg bruker bøker og terninger relatert til Dungeons & Dragons o.l. Nå for tiden storkoser jeg meg med å rollespille over et forum. Sluttresultatet blir nesten som en bok, da alle deltakerne beskriver handlingen i detalj og legger den frem i en oversiktlig – og mest mulig ortografisk korrekt – tekst. Merk at denne typen rollespill ikke inneholder statistikk og poeng, med mindre emnestarteren lager et eget system som bygger på akkurat det.
 
#4
Fenrir: Noe alla' det vi prøvde på ditt gamle forum?

Aurelius: Vet du om en side hvor jeg kan lese mer om Dungeons & Dragons?
 
#5
Tja, prinsippet er så å si det samme, men forskjellen er at hver bruker styrer sin egen karakter. På denne måten slipper det å bli så mye rot med selve plottet (refererer til emnet vårt, ja). ;)

Edit: Merk at en bakgrunnsinformasjon samt et sluttresultat i grove trekk er en nødvendighet i dette tilfellet. F.eks.: Hva skal oppnås gjennom historien? Ellers er alt valgfritt og opptil deltakerne.
 
#6
Opprinnelig skrevet av Alucard@28.03.2004, 16.24
Jeg har tenkt lenge på å teste
dette her, men det koster jo endel.
Noen som veit hvor man kan teste det gratis?
ikke såvidt jeg vet,men det sitter masse karer utafor outland på oslo s du kan spørre,de sitter å spiller hele tiden,men jeg tviler på at du får være med.
spør folk i butikken om spillet,vi var 4 som kjøpte det og da ble det rundt 700 på hver.

cloudgal:
her kan du lese mer,men jeg ville heller ha spurt ansatte på f.eks avalon,da det kan forklare spillet mer.
ellers er det bare å spørre her, så skal jeg svare så godt jeg kan ;)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#9
Spiller ikke D&D, men Rolemaster, et prosentbasert rollespill (man bruker kun 2D10).

Navn: Crowe (har ikke etternavn)
Rase og klasse: Highman Barbarian
Livsstil: Gladiator

Stats:
Agility - 99 (+7)
Constitution - 90 (+9)
Memory - 71 (+1)
Reasoning - 74 (+4)
Self Discipline - 88 (+4)
Empathy - 69 (+0)
Intuition - 77 (+2)
Presence - 84 (+7)
Quickness - 92 (+4)
Strength - 100 (+14)

152 Hit Points (det er MYE)

Leete våpenskills:
Battleaxe +135 :D
Greatsword +97
Shortsword +84
Kasteøkser +79

Siden Crowe er barsk barbar går han alltid med bar overkropp, og bruker derfor ikke rustning (det hindrer jo bare bevegelsene), hvilket vil si at han er fucked hvis noen faktisk treffer han. Men det gjør de aldri, for siden han bruker alt av våpenskillen sin i angrep er han garantert treff omtrent hver eneste gang (mmmm… critical hits). Dessverre er han rimelig treg, så bakhold er en fin ting.

Er ikke fan av magi, og havner ofte i krangel med gruppas magiker Ixissius som synes at det er gøy å tenne på folk og la dem løpe utfor stup. De andre på gruppa er Maddog, en hobbittyv som ikke er så flink til å slåss, men utrolig god til å gjemme seg (ikke så nyttig som en skulle tro), og en gal dverg som man må slå i svime og binde fast til skipsmasta hvis man formodentlig må seile et sted.

Gruppa har åpnet sin egen fighter's guild i byen, og kommer ofte på kant med både loven, businessmenna, og de tilreisende. Men landsbyboerne liker dem. I guildbygget bor også en gjeng lizardmen (to fightere, en prest, og en kung fu-munk!) som gruppa reddet fra en annen gjeng slemme lizardmen.

Sist vi forlot våre venner var de på vei for å utforske en festning full av slemme øglemenn. Hvordan skal dette gå, mon tro?
 
#10
hvordan fungerer dette spillet egentlig?
er det eventyr, eller er det en dungeon master som finner pa alt underveis?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#11
Rolemaster er akkurat som Dungeons & Dragons, med ark og blyant, og GM-en forteller historien.

Den største forskjellen er vel at når man slåss er det sjelden man dreper en person på hits (HP). Hvis jeg angriper med øksa og kaster 40 på terningen, blir det regnet ut slik: 40 + 135 = 175. Motstanderen hadde Armor Type 6 + at han brukte 30 av sin sverdskill på 60 til å parere, så vi finner fram tabellen og finner ut jeg ga han 20 hits i skade, pluss en C slashing critical. Vi finner tabellen for Battleaxe i boka Arms Law, jeg kaster en 56, og på tabellen står det f.eks "Axe strikes foe's right shoulder, foe takes 8 hits and is stunned, unable to parry for *GM kaster terning* 3 rounds".

Nå som motstanderen er stunned får jeg ytterligere +20 på kastet, og siden han ikke kan parere er han en lett match.

I D&D har du plass til alle skillene dine på forsiden av arket, mens i Rolemaster trenger du minst 12. Du kan kjøpe ranks i alt fra klatring til sying til matlaging, tracking, religion, spell mastery, observation, animal empathy, osv osv. Ja, persongenerering er et slit.

Heldigvis (?) er det kun GM-en som trenger å slå opp i tabeller og sjekke regler, så spillet er kjempelett å hoppe inn i, alt du trenger er terningene og arkene dine.

:nerd:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Jeg spiller også Rolemaster - et system jeg i begynnelsen var svært skeptisk til, men som nå funker rimelig greit.

Min character:
Navn: Sjarken Knurr (bra navn, eller?)
Rase og klasse: Highman Blackguard (spesiallaget prestige class)
Livsstil: Eventyrer/soldat

Stats:
Level: 3
Agility: 96 (+6)
Constitution: 85 (+8)
Memory: 77 (+2)
Reasoning: 82 (+3)
Self Discipline: 84 (+3)
Empathy: 46 (-)
Intuition: 96 (+8)
Presence: 34 (+4)
Quickness: 35 (-2)
Strength: 95 (+3)

102 hitpoints

Våpenskills:
Broadsword: +92
Two-handed sword: +54
Longbow: +58
Halberd: +48

Channelling skills:
Wounding: +14
Necromancy: +13

Sjarken er en tvers igjennom ond fyr som gjør alt han kan for å egge til fiendskap, spolere for folk og bekjempe godhet. Han tjener kun seg selv, men er med i et party for å utnytte de andre. De andre i gruppa er stort sett pysete snillinger som gjør det kongen og fedrelandet ber dem om, noe Sjarken ikke uten videre er begeistret for. Heldigvis fører offentlige oppdrag ofte med seg fine belønninger, noe som har vært med på å bidra til at Sjarken nå er en av de rikeste djevlene i landet.
Han er ikke så aller verst med sverdet og har dengt en god del utysker - en varulv, en vampyr og en kraken for å nevne noen. Siden han er Blackguard er han også versert i de mørke kunster og nøler ikke med å kaste forbannelser over de som er svakere (eller sterkere) enn ham selv.
Alt i alt en likandes kar.

I skrivende stund er dessverre Sjarken tatt til fange av en bande kannibaler på en sydhavsøy etter at skipet han var i forliste, men kjenner jeg ham rett klarer han nok å komme seg unna denne gangen også.
 
#13
Pleide å spille D&D tidligere, men nå er det helst Wampire - The Masquerade det går i. Den siste rollen min i D&D var en samurai ved navn Mitsurugi, med engang jeg fikk Greater Cleave gikk det som en drøm. Det er akkuratt det som er piss med D&D, det er ikke noe annet enn ett "Hack n' Slash" spill, og jeg er rimelig lei av å spille munchkin-roller (bortsett fra med Munchkin Rulebook da, det er bare morro)...

Jeg syns Rulemaster blir litt for teit, i det systemet er det regler for ALT!
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#14
Øhhh… klart man må ha regler for ALT. Hvordan tror du et rollespillsystem fungerer?

Som jeg sa isted, med mindre du er GM-en, trenger du ikke bekymre deg for regler. Som eksempel kan jeg bruke Stian, en venn av meg som spiller på en annen gruppe. Han visste ikke at det han spilte het Rolemaster engang! :D
 
#15
Det er da ganske mange regler i Rulemaster i forhold til andre spill, dessuten er ikke "Hack n' Slash" noe for meg...
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#16
Jeg tror du misforstår; Rolemaster er alt annet en kun et hack'n'slash-system. Jeg brukte bare slåssing som et eksempel på hvordan ting blir gjort.

Som jeg nevnte er det side opp og side ned med skills, og mesteparten er da non-combat skills.

For all del, alle systemer og alle eventyr kan lett ende opp i hack'n'slash, det kommer helt an på GM-en og spillerne. En god GM vet hva spillerne liker, og legger gjerne opp til hack'n'slash hvis han vet at dere får mye glede ut av det.

Spill en tyv iblandt, eller kanskje en akademiker som er spesialisert i alkymi? Prøv å snakk dere ut av farlige situasjoner, jeg er sikker på at GM-en kommer til å bli imponert (og slik vanker det ekstra EXP av også).
 
#17
Spilte masse rollespill før, men nå går det bare i Call of Cthulhu en sjelden gang i blant (les: en gang i året). Her er alle karakterene nervøse bibliotekarer, kunstnere, forfattere og dilettanter, og alle monstrene er så sterke at karakterene ni av ti ganger blir utryddet dersom de i det hele tatt forsøker å slåss mot de. I tillegg er monstrene så groteske og grusomme at halvparten av karakterene ender opp på galehus dersom de skulle være så heldige å slippe unna et møte med dem.
 
#18
Opprinnelig skrevet av Blind Guardian@29.03.2004, 09.57
Pleide å spille D&D tidligere, men nå er det helst Wampire - The Masquerade det går i. Den siste rollen min i D&D var en samurai ved navn Mitsurugi, med engang jeg fikk Greater Cleave gikk det som en drøm. Det er akkuratt det som er piss med D&D, det er ikke noe annet enn ett "Hack n' Slash" spill, og jeg er rimelig lei av å spille munchkin-roller (bortsett fra med Munchkin Rulebook da, det er bare morro)...

Jeg syns Rulemaster blir litt for teit, i det systemet er det regler for ALT!
hvor hack `n` slash det blir er jo helt opp til gm.
når vi spiller er vi både på fiske turer,horehus, og vi eier butikker.
ble foresten pappa etter en skikkelig fyllekule på lørdag,så 5% av alt jeg tjener går til barnebidrag :( (ja,jeg snakker fortsatt om spiller)