Dungeons of Dredmor [PC Mac][56k ble spist av en Diggle]

Lodin

Der Waaaah
DoD er uten tvil mitt indyspill of the year sånn som Minecraft var i fjor. Ihvertfall med mindre Project Zomboid blir spillbart før året er omme. Uansett er det en roguelike som prøver litt nye ting. Vanligvis har folk tre problemer med denne sjangeren; de er stygge med bare ASCII som grafikk, de er umulige å lære seg fordi de krever en million keyboardkombinasjoner, de er urettferdig vanskelige med fæl permadeath. Det DoD gjør annerledes er dermed å ha fin grafikk (noen vil diskutere hvor fin den faktisk er), hele greia kan spilles med mus og noen få knappetrykk og det har vansklighetsgrader samt at man kan save. Det er blitt kalt babbys first roguelike og det er utviklerne stolte over.
Uansett tenkte jeg å gjøre noe litt annerledes og viser her hvordan et kort game kan foregå.

Meny må man ha. Ignorer at helten ser ut som Ethan fra CAD og legg merke til at det har tutorial. Den er fin når man starter i gamet.

Vansklighetsgradene er ganske standard. Allerede på medium er det dog ganske jævelig (noe vi fort vil merke). Permadeath betyr at man kun kan save når man quitter spillet og karakteren blir sletta om man dør. Jeg starter på medium med PD såklart. :smugdog:

Her er skillsene man kan velge. Man får sju stykker og de definerer statsene ens når man starter og levler. Jeg har crossbow, dodging, armor, bonus for å treffe, burglary, assassin og tinkering. Sistnevnte lar meg lage ting som feller og ammunisjon. Jeg går med andre ord for en ganske klassisk tyv.

Dette er et passende navn til en snikete snik som meg.

Dette er startområdet som er likt uansett når man begynner. Resten av karta er såklart tilfeldig genererte som seg hør og bør. Til venstre er beltet mitt med items, til høyre skills. Jeg har bare en foreløpig og den lar meg mekke lockpicks siden jeg har burglary. Legg merke til portrettet i midten, han reagerer som kisen i Doom.

Sånn ser det ut med større kart, karakterinfo og inventory. Jeg tok bildene i 1024x768 for tråden sin skyld så det blir litt lite plass. Vanligvis spiller jeg i 1290x1080 og da er det mer enn nok plass.
Alle de små ikonene for diverse stats er kjipe å lære i starten, men det er bare å muse over dem for å se hva de er. Forøvrig er det eneste jeg starter med av utstyr linskjorta til Seinfeld og en armbrøst siden jeg valgte ræva skills. En kriger ville starta med masse spisse ting og fin armering.

Min første fiende, en Blobby! Man bare går mot den for å angripe i nærkamp. Piler og magi må man først equipe og så høyreklikke for å bruke.

Blobbyen gikk selfølgelig fort ned og nå går jeg bort til Corms magiske ambolt. Jeg slenger skjorta på den og Corm gir den et navn og en fin bonus. Nå har fiender -2 i å dodge angrepa mine. :)

Her er sjappa til Brax. Han har samme klær som Stan fra Monkey Island og er en like grim selger.
Vil ha den jakka til Mad Max, men da må jeg selge en del dritt. Heldigvis er jeg flink til å mekke ting så det vil gi ekstra grunker.

En teleporter! La meg bare tråkke på denne greia.

OHSHI... En ok hjelm, en tentakkelstav (som maner frem tentakler), en bokhylle med en oppskrift og masse greier å drekke på inkludert en minibar! Sprit gir forøvrig mana regen. Den Blobbyen kan ta seg et tak for detta shizzet er mitt.

Jeg trasker litt videre og møter min første Diggle. Ha ha, dø dumme fisemink, jeg vil ha enda en skjorte!
Nei vent... FFFFFFFFFFFFfffffff

Dette er en beskjed man ofte får i dette spillet, selv så tidlig. Siden Digglen var syk ble jeg smitta og det var hva som gjorde virkelig skade.

Such is life in the dungeons of Dredmor.

Såklart får man og en liste over alle de andre gangene man dævva.

Så sånn er den spillen. Det er lett å lære seg, men utrolig utfordrene å mestre. Vanligvis har jeg ikke villet ta i en roguelike med en ti fots pinne, men dette er virkelig sakene til far. Særlig siden selv far kan spille det.
Koster 3,99 Euro hos Steam, noe som er mongolid billig. Utviklerne er forøvrig av den typisk indiete arten og poster på diverse forum samt slipper patcher flere ganger i uka.

Lodin

Der Waaaah
Aww yeah, expansion slippes i dag med masse nytt som at man kan være dame og nye klasser som Vegan og Emomancer.