Heisann. Dette er ett emne jeg har hatt lyst til å diskutere en stund nå, så jeg poster det her. Jeg vet at det er mange medlemmer her som er mye mer reflekterte enn meg, så det er med fare for å virke som en "wannabe" jeg presenterer:
Dyp kvalitet eller enkel moro?
Da Wii ble lansert kom det sammen med det som blant fansen ble kalt årets spill allerede før det kom ut. The Legend of Zelda: Twilight Princess. Jeg synes det var det beste Zelda-spillet noensinne. Det vil si, det var før jeg prøvde det.
Misforstå meg rett, Nintendo holdt det de lovet da de erklærte at Twilight Princess ville bli ett kvalitetsspill uten like. Ett like solid og godt oppbygd spill må man tilbake til Wind Waker, eller Metroid Prime for å finne. Hva var det da som manglet? Kanhende var det bare det at jeg hadde bygd opp for store forventninger til spillet ved å lese nyheter og se filmer om det nærmest daglig, men jeg liker å tro at det har noe med at det bygger på det samme gameplayet som vi så da Ocarina of Time kom ut for nesten 10 år siden. Jeg visste da jeg spilte det at dette var kvalitet til ende til annen, og at jeg som hardbarka Nintendo-fan burde elske dette, men det var ikke til å unngå at jeg kjedet meg litt mens jeg spilte, og det ble mer som tvang enn en glede...
Og nå, 7 måneder senere, kjøper jeg Mario Strikers Charged Football med relativt lave forventinger. Og jeg koser meg glugg i hjel. Spillet er enkelt, det går raskt og det er avhengighetsskapende. Jeg har det gøy når jeg spiller det, på en måte som Twilight Princess ikke kunne tilby. Hva er det som foregår? Burde ikke dyp kvalitet være synonymt med ett godt spill? Men hvorfor blir jeg mer underholdt av ett så enkelt lite spill?
Uansett, spørsmålet mitt er: Hva er det viktigste i ett spill: Dyp historie, atmosfære, en diger verden, spennende karakterer og alt i alt ett veldig gjennomført spill? Eller rett og slett enkel og avhengighetsskapende moro? TLoZ: TP eller MSCF? Metroid Prime eller Mario Kart? Shadow of the Colossus eller ... eh ... Eyetoy?
Hva mener dere?
Dyp kvalitet eller enkel moro?
Da Wii ble lansert kom det sammen med det som blant fansen ble kalt årets spill allerede før det kom ut. The Legend of Zelda: Twilight Princess. Jeg synes det var det beste Zelda-spillet noensinne. Det vil si, det var før jeg prøvde det.
Misforstå meg rett, Nintendo holdt det de lovet da de erklærte at Twilight Princess ville bli ett kvalitetsspill uten like. Ett like solid og godt oppbygd spill må man tilbake til Wind Waker, eller Metroid Prime for å finne. Hva var det da som manglet? Kanhende var det bare det at jeg hadde bygd opp for store forventninger til spillet ved å lese nyheter og se filmer om det nærmest daglig, men jeg liker å tro at det har noe med at det bygger på det samme gameplayet som vi så da Ocarina of Time kom ut for nesten 10 år siden. Jeg visste da jeg spilte det at dette var kvalitet til ende til annen, og at jeg som hardbarka Nintendo-fan burde elske dette, men det var ikke til å unngå at jeg kjedet meg litt mens jeg spilte, og det ble mer som tvang enn en glede...
Og nå, 7 måneder senere, kjøper jeg Mario Strikers Charged Football med relativt lave forventinger. Og jeg koser meg glugg i hjel. Spillet er enkelt, det går raskt og det er avhengighetsskapende. Jeg har det gøy når jeg spiller det, på en måte som Twilight Princess ikke kunne tilby. Hva er det som foregår? Burde ikke dyp kvalitet være synonymt med ett godt spill? Men hvorfor blir jeg mer underholdt av ett så enkelt lite spill?
Uansett, spørsmålet mitt er: Hva er det viktigste i ett spill: Dyp historie, atmosfære, en diger verden, spennende karakterer og alt i alt ett veldig gjennomført spill? Eller rett og slett enkel og avhengighetsskapende moro? TLoZ: TP eller MSCF? Metroid Prime eller Mario Kart? Shadow of the Colossus eller ... eh ... Eyetoy?
Hva mener dere?