EA grabber til seg NFL lisens

#1
GameSpot: EA and NFL ink exclusive licensing agreement

Jaja folkens, ser ut som om vår skepis til EA var begrunnet. Her i europa har jo folk klart å skille FIFA og PES fra hverandre selv om sistnenvte ikke har lisensierte spillere, men det spørs om amerikanere klarer det samme. Nå har jo amerikansk fotball alltid interessert meg midt i ræva, men dette viser i det minste hvordan EA tenker. Total domians i markedet og knusing av konkurrenter. Bare vent til de gjør det samme med 5 års avtaler på f.eks. bil lisenser, fotball lisenser osv.

EA Games - License everything
eller
EA Sports - It`s in the License!

;)

Har dere noe tanker rundt EAs langsiktige strategi?
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Hvis dette betyr at vi kan få ett nytt Mutant League Football spill så er jeg helt for det.

Men ja, EA er ganske onde. Liker ikke å bruke penger på spilla deres.
 
#3
Det er jo helt klart at de viser muskler her. Det sender signaler til inverstorer at EA er et par ligaer over alle andre spillugivere hva lønnsomhet angår.
 
#4
One license to rule them all ^.^
 

Kilik

Lokal moderator
#5
Ryktene sier nå at EA har betalt hele 2 milliarder dollar, rundt 12-13 milliarder kroner, for 5 års eksklusivitet. Dette skal være mer enn hva EA antar å tjene på spillene som bærer NFL-navnet, men det er vel kanskje for å presse en del konkurrenter ut av markedet?

Og neste er vel NBA? Og så NHL?

Grunnen til at Madden-spillene er langt bedre og med bedre production values enn FIFA-spillene, er jo rett og slett pga. at EA har hatt monopol på FIFA-lisensen. Mens Madden har blitt pustet i nakken av Segas fantastiske NFL 2K-serie, har FIFA-serien solgt seg selv på lisensen alene.

I verste fall kan dette bety slutten for de fantastiske Sega Sports-spillene. En trist utvikling...
 
#6
2 milliarder dollar ja! Kun de fire store (Nintendo, Microsoft, Sony og EA) som kan bla opp den slags cash. Det ser mørkt ut for Sega Sports nå ja, med mindre de gjør som Konami og kjører etterlignings navn.
 
#7
Opprinnelig skrevet av Lodin@14.12.2004, 04.41
Men ja, EA er ganske onde. Liker ikke å bruke penger på spilla deres.
148651​
Jeg er heller ikke serlig glad for at jeg må lære meg å tåle å se deres onde logo hver gang jeg skal spille det neste Oddworld spillet... på den andre siden er det jo fint å se at spillet får en utgiver selv om det forige ikke solgte serlig bra (correct me if I'm wrong).
 
#9
Opprinnelig skrevet av Ghaz@14.12.2004, 11.25
La oss boikotte EA! Det blir sikkert merkbart om hele Spillegal går til boikott!
148930​
Ja, hadde det ikke vært morsomt om vi kunne gjøre det?! Problemet er at vi ikke har noe valg med EA lenger, de gir ut så mange fristende spill for tida at de er umulig å unngå :(
 
#10
Har ikke kjøpt et EA spill i år. Siste var SSX3 :tommelopp:
 

Kilik

Lokal moderator
#11
Litt bakgrunn som sier litt om hvorfor EA var villige til å gi så mye penger:

"Sega fired the first shot in the sports-franchise wars in June, announcing that as part of a distribution deal with Take-Two Interactive, its critically acclaimed football game would go on sale at a bargain price point. In the subsequent months, ESPN NHL 2K5 and ESPN NBA 2K5 were also released at the same price, putting pressure on Electronic Arts to reciprocate. At the end of the summer, it did just that, dropping the prices of Madden NFL 2005, NHL 2005, and NBA Live 2005 to $29.95."

Ja, Sega/Take Two var frekke nok til å selge sports-spillene sine for kun 20 dollar og presset da også EA til å gå ned i pris. Men nå kan vel EA ta 50 dollar igjen. Eller kanskje enda mer...
 
#12
Bra poeng Kilik! En annen nyhet som er verdt å merke seg er at Take-Two har kjøpt opp sportsspill delen til Microsoft Gamestudios. Så de nekter å la EA sitte med hele sportmarkedet alene. Og sports spill står jo for 20% av spillsalget, en betydelig del av markedet med andre ord.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Nå kan det jo nevnes at EA har sutra og mast på NFL om å få eksklusive rettigheter i årevis da. Etter at det ble endringer i NFL sitt styre tidligere i år fikk de endelig gjennomslag.
Budrunden var bare en ren formalitet, alle visste at det var EA som ville by høyest.
 

Kilik

Lokal moderator
#15
Og EA fortsetter sin vei mot totalt monopol:

EA to buy 20 per cent share in Ubi Soft
Electronic Arts is to buy 20 percent of French publisher Ubisoft, the Wall Street Journal has confirmed this morning, at a reported cost of between $85 million and $100 million.

Og kjenner jeg EA rett så nøyer de seg ikke bare med 20%...Da blir det spennende å se hva som skjer med Prince of Persia, Tom Clancy-spillene og Beyond Good & Evil nå...
 

Lodin

Der Waaaah
#17
Kanskje de tvinger Ubi til å støtte spillene sine i mer enn 3 måneder før de hopper over til nyere saker?
 

Kilik

Lokal moderator
#18
Og så har turen kommet til svenske Digital Illusions:


Electronic Arts today said that attempts to buy Digital Illusions CE, the Stockholm-based developer of the successful Battlefield franchise, are slowing moving toward a positive outcome. EA said it had picked up some important support among existing shareholders. The second largest DICE shareholder, Bonnier & Bonnier AB, has accepted EA's offer to acquire the developer, according to an EA statement.

In addition to that news, EA said it would extend the offer period by about a month, to January 20, 2005.


http://www.gamespot.com/news/2004/12/20/news_6115399.html
 
#19
EA er skikkelig på krigsstien for tida, og vi forbrukere blir desverre taperene i denne krigen :(