Dette var jo egentlig ganske forutsigbart. John Riccitiello, som nylig tok over som CEO av EA etter Larry Probst, var jo sjefen hos EA tilbake i pre-32-bits-perioden (den gangen PC-markedet var nesten like sterkt som konsollmarkedet). I mellomtiden har han rukket å være CEO for Elevation Partners, som er private equity-selskapet ansvarlig for Videogame Holdings. Videogame Holdings er holding-selskapet ansvarlig for Bioware/Pandemic-mergeren.
Kort sagt: Riccitiello var deleier og i administrasjonen til Elevation Partners, som eide Bioware/Pandemic. Han fucket off til EA, oppdaget at EA hadde mange milliarder dollar i likvide midler, observerte at Federal Reserves baktar dollaren som et femkronersludder om dagen, kontaktet sine tidligere partnere i Elevation Partners (investorer som sannsynligvis følte de hadde ventet lenge nok på emisjonen sin nå, og var ivrige etter å kvitte seg med et selskap som ikke kunne bli så veldig mye mer attraktivt, og likevel ikke var lønnsomme å selge seg ut av) og tilbød dem bortimot en milliard dollar for å absorbere selskapet. Pengehatter til alle mann!
Riccitiello har jo jabbet mye om å utvide EAs appell og satse på ny IP og alt det der. Kanskje det var dette han mente: Kjøp noen med gode ideer, og håp at de finner seg til rette i EAs bedriftskultur. Hvis de ikke gjør det, kommer alle de kreative individene til å sitte ut kontrakten sin, selge opsjonene sine og stifte nye selskaper. Da sitter EA tilbake med veldig dyre merker, à la Bullfrog, Maxis, Westwood, Origin, Looking Glass.
Tror ikke dette er så veldig kritisk. Bioware solgte sjela si for lenge siden, og jeg har aldri sett på dem som så innmari spennende i utgangspunktet. KOTOR var fint, Jade Empire var helt hårreisende og den interne teknologien deres har aldri vært noe å hoppe i taket for. Mass Effect kan bli bra, men jeg er skeptisk: Det virker som om det er klassisk Bioware, unyansert og erketypisk. Dragon Age skulle jo være runkespillet til Baldur´s Gate-fansen, og det er ikke meg. Pandemic har vel egentlig bare én mellomhit, nemlig Mercenaries, og det var et pregløst, kjedelig, moralsk bankerott og politisk meget tvilsomt stykke underholdning. Full Spectrum Warrior solgte vel knapt nok til å tjene tilbake penga sine. Destroy All Humans-serien var kjedelig, og Battlefront-serien var kjedelig.
Bioware og Pandemic var allerede spillfabrikker som først og fremst rettet seg mot lavest fellesnevner. Nå får de en ypperlig anledning til å fortsette med det, bare med uendelig finansiering. Tror ikke vi kommer til å merke noen særlig forskjell, særlig siden Microsoft Game Studios fortsatt sitter på publiseringsrettighetene til Mass Effect-serien. Tror Dragon Age er så langt ut i utviklingen at det ikke vil tjene noen særlig hensikt å legge det på is, kanskje de kommer til å forandre litt på det for å treffe et litt bredere marked. Det jeg er mest nysgjerrig på er Sonic RPG-et ... hvordan passer det inn i EAs planer? Et spill basert på maskoten til en konkurrerende superutgiver, utviklet av et av EAs internstudioer?