Er adventure sjangeren undervurdert ?

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#1
Har nylig gått litt opp for meg at jeg savner den gode gamle adventure sjangeren. Spill som Monkey Island I-IV, Day of the tentacle,Full throttle, Sam&Max, Grim fandango osv var spill jeg vokste opp med og hadde det mye morro med. Nå om dagen ser vi så å si ingenting til denne sjangeren. Eneste som har våget seg ut på denne sjangeren nå om dagen er spill som Broken sword: Sleeping dragon og Syberia I og II. Lucasarts var jo en konge på dette området i "gamle" dager. De klarte jo også for litt siden og manne seg opp til å annonsere at det kom etterfølgere til klassikerene Full throttle og Sam&Max. Dette var nyheter jeg ble glad for og jeg gledet meg til at disse spillene skulle komme, men like fort som de ble annonsert så ble de begge kanselert til min og mange andres forargelse.
Jeg synes dette er synd, det er en spillsjanger der man har store muligheter for god story, morsom story og mange kule karakterer. Jeg liker å tro at markedet ønsker slike spill velkommen, men jeg vet ikke helt om det er riktig.

Hva mener dere ? Er sjangeren død pågrunn av for dårlig marked, eller burde den bringes tilbake til liv ?
 
#2
Den gemene hop liker ikke å tenke, de er late og dumme. Adventurespill hadde sin rot i et lite marked, men nå som spill er blitt storproduksjon, er det mer eller mindre kun plass til spill som passer inn i mengden.
Actiontitler overfyller markedet, med enkelte særegne spill imellom. Det kan virke som om spill stadig blir lettere og kortere, vi vil bli underholdt, og vi vil ikke løfte en finger for å bli det. La meg sitere en venn av meg (som forøvrig henger på dette forumet, om dere vil hetse han :ninja:) "Jeg liker ikke spill som Monkey Island 3, jeg setter meg bare fast hele tiden"... Enkelte finner glede i det, det å kunne slite med et problem lenge og vel, og gleden over å endelig løse problemet. Den gruppen er i mindretall på det stadig ekspanderende markedet...

Jeg vet ihvertfall at jeg aldri har hatt det så gøy som når jeg og en kompis samarbeidet om Grim Fandango og Monkey Island 3. DET var tider det... Heldigvis er ikke håpet dødt, vi får se hva som skjer...


PS: Beklager hvis dette virker veldig rotete, det er ikke akkurat gjennomtenkt, og alt er bare hamret ned på tastaturet. :$
 
#3
Jeg sitter også med et inntrykk av at mennesket vil ha alt i fanget nå for tiden.
Altså, vår rase er så utrolig dumme! Istedetfor å investere litt tid i noe, og få mye mer igjen vil de ha instant action.
*Nothing seems to satisfy, I'll keep digging deeper*.
Pga disse dumme menneskene med kjøpekraft misser vi ut av sinnsykt mye bra.. Trist

(har nettopp sett kristen-tv og menneskehatet er litt ekstra sterkt)
"How can this meen anything to me, I don't feel anything at all. So I'll keep digging, 'till I feel something." (Litt Tool-quoting måtte også med)
 
#4
Det er forferdelig trist at de to ble kansellert. Dette er en av mine favoritt sjangre
innen spill, hvis ikke favoritten. Men Lucas Arts kunne jo prøvd da, siden Full Throttle og Sam & Max orginalene er gode og var populære.
Kjøpte meg LucasArts Entertainment Pack for en stund siden. Mitt beste kjøp
på veldig lenge. Det som er så fint er at man aldri dør i slike spill. :rolleyes:
 

Dukie

nice girl
#5
Jeg savner tidene, og ja adventure sjangeren er undervurdert!

Monkey Island og Sam & Max var to knallbra spill som jeg brukte en god del tid på.
På tide å begynne på retro igjen!
 
#6
Undervurdert og undervurdert...

Jeg ville ikke si de var undervurdet, men jeg ville uten tvil sagt at de var falt bort. Og det er jo forferdelig trist. Jeg har fra jeg spilte det første spillet, alltid vært fan av Monkey Island serien. Den er utrolig morsom, og pek-og-klikk eventyr fra Lucasarts er virkelig noe jeg savner. Beklageligvis har jeg ikke spilt Sam and Max, men jeg skal uten tvil prøve meg på disse og.
 
F

Fanta Boy

Gjest
#7
Jeg savner den gamle adventure sjangeren, den er døende. Er det noen som husker blade runner?