Er spillmedia i ferd med å marginalisere seg selv?

#1
Vår venn Stuart Campbell gjør seg noen interessante tanker her, i en sak som handler om hvor utrolig mye fett det kom på DS i 2008.

http://worldofstuart.excellentcontent.com/console/oftheyear.htm

Kort sagt påpeker han at til tross for å selge mye mer enn 360 og PS3 til sammen later det til at DS-en får svært lite oppmerksomhet av spillpressen.

Jeg kunne tenke meg å utvide dette poenget og påpeke at spillpressen i det hele tatt later til å kollektivt ignorere hele plattformer og sjangre; hvor er den gode dekningen som gir meg innblikk i motestylist-spill-markedet eller hesteridnings-markedet eller kjæledyr-simulator-markedet? Hvorfor later sånne "dette gleder vi oss til"-lister nesten alltid å være så preget av hvilke spill som har størt PR-budsjetter og som helst kommer til PC, PS3, og 360?

Er dette en utvikling som kan snus, eller risikerer man at majoriteten av markedsbehovet er så godt som udekket i årene som kommer, idet DS, iPod/iPhone og Wii ender opp som relevante (for eksempel) mens hele spillpressen fortvilet fortsetter å denge den døde hesten og lure på hva som skjedde?

Kort sagt; hvor er de store, profilerte, proffe, gjennomførte nettsidene som dekker annerledes, og ikke siler titler etter smaken til en 15-årig gutt?
 

Kilik

Lokal moderator
#3
Det har vel litt med at fleste av disse såkalte casual-spillene ikke markedsføres i det hele tatt overfor spillpressen og gamere. Ingen trailere, preview builds og smøreturer. Da blir det vanskelig med god dekning.
 
#4
Ingen trailere, preview builds og smøreturer. Da blir det vanskelig med god dekning.
Lettere, ville jeg si. Hva har trailere, preview builds og smøreturer noensinne gjort for den nøytrale og grundige spilldekningen, egentlig? :)
 
#7
Forresten hvem bør anmelde slike spill? Det er vel ikke naturlig at en mann i 20/30-årene anmelder Nintendo Presents Style Boutique?
Hvorfor ikke?

Generelt er jeg naturligvis enig med deg, dog; det er innmari synd at spillanmeldere er så samkjørte i at de er hvite menn innen et temmelig oversiktlig alderssegment.

Lodin: Jeg har ikke sett Twilight, men grunnleggende sett så skjønner jeg ikke =D-en.
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Nå føler jeg harme. Samme harme Edward følte når han innså at Bella hadde forrådt ham og de ikke kunne være sammen mer. Rommet var farget i en mørk blåfarge med hvite lister langs taket.
Hvorfor var det noe å nevne?
Jeg skuet ut i natten og vurderte. Uansett var hovedpoenget at Nicholas er en dick.
 
#12
Nå føler jeg harme. Samme harme Edward følte når han innså at Bella hadde forrådt ham og de ikke kunne være sammen mer. Rommet var farget i en mørk blåfarge med hvite lister langs taket.
Hvorfor var det noe å nevne?
Jeg skuet ut i natten og vurderte. Uansett var hovedpoenget at Nicholas er en dick.
:brainfuck:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Kort sagt; hvor er de store, profilerte, proffe, gjennomførte nettsidene som dekker annerledes, og ikke siler titler etter smaken til en 15-årig gutt?
Merker du at det er mange som etterspør et slikt tilbud? Jeg sier ikke at det ikke finnes et marked for det, men jeg lurer litt på hvordan en slik tjeneste skulle lansert seg selv overfor målgruppen. Massiv reklamekampanje på Facebook, kanskje?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#14
For det første er jeg helt enig i at det er for mange hvite menn i spillskriveribransjen, få inn fler kvinner og latinamerikanere!

Jeg synes dette virker veldig interessant, men for å prøve å være litt teit enkel tenker jeg:
Hvorfor skal disse spillene markedsføres? "Hardcoregamere" (vet du ikke liker uttrykket) vil ikke trykke Petz spill til sine bryst, og casual gamerne kjøper det uansett.
Det er verken interessant å lese eller skrive om, de fleste av disse spillene er nærmest like.
Spillene som får mest oppmerksomhet i previews og slikt er gjerne de man tror vil bli bra, derfor får DS-driten lite oppmerksomhet (maskinen rocker, men DS-driten som i de skitne spillene til DS).

Etterhvert som "casual" scenen vokser seg enda sterkere og betydningsfull for spillbransjen (noe den er på på god vei til), vil vi både se flere anmeldelser av nyeste Littlest Pet Shop på slikt som Dagbladet og VG, og om ingen om kort tid får opp en internettside for spilldekning av casualgames vil jeg bli overrasket.
 
#15
DS & Wii er for unger, eneste personen som er både kul, voksen og spiller Wii er Buggz...
 
#17
Jeg er gjerne interessert i anmeldelser av barnespill til DS'en... greit å vite hvilke man trygt kan kjøpte til jentungen, og hva man bør holde seg unna.

Men det er ikke bare barnespill eller sære nisjemarkeder som blir ignorert. Jeg ser ikke så mange anmeldeser av de forskjellige versjonene av ellers store spill - for eksempel PSP. Eurogamer tror visst det holder å anmelde X360/PS3 versjonene av FIFA eller PES, for så å ignorere alle andre platformer - som i mange tilfeller har vidt forskjellige varianter av spillet. Kan tenke meg dette også er et kjent fenomen for mange andre multiplatform spill.
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#19
De gode spillene til DS virker å være gjemt i et hav av Imagine! og Hello Kitty-titler i spillhylla. Over her så jeg for eksempel ikke et eneste Castlevania eller Chrono Trigger eller Mario & Luigi. Inni den svære veggen av rosa og hvitt så jeg bare to titler jeg kunne tenke meg å eie, nemlig Kirby Superstar og Elite Beat Agents, og EBA lå bak fire hestetrener-spill i brukthylla.


/Edit: Dette har også en herlig bieffekt av at jeg kjenner meg som en dust hver gang jeg ser igjennom DS-titlene sammen med to seksåringer og mødrene deres.
 
#20
Enig i at PSP er en annen "glemt" plattform.

Jeg skulle gjerne vite OM noen av disse Imagine-spillene eller Hello Kitty-spillene er noe for meg, for min egen del, for øvrig, men det er nettopp det som er så vanskelig.

Enig med oma for øvrig, men mitt poeng angår bransjen som helhet; det virker som om alle prioriterer mer eller mindre likt. Litt variasjon i diskrimineringen hadde hjulpet.