Eurogamer eller CCP?

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#1
Dette er litt krise.

Er det CCP eller Eurogamer who's to blame? Når ble sci-fi og fantasy spillsjangere? Har ikke utvikleren som lager den største "alternative" MMO'en hørt om DIKU?

Har riktignok ikke sjekket intervjuet på gamesindustry.biz, men dette er... vel... skuffende.

I quote;

""This might have something to do with the fact that the birthplace of massively multiplayer games is in the MUD, and the MUDs were very fantasy-driven, and the whole sort of level treadmill and all these things - it's so ingrained into the people developing it that people always fall into the same traps," said Petursson."

lol?

edit: om noen finner intervjuet så blir jeg happy (for dette kan være tatt ut av kontekst), men jeg er for trøtt og bedriten.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#4
Jeg mener ennå at hele den greia are noe kronglete formulert.

Jeg tror det Hilmar primært referererer til, er hvordan andre spillprodusenter prøver å lage spill med "spill som folk allerede liker" til mal, mens Hilmar mener man bør lage spill basert på nye konsepter som "folk kommer til å like".

Det med "WoW clone" tolker jeg som en spillmodell hvor gameplayen er i bunn og grunn basert på "drep monstre for ekspe, tjen ekspe for level"-konseptet. Han kaller dette "WoW clone" siden WoW er det mest suksessrike spillet basert på denne modellen. Han kunne likesågodt kalt det en EQ-clone eller Vanguard-clone.


For de som ikke er kjent med Eve, så finnes det ikke noe som heter "xp" der. Man får kun penger og faction standing av å drepe npc's, og skills trenes over tid uansett om man er logget på eller ikke. Alle skipene har en rolle, selv de billigste man finner på markedet.
Det finnes ikke noe man "må" gjøre for å gjøre framskritt. Man velger selv hva man synes målet i spillet er, og gjør hva man vil for å nå det. Noen spiller det bare for å bli rike, andre for å ta over territorier og vinne kriger.
Det er ikke en nisjé bare på grunn av at det er scifi, men mange liker ikke mangelen på "quests" og definerte mål. Selv spiller jeg Eve pga. den player-drevne økonomien og pvp'en, siden jeg ikke liker slik "arena"-basert pvp, men mer "krigføring" på større og lengre skala.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#5
Jaja, jeg er klar over hvordan EVE fungerer.

Det jeg klager over er at han referer til fantasy og sci-fi som SPILLsjangere. Som om at settingen til spillet ditt automatisk påvirker, og lager forventninger til gameplayet. At en bransjekar uttaler det til et bransjeblad.

Det er ikke det at jeg er uenig med han at WoW-kloner = fail.

Det jeg klager over er at spillbransjen noen ganger, tydeligvis, ikke helt skjønner hva de selv prater om en gang. Det er er ikke WoW settingen som drar 8.5mill kunder (eller hva det nå er), for å si det sånn. WoW er ikke klassisk fantasy heller, det har faktisk... Sjarm og bra animasjon.

Takk for linku, internettskillzene er rimelig rustne etter 6mnd med sporadisk nettitlgang. Skal vente på intervjuet og se om jeg blir noe klokere.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#6
Øøh..? For meg virker det som lite mer enn "hei gutta, Fantasy-tema er vel oppbrukt. Prøv noe nytt og strålende innovativt som f.eks Sci-fi, som helt tilfeldigvis er det vi driver med. Hoi!" Kanskje på tide at MMO-utviklere utforsker andre temaer enn romfart og magi?
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#7
I realiteten er det mer; "ØØØøøh DIKU/D&D er oppbrukt! Finn på noe nytt gutta!"

Ser han det eller er han så kortsiktig? Jeg håper sitatene er tatt ut av kontekst. Og at en spillutvikler klarer å snakke mer om spillmekanikk enn setting.

Ellers har man en skuffet neger her.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Innse det: De fleste spillkjøpere bryr seg mer om setting enn om mekanikk. Drit nå i at spillopplevelsen består av 99% grind og 1% moro så lenge man kan spille som en diger halvape med glødende øyne og tre hundre flere muskelgrupper enn vanlige mennesker. :p
 
#9
Det er bare piss, Yeti. Saken er vel mer den at folk ikke er så bevisste på at det er spillmekanikken de egentlig tenner på.

Den største suksessfaktoren for WoW sin del er opplagt spillmekanikken.

Di Valore: Jeg er grunnleggende enig med deg, men "sjanger" innebærer vel først og fremst at man finner et sett med fellestrekk mellom ulike verk, og det kan argumenteres for at dette også gjelder når man gjør tematiske distinksjoner så vel som spillmekaniske. Hva ville du kalle "den tematiske sjangeren", siden "sjanger" åpenbart ikke er godt nok?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Så grunnen til at Need for Speed topper salgslistene gang på gang er altså at spillmekanikken er finjustert og tilfredsstillende? Okay.

Jeg vil forøvrig ha en liten redegjørelse for hvorfor det er så opplagt at spillmekanikken i World of Warcraft er den største suksessfaktoren. De jeg kjenner her i området som spiller det sier at det er møkkjedelig fram til du blir rå nok til å være med på det artige mot slutten av spillet.
 
#11
Kvaliteten på det spillmekaniske i NFS har variert mye, men det var WoW du dro fram som et eksempel.

Hvis vennene dine sier at det er møkkjedelig synes jeg det er rart at de spiller det likevel. Min påstand er at WoW er ekstremt veldisponert (til å være en massiv grind) - det har alltid langtidsmål og korttidsmål, enhver runde bringer deg litt videre, stemningen er utsøkt og så videre - og det er derfor det er så vanskelig å slutte å spille spillet. Det er nesten alltid lettere å velge å fortsette, for man føler man utretter noe.

Neppe tidenes beste analyse av WoW, men poenget mitt er at ingenting av dette har noe som helst med settingen å gjøre. Klart at mange synes det er fett å leve å i Worldcraft-universet, og at alver og dverger er det tøffeste som finnes, men det er alver og dverger i to tredjedeler av alle MMO-er uten at det gjør dem like populære som WoW.

Redigert: Øh, nei, du dro ikke fram WoW. Uansett, enig i at påstanden din kan inneholde visse mengder fornuft, men det er ikke hele sannheten.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Så klart var det ikke et forsøk på å beskrive hele sannheten, mer en kommentar som søkte å forklare hvorfor for eksempel Import Drift Racing MCMXXVII og Medalcall of Honorduty: Pacific Winter Suburban Rural Assault War Attack Campaign selger som de gjør. Og jeg tviler ikke et sekund på at mange spilldesignere lar setting bestemme design heller: "Fantasy? Okay, få Stanislav til å tegne noen orker, og få hun med puppene i regnskapsavdelingen til å kle av seg sånn at noen kan tegne coverbilde etter henne. Møte i morgen om vi skal la folk spille som Warrior, Mage, Paladin, Priest, Sorceror og Ranger eller Warrior, Mage, Paladin, Priest, Ranger og Necromancer."
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#13
SITAT(Yetipants @ 30.05.07, 09.32) 68225
Innse det: De fleste spillkjøpere bryr seg mer om setting enn om mekanikk.[/b]
Det er jeg meget klar over. Men naar en bransjemann uttaler seg til et "bransjeblad" saa forventer man litt bedre. Men men... Han er tross alt.... Islandsk.... :grine:

Gi meg en dag eller to oerhoert. Sliten og bedriten og paa jobb, puh!
 
#14
CCP jobber jo for tiden med et MMO basert på World of Darkness-settingen. Vampyrer, varulver osv. Jeg vil påstå at det er ihvertfall noenlunde friskt, imotsetning til alt det andre som kommer ut.
 

Sancti

Terrorkatt
#15
Ja, dette er SHDR. Nei, jeg bryr meg ikke.

Jeg antar CCP uttaler seg av hensyn til at de fleste som leser Gamesindustry.biz faktisk ikke er bransjefolk. Selv om Gamesindustry.biz er et bransjeorientert nettsted, er det også en markedsføringskanal siden det er åpent for menigmann. Steder som Gamasutra, på den annen side, som holder en langt mindre forbrukervennlig profil, diskuterer som regel på et helt annet nivå enn GI. Som, for å være helt ærlig, ikke er så jævlig langt unna GameSpot-nivå hva angår intervjuer. Selv om det skal være uavhengig og først og fremst orientert rundt utvikleres interesser og preferanser, er det vel først og fremst company lines som pushes og det hjelper vel ikke at GIs troverdighet fikk seg en liten knekk etter ThreeSpeech-styret.

Jeg antar forøvrig at de aller, aller færreste vet hva DIKU er. Jeg vet det fordi vi prater om MMO-er fem ganger i uka, og fordi jeg lurker F13. Det er ingen på Qt3 som henviser til det, for eksempel, og det er stort sett utviklere og spillskribenter. Face it, baby, vi er betraktelig mer hardcore (og kunnskapsrike) enn overraskende mange utviklere. Noe jeg tror vi vil få bekreftet stadig oftere og stadig mer smertelig ettersom vi muldvarper oss stadig dypere inn i den britiske spillbransjen.

Kos og klem. Skal komme tilbake med ekte kritikk når jeg har fått lest hele intervjuet. Kanskje like greit du ikke søkte jobb hos dem? :D