Første bilder fra Next-Gen-spill!

SHDR

Gullmedlem
Noen her som husker Just Add Monsters? Etter "suksessen" med Kung Fu Chaos, begynte de raskt på en oppfølger, som ikke ble møtt med helt den entusiasmen de ventet seg. Prototypen ble forkastet, og andre konsepter presentert, helt til Just Add Monsters innså at de ikke kom til å få utvikle noe nytt konsept til denne generasjonens maskiner.

Så kom de til å tenke på neste generasjons konsoller.

Og de startet på Heavenly Sword, inspirert av Ninja Gaidens suksess, og med ønske om å overgå Team Ninja på hjemmebane. Det foreligger ikke altfor mye informasjon om spillet, annet enn at det blir et vilt ninjaspill i samme stil som Ninja Gaiden, og at det er en kvinnelig hovedperson. Uansett finner du screenshots her, og selve godbiten: en trailer.

Det foreligger også en liten techdemo på ansiktsanimasjonssystemet, som du finner her. Ingenting galt med den neste generasjonens maskinvare, iallefall. Dette blir spennende.

Dette er vel laget på grunnlag av antatte specs, siden hverken Sony, Nintendo eller Microsoft har frigitt noen specs. Eller har de har kanskje frigitt noen specs til utviklere? Men de screensene ser nydelige ut. Det skal bli spennende å se det hele i bevegelse i traileren.

Grafikken er utrolig vakker.
Men må ærlig si at jeg ikke helt ser det spranget PSX gjorde, eller
PS2 for den saks skyld. Den grafikken vi ser her kunne fint en av de nyere maskinene på markedet kjørt.
[edit: Datamaskiner vis dere lurte]

Egentlig er det ikke kun grafikken som teller. Noe som gir like så mye
pluss er selvsagt historie og nyskapelse. Og slike små ting som ragdoll osv.

Men overall ser det veldig pent ut,
forventet bare mer.

SHDR

Gullmedlem
Opprinnelig skrevet av Alucard@03.09.2004, 19.45
Grafikken er utrolig vakker.
Men må ærlig si at jeg ikke helt ser det spranget PSX gjorde, eller
PS2 for den saks skyld. Den grafikken vi ser her kunne fint en av de nyere maskinene på markedet kjørt.
[edit: Datamaskiner vis dere lurte]
97705​
Hvilken stein sov du under mens PS2 ble sluppet? De første spillene på den konsollen så ut som nøkken, eller mer presist: Playstation-spill med litt anti-aliasing eller bilineærfiltrering. Dette ser vanvittig ut i forhold til for eksempel Xbox. Ser du detaljenivået på de menneskene? Ikke så mye høyere enn i Ninja Gaiden, hva? Stemmer, men som du ser er det titalls av dem. Dette lages på high-end PC-er, så det er ikke så overraskende at det ser ut som det kan kjøre på en slik. High-end PC-er nå er faktisk ikke så langt unna de kommende konsollene hva angår grafisk ytelse.

Ehh..
Jeg synes grafikkmellomgangen mellom PS2 og PSx var ganske svær jeg.
SSX, Ridge Race, og de andre launch spilla overasket meg ganske
kraftig.

Men ta meg ikke feil her. Grafikken på de bildene er supre, mer
enn godt nok. Men når han fyren på Nintendo's pressekonf sa at
next gen grafikken ville bli nær fotorealistisk ble jeg litt
skuffet. Fordi etter hva de bildene sier så har en langt å gå.

Jeg må si meg enig med Alucard på et punkt, overgangen fra PSX til PS2 var enormt stor. SSX og Ridge Racer hadde begge svært så imponerende grafikk, og jeg følte at jeg drømte med bare å prøve Wild Wild Racing og Smuggler's Run. SSX var selvagt også en av de få titlene som fortsatt holder ganske godt mål, fordi den hadde et meget bra gameplay i tillegg. Jeg må også si at jeg synes Midnight Club var rimelig bra også, sammenlignet med PSX spillene, og det var kanskje det styggeste av PS2 launch titlene.

Men la oss ta det fra en annen vinkel. Hvis vi sammenligner de første PS2 spillene med de siste nyeste (Burnout 3 f.eks), så ser vi en sinnsykt stor forskjell bare der. Jeg tror nok kanskje at Heavenly Sword, som vi ser her, i tillegg til å ha sett en video av, antakelig vil være et av spillene med ganske dårlig grafikk sammenlignet med de peneste. Det er meget god grafikk for DAGENS standard, men spill som Final Fantasy XIII, Gran Turismo 5, Need For Speed Hot Pursuit 3 (?) og SSX 4/5 bli langt penere enn dette.

Det er hva jeg tror.

En annnen ting er at etterhvert så vil det ikke være nok med stillbilder for å bedømme grafikken. Man må se det i bevegelse, animasjoner, partikkeleffekter, lyseffekter, detaljer, spesialeffekter etc etc, det er disse som i fremtiden vil imponere, ikke hvor mange polygoner eller hvor høy oppløsning et bilde har. Jeg har sett Amiga stillbilder som er så pene at de peneste spillene ikke kan drømme om det engang, noe som forteller oss at vi har ennå langt å gå.

Kilik

Lokal moderator
Ikke det helt store grafikkhoppet, men f.eks. den scenen med rundt 100 soldater på skjermen samtidig tviler jeg Xbox hadde klart å kjøre på mer enn 2 fps...

Det er fortsatt to år til PS3/Xbox2/Revolution kommer ut, så det vi har sett til nå av next-generation som dette og Dark Sector er fortsatt tidlig i utviklingsstadiet (såvidt jeg vet har selv ikke 1st party-utviklerne fått dev kits ennå). Med andre ord ikke særlig representativt for grafikkmulighetene til next-gen.
Jeg tipper det vi har sett fra Unreal 3-motoren er hva vi kan forvente av next-gen konsollene.

Novastrum

Feminist-elitist
Jau, jau, ikke verst. Men ingenting iforhold til Unrealtech 3 og Microsofts Next Gen saker. Men, så er vel dette et av de første spillene som kommer, så man kan vel nesten ikke forvente seg mer.

Microsoft XNA
XNA E3-Demonstrasjon

Yay!

Kilik

Lokal moderator
Jepp, Microsoft har forstått det. Mens Sony snakker om hvor avansert og kompleks Cell-prosessoren i PS3 blir, satser heller MS på å gjøre det lettere å være programmerer med XNA.

Er det egentlig teknoligien som setter en stopper for grafikken nå? Nei, det er TID. Pga. av høyere krav til grafikken har utviklingstiden til et gjennomsnittlig spill doblet seg på de siste 5 årene. Utgiftene bare øker og øker for spillselskapene. Altså må utviklingstiden effektiviseres mest mulig hvis vi fortsatt skal ha en levedyktig spillindustri i framtiden. Hvor utviklingsvennlig plattformen er, er minst like viktig som specs. Jfr. Saturn vs PSX...

SHDR

Gullmedlem
Kilik: PS2 kjører parallell prosessorarkitektur, og er minst like jævelig å skrive for som Saturn var, kanskje verre på grunn av vertiseenhetene som visstnok skal være helt 1996. Det er ikke noe fellende punkt, bare et punkt som har holdt tilbake bransjen en viss tid.

Ellers enig, ja. XNA er et glimrende initiativ. Bare synd det kommer til å feile svært stygt, ettersom det bare blir for PC og Xbox, med mindre en av de to plattformene blir standard i løpet av de neste par årene.