Fallout-megatråden

#21
SITAT(G-O-D-Gamrzrofl @ 12.05.2006, 13.54) 3001
Et av de triksa han bruker..."When you manually enter combat, you can freely leave combat as long as you don't attack an enemy or end your turn. If you hold down the 'a' key when you end combat, you start a new combat with no enemies. It's possible to "sneak" around all of the enemies in the game using this trick."
[/b]
Jeg kom akkurat på det. Det var vel mer som en bug at man trykket fort på "a" knappen, så fikk man turen sin hele tiden. Dette går jo ikke an i 2'ern. Og det er egentlig litt bra for da blir det jo litt mer spennende og vanskeligere.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#22
For å få litt kreativitet inn i tråden, hvilke features og nyskapninger ville dere likt og sett i en eventuel tredje del? Hvilken måte vil dere kontrollere spillet på? Vil dere spille det fra et førstepersons perspektiv alla Oblivion eller ha en langt mer grafisk komplisert versjon av det gamle taktiske overblikk gameplayet? (La oss si full 3d med fritt kamera istedenfor den isometriske synsvinkelen).

Når det gjelder grafikk og synsvinkel så er jeg noe usikker. Oblivion sin førstepersonsvinkel gir en bra følelse av verdenen og innlevelsefaktoren er relativt høy. Allikevel synes jeg kampsystemet til tider kan være litt overfladisk og ikke helt det jeg leter etter i et RPG. Fallout spillene hadde veldig mange skytevåpen og treffsikkerhet og skade ble kraftig definert av stats på karakteren. Jeg synes det virker vanskelig å overføre statsbestemte resultater over i et realtime førstepersonsperspektiv, fra en slik synsvinkel venter man faktisk å treffe og å drepe dersom man fyrer av når sikte peker på hodet til motstanderen. Hva er vel galt med at ferdigheter fra spilleren selv skal spille inn? vil vel kanskje mange spørre. Jeg er ikke noen motstander av at man skal kunne bli god i spill og at det innvirker hvor rask og effektiv du er, jeg tviler bare litt på om det er den rette måten å legge inn utfordringer på i et spill som Fallout. Jeg likte det taktiske ved det hele, ting må ikke nødvendigvis være realtime for å være ferdighetsbasert. Taktiske ferdigheter burde til en viss grad spille inn, men jeg vil også til en viss grad la mine stats styre min framgang.

Når det gjelder nye features jeg gjerne skulle ha sett så ville det vært mer detaljerte muligheter til å tilpasse karakteren sin, slik at man kan få den akkurat som man vil. Kanskje ha noe alla talent trees som vi finner i blant annet World of warcraft bare at de forskjellige treene ikke er bundet til forskjellige klasser. Ha et utall av trær, som f.eks Markmansship, stealth, diplomacy, defense osv.

Annet jeg vil se er mer interaktive omgivelser, mulighet til å påvirke NPCs mer og dypere. Ta Fable og utvikle det enda mer på en måte.

Nå har jeg babla nok :) Hva vil dere se i en eventuel oppfølger?
 

Lodin

Der Waaaah
#23
For meg er det ikke så viktig hvordan spillet blir utformet bare det er to ting. For det første må det være lojalt mot Fallout settingen. Et eksempel på hvor katastrofalt det kan gå er med MS sitt nye Shadowrun. Istedenfor i futuristiske Seattle foregår det kun noen få år fra nå i Sør-Amerika et sted. De ignorer og grunnleggende regler i Shadowrun universet som at magi ikke kan vekke døde til live og at teleportering ikke er mulig. Ikke engang pengene har de fått til riktig. De har gått fra Nuyen til dollar. :sprø:
Selv ser jeg ikke helt poenget med å bruke denne settingen når det eneste de er ute etter er å bruke navnet og slenge litt alver og troll i Mad Max klær inn å skite i resten. Så mye tror jeg heller aldri Bethesda kommer til å drite seg ut. Så lenge de setter storyen til et sted i USA en gang etter 2 og holder seg lojale til hva som skjedde i forgjengerne kommer ikke jeg til å ha noen problemer.
For det andre må det være et bra spill. Som før nevnt syns jeg Tactics er kjempetøft. Det var ikke det rollespillet alle håpa på, men som taktisk strategispill fungerer det utmerket.
Hvis Beth velger å lage Oblivion i Fallout universet kommer jeg med andre ord til å storkose meg. Hvis de derimot gjør som MS å lager en middelmådig CS-klone begynner jeg å grine.
Personlig har jeg full tillit til Beth. Jeg tror de snappa opp rettighetene til Fallout ikke hovedsakelig fordi de vil tjene mest mulig penger, men fordi de faktisk er like glade i forgjengerne som oss og vil fortsette den tradisjonen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24
Dette er hva jeg vil se i Fallout 3:
- En "re-imagining" av konseptet, hvor du spiller en fredelig stammeleder i en idyllisk verden, men så blir hele din eksistens truet av en ond skapning som KANSKJE er faren din! Ta opp kampen mot ondskapen, eller risiker at verden blir til en gold ødemark!
- Forenkling av kampsystemet, det burde være slik at monstre stiller seg opp på rad og rekke, så velger du kommandoer fra en meny når det er din tur.
- Hovedpersonen bør være en innesluttet og uerfaren unggutt som har hukommelsestap og skjuler en mørk fortid.
- Etterhvert bør du møte ei lekker dame som hovedpersonen forelsker seg i, men så blir dama drept på slutten av CD1.

Da tror jeg vi har en vinner.
 
#26
SITAT(Yetipants @ 16.05.2006, 15.32) 4149
- Forenkling av kampsystemet, det burde være slik at monstre stiller seg opp på rad og rekke, så velger du kommandoer fra en meny når det er din tur.
- Hovedpersonen bør være en innesluttet og uerfaren unggutt som har hukommelsestap og skjuler en mørk fortid.[/b]
Hva i huleste ville väre kult med dette? Monstrene stiller seg opp på rad og rekke slik at du kan velge kommandoer?

Hovedpersonen er innesluttet? Skal man ikke bestemme dette selv?
 
#27
Det lukter FF7 sarkasme lang vei...
 
#29
Okei, spørs om jeg får noe respons på dette, siden emne er litt dødt.

Men jeg forstått det sånn at Fallout 2 virker fint på Windows XP, men hva med Fallout 1?
 
#30
For meg har det funka helt fint...La det inn med Humongous installation 600+ mb...Også fant jeg et par patcher, det skader jo ikke å patche opp et så gammelt og buggete spill...

Siden noen gravde opp dette emnet igjen, vil jeg også spørre om noe...

Hvordan er forventninger og slikt i forhold til det nye Falloutspillet som skal komme? Bethesda har jo blitt sagt å ta jobben og de har kommet med noe sånt som at de vil bruke Oblivion-motoren, yikes...Jeg er skeptisk...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#31
SITAT(Lv2RedSlime @ 05.06.2006, 11.14) 7939
Også fant jeg et par patcher, det skader jo ikke å patche opp et så gammelt og buggete spill...[/b]
At det er gammelt og ikke virker i Windows XP betyr ikke at det er noe feil med spillet, men at XP ikke støtter det.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#32
Jeg har i hvertfall ikke hatt andre problemer med Fallout 1 på XP annet enn at jeg måtte velge kompatibilitetsmodus for win98 for at installasjonen skulle starte.

Er nok sikkert mer enn bare OS som spiller inn.
 
#33
SITAT(Yetipants @ 05.06.2006, 10.42) 7946
At det er gammelt og ikke virker i Windows XP betyr ikke at det er noe feil med spillet, men at XP ikke støtter det.
[/b]
Jeg sa jo ikke at jeg patcha det fordi det ikke funka i XP, bare at det ikke skader å patche gamle spill litt...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#34
Du skrev "buggete".
 
#36
Vel Fallout 1 0g 2 funker fint uten patcher. Det har jeg funnet ut. Har dem begge og jeg skal kose meg i sommer.
 

Lodin

Der Waaaah
#37
BOrangeFury på SA driver å spiller gjennom Fallout 1 nå. Artig lesing, særlig for de av dere gnurrene som aldri gadd spille dette selv. SITAT
Day 2:



I was attacked by rats! I like rats, too. I had a pet rat named Fido when I was younger. He did tricks and snuggled up with me at night. Fido was a great rat. The rats that attacked me, however, were not Fido. They were bigger, and meaner. I tried to run, but they were too fast, and nip VERY hard. I was forced to kill the little beasts. Interestingly enough, all three of them ended up exploding.

Day 3:

There certainly is a lot of desert here... I saw a tire and a rock that looked a bit like John.

I am even more red, and the skin that is exposed to the sun hurts! I hope it is not a fever.

Day 4: More desert. I tripped on another rock that looked like John. Sand does not taste good at all.

Fever seems to be subsiding slightly, but the skin is still dark.[/b]
LINKH
 

Jante

privileged CIS shitlord
#38
Hei hopp!

Er av den oppfatningen at Fallout skal inn med morsmelken, hvis du noensinne vil pryde deg med tittelen Gamer. Har veldig lyst å spille eneren og toeren på nytt snart, sånn for å komme i rett stemning før Bethesda gjør sine underverker. Kan bli interessant å se hva de får til med lisensen. Syntes bare jævlig synd på Black Isle når (og før) Interplay gikk under. Makan til mishandling skal man lete lenge etter.

Håper bare Bethesda innfrir forhåpningene og gir oss noe spektakulært. Så lenge det ikke er noe level-justering på critters og NPCer, slik som i Oblivion. Og det som fryder mest er at det kommer sikkert noe ala TES Construction Set til F3, slik at man kan finne et hav av spillerlagde modifikasjoner etterhvert. Man kan ihvertfall leve i håpet. Så kan man bitre, syte og klage på NMA sine forum hvis bajsen treffer vifta. :rulleøyne: