Fetthestens ferd mot seier/undergang (stryk det som ikke passer)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
Jepp! Jeg bare klæsjer inn det jeg har skrevet jeg, fordi sånn gjør jeg det.

15.4.2013
STARDATE LOOLOLOLOLOL brenn i hælvete jævla Star Trek. Uansett, jeg er så klart førstemann inn, og jeg ligger... ikke så verst til. Det er begrenset med adgang til meg nedenfra, til høyre er det en liten buffer med stjerner og så tomt rom, mens over meg til venstre har vi artigkaren Drauden, og direkte til venstre har vi alles favorittkoprofag kak. Jeg har ikke gjort så mye mer enn å sjekke det nye grensesnittet og speide litt rundt, tenker jeg venter med å si noe mer fram til alle er i gang og ting har begynt å røre på seg (akkurat nå er det pause). Uansett, planen fra start er å bare græbbe stjerner mot både kak og Drauden som ville faen, og etablere en komfortabel grensesone. For meg. Mine speidinger tyder på at kak ikke uten videre kan nå stjernene som skiller oss, ikke før han oppgraderer rekkevidden sin, iallfall. Drauden har flere stjerner han må gjennom for å komme halvveis ned til meg, enn jeg må gjennom for å komme halvveis opp til han (ikke at han ikke bare kan skippe noen, men det ække sånn dette funker), så... joa, jeg er fornøyd. First order of business: Tilby allianse med både Drauden og kak. Hint om at vi kan bytte tech. La dem ta støyten. Håpe at den planen holder ut uka.

16.4.2013
Så, dag to, spillet er ennå ikke i gang (jævla demake (jeg irriterer meg bare over ham fordi jeg synes han er så gnistrende kjekk (og vil ha ham inni meg))), og jeg har allerede fått to tilbud om allianse. Eller, kak som bare sånn passelig nonchalant og lettere henslengt foreslår at siden han er n00b så regner han ikke med noe "stress fra øst". Helt greit det kakern, om enn bare fordi vi må gå rundt den kløfta med stjerner mellom oss for å faktisk kunne møtes. Sorry Drauden, men du trakk det korteste strået denne gang. Håper du allierer deg med meg, sånn at jeg kan smile litt vemodig ned mot deg akkurat idet du lukker øynene for siste gang. Nothin' personal, it's just... okay, maybe a little personal. Ja, og Aslak har sendt forespørsel om allianz. Slår så klart til på den. Akkurat hva det blir av den etter hvert, får vi nå se på.

...Og nå er spillet faktisk i gang. Tenk det. Jeg har: Oppgradert stæsj på hovedstjerna mi (det er billigst, fordi den har mest ressurser), og mekka en buttload av flåter. Som i, sikkert en eller to for mange. Samma det. Regner ikke med at jeg skal mekke så mange flere flåter enn så lenge, dette er uansett fordi at taktikken min blir - jepp - LANDGRAB. Skal grabbe meg no landings, ja. Eller, glødende gasskuler. Går for det samma. Aslak er positiv til allianse... dvs. at han skriver at han er det. Stoler ikke på'n. Eller, jeg stoler på'n like langt som jeg kan kaste'n (noe som, i et vakuum, forutsatt at han ikke kræsjer inn i noe, forsåvidt er uendelig langt, så glem den kommentaren der). Uansett: Han vil ha Terraforming. Jeg har ikke giddet å bytte Research vekk fra Weapons, og jeg har to ticks der (to Science serru). Og... jeg må ha Weapons, eller så begynner jeg fort å slite i kamp. Så, Weapons først og så Terraforming. Bobbern (Drauden) har casually informert meg om at han researcher Hyperspace. Så... han får rekkevidde før meg, men da skal jeg stå klar med bittelitt større lasere enn han har. Så det så. Uansett, infrastrukturen til spillerne er offentlig info, og jeg ser at jeg ligger bak både Drauden og kak når det gjelder eco... og LANGT bak Alyosha (han har mektige 12/6/3 mot mine 7/6/2, ps Sci er dritdyrt å bygge ut). Dette betyr at jeg får mindre ressurser enn de andre... men at jeg har flere flåter enn dem. Dermed er nøkkelen å bruke dem godt. Jeg må sette opp en dødsfabrikk nære grensa mot Drauden. Og helst en nedenfor meg. Håper jeg finner noen passelig rike planeter mot høyre, sånn at jeg kan opprette en verdifull industrisone der som likevel vil være såpass beskyttet at ikke de andre får tak i den så lett. Time. Vill. Sjåvv.

17.4.2013
Velvel. Jeg ligger ikke kjempebra an når det gjelder økonomi, men jeg har oppgradert litt for spenna jeg fikk nå (har fortsatt lite spenn, men jeg får i det minste LITT mer neste gang). De gode nyhetene er at Industry-en min har slått til, og jeg ligger på andre plass når det gjelder antall skip. Konflikten med Drauden kommer nok til å skje før heller enn seinere, så det kommer nok godt med. For å forberede meg, bygde jeg en skipsbase på den rikeste stjerna ved fronten mot nord; den vil også bli kjekk å ha når fronten mot vest åpner seg og kak kommer durende. Det fine er at jeg har en buffer både der og nordover, mens det bankende hjertet i kaks imperium ligger rett ved østfronten hans. Det har gått noen meldinger fram og tilbake; jeg bytta Research til Terraforming som jeg lovet Aslak, uansett om han holder avtalen eller ikke får jeg Terraforming på nivå 2 og det blir gull. Jeg kom med en... vel, løs avtale til Drauden om å bytte tech en gang i framtida. Planen er å ruste opp langs nordfronten, få han til å gi meg tech (enten mot løfte om tech fra meg eller løfte om fred), og så angripe ræva hans.

Kak... jeg spiller så langt med åpne kort overfor han (så klart uten å nevne at jeg kommer til å attakere ved første anledning), men jeg har rett og slett ikke mulighet til å angripe ham akkurat nå uten å gå den lange veien rundt kløfta, så... enn så lenge blir det opprustning der nede, og så tofrontskrig når jeg endelig får rekkevidde. Hvis jeg har flaks, får jeg tuska til meg rekkevidde uten å researche det først (jeg går for General Research etter Terraforming; GR gir <level>*4 PER TIME til tilfeldig research, sier seg selv at det er lurt å gønne på med i starten), og da begynner vi å snakke. Martin, kanskje? Han er jo dreven i gamet, så... det spørs litt. Må sende en vennlig forespørsel, kak blir jo etter hvert et problem for han også.

Jeg er uansett veldig fornøyd med plasseringen min i dette spillet; kun to umiddelbare naboer, og kun to klare fronter. Kak har nok trukket ett av de korteste stråene sånn sett, midt i smørøyet som han er. Uansett, kanskje kak også kan være verdt å hustle litt etter hvert, han trenger nok de vennene han kan få. Ulempene med min egen plassering er jo så klart at det er langt fra de "bakerste" (østligste) stjernene og til fronten, samt langt mellom stjernene (jeg får ikke capta noe mer mot øst uten å øke rekkevidde akkurat nå). Så, time vill sjåvv.

18.4.2013
Heh. Heh. Ting skjer litt raskere enn jeg hadde sett for meg, gitt. Drauden har endelig våkna, og beveget seg nedover mot meg. Jeg oppdaga en stjerne jeg ville ha nordover... men som tilhørte han... og... den var ubevoktet. Og han hadde akkurat sendt en flåte på 9 skip nedover. Så jeg sendte min egen, på 10 skip. Den ligger akkurat nå på en ETA som er to-tre sekunder før Draudens ETA. Den som kommer fram først, vil vinne kampen pga. defender bonus. Det skal bli spennende. "Sorry, så deg ikke da jeg satte opp ruta," skal jeg si til Drauden når han caller meg ut.

Nå calla Drauden meg ut. Jeg sa sorry og at jeg ikke så han. Heldigvis la han ved skjermskudd, så jeg kunne se ruta hans videre. Han har tenkt seg sørover, inn i det som har vært etablert som mitt territorium i nesten et døgn. DETTE VAR EN GOD IDE, ROBERT. Eller, det var det jo faktisk. Hvis jeg driter meg ut på den flåta jeg har sendt nordover mot ham (ETA er nå omtrent identisk, jeg aner VIRKELIG ikke hvordan det kommer til å gå), har han carte blanche i hele den nordre delen av territoriet mitt. Jeg VIL ha tid til å mekke Ind og bygge et skip eller to for å sinke ham, men det blir både dyrt og i bunn og grunn bortkasta. Uansett greit at han har tippa hånda si såpass, slik at jeg iallfall ikke trenger å ha noen kvaler med å sende en smørblid og liksombeklagende melding snart hvor jeg ber tynt om litt Hyperspace-tech. Får se hvor langt det fører fram, det er ikke en sjans i helvete for at han har noe nevneverdig framdrift der ennå med tanke på hvor lite Sci han har.

Så: Brukte penga mine på å oppgradere Sci (bare en, det er jæskla dyrt), en Ind på en rik stjerne i sør (hvis viktighet antageligvis snart vil vise seg), og en Eco på samme. Dett var dett. Ser at Lars Tomas har dobbelt så mye Eco som meg, men han har bare en Sci. Jeg... veit ikke helt hva han har tenkt på, det innrømmer jeg. Uansett, ulvene kommer (kak har allerede nådd grensestjerna jeg hadde sett meg ut mellom oss to, sør for kløfta mellom oss), så jeg er glad for at jeg i det minste har tenkt LITT over hvor jeg skal etablere frontene mine. Den sørlige stjernebasen min er litt vel langt unna fronten, men jeg satser på at kak ikke er dødskeen på å begynne krigen helt ennå (han ble dratt inn i bråk med Alyosha nyss). Hvis han derimot finner ut at helvete heller her er det heartlands som må forsvares, vel, da sliter jeg ganske greit. Vi får se.

Eeeeh. Eeeh. Drauden daska meg i kampen om den teite, lille stjerna som ikke var noe verdt ut over at den var en symbolsk grense mellom våre imperier. Han har nå fem skip igjen, og jeg mista mine ti. Dritt. Uansett! Det er bare en måte å reagere på når en krig en selv har starta gikk dritt: Angripe en gang til! Helt tilfeldigvis kommer en av mine største skvadroner til å være framme ved Drauden City i løpet av morgendagen. Apropos morgendagen, så er det dagen hvor den nordre skipsbasen min kommer til å ha dratt litt ordentlig i gang også. Det er greit.

Okay, nok strategisering for i kveld. Jeg har en godflåte på vei mot Drauden; nok til at jeg kan etablere en garnison ved grensa, og fortsatt sende et raid innover og destruere skvadronen som ydmyket meg sist. Så får vi se hvordan han reagerer, og hvor fint han synes det er at jeg har flere tropper på vei. Han har mer militærmakt enn jeg har, så det er fint om det allerede er noe drama på gang ved vestfronten hans. For å få litt mer rede på det, har jeg sendt et (forhåpentligvis) passe fordekt missiv til Alyosha, hvor jeg hinter om den strategiske fordelen ved at vi slår oss sammen om å knuse Drauden og Kak. Dette har så klart også en dobbelt bunn, for Aslak har spurt meg om jeg kan finne ut hva Alyosha forsker på. Så da spurte jeg om det, under dekke av at jeg har noe greier på gang som han også kan dra nytte av (dette er egentlig ikke sant). Uansett, jeg regner ikke med å få all verdens ut av ham, bare noen pekepinner på militær- og tech-situasjonene hans. Aslak er enn så lenge såpass langt unna at jeg tør å stole på ham, så får vi se om noe av dette betaler seg. I alle tilfelle må man jo SPÆLL SPÆLLET, som den stærkaste spællarn ville sagt. Kanskje jeg skal høre med Martin også. Jeg sparer meg litt overfor Tomas og Demake, siden de ennå er et stykke unna. Må se litt an hvordan den situasjonen der utvikler seg. Jeg tror kanskje ikke Demake har kjempelyse utsikter, og da vil det nok være smartere å holde seg inne med Tomas. Vi får se.

Neida, dagen var ikke over. Alyosha er seint oppe, og sender meg mail. Han sender meg koselig mail. Mail som går over all forventning. Han avslører dette og hint, ikke kjempekult at han ikke gidder å gå for Drauden helt ennå, men han ymter - okay, sier rett ut - at det er megafett om vi begge går for å skvise kak. Så da gjør vi det. Jeg fikk til og med løfte om å bytte tech, så hvis det går gjennom, får jeg Scanning på lørdag. Daaaa... går det en ikke helt ubetydelig sum til bytte av tech, men det er jo røverkjøp hvis jeg faktisk får noe tilbake. Uansett, dette anser jeg for å være passelig lavrisiko; jeg har en grei flåte mot kak allerede, som er mer enn klar til å toge mot vest på lørda'n. Jeg mistenker at kak ser på Alyosha som en større trussel enn meg (kanskje litt fordi jeg har gått for å være kompis med kak), så forhåpentligvis blir han tatt på senga. Sendte så klart en passe sleip mail til kak også, uff da så synd at krigen kommer, si fra hvis jeg kan hjelpe osv. Så får vi se hvor lenge denne utstrakte ryggstikkingen holder meg unna trøbbel (spoiler jeg gjetter at jeg får ganske mye trøbbel snart).
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
19.4.2013
Ahahaha. Fikk mail fra kak. "Bare copy-paster denne mailen fra Alyosha, jeg." Joda, hvem er det Alyosha har sett seg ut som erkefiende nummer én overfor kak? Det er meg, vettu. Iallfall i følge mailen kak sendte. Jeg velger å stole på kakern her, rett og slett fordi han har mer å tape enn Alyosha, og fordi den mailen virka genuin (Alyosha og kak har, øh, noe ulik skrivestil). Dessuten passer dette sammen med hva Aslak forteller meg; han veit ikke helt hva Alyosha driver med, men nevner et "tilbud" han har mottatt. Det passer greit sammen med at Yoshi tydeligvis har sendt ulike forslag med ulike scenarier rundt. Bare ikke til meg. Regner med at mailen jeg sendte da ble sett på som en mulighet til å villede enda litt mer. Vel, da forandrer jo planen seg litt igjen. Drauden må så klart fortsatt bort, men kak... han kommer jeg til å støte på når Drauden en gang i tida er borte. Jeg prøver å avklare situasjonen med Aslak litt mer før jeg forplikter meg til noe, men det blir ikke noe angrep på kak enn så lenge (uten at jeg ruster ned sørfronten, så klart). Så... Drauden først, og så Alyosha. Han skal få svi for løgnene sine (og jeg skal ikke få svi for løgnene mine). Hva, kan jeg ikke angripe Drauden helt uprovosert, sier dere? Det er litt seint nå.

Okay, det er flere som er våkne om morran. Aslak er ute igjen med sine teorier og opplysninger, og jeg velger rett og slett å stole på ham nå (kartet han har tegnet opp stemmer veldig med terrenget, kan du si), og vi hadde uansett en deal gående. Dessuten er det Alyosha, Den Falske, som står for tur etter Drauden, og da er det greit å ha med Aslak på laget. Dessuten har jeg vært i kontakt med Martin og Demake om mulig bytte av tech. Skudd i mørket? Ja, men det kan jo hende jeg treffer. Demake har jeg litt trua på, jeg regner med han ser at det er verdt å sanke inn ennå litt mer cash slik at han kan komme seg ordentlig ovenpå.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#3
Legger merke til at du bruker litt samme teknikken som i Solium ved å ekspandere meget meget fort. Er du ikke redd for at de andre tenker at OJ HAN ÆR FALI'?
Det var jo det som skjedde i Solium også. Skal dog sies at i Neptunes Pride er ekspanderingen av sitt område mer viktig enn i Solium, siden ting går så treigt så er det greit å ha "Lokke Planeter".
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Tanken er, som du påpeker, at ALLE må ut og stjæle stjerner relativt fort. Jeg var ikke den første som havna i konflikt (Aslak sier at Alyosha allerede har prøvd seg på en mislykka invasjon, for eksempel), men jeg lover deg at i løpet av helga brenner det flere steder på kartet. Jeg er kanskje blant de første, men jeg gidder ikke sitte og vente på Drauden. Målet med angrepet nå er å bryte meg innover på territoriet hans, slik at jeg har et utgangspunkt for å angripe videre. I kveld sender jeg oppover en ny flåte, så får vi se. Jeg håper bare han ikke får raska sammen greiene sine før jeg får kommet skikkelig i gang; jeg håper at han er litt redd akkurat nå. Dette er mye mer usikkert enn jeg hadde håpet på, men man må jo ta en sjanse. Håper bare han gjentar den der "hva faen"-greia og legger ut et screenshot i tråden. :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Hei hvor det går. Meldingene har haglet fram og tilbake mellom Aslak og meg i dag, jeg har også fått innspill fra kak. Jeg gambler ganske høyt i dag, for jeg er ganske åpen overfor kak, helt åpen overfor Aslak, og en løgnaktig sonofabitch overfor Alyosha. Jeg har sendt litt forskjellige meldinger til Alyosha og kak, så får vi se hva som kommer tilbake. Jeg... velger å stole på Aslak. Dette fordi han er litt for utsatt til at han egentlig har noe å vinne på å skulle kise til ting for meg, på andre siden av kak og Alyosha. Jeg HAR tenkt tanken at Alyosha og Aslak kan stå i ledtog, og det er litt derfor jeg har spilt dem opp mot hverandre. Det viste seg faktisk at det Alyosha sa til meg om tech-research holdt vann, så... han er ikke HELT på jugetur. Uansett, loddet er kastet for lengst, jeg gidder ikke komme med noen flere diplomatiske framstøt til Drauden, jeg vil heller se hva som kommer tilbake til meg. Det avgjørende øyeblikk blir ved kveldens Production, da får vi se hva jeg ender opp med av tech, og dermed hvem jeg kan stole på. Jeg blir litt paff hvis ikke Aslak holder løftet sitt, kan du si. Jeg er forberedt på å sende først til ham, men ingen andre.

Sånn ellers så har jeg "gjort" nøyaktig en ting i spillet i dag, nemlig å angripe Drauden. Likevel har jeg spilt mer eller mindre helt siden i går kveld, ved at jeg har tenkt, vurdert og sendt meldinger fram og tilbake. Elsker dette.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Fy faen. Dagens cycle var nervepirrende, fordi jeg hadde regna ut at jeg hadde AKKURAT nok til det jeg MÅTTE ha (en Sci pluss en flåte), og det jeg TROR jeg må ha for å sende Tech til Aslak. Og det... hadde jeg. En Eco (litt lite, men faen), en Sci (YESSSS) og nok en dødskrysser på vei opp mot Drauden. Fikk litt småhetta da jeg så at Aslak hadde sendt melding etter cycle, men uten å sende meg tech... så jeg purra på'n. Forberedte meg på at planen min kunne falle i grus, ved at Aslak sendte noe bullshit ala "sorry har ikke råd nå" eller noe. Men neida, han came through like a champ, og jeg har gønnerne mine. Selv får jeg Terraforming i løpet av kvelden, og den deler jeg gladelig med Aslak.

I andre nyheter har kak åpna litt på lokket, så vi har en ganske åpen dialog nå, føler jeg. Ingenting konkret hva planer angår ennå, men jeg håper jeg veit litt mer hvor jeg har ham nå. Og hvis ikke, har jeg en voksen (og voksende) hær klar til å invadere ham sørfra. Han har ekspandert i nord, og det er kun én vei inn i territoriet mitt/hans i sør, så... jeg er optimist.

Hva Alyosha angår, så mater jeg ham fortsatt med meldinger som indikerer at "planen" vår (angrep på kak i morra, deling av tech) er på. Jeg går ut ifra at han kommer til å gjøre no such thing, og jeg kan herved avsløre at jeg heller ikke kommer til å sende verken det ene eller det andre. Så... hva er da vitsen? Vel, å prøve å holde ham litt i mørket så lenge det går an, og hvis han mot formodning skulle sende meg noe tech, da har planen funka over all forventning. Ikke at jeg faktisk tror på det, men men.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Jeg... nei, jeg veit ikke lenger. Jeg veit virkelig ikke hva som foregår. Så: Rundt dagens tick var det tida hvor folk flest fikk utbytte for researchen sin, så da ble det mer tech på folket. Jeg fikk Terraforming, Alyosha fikk Scanning, Aslak fikk Weapons, Demake fikk Banking... litt usikker på resten (Drauden har ikke fått noe ennå, ikke kak heller men han har sagt det blir Weapons). Det jeg derimot ikke er usikker på, er hvem som har tatt storeslem her. For den personen er meg. Jeg har klart å hustle meg til samtlige techs som er blitt forsket fram så langt i spillet. Jeg har vondt for å begripe det. Aslak holdt ord og sendte Weapons, som gir meg et herlig overtak (enn så lenge) mot Drauden. Martin slengte over Banking nærmest uten å mukke. Begge de to fikk Terraforming til gjengjeld (Martin ville egentlig ha Weapons, men øøøh jeg "trykka feil" da jeg sendte aka jeg ville ikke kødde det til for Aslak). Og Alyosha? Ja, han ja. Nå blir jeg ennå mer usikker, for han sendte faenmeg Scanning. Bytta sporenstreks research til Hyperspace da, bare for å være sikker på å få et ennå større overtak. HEHE rajt jeg aner jo ikke hva som skjer videre EGENTLIG.

Og det er et problem, for Aslak sendte dårlige nyheter: Martin (og kanskje flere) er i ferd med å invadere ham, big time. Han sa i bunn og grunn at han kaster inn håndkleet og konsentrerer seg om å skrive bachelor isteden. Eller gjør han? Jeg veit ikke. Jeg veit bare at jeg må stick to my guns. Kak har begynt å murre, på tide å ymte litt om hvem som egentlig har mest å fare med av oss to (og håpe at han kjøper den). Uansett fikk jeg en del spenn i avskjedsgave fra Aslak, så jeg fikk kjøpt meg en ny dødsskvadron. Håper Drauden setter pris på den.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
20.4.2013
Så, ja. Angrepet mitt mot Drauden gikk som forventa, pluss at jeg fikk kapra en stjerne til, lengre inn på territoriet hans, som jeg ikke hadde regna med. Den er egentlig bare collateral, men siden jeg har Scanning 2 får jeg nå se en god del av greiene hans. Jeg ser blant annet at han ikke har noen på vei nedover mot meg ennå, og takket være min informant Kak har jeg fått vite mer om hvilke tropper han har i nærheten. Det er tydeligvis ikke all verdens akkurat nå, så det ser ut som om jeg har kjøpt meg litt tid. Det er ålreit, for selve storslegga kommer ikke på en stund ennå. Siden jeg har et lite fotfeste, kan jeg sluse inn flere styrker og gå rundt for å flankere hovedstyrken til Drauden. Det er fint. Med Weapons 2 og defender bonus kan jeg i beste fall forsvare landgangen med de stakkarslige 25 skipene jeg har nå, og i verste fall ofre dem for å fullstendig knekke mesteparten av skipene til Drauden. Det er fint.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Ehehe. Operasjon "kødde det til for Drauden" går ganske greit akkurat nå. Kak bød på noe intel som viste seg å holde greit vann, og jeg øyna en mulighet: Siden kak invaderte i vest, sendte Drauden en bøling over for å beskytte stjerna mot toktet. Han sendte alle skipene fra den ene stjerna si. Så... jeg regna litt kjapt, og kom fram til at med 1 Ind på stjerna ville Drauden klare å snekre i hop to skip til jeg fikk sendt min flåte på fem skip helt fram. Og fem skip som angriper to skip hvor begge parter har Weapons 2, det holder akkurat til at angriperen skal kunne vinne (strengt tatt hadde det holdt med fire, men hvorfor ikke, jeg får forsterkninger i løpet av dagen). Så nå har jeg utsyn midt inn i hjertet til Draudens imperium. Jepp, jeg ser hjemstjerna hans og flåten han har der. Og den er et lite problem: Han har flere skip enn jeg har på vei i hovedflåten min, noe som sier at jeg ikke har nubbsjans til å vinne hvis jeg bare gønner på. Men, akkurat som meg har Drauden satsa tungt på Ind på hjemstjerna si, der han har fem av ni Ind. Den andre store flåten hans (under halvparten av hovedflåten) er på en stjerne med to Ind. Dermed er det totalt to Ind igjen jeg ikke har oversikt over. Akkurat hvor de befinner seg aner jeg ikke, men jeg satser på at det er et sted over eller til venstre for slagmarken, og ikke på høyre flanke (der er det få stjerner med store avstander mellom seg, så antageligvis ulønnsome, fattige stjerner i tillegg til den åpenbare taktiske ulempen med å ha Ind langt unna frontene). Og der kommer del to av planen inn. I løpet av morradagen får jeg Hyperspace 2, og da er plutselig de fjerneste stjernene til Drauden som ligger nærmest meg, innenfor rekkevidde. Og de ligger passelig nære hovedstjerna mi, der jeg har en ny, grei flåte under oppseiling. Planen åpenbarer seg ganske greit, vil jeg påstå. I morra kveld, da sender jeg trinn tre av gårde. Samtidig begynner neste flåte fra den kjipere Ind-planeten min nærmere fronten å bli av grei størrelse. Jo, jeg tror nok dette skal utvikle seg i en grei retning.

Kak har vist seg å være en pålitelig støttespiller så lenge, men jeg aner ikke hvor han står overfor Alyosha. Eller, jeg veit at kak har begynt å kapre noe av territoriet hans, men jeg utelukker slett ikke at det kan være en avledningsmanøver de har avtalt. Slår meg som noe Alyosha kunne kokt i hop. Uansett, etter at jeg fikk Scanning fra ham, begynte han naturlig nok å lure på hvor Terraforming ble av. Jeg trakk det ut litt, ga ham en sjanse til å innrømme litt, og da han lot den sjansen gå fra seg, calla jeg opplegget hans. Uten å nevne navn, så klart. Jeg liker å tro at jeg klarte å være akkurat passe arrogant og ufyselig, for å provosere ham til å svare i affekt, men så langt har han ikke bitt på; ingen meldinger.

Uansett, når krigen med Drauden forhåpentligvis går i min favør, håper jeg kak fortsatt er med på notene og blir med videre mot Alyosha. Har sendt et missiv, så jeg satser på snarlig svar. Håpet er at vi kan alliere oss videre, siden den forrige dealen med Aslak gikk i dass. Uansett håper jeg at vi har klart å gjøre ting sure for Alyosha.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Andre tanker: Tomas kommer nok til å begynne å bli en reell trussel for kak ganske snart, hvis han ikke er det allerede. Kommer til å bruke dette som argument hvis kak ikke er med på allianse. Jeg har en flåte klar nede ved sørenden av territoriet, den delen som grenser mot kak, men den har ikke samme backup som flåtene ved nordfronten. Jeg har gamblet på at kak ikke ville finne på noe tøys der nede. MEN jeg har så klart også en backup der, med en ålreit flåte som snart står klar til å angripe hjertet av kaks imperium, så fort jeg får 2 i Hyperspace (noe som skjer i løpet av søndag). Det kan jo også være litt leverage. Så... ja. Jeg er iallfall glad for at jeg ikke er nær Martin akkurat nå, han er den STÆRKASTE SPELLARN akkurat nå og vokser i en skremmende fart med sine veldige mengder Eco. Håpet er at jeg får bygd meg litt opp etter Draudens mulige fall (vil ikke si noe sikkert akkurat nå). Kanskje Demake kan være med på å dele noe tech? Han har massive 9 i Sci og får dermed research nesten dobbelt så raskt som meg, og jeg synes jeg ligger ganske greit an med 5. Må nok lure litt mer der, men jeg har ingenting å slå i bordet med; det er to imperier mellom oss så jeg vil ikke kunne komme til unnsetning, med mindre jeg får til en avtale med kak om å sende flåter nedover mot Tomas. Hmmm.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
21.4.2013
Yess. Drauden har tydeligvis våkna litt. Med strek under litt. Sånn: litt. Neida, han kan godt ha mye mer på lager, men jeg har fått med meg at han prøver å flanke meg med en flåte på nitten skip, fra øst. Håper det er det han har der borte, for jeg har sendt av gårde seksti skip mot den sørøstligste stjernen hans (en stjerne til høyre for den han har nevnte flåte på). Uansett er det lite han får gjort med at jeg kommer fra sørøst, han har verken Scanning eller Hyperspace til å ta et effektivt mottrekk ut over å bare pøse på med skip... og det har han egentlig ikke råd til, all den tid hovedflåten min straks er framme ved fronten (ikke at han kan se det, da). Enn så lenge er ikke flåten hans på vei mot mine stjerner ennå (de som før var hans), men hvis den kommer, står det nitti skip klare mot hans nitten. Det blir et uventet tap av skip for min del, men forhåpentligvis også for ham. I alle tilfelle er det mer på vei.

Jeg bekymrer meg for at jeg sakker akterut på flere fronter: Jeg har dårlig med både Sci, Ind og Eco i forhold til de største spillerne, jeg har rett og slett ikke ekspandert fort nok. Jeg valgte å spille safe, og det straffer seg nå. Som mottiltak har jeg bygd opp litt Eco, og ligger nå på 23, noe som slett ikke er nok til å hanskes med den rå makten til Martin, som ligger over 30. Demake er Sci-powerhouse, og jeg priser meg lykkelig for at jeg tuska til meg så mye tech at jeg bare ligger bak på Manufacturing. Jeg stresser litt over dette nå, for jeg er straks ved (eller har allerede passert) punktet hvor forspranget deres blir så stort at det ikke kan tas igjen med mindre noe voldsomt skjer. Hvis Demake og Martin er i cahoots, frykter jeg at spillet allerede er avgjort. Kak kan godt være en stabil alliert, men han er svak. Jeg får bytte litt tech sånn at han kommer seg ovenpå. Jeg trenger ham som alliert videre.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
22.4.2013
Vel, jeg sendte Terraforming til kak, og fikk General Research tilbake. Dette er Good Shit. Mangler bare Manufacturing nå, så er jeg oppe i to på samtlige techs. MEN det er ikke hovedpoenget, for i dag tidlig fant tydeligvis Drauden ut at nok var nok. Han lot det være igjen 20 skip på hovedstjerna si, og fløy av gårde mot stjerna jeg hadde sikta inn hovedflåta mi på. Aner ikke om han var klar over at den var i anmarsj, men jeg var innom og sjekka nå, og... vel. Med defense bonus kommer mine 91 skip til å lage fullstendig hakkemat av Draudens 105, og jeg kommer til å ha over 60 skip igjen etterpå. Planen er bare å sende de 60 rett over til hovedstjerna hans, som - selv med høyde for skipene som blir produsert i mellomtida - kommer til å falle. Og dette er før baktroppen min en gang er framme på slagmarken, jeg hadde i utgangspunktet regna med å måtte vente litt. Bedre resultat enn dette kunne jeg ikke drømt om engang.

Og det er ålreit, for hvis krigen mot Drauden hadde trukket ut i det vide og det brede, ville jeg ha slitt om ikke så lenge. Vel, kult nok. Neste motstander blir Alyosha, og der veit jeg veldig lite om hva jeg har i vente.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Gaddæm. Drauden later til å være i nedsmeltningsmodus nå, det er eneste forklaringa jeg kan finne på trekkene jeg ser her. En liten fisleflåte fra kak blir brutalisert av søttifire skip som etterlater viktige og verdifulle stjerner ubeskyttet, og sånt. Hadde likt å lese loggen hans, ikke for å kunne lese meg til hemmeligheter men for å se hvordan stemninga er. Enten panikk eller bare kaste inn håndkleet-opplegg, tenker jeg. Det er litt synd, hadde han holdt hodet kaldt og tenkt litt mer langsiktig ville han kunne ha gjort mye faen for oss. Skjønt, det kan han forsåvidt ennå, så jeg skal ikke ta munnen for full. Av kuk. Hehe.

Har forøvrig inngått en deal med Aslak, som tydeligvis midlertidig er tilbake fra de døde. Hans Manufacturing mot min Hyperspace? Done deal. Dritt at jeg nå har kasta ett døgn med research i Manufacturing som bare blir borte, meeen jeg får ta det igjen seinere. Haha. :(
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Så, ja, jeg veit ikke hva jeg regna feil, men det utsagnet om at jeg kom til å kunne kapre hovedstjerna med restene av hovedflåta stemmer ikke. Jo, jeg kom på det akkurat nå: Jeg regna ikke med Manufacturing-bonusen til Drauden. Sånn kan det gå. Uansett, Draudens 105-flåte eksisterer ikke lenger. Backup ankommer restene av hovedflåta om en liten time, og da bærer det rett til hovedkvarteret hans. Eller vil jeg vente litt og koordinere med baktroppen som kommer i løpet av dagen? Vi får se. Uansett, det varer nok ikke så lenge. Håper jeg. Har ikke brukt spenna mine ennå (utover å sende Hyperspace til Aslak), så jeg mekker nok minst en ny flåte. Har ingen formening om hvor mange dager det kommer til å ta, men i løpet av uka skal jeg legge Drauden i grus. Jeg håper kak er med på å gi meg rikelig med krigsbytte... men vi får se. Det fordrer så klart at han jevnlig får tech fra meg. Han er bufferen min foran Tomas og gjengen. Jeg HAR lagt merke til at kak har sendt flåtene han hadde i sør nedover mot sørvest, der hvor Tomas er, så det kan tyde på at ting brenner der nede. Det innebærer at jeg nok snart kommer til å få bruk for troppene jeg har der nede. Best å oppgradere litt Ind der nede også.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
23.4.2013
Drauden løste problemet for meg igjen, ved å sende resten av flåta si nedover mot meg. Antar dette er "nå gidder jeg ikke mer"-takter, for så lite gjennomtenkt som dette... Uansett, konsekvensen er at jeg kommer til å ha hovedstjerna hans om litt under seks timer, med mindre han får sendt ned den ENE bækkøpp-flåta som er innen rekkevidde. Da varer det litt lenger. Nedover i galaksen får Martin ganske greit juling akkurat nå om da'n, jeg bare håper Martin biter like ille som han bjeffer og tar med seg en del av Tomas' imperium også. Ikke at jeg har noen illusjoner om at det ikke vil ende opp med én veldig mektig spiller nede i sør, da.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#16
Jeg huskler jeg pleide å sende dritt veldig sent på kvelden slik at det var en sjanse for at folk ikke kunne reagere før de sto opp mange timer senere. Er det fortsatt en verdifull geriljataktikk her?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Veeel, jeg KUNNE ha stått opp fire for å sende av gårde ei flåte, men jeg gadd ikke og venta til jeg sto opp i sju-tida. Men ja, det er sånn fortsatt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#18


(Albaldah er var hovedstjerna til Drauden).

Så, ja. Drauden er ikke død, men... hva har han igjen, egentlig? La oss se her:
  • 101 skip
  • 14 stjerner
  • 7 Eco
  • 4 Ind
  • 2 Sci
Jeg mangler oversikt over 75 av skipene hans. 75 er ikke en ubetydelig mengde, men... hva skal han egentlig få gjort med dem, selv hvis jeg går ut ifra at de er samlet? Kaste bort en tredjedel på å få tilbake Albaldah, og sitte der og ruge i noen timer før neste flåte kommer fra sør for å feie bort smulene av imperiet (under to døgn til)? Næh. Takket være de ekstra Ind- og Sci-poengene jeg fikk fra Albaldah, går nå research greit og jeg vil få opp den usle resten av flåta mi på rimelig kort tid. Har fått to nye skip bare siden jeg begynte å skrive dette, liksom.

Men ja, enden på første trinn i planen er i sikte. Og det trengs, for nede i sør har Demake og Tomas skyfla innpå med Sci og ligger nå på 3 i Weapons. Jeg får ikke det før om litt over et døgn. På den annen side har jeg General Snus (research) på 2, noe de ikke har. Så... hmm. Uansett, jeg kan ikke ta meg råd til å bli lat nå. Jeg må også ruste opp i sør, i tilfelle kak eller Tomas finner ut at de skal stikke innom. Svett.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
24.4.2013
So passes Drauden, son of Ecthelion jeg veit da faen.



Hadde en liten pow-wow med Drauden på IRC her om da'n, og han var visst glad til. Det viser seg at Neptune's Pride er stressende for enkelte. Jeg tør hevde at det ikke er så vanvittig gæærnt, så lenge du legger litt tid til å koke i hop en god strategi hvor du tar høyde for en del eventualiteter underveis. Jeg sitter ikke lenge oppe med dette, jeg står ikke opp midt på natta for å sende av gårde flåter, og jeg har klart meg greit hittil. Okay, okay, jeg starta skvist mellom to ferske spillere, men igjen tør jeg hevde at reglene i NP (og spesielt i NP2) er såpass strømlinjeformede at man tar det raskt. Uansett, det er ikke bare Drauden som sliter, Martin står også i myra. Aslak ligger bittelitt bedre an, men han har nok gitt opp, og ryker i løpet av uka han også. Kak og jeg har blitt enige om at planen vår fortsatt gjelder: Vi går for Alyosha etter hvert. Jeg må ruste opp i nord, men med godt krigsbytte fra Drauden er jeg allerede i gang. Og det før Drauden er vekk, men han ligger jo med brukket rygg nå. Hele sørområdet hans er tapt, og de nordlige stjernene har - som man kan se - ingenting overhodet som kan la ham bygge seg opp igjen. Av de 75 skipene hans har jeg kontroll på 32, og 43 skip er ingen uoverkommelig hindring. Siste baktropp er på vei opp fra mine heartlands, og den rykkes da umiddelbart opp til første angrepsflåte mot Alyosha.

Det merkes forøvrig at spenna muuuligens sitter litt for løst på default settings; det har løsna litt nå. Jeg får oppgradert det jeg må hver dag, og har fortsatt litt til overs. Dermed fikk kak Weapons 3 nå, rettferdig fordeling av krigsbytte (dessuten har han lovet meg Manufacturing 3 når den kommer han i hende).

Uansett, neste fiende: Alyosha. Han ligger litt bakpå i Hyperspace, men frampå i Scanning. Derfor er Scanning 3 mitt neste satsningsområde. Jeg matcher eller overgår ham i stats, men han er ikke langt unna å ha dobbelt så mange skip som meg. Et angrep vil dermed kreve koordinasjon uten plett og lyte. Foreløpig plan: Samle flere flåter langs grensa (får se hva kak godtar, han har rettmessig ervervet en del stjerner der oppe), synkronisere og satse på at Yoshi ikke fatter tegninga før vi durer inn over Svinesund (billedlig talt). Han kommer nok til å fatte at noe er i gjære, håpet er at han er bissi i sør og ikke vil ha tid til å reagere skikkelig før vi har stormet flere steder og han plutselig må slokke brann overalt. Det er risikabelt, men jeg føler jeg ennå kan stole på kak; han må da se at aleine blir han barnemat for sør-alliansen. Går ut ifra at mine taktiske evner har overbevist om at jeg er en verdig alliansepartner. Fun fact: Kak har mange flere skip enn meg, og hvis han angrep i dag ville jeg mest sannsynlig tape. Jeg har dog bygd meg opp på Sci, og satser på at vi klarer å holde noenlunde tritt med Tomas/Demake-komboen. Det er jeg og Drauden Demake som har mest tech nå, så det funker foreløpig.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
25.4.2013
Yess. Drauden har 78 skip, og han hadde tydeligvis noen spenn igjen. De brukte han til å kjøpe seg 1 ind på stjerna som ligger nærmest New Fetthest City (formerly Drauden City). Han kunne egentlig ha spart seg det.


Så, snart 22 skip igjen og $100 hvert døgn, det skjer hos Drauden. Noe annet som skjer, er at jeg endelig får Scanning 3 om et par timer. Sci går radig her nå, så det virker nesten overkommelig å ta igjen de som leder. Ehehe jada det holder seg nok stabilt.

Men ja, men nei. Pri 1 er opprustning akkurat nå. Føler jeg må skjenne litt på Drauden som har bygd så spredt og uhensiktsmessig, det er jo bare sorgen å ta over denne fullstendig grøftekjørte industrisektoren.

Edit: Verdt å merke seg at akkurat som i Noe Mafian-spillet, ryker de uskyldige som ikke har gjort noe ut av seg først også her i Neptuns Stolthet.