FFVII-guidene mine

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#1
Hadde vel et gammelt emne, men jeg gadd ikke å lete etter det.

Som de fleste vet, skriver jeg diverse guider til FFVII. Mest til forskjellige utfordringer, men jeg jobber også med en såkalt Universalfilguide, som i utgangspunktet hadde arbeidstittelen "Grand Masters Bible". Mange lurer kanskje på hvordan dens nåværende status er (har fått et par etterspørsler), og her kommer da min rapport. Det er både gode og dårlige nyheter. Jeg tar de dårlige først.


Guiden må bygges opp igjen fra grunnen, og de som vil ha en universalfil der alt er gjort, må starte på nytt. Flere Fort Condor-kamper er blitt oppdaget, og disse er det for sent å gjøre opp igjen når man har passert et bestemt sted.

Jeg har egentlig lovt å fortsette på guiden helt siden februar, men jeg har rett og slett ikke hatt lyst, siden andre ting har kommet i veien for det. Og når jeg ikke har lyst til noe, klarer jeg ikke å gjøre det. Jeg kan ikke presse meg selv til å arbeide når jeg egentlig ikke har lyst, for da blir alt bare ræva.

En god nyhet er at når jeg først får startet igjen, vil alt gå mye fortere. Før måtte jeg slåss i hvert eneste område for å finne ut hvilke kamper man kunne komme i, og hvilke monstre man kunne møte på, men det slipper jeg nå lenger. En kar ved navn Terence har laget en guide som inneholder all den informasjonen man noen gang kunne trenge angående kamper og fiender, så dette kommer selvfølgelig godt med.

Hvis dere trodde jeg kunne mye om FFVII, har dere tydeligvis ikke hørt om Terence. Han har studert kodene til spillet i årevis, og har tilgang til absolutt all informasjon angående spillet. Takket være han har jeg lært en del ting om spillet man ikke kunne forestille seg at eksisterte. Som f.eks. formelen for å regne ut EXP-verdier og mye annet innviklede saker. Spillet er ikke så enkelt oppbygd som man kunne tro. Dere visste kanskje ikke at Safer-Sephiroth har 680 MP, men får automatisk full MP igjen etter hvert angrep? OK, nå er det kanskje litt juks å studere kodene, for jeg har tross alt funnet ut det meste selv. :p


Jeg kan ikke love når jeg kommer til å ta opp igjen arbeidet med UFG. Nå først skal jeg ha en liten pause fra spillet, før jeg har en ny utfordring jeg skal prøve meg på i oktober, men etter det er det nok muligheter for at det skjer noe. Den siste uka nå har jeg ikke vært i humør til spill i det hele tatt.

Bare å spørre om dere lurer på noe.
 
K

Kumool

Gjest
#2
Ja, dette var jo litt av noen nyheter. Dumt å måtte starte helt på nytt da, men det er jo sånt som skjer.

Uansett, keep up the good work! ;)
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#4
#6
You're seeing this error message because it appears that you're linking from an external site directly to one of the text files stored at GameFAQs. GameFAQs is not a free public file server. Bandwidth costs money, and when sites link directly to files stored on the site, it becomes both a financial and resource drain. We've tried asking, but some sites simply don't care, so now we've implemented a technical solution.
Fikk denne beskjeden da jeg brukte linken, så det ser ut til at de ikke linking.
Uansett fant jeg jo guiden nå! :svette:
 
#7
men..men... jeg gidder ikke gjøre alt det der på nytt!!! faen ass... jeg bare fortsetter der jeg slapp jeg og fortsetter og fortsetter utover på den nye guiden din. :)
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#8
I all verden...

Jeg visste at det ikke gikk an å linke direkte til guider, så jeg skrev bare URLen. Allikevel ble den en link. Trodde ikke det gikk jeg. Jaja, er ikke vanskelig å finne den uansett.

Og Kumool er meg, ja. Det er mitt nye nick. GarlandG brukes bare i bestemte tilfeller heretter.

Sånn, har fikset linken nå.
 
#9
Opprinnelig skrevet av GarlandG@20.09.2004, 07.39
Guiden må bygges opp igjen fra grunnen, og de som vil ha en universalfil der alt er gjort, må starte på nytt. Flere Fort Condor-kamper er blitt oppdaget, og disse er det for sent å gjøre opp igjen når man har passert et bestemt sted.
105097​
Hva er det en får i disse kampene da? Er det noe viktig en ikke får noen andre steder?

Og én ting til. Hvordan går det med "low level walkthroughen"? Husker du snakket om å skrive den om.

Uansett, happy skriving. :)
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#10
Det er bare for å ha gjort alt. Ingen vits i å starte på nytt om man ikke er perfeksjonist, men som kjent er jeg det, så da blir det en restart på meg. Men det gjør ingenting. Denne gangen skal jeg gå raskt igjennom.

Low Level Guiden min er ferdig. Den er på Norsk, og jeg vet Fenrir har lagt den ut for meg. Har ingen URL akkurat nå, men skal høre med han. Om han da ikke leser dette selv og poster.

Ellers skriver jeg om guiden til LAEPC på Engelsk, siden det ikke er noe vits med enda en LLG på Gamefaqs. LAEPC står for "Lowest Amount of EXP Possible Challenge", og det høres muligens ikke så annerledes ut, men det blir en helt annen utfordring siden man nå ikke kan lære Enemy Skills. Denne er forøvrig "on hold", siden jeg driver med andre ting.

Nå har jeg snart skrevet ferdig en "Low Level No Materia" guide, og jeg tror den kan bli å finne på Gamefaqs i løpet av uka.
 
#11
Er det ikke juks å følge en guide, når man lager en guide, Gaggi? Barer lurer...
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#12
Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener. Jeg følger ingen guider når jeg skriver guidene mine.
 
#13
Tror han mente at du ser litt på han Terence sin Monster and battle guide eller no greier. Men du vet jo om det meste så det er jo nesten ikke juksing :p
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#14
Ah, sånn å forstå.

Siden det ikke fantes noe tilgjengelig informasjon da jeg begynte, skulle jeg slåss i hvert eneste område i spillet for å finne ut alle mulige kamper man kunne komme i. Jeg skulle også finne ut alle fienders HP, MP, hva man kan stjele av dem også videre ved å gjøre disse tingene selv. Nå som denne guiden er laget, trenger jeg ikke kaste bort tiden på dette lenger, siden jeg kan få 100% korrekt informasjon fra denne guiden.

Men når det gjelder walktroughs og strategier, skriver jeg alt sammen selv, basert på egen spilling og erfaringer. Utfordringene jeg skriver om finnes det heller ingen guider om fra før, så i de tilfeller har jeg heller ingen å se etter. Men nå trenger jeg ikke det heller da :p