Final Fantasy 12

#1
En venn og jeg har nå spilt noen dager i strekk på dette nydelige spillet, og jeg tenkte det kanskje var flere her som har prøvd det, og som vil dele tanker om spillet.

Jeg skal holde meg fri fra å si hva som skjer i plottet, det blir altså ingen spoilere når det gjelder selve historien i spillet, og jeg håper dere som svarer på tråden respekterer dette.


Jess, da var altså spillet. Introen (som sikkert ligger og slenger på nettet et sted) er ny-yydelig. Når "Final Fantasy XII" kommer på skjermen, gikk det kaldt nedover ryggen min. Historien handler om to riker som er i krig, men ganske tidlig skjer det saker og ting, så jeg får bare si "vent å se selv". Du følger Vaan, en foreldreløs ung tenåring som drømmer om å bli luftpirat. De siste FF-spillene jeg har prøvd, var x og x-2, og det er deilig å se en litt mer maskulin type i førersetet, selvom han ikke når helt opp til fx Cloud i 7'ern. Square vil ha nyanserte spillfigurer, virker det som. Personligsynes jeg han godt kunne vært litt mer gung-ho, men det funker.

Når spillet først har kommet i gang på ordentlig, og du kan gå rundt i byen, slår det deg at dette er litt andre saker. Spillet var såvidt jeg har skjønt det originalt tenkt for online-spilling, og områdene vitner om det, de er nemlig stooore. Vi gadd ikke dra overalt i byen i første omgang fordi det var for mye pes. Og ørkenområdene er nesten for store.

Kampsystemet har egentlig ikke forandret seg så mye. Menyene og lifebaren ligger der som før, det er items, og etter hvert summons. Kampene foregår i real-time (ingen random battles lengre ^_^ ), så du kan vurdere fienden før du angriper dem. Og det må du gjøre; i det aller første området du får tilgang til, kan du velge mellom å angripe en liten, søt, sovende kaktus, ELLER en tyrranosaurus rex. Det er bare ett riktig valg ^^; Våpnene har mange fler attributter enn før, det er rundt ti forskjellige våpen (sverd, katana, pil og bue, hagle, kniv, stav osv osv), og alle har forskjellige speed og magic/physical strenght. Det er ingen forhåndsbestemte våpen for hver karakter (selv om de har et når du får dem seff), så hvem som helst kan bruke hva som helst like bra (unlike FFX). Det er et system som heter Gambit, som gjør at du kan "programmere" karakterene til å handle i kamp, fx:

pri 1 - heal en pers på laget som har under 40% liv
pri 2 - heal negative status for pers på laget
pri 3 - angrip nærmeste motstander

Det blir en del fiklig i begynnelesen, men når du får en del valgmuligheter og erfaring, fungerer det som en drøm. Og selvfølgelig kan man gjøre alt på "den gamle måten", og droppe Gambits, men jeg vil i hvert fall ikke gå tilbake :).

Shpere-griden er bytta ut med "license point", men er egentlig det samme, bare med mer valgfrihet. Kaller det fremdeles "sphere grid", jeg da :angel:

Musikken er annerledes, det er en ny fyr som har lagd musikken, og man merker det, men for det aller meste er det gode opplevelser. Den er litt anonym, men fin. Og ikke så irriterende som jeg synes mange tidligere har vært (men det er meg da). :)

Grafikken er faktisk jævla god. Jeg mener, det er ikke ps3-god, men imponerende når du tenker etter hvilken maskin den kjører på (ps2). De har virkelig lagt til mange ekstra detaljer de godt kunne utelatt, men som er med fordi de er slike knupper. Det er fx en liten kjeller du bare er i èn gang, for å vise battle-systemet, det tar fem min., og bakgrunnen, et stort fossefall, er så skjønn at jeg kunne hatt den som wallpaper. Det er fancy-nancy ^^

Med alt det sagt, så er ikke dette et perfekt spill, det er level-uping, det er mye vanskeligere å få tak i gil, det er vanskeligere progresjonsmessig (liker det da, jeg ^^), og det er mange NPC du aldri gidder å prate med.

Men konklusjonen, selve poenget, er at 12'ern legger til det jeg har savnet lenge i FF-serien; valgfrihet, vansklighet, og en historien som faktisk er en historie, og ikke bare en unnskyldning for en ekstra boss-battle. Dette er eventyrfortelling for store gutter og jenter.
 
#2
Takk for sammendraget, må si jeg gleder meg til dette spillet. I tillegg til battle-systemet har jeg lest fra gamere som forstår japansk sånn nogenlunde at storyen skaper delte meninger. At det er mindre character development, og at det handler mer om hva som skjer i selve Ivalice, enn mellom karakterene ala FFX.

Blir sikkert mye debatt om dette spillet, enda mere enn FFVIII. Jeg gleder meg som en unge ihvertfall, endelig er det rett rundt hjørnet.
 
#3
:elsk: Det høres genialt ut.
Bra at kampsysytemet ikke har forandra seg mye og endelig er det ordentlig real-time battles ^^

Vaan er ikke mye maskulin i forhold til Tidus, Tidus er sjef :D hehe

Det at det er vanskeligere er bare bra :D Hugs liker det også

Gleder meg veldig til dette spillet og enda mer etter jeg leste det ^_^


Love Hugs
 
#4
Hvor mye japansk må man kunne for å klare å komme seg igjennom spillet? Får spillet i dag eller i morgen, og alt jeg har er en engelsk tekstversjon av License Board og 30 første sidene av oversettelseguiden på Gamefaqs.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
SITAT(pkg_inc @ 06.06.2006, 12.18) 8159
Square vil ha nyanserte spillfigurer, virker det som.[/b]
Ahahah! Dagens. :DSITAT(pkg_inc @ 06.06.2006, 12.18) 8159
Når spillet først har kommet i gang på ordentlig, og du kan gå rundt i byen [...][/b]
Hvor lang tid tar det? Ikke si at det tar like lang tid som i mongo-FFVII. :(
 
M

Molly

Gjest
#6
Å herregud som jeg gleder meg... og ennå mere etter å ha lest sammendraget ditt pkg_inc. Takk skal du ha :D
 
#7
mortec: Ang charac-dev. Vel, det er ikke grusomt mye, men det er nok til at du gidder å følge med. Det kommer av og til en monolog på noen setninger, men aldri noe i nærheten MGS, som i mine øyne er en veldig bra ting. Det er en del ting du ikke får vite i starten, som kommer og forandrer på en del etter hvert, så jeg vil kalle historien interessant, men det er ikke kun historien som drar deg fremover, for min del er det like mye det å levle opp (nevnte jeg at det kicker så @$$ nå?)

Tales: Du trenger ikke kunne en drit, men du lærer deg en del skriftspråk etterhvert (hva "potions" og "phoenix down" er osv) :)

Spoiler i link Sjekk her eller gamefaqs.com for oversettelse av story og alt annet du måtte trenge

Yeti: Det kommer litt an på hva du tenker på. Det er en slags prolog, det er vel alt jeg kan si uten å avsløre noe, men etter, si en halv time, er du inne i "hovedhistorien". Men derfra går det raskere enn i din vanlige FF (karakterer/transportmidler).
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Jøss. Da kan det jo hende jeg tester det også.
Ble ikke akkurat imponert av slåssinga i demoen, men det kan jo hende det funker bedre når man kommer inn i det.
 
#9
Da er FF12 ferdigspilt, stoppeklokka har stoppet på 83 timer, og jeg er tilbake for å gi mer feedback.

Generelt kan jeg vel si at starten, eller rettere sagt alt det nye i FF12, er mer imponerende enn slutten. Historien var denne gang til dels svært lite engasjerende. Det var ingen kjærlighetsforviklinger (som jeg trodde jeg ville være glad for :hm: ), men heller en felles solidaritetsfølelese mellom hovedpersonene, og jeg synes det funker dårlig. Antiprotagonisten(e) var ikke slem(me) nok og hovedpersonene var for voksdukkeaktige. Det blir ikke noen tydelig nord eller sør, og du sitter i midten og lurer på "hva faen skjer egentlig her?" Nåja, du skjønner jo hvilken vei hjulet ruller, men det er ikke heeeelt bra nok, synes jeg.

En annen ting som jeg har hørt mange klage over, er at spillet er for vanskelig. Veeel. Ja, det er sant at du ofte må levle opp. Men det som er det geniale, men samtidige litt dårlige løsningen på dette problemet, er at du har kjempemange sidequests, som du er fristet til å utføre underveis. Dermed får du mange unnskyldninger til å løpe gjennom huler og levle opp. Problemet vi støtte på, kanskje siden vi ville ta flesteparten av sidequestene, var at vi ble for gode, mot slutten av spillet møtte vi ikke på problemer før sisteboss, og det var litt sent, imo. Nå skal det jo sies at det finnes noen mye, mye verre bosser i spillet, men likevel; litt skuffa -_-

Jeg føler også at de enorme mulighetene til å customise karakterene til forskjellige "typer" (tank, healer, dist. atckr. osv) ble litt poengløst, siden så godt som alle fiender gikk ned med det kraftisgste to-håndssverdet (og uten behov for et mindre sverd (=kan ha skjold)). Alle ble tanker og healere, og planleggingen og taktikken som kunne vært der, ble overflødig. Når du en sjelden gang møtte på en flyvende fiende (der håndvåpen eller pil og bue er ideelt, og sverd ikke når frem), var det bare å bruke litt magi, så svisj var han ute av banen. Det kunne godt krevd litt mer planlegging... <_<

Det var også alt for mye gåing. Noen områder tok det timer bare å komme seg igjennom, uten noen som helst tilknyttning til historien, ett sted var det meningen at du skulle gå igjennom tre-fire ganger for å få tak i en jævla stav, og jeg merker jeg blir sint bare av å tenke tilbake på det. Det burde være unødvendig i et spill med ambisjoner som dette :grr:

En mindre detalj; summonene er dårlige. Vi har aldri brukt dem i vanskelige kamper: Når du summoner noen, blir nemlig personen som kaller frem dyret stående, så du har summonen og denne ene personen å kjempe med. Summonen kan du ikke styre, og den er bare tilstede så-og-så lenge, og det eneste du (kanskje) rekker, er å heale som bare rakkern. Den siste tredelen av spillet er dine vanlige angrep uansett sterkere enn summonenes. <strike>Dessuten er de stygge hele gjengen</strike> (Bare for å forsvare s. litt, så har de et jævlig bra angrep rett før de drar (når tiden går ut), og noen har certain kill angrep her, men det monner lite (for de beste summonene er de vanskeligste alternative bossene)).


Nå betyr ikke dette at jeg mener FF12 er et dårlig spill. Det er bra. Tidvis veldig, veldig bra. Dette er imidleritd de negative siden som jeg synes trekker spillet ned fra 10'ern, så kan hver enkelt tenke over hvor mye det betyr for dem, før de kjøper det når det kommer ut i Europa.

Cheers