Final Fantasy - hvilket spill er best?

#42
Tiden går ikke i selve spillet når du har det på pause i noen av FF-spillene unntatt FFX. Bare til å fyre opp et av FF-spillene dine og se selv. Og angående 100%-fil til FFVII så kommer det jo hele an på hvordan du definerer en perfekt save. Er du en person som må gjøre absolutt alt, så går det ikke an å gjøre på grunn av blant annet date-valget du må gjøre i Golden Saucer, slik som soppe sa. Hvis du heller er som meg og bare trenger å skaffe alle gjenstandene, samt all materien, max level, max stats osv. så går det fint an. Og det er jo sistnevnte som vanlig blir definert som en 100%-fil.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#43
Ja, det er fullt mulig å lage en såkalt 100% fil, men du må uansett bryte en av følgende regler:

* Ikke åpne alle kister, plukke opp alle items eller gjøre alt i spillet.
* Ikke ha alle items i inventaret.

Først og fremst er det dette med det tredje batteriet (Battery) som du kan bruke på vei opp til Shinra HQ for å skaffe en Ether. Jeg står for at man skal ta vare på dette, men da har du uansett brutt regelen om at alle kister skal åpnes. Ikke at det er så farlig egentlig, men du har allikevel ikke gjort alt.

Så har vi 63. etasje av ovenfornevnte bygning. Der kan du skaffe Coupon A, B og C, for så å bytte de inn mot diverse items og materia. Disse kan du også ta vare på, og det du kan bytte de mot kan du alltids skaffe andre steder.

Andre ting det kan argumenteres for og imot er å ta vare på level 4 limit break items, Earth Harp og Desert Rose, men jeg mener man skal bruke alle disse. Du kan uansett bevise at du har hatt disse itemene ved å sjekke limit break menyen, og Ruby og Emerald vil uansett være borte.

Men uansett så er det fullt mulig å skaffe alle items, selv om du ikke får gjort alt som kan gjøres underveis i spillet. Det var dette jeg mente med at man ikke kan ha en 100% fil. Vi kan heller kalle det en 99,9% fil. :p
 
#44
Der er jeg uenig. Jeg mener en 100% fil ikke er å ha alt, men å gjøre alt som er mulig å gjøre i spillet, i tillegg til å ha så mye som det overhodet er mulig å ha etter å ha gjort alt. F.eks i FFIX der man trenger Cinnas Hammer for å se en ekstra filmsnutt, og at man faktisk også må synthesize den for å skaffe Save the Queen. For å skaffe Cinnas Hammer må man gi bort hele 13 key items.

Jeg mener at har man gjort alt som er mulig i spillet, er det en 100% fil.

Forresten, de folka på GameFAQs som har tatt Excalibur 2 og alt annet, har de også fått med seg Athlete Queen?
 
#45
Skaff deg FFX. Et fantastisk spill spør du meg. Det har nesten blitt populært å ikke like dette spillet... noe som jeg ikke skjønner. Jeg elsket spillet fra begynnelse til slutt og har gjennomført det flere ganger. Har gjort alt på spillet utenom å beseire den siste hemmelige bossen. Er det noen som har klart den her? Uten å bruke Zanmato selvfølgelig.
Så må du skaffe deg favoritt ff spillet mitt. FFVIII. Hva kan jeg si? Det er genialt. Ikke mer å si om spillet. Hold deg unna FFIX. Første cd var genial, etter det gikk det bare nedover etter min mening.
 
#46
Jeg liker forsåvidt alle FF-spillene til PSX godt, og jeg tror du vil gjøre klokt i kjøpe dem nå til den lave prisen de har i flere forskjellige butikker. Siden du allerede har spilt FF VII skal jeg la være å legge ut om hvor bra det er og blablabla... Jeg kan derimot si litt om hva jeg synes om FF VIII og IX.

Final Fantasy VIII er nok det jeg liker minst av FF-spillene til PSX. Jeg har nesten rundet spillet 2 ganger, og på første saven gjorde jeg mesteparten av sidequestene. Jeg forstod Junction-systemet ved første gjennomspilling, men allikevel falt aldri spillet helt i smak. Årsakene er som følger: Jeg har aldri vært noen fan av persongalleriet i Final Fantasy VIII. Squall (hovedpersonen) har en ufordragelig personlighet, og selv om han blir et bedre menneske ettersom spillet går fremover, er det ikke nok til å rette opp det råtne inntrykket man får av ham i begynnelsen. (for min del, såklart. Sikkert ikke alle som hater Squall like mye som meg). Jeg har synes også karakterdesignet er ganske kjedelig. Egentlig synes jeg hele FFVIII-universet er ganske kjedelig designet. Og så har vi Junction-systemet. Systemet i seg selv liker jeg forsåvidt ganske godt, men det skaper også et par irriterende problemer. Det at man må dra drøssevis av magi ut av fiendene er bare ufattelig kjedelig. Dette systemet fører også til at magi plutselig ikke lenger er en skill, men heller en item som man bruker. Jeg vet ikke hvorfor, men dette irriterer meg en del. Nå har jeg egentlig fått pøst ut det nagative jeg har å si om spillet. Ut ifra det jeg sier her kan det nesten høres ut som jeg hater spillet, men det gjør jeg ikke. I motsetning til mange andre hadde jeg ingen problemer med å spille gjennom spillet fortløpende første gang. Jeg rundet det vel i løpet av en måned eller så. Grunnen til det er nok historien, som jeg ble ganske grepet av. Historie er en viktig del av et hvert RPG, og det var nok den som drev meg gjennom FFVIII. Dessuten inneholder dette spillet noen av Uematsus beste musikkstykker, så spillets soundtrack er nesten verdt prisen for spillet alene.

Så har vi FFIX. Hver gang når jeg tenker på hvilket FF jeg liker best, står det alltid mellom FF IX og VII, men som oftest kommer jeg frem til at jeg liker IX hakket bedre. Det er veldig mye jeg liker ved FF IX. Spillet har kanskje ikke den mest innviklede historien i serien, men den fanget absolutt min interesse. Ability-systemet er ganske simpelt sammenlignet med Materia- og Junction-systemet i VII og VIII, men det fungerer greit. Systemet i FFIX gjør at man slipper å vri om hjernen for å finne en tilfredsstillende setup som funker til å ta spillets vanskeligste bosser. Ja, det kan nok trygt sies at FFIX er det letteste spillet av de som kom ut på PSX. Jeg føler ikke at det er noe som skader spillet i stor grad, selv om jeg vet at mange andre synes det. I mine øyne er FFIXs største styrke hvor sjamerende og likandes verden Squaresoft klarte å skape i det spillet. Mens jeg synes FFVIII var for grått og kjedelig, og kanskje en tanke for realistisk hva karakter design angår, så er egentlig FFIX det stikk motsatte. Hovedpersonen er en damegal 16-åring med hale. Jeg foretrekker det overfor en 18-årig krigsstudent totalt blottet for sosiale antenner. Kort sagt: Jeg elsker universet SquareSoft har skapt i Final Fantasy IX. I tillegg har også IX et fantastisk soundtrack, som etter min mening er det aller beste FF-soundtracket som er produsert. Jeg må nesten også nevne at FFIX for meg har en enorm gjenspillingsverdi, og jeg har sikkert spilt gjennom det spillet et sted mellom 20 og 30 ganger. Jeg har nok ikke gjort alle sidequestene alle gangene, men det betyr ikke at de ikke bra. Jeg synes FFIX har de mest interessante sidequestene av de FF-spillene jeg har spilt.

Det ser ut til at det er veldig delte meninger når det gjelder FFVIII og IX. Alle ser ut til å være enige i at VII er et knallspill, men de to andre PSX-spillene er det en del uenighet rundt. Derfor bør du ikke se så nøye på våres meninger om spillene (Får meg til å undre på hvorfor jeg skrev dette :flau: ), men heller på faktaen vi forteller om spillene. På den måten kan du prøve å danne deg et inntrykk av hvilket du synes høres best ut. Mitt egentlige tips blir allikevel: Kjøp begge to om du får tak i dem. Liker du FFVII er det veldig liten sjanse for at du ikke vil like disse også. :tommelopp:
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#47
Opprinnelig skrevet av Sisamez@08.07.2005, 12.34
Der er jeg uenig. Jeg mener en 100% fil ikke er å ha alt, men å gjøre alt som er mulig å gjøre i spillet, i tillegg til å ha så mye som det overhodet er mulig å ha etter å ha gjort alt. F.eks i FFIX der man trenger Cinnas Hammer for å se en ekstra filmsnutt, og at man faktisk også må synthesize den for å skaffe Save the Queen. For å skaffe Cinnas Hammer må man gi bort hele 13 key items.

Jeg mener at har man gjort alt som er mulig i spillet, er det en 100% fil.

Forresten, de folka på GameFAQs som har tatt Excalibur 2 og alt annet, har de også fått med seg Athlete Queen?
240321​
Jeg er ikke sikker, men jeg kan spørre.

Forresten er jeg delvis enig med deg jeg også. Hvis det gjelder å gjøre en sidequest, er det klart at man skal gjøre det, og ikke droppe det for å ha mest mulig items. Men jeg synes ikke det er så farlig når det bare gjelder å åpne en kiste og å bytte til seg noen items ved hjelp av en automat. Ellers er jeg helt enig. Man tar for eksempel ikke vare på Desert Rose og Earth Harp bare for å ha mest mulig items. Som sagt kan du bevise at du har hatt disse ved at Emerald og Ruby ikke dukker opp.
 
#48
Ikke spør meg... :p Aner ikke hva Desert Rose eller Earth Harp er jeg, men det jeg mener er at det uansett er mulig å ta en 100% fil, siden 100% vil si at du har klart alt som er mulig i spillet. :p Jeg ville i hvert fall definere det slik. NEways fuck that, I don't really care. :D