Final fantasy sin historie

#1
Noen som kan gi meg en link til en side der jeg kan få litt info om hvordan
den populære spille serien Final fantasy startet ,og hvordan den har utviklet seg fra tidligere dager til i dag?

Eller fortelle litt om du sitter inne med litt info om dette. :svette: Hadde jo vært veldig artig å få vite litt mer om hvordan serien overlevde i starten :)

....Edit: Siden ingen svarte tenkte jeg at kanskje det var lurt å nevne at jeg ikke tenkter på historiene i spillene ,men hvordan square fant på FF og hvordan det har utviklet seg til det mest kjente RPGet
 
#2
I starten var det mye mer sånt gammaldags og liksom mer eventyraktig, men så senere ble det mer sivilisert. Det var vel egentlig ikke før FF VI de begynte med sånt. Og etter FFVI kom FF VII og VIII som er i ganske så modern tid. Så kom FF IX da var vi liksom tilbake i de gamle FF spilla igjen bare med bedre grafikk. Etter det kom jo FF X som var en slags blanding der det var maskiner men det ble det slutt på. I FF X-2 var det blitt litt mer moderne alt. Så har vi jo side spillene. FFTT er gamle dager me slott og det hele FF TTA Starter i faktisk ca nåtid men så blir du slyngt inn i FF verden som ser ut til å være litt tilbake i tid. FFCC er veldi gamledage, gammelt med skikkelig koselig stemning! :)

Edit: Oki jeg svarte litt feil jeg så ikke at du hadde redigert før jeg var ferdig ;)
 
#3
Hehe ja ,men det hjalp meg uansett litt mer med å forstå... Så takker for innspillet. Noen andre som kan fortelle meg mer ?
 

Novastrum

Feminist-elitist
#4
Dette forklarer vel mye av hvordan det hele begynte:

"1987. A small Japanese company known as Square Ltd. is on the verge of a financial disaster. They have been developing games for Famicom Disk system, but the incomes have been quite poor, and the general feeling now is that the company would need a true masterpiece to save it from being shut down. Hironobu Sakaguchi, the president of the company, who has developed many smaller games for the Famicom system, decides it is time for a final effort from his side. An action game? No, that wouldn't be his style. To tell a story through a video game- that's what he always wanted to do. A true epic tale, about noble warriors and villains whose sole desire is world domination. Perhaps something more than just saving a princess from a bad guy, like in Enix' famous Dragon Quest series, the leading games of the role-playing genre on consoles. A tribute to Dragon Quest, and yet something different, something bigger and better. Will such a game be a success? If not, Square would fail completely as a company. If yes, he would at least be aware of the fact he saved his company and also created a good game. In any case, this will be his final contribution - his Final Fantasy..."

Kilde

Final Fantasy til NES skulle altså være hans siste spill. Spillet ble en suksess og de laget oppfølgere.
 
#5
Ok, jeg kan vel skrive ned det jeg vet.


Det første Final Fantasy spillet dukket opp til NES i Japan i 87. Spillet ble kalt Final Fantasy fordi Squaresoft var iferd med å gå konkurs, og de satset alle pengene sine på ett siste spill. Men spillet gjorde det faktisk ganske så bra. I hvert fall bra nok til å redde Square fra konkurs. Jeg kan også nevne at Sega ga ut Phantasy Star 1 to dager før Final Fantasy ble sluppet (det har vel ikke egentlig noen betydning, men :p )Så ble Final Fantasy II sluppet i 88 (tror jeg), og III i 1990. Final Fantasy III ble det første FF-spillet som ble slupet i USA, men der fikk det navnet Final Fantasy (1).

I 1991 kom FF IV ut i både Japan og USA. Dette spillet ble kalt FF II i USA. I Japan kom det to versjoner av spillet. En lett og en litt vanskeligere. Det er den lette versjonen av spillet som ble sluppet i USA, siden Square så på Amerikanerene som ganske så dumme folk. Dette besviste de også i 92, da de ga ut Final Fantasy Mystic Quest (kun for USA). Dette var visstnok et latterlig lett spill som ikke solgte særlig bra. Final Fantasy V ble også sluppet i 92, men det kom kun ut i Japan. Så dukket det ikke opp noe nytt FF-spill før i 94, da Final Fantasy VI kom ut. Dette kom også ut i USA, men der under navnet Final Fantasy III. Både IV, V og VI kom ut til SNES. Det kom også ut en del FF-spill til Gameboy på begynnelsen av 90-tallet. Deriblandt Final Fantsy Adventure (som har blitt remaket på GBA under navnet Sword of Mana). det kom også noen FF Gameboy spill kalt Final Fantsasy Legends. Jeg tror det kom 3 stk av dem.

I 97 gikk FF-serien over til Sonys Playstation med FF VII. Dette spillet blir av mange FF fans sett på som det beste spillet innen serien. Det solgte hele to milioner eksemplarer på de to første dagene i Japan. Jeg tror også at FF Tactics til PSX kom ut i 97, men jeg er ikke helt sikker. Final Fantasy VIII dukket opp verden over i 99. Det kom også en hel haug av FF spinoffs på slutten av 90-tallet, bland annet Chocobo Racing. Og en hel del samlepakker kom det også, for eksempel Final Fantasy Anthologi. I 2000 dukket Final Fantasy IX (min favoritt i serien. Det kom til PSX.

FF X ble sluppet i Japan og USA i 2001, og kom til Europa i 2002. 2002 er også året hvor Nintendo og Square blir venner igjen, og det kommer frem at Square utvikler et FF til GameCube (finansiert av Hiroshi Yamauchis Q Found). Det kom også frem at Square jobbet med et FF til GBA. Final Fantasy XI ble sluppet i Japan i 2002 til PS2. FF Tactics Advance (til GBA) kom ut i 2003. I 2004 kom Final Fantasy: Crystal Chronicles til GC, og Final Fantasy X-2 til PS2. FF X er det enste spillet i serien til nå som har fått en direkte oppfølger.

Pheew.. Det ble litt mye årstall her, og det verste av alt er at jeg ikke er helt sikker på mage av dem. Jeg har tatt alt utifra hukommelsen, så det er nok en del feil her.. Menmen.
 
#6
Takker veldig mye....... Jeg skal holde et foredrag om Final fantasy på skolen så jeg tenkte bare litt grunn info om Squaresoft før jeg kunne sette i gang.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#7
Shigsyfreak: Det ser ut til at du fikk til alle årstalla riktig. Selv husker jeg heller ikke om Tactics kom i 97 eller 98, men jeg tror det er 97. Eneste som kan nevnes er vel at FFIX ikke kom til Europa før 2001. 12. januar, om jeg ikke tar helt feil.
 
C

Crizpy

Gjest
#10
Opprinnelig skrevet av Scarface@14.10.2004, 06.50
Jeg har et Playstation-blad med historien til FF. Jeg kan sikkert scanne det hvis jeg fiinner det igjen.
116579​
Trur jeg har det jeg og, men det står allerede det som står i emnet, og litt mindre enn det.
 
#11
FFIII har aldri kommet ut i USA eller Europa (Kommer til NDS i 2005). Er nok det første Final Fantasy spillet du tenker på, som kom ut i 1990 i USA til NES. Og angående FFT, så kom det til Japan i 1997 og USA i 1998.
 
Topp