Final Fantasy XII

#1
Da har jeg ifølge spilltidene, spilt FFXII i ca. 8 timer. Regner med at en del av den tiden er pause- / menytid eller lignende, men har ihvertfall fått en del intrykk av spillet hittil.
Den først og mest merbare forskjellen i FFXII i forhold til forgjengerne som -ikke- var online, altså FFXI, er vel mangel av random encounters. Jeg har selv spillt FFVI tom. FFX og hatt det mye gøy med det, men disse siste årene har spillsmaken min forandret seg stort. Jeg har også begynt å se hva mange irriterer seg over med random encounters i større grad (dog det faktisk har plaget meg før også), og synes det nye systemet i FFXII er utrolig mye mer spennende. "Flee" -funksjonen fungerer utmerket, og dessuten kan man selv velge om kampen skal være "active", altså at de andre fortsetter å sloss når du velger angrepsform, eller "wait" (de venter). Ved siden av det kan en velge hastigheten på kampene, men siden jeg bruker "wait"- funksjonen så merker jeg egentlig lite til akkurat det.
Ellers synes jeg at i dette spillet har utviklerne virkelig klart å ha en rød tråd som leder oss igjennom byene og verdenen på en god måte, og man har relativt stor frihet samtidig som man blir godt drevet videre i historien igjennom omgivelsene og steder. Sier ikke at dette har vært et stort problem før, men merker at det virkelig fungerer godt nå.

Historien i FFXII har hatt sine opp- og nedturer. Den er dessuten merkbart forandret enn hva jeg er vant til fra f.eks. FFIX og FFX. Som mange nevner, er det som en slags kryssning av Star Wars og et hvilket som helst amerikans rollespill. Mange av karakterene du møter ligner og kan faktisk sammenlignes med karakterer fra akkurat Star Wars. Personlig har jeg ikke noe i mot akkurat det, historiene og omgivelsene er såpass ulike uansett, at FFXII har helt klart et helt personlig preg. Det er mange relativt rare figurer en møter på, men alle virker som de har en historie og en plass i FFXII-universet.
Men videre om historien, så synes jeg den noen ganger blir litt slått i hjel inne i "dungeons-ene" (synes forresten disse kommer klarere frem som akkurat det de er, "dungeons", i FFXII enn tidligere, og små "mini-games" gjør de spesielt interessante). Noen ganger føles det som om man mister perspektiv, tenker da spesielt på gruvene i "himmelbyen" som jeg ikke klarer å huske navnet på. Her føltes det som om man bare løp rundt for å finne noe som man egentlig hadde lite peiling på hva det var og hvor det var.

Ja, "sphere-grid" systemet! Her heter det da licences, og det fungerer sånn at du når du sloss opparbeider du poeng. Disse kan du bruke til å lære angep innenfor magi, strategi, "limit breaks", Espers (summons) ol. Men for å faktisk kunne bruke magi eller strategi-angrep, må du også kjøpe dem. Ellers fungerer det som før ved at magi bruker MP (magic point). Men i FFXII får du faktisk gradvis tilbake MP-ene når du beveger deg utenfor kamp. Jeg må si at jeg liker License-systemet utrolig godt, da du f.eks. i FFX med sphere-grids måtte følge én vei, mens i FFXII kan du faktisk lære angrep som sitter ved siden av en hvilken som helst license du har fra før av. Errr, se bilde her link så kanskje du forstår bedre.

Til slutt må jeg bare nevne at jeg elsker musikken i spillet! Den er svært stemningsfull og utrolig deilig som bakgrunnsmusikk når en spiller. Også gøy med musikken når man vinner en stor boss-kamp (FFVII-musikk? Ihvertfall noe i nærheten).
Ellers har de valgt en relativt "utdater" startmeny, som igjen minner mye om FFVII (tenker på loading og save-menyen).

Til konklusjon, så synes jeg at med FFXII så har Square-Enix gjort mye bra, og at det de faktisk har gjort med spillet i forandring til tidligere spill i samlingen, i stor grad trengtes. Tenker da spesielt på at de har gått bort fra random encounters og har valgt en relativt annerledes historie. Akkurat historien er hittil ikke alt for spennende eller klar for min del, men håper at når jeg spiller mer så vil jeg få et bedre perspektiv på hva som faktisk foregår, for så langt i historien er jeg relativt uvitende om det meste.

Husk at dette ligger i førsteintrykkseksjonen, så fint om dere skriver egne inntrykk og meninger, og at vi får en grei diskusjon som holder seg til emnet.
 
#2
Jeg fikk endelig tatt opp spillet i dag. Har kun spilt i rundt 1 time nå, men jeg må si jeg har fått et veldig godt første inntrykk av spillet.

For det første var intoren til spillet utsedvanlig bra. Musikken, fortellingen, og ikke minst den fantastisk FMV imponerte. Ble også veldig overrasket over hvor bra grafikken faktisk er. Personene ser veldig bra ut, og animasjonene er også på topp. Kanskje ikke på topp hvis man sammenligner med en del action spill, men blant rollespill må jeg si at få spill har slik en flott flyt i hvordan personene går, sloss osv.

Kampene funket også utmerket. Det var lett å sette seg inn i det, og det var fantastisk å kunne slippe unna random encounters... likevel er verdt å merke seg at jeg ennå ikke har fått mulighet til å bruke gambit, og derfor kan jeg ikke sette fingeren på noe annet ved kampsystemet ennå.

Siden jeg ikke har spilt mer enn en time har jeg ikke så mye mer å komme til på mitt første inntrykk, men kan legge til at det lille jeg har sett av LB funker veldig bra.

Skal fortsette å spille nå, kommer tilbake med oppdatering senere :)
 
#3
Har spilt i rundt 12 timer og er nettopp kommet meg ut av gruvene i den "himmelbyen" som Uteena nevnte i forste innlegg.
Introen var flott,gameplayet digger jeg og License systemet elsker jeg. Historien er litt opp og ned,men forventningene mine (som var rimelige hoye) har vel blitt mer eller mindre mott.
Det at man faar tilbake MP (Mist points) over tid naar man beveger seg er et stort,stort pluss. Tok faktisk litt tid for jeg oppdaget det, dreiv aa lop fram og tilbake til savecrystals for aa faa opp MP hele tia :$
Gambits-systemet er ogsaa veldig digg,dvs at du kan "programmere" de andre characterene i partyet til aa gjore ting, f.eks sette en til aa slenge en cure paa en annen pt-member som har mindre enn 60% helse. Finnes et utall muligheter til hvordan man kan fikse gambits paa,saa man bor bruke litt tid paa aa finne ut en combo som funker.
Det at dem har fjernet random encounter er ogsaa bare bra synes jeg,da man har mer frihet til aa velge om man vil kjempe eller bare hoppe over noen mobs naar man skal fra A til B. Det irriterte meg alltid saa jaevlig paa de tidligere FF spillene,at naar man bare skulle lope et lite stykke,men ble angrepet hvert tredje skritt.

Alt i alt er dette et morsom spill jeg gleder meg til aa faa spilt mer av. Kommer til aa redigere innlegget senere da jeg maa stikke naa for aa spise middag med madammen og faren hennes.
 
#4
Jeg er enig med det meste av det Uteena sier, så jeg orker ikke å kommentere alt.

Jeg er ca. 30 timer ut i spillet (Rundt lvl 30) og virkelig elsker det. Jeg er farlig hekta, noe som gjør at jeg må virkelig ha selvdisiplin for å klare å sette meg ned med lekser. Veldig flott musikk, og veldig god voiceacting. Da jeg begynte med spillet var det første jeg la merke til var den fantastiske engelsken. En litt "gammel" (tror jeg) måte å snakke på, og utrolig bra skuespill av skuespillerne som står bak stemmene. De som var veldig irritert på stemmene i FFX (personlig brydde det ikke meg så mye de stemmene i FFX), kan jeg nesten love dere at dere ikke blir skuffet nå.

Derimot synes jeg spillet til tider kan bli litt frustrerende og vanskelig. Jeg har aldri opplevd å dø så mange ganger i noen spill før - Jeg har opptil fler ganger dødt i vanlig random encounters - noe som er veldig frusterende. Det var spesielt i starten jeg slet med dette (Ettersom jeg fikk mer tak på Summons og Licensingen, så ble det litt bedre). Jeg følte at det var et veldig stort vanskelighetsgrad hopp fra tidligere FF spill jeg har spilt tidligere (FFVIII - FFXI + FFX-2)
Et annet problem for meg er MP mangel, noe som er ganske frustrerende i boss kamper.

Storyen var egentlig litt treg i starten (I motsetning til FFX - En story jeg virkelig Elsker. ) men etter man har spilt noen (Vel, en del timer) så skjer det noe "mystifistiske ting" som gjør det hele veldig mye mer spennende.
Det er en perfekt blanding av fantasy, med gode gamle FF elementer og sci-fi elementer.

Jeg vil bare si at dette spillet er et mesterverk! Jeg virkelig elsker det, og det er LENGE siden jeg har vært så hekta på et spill (trodde det ikke var mulig lenger, jeg...)
 

Endre

Ødela forumet
#5
Uteena her:

Nå har jeg spilt litt lenger, og har hatt noen flere bosskamper. Begynner virkelig å merke at jeg trenger å levele opp, noe jeg ikke liker. Det er absolutt bra at spillet ikke er for "lett", men at man må gå utenom main storyen og kanskje dra til steder man egentlig ikke skulle ha besøkt på det tidspunktet, blir litt dumt. Leste i dag at hvis man f.eks. levelet opp til lv. 20 før man fikk andre personer inn i gruppa, så ville de være ca. 2 leveler høyere enn deg selv. For så vidt positivt, men med tanke på at det tar svært lang tid å levele pp når man er mange personer, så føles det som om man tvinges til å løpe rundt bare for å levele opp. Det liker jeg absolutt ikke. Men for å gjøre opp for det, så synes jeg at små miniquester man kan få inne i byer, da man kan lese på tvaler og gjøre ærender for folk, er en god måte å fikse det "problemet" på.
Men igjen, det at bosser og/eller mange fiender på en gang er veldig vanskelig, begynner å bli slitsomt. Dessuten er det litt mangel på save points, spesielt før bosser (kanskje er jeg bare bortskjemt med det fra tidligere FF-spill, hvor det alltid var save points før bosser el). At en boss er vanskelig å slå fordi de bruker nye og spennende angrep er bra, men føler at i tillegg til det så er bossene litt overdrevent sterke i forhold til andre fiender man møter i nærheten, og det synes jeg ikke at nødvendigvis er en god måte å gjøre en kamp spennende på. Faktisk er det bare frustrerende.

Videre har jeg begynt å få teken på Quickenings, altså FFXII-spillet sine "limit breaks". De er utrolig nyttige og jeg får ofte behov for å bruke de. Jeg liker det at de bruker opp all MP-ene, det gjør kampene godt balansert, da MP og magi er veldig viktige i dette spillet (egentlig hovedsaklig hvit magi, ihvertfall for min del hittil).

I motsetning til Cazandra, så virkelig hater jeg stemmene og aksenten til karakterene i spillet. Kan godt hende at de passer historien og settingen godt, men blir bare slitsom. Sitter bare og tenker "kan du ikke bare si hva du -egentlig- skal si?", det blir på en måte bare å pynte på hva de sier. Errr, vanskelig å forklare hva jeg mener, men de bruker på en måte 20 ord på å si noe de kunne sagt på 5.

Storyen virker spennende, men den er vanskelig å følge noen ganger, spesielt navnene som jeg alltid blander med hverandre. Blir på en måte litt mange "parter" i historien (skal ikke nevne noe mer om det, da det kanskje kan ødelegge historien for andre).

Gambit systemet! Liker det mer og mer, nå som jeg lærer det. Ikke helt sikker på hva jeg føler for at man må bruke opp licenses for å få flere gambit-plasser, eller å bruke gil for å kjøpe dem. Men de fungerer bra, og selv om jeg har på gambits, så styrer jeg karakterne i stor grad selv også. Nevner det, fordi har hørt at noen mener at det ødelegger spenningen i kampene, at alt kan gå av seg selv på en måte. Men det synes altså ikke jeg, mener at man må bidra og følge med selv også. Er forresten utrolig slitsomt at "guest"-er bruker potions ol. som de vil (jeg pleier nemmelig bare å bruke de i nød, hvis jeg ikke har MP til hvit magi).

Hmm, Gil ja. Pengene i FFXII. Synes kanskje at man får litt lite av det. Føler at jeg bør begynne å bruke penger på items og våpen, men har ikke penger tild det. Er frustrerende! (Hvis noen har noen hint eller tips, send gjerne en PM :p )
 
#6
Må jo stille meg spørrende på hvorfor dere synes det er for vanskelig, da man feks lett kunne runne FFX uten å dø en eneste gang.

Litt moro at det faktisk er mulig å bli drept av en tilfeldig fiende.

Edit: Jeg synes også at stemmene er fantastisk.