Final Fantasys nye retninger

#1
Jauda, enda et emne som omhandler Final Fantasy-serien. Som dere alle sikkert vet har Final Fantasy gått nye veier med de siste og de kommende utgivelsene. Final Fantasy Tactics Advance og FinalFantasy: Crystal Chronicles var de første utgivelsene til Nintendo-konsoller på år og dag, og ingen av disse fulgte FFs tradisjonelle stil. Final Fantasy X-2 var mer likt de gamle FFene, men også dette skilte seg ut på mange måter. Final Fantasy XI (som mange på forumet spiller) er det første online-FF. FFXII vil likne en del på Final Fantasy Tactics.

Listen er lang, og variasjonene er store. Hva mener dere, er det bra at Final fantasy går nye veier eller burde serien ha holdt seg på den allerede opptråkkede stien?
 
#2
Jeg synes enkelt og greit at SquareEnix burde slutte å bruke Final Fantasy tittelen på ting som FFX-2 og FF:CC. De minner ikke om andre FF-spillene.

Hvis jeg kunne valgt, ville jeg helt klart foretrukket en satsing på FF-spill i stil med hovedserien. Det er helt klart at penger settes i fokus med spill som FFX-2. De tjener mer på større fangruppe, og det holder selskapet i live.

FF-spill online er helt fint. Problemet er at det blir et hull i samlinga mi. Å kalle FFXI FF-online ville vært mye bedre.
 
#3
SquareEnix trenger heller ikke lage nye FF spill,
ingen som har noe sammenheng, bare grunnsystemet er likt.
Det finnes massevis av andre bra Square og Enix spill; som
Dragon Quest/Warrior, Xenogears og Tales of Phantasia.

Dette er bare noen, men jeg tror det hadde gått veldig fint
å kalt Tactics for noe annet, FF:CC kunne jo bare hete CC.
Men, grunn til at de beholder navnet er vel kanskje monster
og sånt, som Moogles(ikke vet jeg om de er med i de to).

Så, FF trenger ikke gå nye veier, Square kan jo bare lage totalt
nye spill, så begynner ikke fanboys å sippe heller. :p
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#4
Synes Square enix skal slutte å misbruke "Final fantasy" tittelen ved å sette det på hva de enn lager. Grunnen til at crystal chronicles heter final fantasy er kun av salgsmessige årsaker. FFX-2 er en skandale mener jeg, billig gjenbruk av grafikken fra FFX. Crystal chronicles virker heller ikke noe særlig, det har heller ikke høstet noen særlig gode karakterer. Syntes Square enix skulle holde den tittelen til det som faktisk er Final fantasy spill.
De må gjerne lage andre spill, men da får de kalle det noe annet. De kunne trenge noen nye tittler. Sånn som Kingdom hearts, det var jo knall. Der beviste de (selvom de tok med karakterer fra FF) at de ikke trenger å presse den FF tittelen på alt.
FFXI er forsåvidt greit nok, men synes de kunne kalt det noe annet også.
 
#5
Er 100% enig med Lurtz. Det er en skam å kalle FF:CC og FFX-2 for Final Fantasy. De spillene er sure oppstøt fra Square enix for å tjene mer penger. Spillene har ingen sjel som de andre FF spillene.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#6
Jeg skulle ønske det ble en slutt på alle disse sidespillene. Det har tatt helt av nå i det siste, med FFX-2, FFCC, FFTA og FFXI. Ikke at jeg ikke vil ha dem, men jeg foretrekker nye spill i hovedserien.

Jeg liker heller ikke dette prinsippet med at folk skal spørre seg selv om det virkelig er FF man spiller. Dette er blitt sagt om FFXII, og jeg liker det ikke. Jeg vil ha et tradisjonelt FF-spill, som de fleste i hovedserien er, med chocobos, moogles, magi, summons og våpen man kjenner igjen. Ikke noe helt nytt.

FF-spill online er helt fint. Problemet er at det blir et hull i samlinga mi. Å kalle FFXI FF-online ville vært mye bedre.
Som jeg har sagt hele tiden. Det blir ikke bare et hull i samlinga, men et hull i systemet.

Nei, jeg føler bare at det går nedover for tiden. Har enda ikke orket å skaffe meg FFX-2. Vet ikke når jeg gjør det. Føler bare ikke for å spille et nytt FF nå. Jeg kjenner heller ikke at jeg gleder meg noe særlig til FFXII. Jeg savner det å glede meg til et spill så mye som jeg gledet meg til FFX. Det var herlig det. Ting forandrer seg med tiden.
 

EagleJin

Bear Necessity
#7
Enig i mye av det som står her. Square burde virkelig slutte å slenge på FF-etiketten på alt mulig, eller fortsette på hovedserien og gi ut gode spill slike som FFVI, VII, II, VIII og IX.
De burde også vurdere å kvitte seg med den billige looken fler og fler FF-karakterer har fått i løpet av de siste titlene.

Sidespillene irriterer mer og mer. Square har visst fått lyst til å slenge på navnet FF på nesten alt de leverer av adventure og RPG'er (tenker på FFX-2, CC), og av en eller annen grunn skal de ha inn nye spillere til FF, og dermed droppe de gamle... Systemet i nyere FF er såpass oppdelt, synes jeg, at selve konseptet bak FF-kampene er i ferd med å forsvinne.

Da jeg satt med FFX og ventet på en slutt var det flere ganger jeg nesten måtta ta meg sammen for å skru på ps2.

Så kom FF-online. Poenget med dette er?? Å gjøre bossbattles lettere? Ta bort gleden/frustrasjonen før/under/etter en vanskelig boss? og i tillegg betale ekstra... baka!

FFIX skulle vært det siste spillet med tittelen Final Fantasy. Serien ødelegges når utviklerne baserer salget på et kjent navn i steden for et generelt godt spill. Blir nesten FIFA-tendenser; har rettighetene, er kjent, selger bra, men til slutt ikke godt nok for storfansen av sjangeren.

FFXII blir spillet som enten redder eller ødelegger FF-opplevelsen for meg, og sikkert flere også. Men hvis Square bestemmer seg for å sende FF ned samme stien som Namco sendte sin go'serie, er det bare å se seg om etter noe nytt, og holde seg unna skjebnesspillene som kalles FFxx: y, z.

:ninja:
 
#8
Selvsagt ville det vært fint å få klassikere som FFVII og VI om og om igjen. Men saken er at det blir ikke slik. Man kan ikke bevisst produsere en klassiker. Man vet heller ikke om den neste STORE japanske RPG revolusjonen (som FFVII var for noen, inkludert meg) vil være en del av hovedserien, vi vet rett og slett ikke om spillet vil være fra Square Enix i det hele tatt.

Så jeg sier bare at jeg gir rett og slett blanke i om de produserer spinoffs eller flere i hovedserien. Man vet aldri når det neste store kommer, eller hvor det kommer fra, så jeg tror det har heller lite å si. Tenk om FF:CC ble like stort og bra som FF(insert favourite FF title here), ville vi da klaget på at spillet var en spinoff? Jeg sier ikke at FF:CC er så bra, men det gjør meg ingenting at de bruker Final Fantasy navnet på spin-off titlene. Eneste jeg ikke er helt begeistret over er at de ikke kalte FFXI for FF Online, men nå har jeg blitt så vant til det. Det er ikke tittelen som gjør spillet bra, men innholdet. Vil vi virkelig at de skal tjene mindre penger, bare fordi enkelte fanatiske "hardcore" fans misliker at de bruker tittelen så mye? Det blir for teit...

... men det er bare min mening.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#9
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@22.03.2004, 10.55
Det er ikke tittelen som gjør spillet bra, men innholdet. Vil vi virkelig at de skal tjene mindre penger, bare fordi enkelte fanatiske "hardcore" fans misliker at de bruker tittelen så mye? Det blir for teit...

... men det er bare min mening.
Dersom de setter "Final fantasy" labelen på alt de lager, og det spillet blir skrap så ender de opp med å skade selve franchise labelen sin. Også dette kan føre til at de tjener mindre penger, så det er ikke sikkert det er lønnsomt å klistre tittelen på alt som kan startes på en konsoll.
Det har også noe med hvordan bilde de gir av sin egen virksomhet. Når original produktet er så bra, og det betyr så mye for visse folk, så burde en vise litt respekt for det og ikke kalle alt annet de lager for samme navn.
Jeg kan være enig med deg at Square enix tjener mer der og da når de bruker FF labelen så hyppig.Men går det for lenge med dårlige spill, som kalles FF, så tror jeg kanskje at det vil jevne seg ut i fortjeneste i fremtiden. Se på kingdom hearts sier jeg igjen. De kallte det ikke for final fantasy, og det har solgt 4 millioner eksemplarer. Det er jo en megasuksess.
 
#10
Bryr meg egentlig veldig lite om de lager 100 spin-off i året, bare de fortsetter hovedserien, slik som med FFXII. Jeg synes både FFTA, FFX-2 og FF:CC var gode spill, men mangler en skikkelig trollbindende historie, som hovedserien hadde. Når jeg setter historien som det viktigste i et FF-spill, sier det seg selv at jeg liker spin-off spill mindre enn "vanlige". Men har ikke noe i mot det. Alle de senere spin-off spillene er gode spill, men mangler som sagt, en skikkelig historie. Og når spin off spillene bare kommer i tillegg til de vanlige, synes jeg det bare er positivt :D
 
#11
Jeg skjønner ikke hvorfor squareenix skal tenke "nytt" når alt vi vil ha er det gamle. Jeg skal vedde på at japanerne og heller vil ha et spill i stil FF7-9 enn et "charlies angels uten klær" (om det går an) spill. Jeg hadde håpet på at squareenix ville være et selskap som prøvde å tilfredstille fansen med bra titler istedenfor å tjene penger på å selge spill til 14 år gamle jenter. :puke: Er enig med alle angående misbruket av navnet final fantasy.

som quakeulf på anime.no sa: "alt for mye dårlig Fantasy og alt for lite Final"
 
#13
begynner faktisk å bli lei av alt dette FF sidespill. fikk ikke så særlig stor FF følelse da jeg spiller FFx-2....spillet skjede meg faktisk.
FFtactics kan jeg aldrig forstå hvorfor det kalle Final fantasy....

men trur dere at final fantasy serie er ødelagt nå?
 
#14
Tror ffXII kommer til å løfte serien opp fra graven. de nye skjermbildene fra ffXII er jo helt fantastiske :thumbsup:
 
#15
Det er mye her jeg er enig i, men også noe jeg er uenig i.

De siste to årene har Square Enix gjort noen valg som ikke har begeistret meg noe særlig, noe som også gjelder hos en del andre – det er bare å ta en kikk på svarene i dette emnet. Som sagt tidligere, har Square Enix så å si misbrukt suksessen bak Final Fantasy-serien ved å legge til navnet i en ny spilltittel. Dette har skjedd med Crystal Chronicles, og nå ser det ut til at det kommer et nytt spill som også får innlagt de hellige ordene, nemlig Guilty Wing. Nå har jeg ikke noe kjennskap til innholdet i sistnevnte, men Crystal Chronicles er iallfall et splitter nytt spill med noen få elementer fra hovedserien. Jeg anser dette som at navnet "Final Fantasy" blir uriktig brukt.

Ut fra dette, ser det faktisk ut til at Square Enix ikke har troen på seg selv, og lener seg heller på suksessen bak Final Fantasy. Hvis det nå hadde kommet ut et nytt spill fra Square Enix, er det jo helt innlysende at jeg ville prøvespilt det, uansett om det er relatert til Final Fantasy, eller ikke (jeg håper at dette er et tilfelle hos de aller fleste aktive i emnet). Akkurat dette ser det ut til at Square Enix dessverre ikke har fått inn med teskje.
 
#16
Opprinnelig skrevet av Fenrir@25.03.2004, 10.52
Det er mye her jeg er enig i, men også noe jeg er uenig i.

De siste to årene har Square Enix gjort noen valg som ikke har begeistret meg noe særlig, noe som også gjelder hos en del andre  ? det er bare å ta en kikk på svarene i dette emnet. Som sagt tidligere, har Square Enix så å si misbrukt suksessen bak Final Fantasy-serien ved å legge til navnet i en ny spilltittel. Dette har skjedd med Crystal Chronicles, og nå ser det ut til at det kommer et nytt spill som også får innlagt de hellige ordene, nemlig Guilty Wing. Nå har jeg ikke noe kjennskap til innholdet i sistnevnte, men Crystal Chronicles er iallfall et splitter nytt spill med noen få elementer fra hovedserien. Jeg anser dette som at navnet "Final Fantasy" blir uriktig brukt.

Ut fra dette, ser det faktisk ut til at Square Enix ikke har troen på seg selv, og lener seg heller på suksessen bak Final Fantasy. Hvis det nå hadde kommet ut et nytt spill fra Square Enix, er det jo helt innlysende at jeg ville prøvespilt det, uansett om det er relatert til Final Fantasy, eller ikke (jeg håper at dette er et tilfelle hos de aller fleste aktive i emnet). Akkurat dette ser det ut til at Square Enix dessverre ikke har fått inn med teskje.
Det er ingenting som heter Guilty Wing, det er bare en dårlig Photoshop-spøk.
 
#17
De gamle spillene var det Square som sto for. Nå har de slått seg sammen med Enix, som kommer med nye ideer vi eventuelt ikke syntes så mye om. Jeg er enig i at spill som FF:CC, Tactics og FFX-2 er blitt kalt Final Fantasy for å tjene penger, ingen tvil om det. Men nå vi også huske at i alle tre tilfellene, så er det navn på fiender, våpen, items, characters, etc, som stammer ifra Final Fantasy spillene. Og SquarEnix presidenten prøvde jo før FF:CC kom ut å distansere spilet fra Final Fantasy serien.

Syntes det er fint at SquarEnix ser ser litt rundt til andre muligheter, så lenge de også fortsetter med det gode gamle.
 
#19
Opprinnelig skrevet av Howie+25.03.2004, 11.15-->
Det er ingenting som heter Guilty Wing, det er bare en dårlig Photoshop-spøk.[/b]
Ok, da vet jeg det. Jeg trodde selve tittelen var offisielt bekreftet, men at det inneholdt et teit rykte som sa at spillet skulle inneholde elementer fra FF7, 8 og 9.

<!--QuoteBegin-Ghaz
@25.03.2004, 12.36
Nå har de slått seg sammen med Enix, som kommer med nye ideer vi eventuelt ikke syntes så mye om. Jeg er enig i at spill som FF:CC, Tactics og FFX-2 [...]
Så vidt jeg vet, ble Final Fantasy Tactics laget før Squaresoft slo seg sammen med Enix. Da er det egentlig bare rimelig at de senere lager en Advanced-versjon av spillet til GBA.
 
#20
Opprinnelig skrevet av Rube@21.03.2004, 16.51


Listen er lang, og variasjonene er store. Hva mener dere, er det bra at Final fantasy går nye veier eller burde serien ha holdt seg på den allerede opptråkkede stien?
Men etter online spillet, gikk de ikke tilbake til det gamle konseptet da? :huh: