Final Fantsy serien

HVilket ff spill er best?

• FF I

Stemmer: 0 0,0%
  • FF II

• FF III

• FF IV

• FF V

• FF VI

• FF VII

• FF VIII

• FF IX

• FF X

• FF X-2

• FF XI

• Totalt antall stemmer
    0
Jeg syntes det var på tide å lage en avstemning angående hvilket ff spill som er best:D
Dette er fordi jeg har hørt så mye forskjellig, og det hadde vært hyggelig hvis dere hadde skrevet ned hvorfor, og den slags:D!

Jeg skrev dette på et annet forum:

Final Fantasy VIII

Bakgrunnen
Vel, det hele begynte med at jeg ble introdusert til FF-serien via FFVII. Da jeg hadde spilt det i mangfoldige timer, begynte jeg med en gang å glede meg til neste FF-spill. Jeg ønsket penger til bursdagen (27. september 1999), som jeg da kunne spare til måneden etter, da det kom ut. 27. oktober 1999 fikk jeg min mor til å kjøre meg til Elkjøp. Der løp jeg inn, plukket opp et eksemplar og betalte 499 kroner. Da jeg omsider kom hjem, fyrte jeg spillet opp med en gang i min kjære PSX. Jeg ble med en gang fasinert over den rådbarka introen. En fet kampscene blandet med mystikk og en herlig grafikk. Etter dette var mitt sosiale liv nedgradert fra lite til total isolering fra den fysiske verden.

Musikken
Jeg mener at FFVIII har den beste musikken av de alle. Sanger som ”The man with the machine gun”, “Liberi fatali”, “Fragments of memories”, “Only a plank between one another”, “The oath”, “Trust me”, “Eyes on me”, “Moving” og “Ride on” for å nevne noen, er sanger av ypperste klasse. Musikken er rett og slett en fryd for mine ører. All musikk passer perfekt inn i historien, og er selvfølgelig med på å gi spillet den stemningen den trenger. Jeg sitter ofte og hører på soundtracket, og får med en gang gode assosiasjoner om en tid da jeg virkelig hadde det morro. Kunne sikkert skrevet opp så å si alle sangene siden jeg misliker nesten ingen av dem (Kommer i hvert fall ikke på noen nå). Klarer ikke helt å forklare hvorfor jeg liker sangene så godt. Musikk er noe merkelig som ingen vet hvorfor en liker enkelte toner bedre enn andre, så jeg klarer heller ikke å forklare det noe bedre enn det. Jeg husker at da jeg hørte ”Ride on” for første gang i luftskipet, kjørte jeg rundt omkring på verdenskartet kun for å høre musikken. Ah, det var tider det…

Gameplay
Ja, det er her FFVIII skiller seg ut fra de andre FF-spillene. Squaresoft klarer med dette spillet å vise flere nyskapende elementer som for eksempel kortspillet og ”junction-systemet”. Systemet er veldig godt gjennomtenkt og litt vanskeligere på en måte, så det er noe du må sette deg ned med og bruke litt tid på for å håndtere greit, i motsetning til ability-systemet i for eksempel FFIX, som man lærer rimelig fort. Så det hele blir vanskeligere og mer avansert og det er slikt jeg liker. Og så var det Triple Triad – et kreativt kortspill som jeg har brukt mangfoldige timer på å spille. Jeg liker dette bedre enn Tetra Master fordi jeg synes det er litt mer utfordrende, spesielt med random-regelen. I tillegg finnes det tonnevis med magi, summons, limit breaks og andre ”sidequests” akkurat som i de andre FF-spillene. En av grunnen til at jeg liker FFVIII bedre enn for eksempel FFVII er at det er en del flere ”sidequests” og dermed mer å gjøre. Grafikken er også helt vidunderlig, selv om grafikk ikke spiller så stor rolle i et RPG, er det allikevel med på å skape kronen på kransekaken. Folkene kunne selvfølgelig vært bedre laget, men bakgrunnene og FMV-ene er noe av det aller flotteste på PSOne.

Historien
Tja. På den ene siden en historie om personligheter, menneskelig utvikling og kjærlighet. På den andre siden en fortelling om krig, brutte allianser, hekser, heltegjerning og alt annet som JRPG pleier å inneholde. Klisjéfylt? Jo da. Men måten Squaresoft klarer å kombinere sammen historien, slik at det blir en god sammenheng mellom det hele, gjør at dette blir en god og fengende klisjé-historie. Spesielt liker jeg karakteren Squall og hans dynamiske utvikling, siden jeg enkelt kan identifisere meg med ham, og det gjør at jeg lettere blir grepet inn i denne historien. I tillegg er spillet preget av en del positive og glade stunder, tenker da spesielt på den herlige lange filmen som avslutter dette eventyret på en praktfull måte helt i slutten av spillet. Gjennom en enestående flott grafikk, smeltet sammen med FMV-sekvenser av beste kaliber og ikke minst kombinert med Uematsus musikalske genius, gjør at historien blir fortalt med den beste bakgrunn. Og alt dette gjør at alt blir så utrolig vakkert, og igjen gjør at Final Fantasy VIII er mitt favorittspill.

Vet du hva Egle?... Det er de mest fornuftige jeg noen gang har hørt angående et spill! Endelig har noen forstått det!:D
Helt enig med det du skriver, pluss hvordan Squaresoft har klart å lage en historie som pågår i flere "tidssoner" samtidig. Det er helt utrolig!!:D :kul:

Eneste FF spillet jeg har spilt er FFX, har FFX-2, men har ikke begynt på det enda. Tror ikke det er noe bedre en FFX uansett, så det blir nok FFX som er min ''favoritt'

Nå skal jeg faktisk gjøre noe så spesielt som å bidra positivt på et FF-emne, tro det den som kan.

Skal vi se..
Etter en kjapp brainstorming har jeg kommet til at jeg faktisk har spillt hele fire Final Fantasy spill.
FF III, FF IV, FF V og FF VII.

og etter nok en kjapp brainstorming kom jeg fram til at det eneste jeg har spillt nok til å få en underholdningsverdi av er...

*trommevirvel*

FINAL FANTASY V !!

jeg kom faktisk litt langt på det spillet, luftskip og hele pakka ^_^

må rett og slett innrømme at de spillene hadde en helt grei underholdningsverdi i en tid hvor det var en stor mangel på andre spill for meg å bedrive tiden med.

Sånn. Det var det. Dere har nå bevitnet noe spesielt!
velbekomme.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Altså, FFXI kan ikke sammenlignes med noen av de andre spillene.

Selv har jeg ikke stemt enda. Er rimelig usikker.