Football manager 2005

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Jeg kom på en utgave av PC Gamer UK jeg har, hvor de omtalte Championship Manager i en artikkel men satte inn et skjermbilde av Excel isteden.
Haw!
 
#22
Hvorfor har jeg ikke sett denne tråden?

For meg finnes det ikke mer vanedannende og avhengighetsskapende spill enn de gamle CM spillene og de nye FM spillene. De nye CM spillene er dritt og kommer aldri mer til å testes av meg.

FM derimot, er derimot godsorten åt han far.
Jeg starter en ny game for en tid tilbake med 5.0.5 (nyeste) patchen og valgte den Norske, Italienske, Engelske og Spanske ligaen. Hørte vi internasjonal trener-helt? Om en tid så er man det.

Jeg startet min spede karriere i Bodø\Glimt, et lag ikke akkurat kjent for sine ressurser. Jeg brukte de stakkars kronene jeg hadde på et par-tre unge billige talenter, noen free transfers og et par-tre rutinerte ringrever. Jeg aner ikke hvordan jeg fikk kjøpt Ørjan Berg for bare 60 000 NOK, men det gikk, og han spilte som en helt med 7,8 i snitt etter en sesong. Marius Gullerud ble hentet inn på free transfer sammen med Ståle Stensås og de var bunnsolide. Siden jeg brukte opp pengene jeg hadde på spillere og lønninger gikk laget mot et uhyggelig underskudd og jeg måtte vinne serien for å unngå økonomisk trøbbel. Serien vant jeg (svært knepent, 1 poeng!) foran Tromsø (!), og dermed kom det en del penger i kassa. Andre sesong ble enda bedre, med et par gode innkjøp som Rune Bolseth, Andre Muri og Petter Vaagan Moen som hjalp godt til med å vinne både cupen og serien. Det ble også innpass i Champions League, med forholdsvis rask exit :p Gruppen min bestod av Milan, Leverkusen og Chelsea, og det ble tap i alle kampene bortsett fra hjemmekampen mot Leverkusen som jeg vant 4-1 og hjemmekampen mot Chelsea som jeg vant 2-1. Uheldigvis var gruppa allerede avgjort og det var over og ut for meg.

Heldigvis ga både dette og den lette seieren i Royal League et pent overskudd i klubbkassa som skaffet meg spillere som Thorstein Helstad og Lars Kristian Eriksen før sesong 3.

Sesong 3 gikk som det skulle, Cup og serie-gull samt kvalifisering til Champions League. Nå ville jeg derimot utenlands siden jeg strengt tatt ikke kunne gjøre stort mer i Glimt. Etter å ha søkt på massevis av managerjobber i mange klubber rundt om i utlandet så fikk jeg bare napp hos Palermo i Italiensk Serie B.

Når jeg startet i Palermo lå de på 15. Plass og alt håp så ut til å være ute med tanke på nedrykk. Det tenkte jeg også, men en rask kikk på transfer-budsjettet viste at jeg hadde 185 mill til disposisjon, dette var interessant. Jeg kjøpte de fleste nøkkelspillerene mine fra det gamle Glimt-laget (Bolseth, Grindheim, Ludvigsen, Trond Olsen, Ragnvald Soma, Eriksen) samt noen gode spillere fra andre norske lag, og et par unge talenter som kan bli nyttig i fremtiden. Når de spillerne var på plass begynte poengsankingen, og jeg klatret fra 15. plass til 2. plass og opprykket var sikret! Palermo til Serie A!

Skulle jeg lykkes i Serie A må jeg hente inn bedre spillere, og med et transferbudsjett på ca. 200 millioner var ikke det så usansynlig. Fernando Morienes og Louis Saha ble begge hentet på Free transfer, Mido (fjorårets toppscorer med 34 mål på 39 kamper) ble hentet inn på permanent basis, Camoranesi ble hentet for en billig penge fra Juventus og den norske landslagskeeperen Espen Johnsen ble hentet fra RBK. Jeg hentet også noen andre spillere som jeg ikke kommer på i farta.

Etter 15 spilte kamper ligger jeg nå på en overraskende 5. plass etter å ha bl.a slått lag som Milan og Juventus hjemme. Morientes og Saha scorer nærmest mål om kapp, og Rune Bolseth er den beste midtbanespilleren (ifølge snittet) i Serie A for tiden, med et pent snitt på 8 blank. Camonaresi og Trond Olsen briljerer begge på hver sin kant, og sørger for assists. De har også gode snitt.

Med en halv sesong igjen er jeg spent på hva jeg kan få til med dette laget, medalje er slettes ikke urealistisk vil jeg si. Hvis laget holder seg i form og skadefritt tror jeg at jeg kan lage et veldig godt lag.

Planen er ihvertfall å gjøre det skarpt med Palermo for å skaffe meg et godt rykte, og deretter avansere til en av de virkelige store klubbene i Europa.

Dette innlegget ble utrolig langt, og jeg innser i dette øyeblikket at jeg er en enorm nerd.

Jeg poster gjerne screenshots hvis noen vil se.