For oss som en gang solgte sjela til Sega. Dreamcast/PSO/PS:P

#1
Hei hei!

Det er nå lenge siden jeg har postet på dette forumet. Var engang aktiv, om ikke poster, leser av forumet. Og det har jeg vært siden en fantastisk maskin Sega engang laget var hot stuff; Dreamcast.

Strengt tatt burde man (jeg og noen flere her vet jeg) saksøkt Sega. Før Dreamcast var det relativt lett og greit ikke være totalt fækk't av spill. Man koste seg med NES og SNES uten at det gikk på for stor bekostning av det vanlige livet. For all del, det gikk mange timer, men dagen jeg plukka opp en Dreamcast og spillet Shenmue endret ting seg kraftig. Grafikk, story og kontroll møttes i en pakke som var noe helt nytt. Det fikk en stakkar til sitte konstant (med et par uregelmessige pissepauser) og glo i dette fjernsynet-apperatet fra sekundet første GD-ROM (1 GB cd) gikk inn til tredje og siste gikk ut. Søvn var det bare drite å i. En ny verden hadde åpna seg. Evt løpet var kjørt.

Etter en pangåpning med Dreamcast, begynner man omsider se yttligere litt potensial til maskina.. Den kom med innebygd modem som faktisk kunne oppgraderes til bredbåndsadapter. Denne var nesten umulig anskaffe seg her i Norge, sannsynligvis fordi 99% av Norges befolkning ikke hadde fitta peil hva bredbånd engang var på den tiden. Andre snækksi ting var seff VGA output. Dvs 480p som igjen vil si, med litt godvilje, HDTV. Hvertfall progressive scan. Det har jo ikke blitt standard før med denne genrasjons konsoller. Bittelitt forut for sin tid?? Tok ikke lang tid før man hadde funnet en lang telefonledning og litt ydmykt strekt den gjennom halve huset for så inn på gutterommet. Sega sto herved for de relativt bikkjedyre telefon regningene. For om jeg ikke husker helt galt, måtte man i starten ringe opp England for få maskina si på nett... I Norge så man vel ikke helt vitsen med online spilling. Her tenker man oftere på poteter istedet, som 25 år har lært en. Men la oss ikke snakke politikk. Heller hva som dro penga ut av lommeboka til fatter'n. Hva lagde dette året med telefon-regning-extravaganza? Hva var det for no spill som VIRKELIG fikk dratt en ned i gjørma, men som man likevel elsker over alt på jord? Disippelen Shenmue er nevnt, her er satan sjøl:

PHANTASY STAR ONLINE

http://dreamcast.ign.com/objects/013/013022.html

http://www.youtube.com/v/YkwNJ0byPKs&hl=en&fs=1

http://www.youtube.com/v/dyEnJCgTZds&hl=en&fs=1

Finnes mange mye bedre vids på youtube, men letingen kan dere gjøre selv etter ønske;)

Utallige timer gikk med til hunting av red drops (rare items). Fantastiske miljøer og et vanvittig bra kamp system. Man kunne spille i timesvis med mennesker fra hele verden når man traff rette folka. Lvl cap på 200 var galskap å nå, og kun færreste greide det. Mange fikk corrupta savefil osv lenge før den tid. Det ble laget lister på nettet med folk som greide det, og det var et SYN når man var heldig se en. Desverre ble det et hackere et stort problem. Ble etterhvert lengre og lengre mellom "legit" folk og serveren ble til slutt støvlagt.. Nå er alle offisielle servere døde, men det finnes et par private servere oppe og går om noen vil sjekke ut. Klienten inneholder Episode I, II og IV og kan lastes ned til PC. Jeg er litt usikker på om jeg kan poste denne linken, så moderator får fjerne den om det er ulovelig:

http://www.schtserv.com/

Så, etter langt om lenge.. Sega annonserer oppfølgeren Phantasy Star Universe til Xbox 360 og PS2. Forventningene var skyhøye. Det så lenge ut til bli den perfekte oppfølger, men det viste seg desverre nesten motsatt. Kampsystemet er sinnsykt kult. Måten man lvler skills (Photon Arts) og magi (Technics) er veldig engasjerende og en stor forbedring faktisk fra PSO. Det er litt tamme områder men mange kule, men det er sykt mye loading og de har blant annet føkka opp enkelheten med altfor mange lobbyer, for ikke snakke om gleden ved å finne en rare drop.

PSO har alltid vært samle en gjeng, stocke opp med nødvendige items for så hive seg ut i et område for jakte på disse røde sjeldne små boksene som dropper fra monster (tror man måtte unlocke hard vanskelighetsnivå for rare våpen/armor). Dette ble ødelagt i PSU. I PSU er det som sagt mye loading for alt mulig og ingen dungeons er like tilgjenelige som i PSO (møtes i lobby, hopp inn i et game og velg så dungeon derifra). Blir desverre stort irritasjonsmoment det og flytte seg fra sted til sted med masse loading hele tiden. Må man i hjemmet sitt for hente et våpen f.eks., må man disbande party for så lete di opp igjen etterpå osv.. Og når man endelig starter jakten, er det ikke etter våpen lengre (som jo var en av di største gledene i PSO), men etter synth matriale. Når man endelig har brukt uendelig med timer på samle alt man trenger til lage et spesifikt våpen eller armor, er det selvfølgelig stor sjangs for at synthen går til helvette. Går det bra er det seff stor sjangs for at den kun får et 3% element (50% er det man vil komme nærmest mulig. Har man Ice element i våpnet vil monstrene ganske ofte bli til is for en liten periode, noe som er veldig veldig nyttig og kult). Ut og jakte igjen. Dette lyder veldig kjent for oss som også har brukt mange timer i større MMORPGs (spilte selv FFXI i 3 år), men dette er ikke et MMORPG i samme gate. PSO var alltid "Plug and play". Derfor gjør ikke dette elementet spillet bedre, men heller mer irriterende og frustrerende framfor belønnende og moro.
For å fortsett littegrann, dere som spilte PSO husker sikkert monogrindere, digrindere og trigrindere? Var alltid kult bruke en haug med grinders på yndlings våpnet. For dere andre, dette var items som man fant rundt på Ragol (verdenen i PSO) som gav henholdsvis +1, +2 og +3 til equippa våpen. I PSU finnes det også grinders. MEN, det er buttføkka. Etter expansion er blitt bittelitt mindre bøttføkka, men fortsatt bøttføkka. Man finner grinder til våpen, går til en fyr som skal oppgradere. +10 er maks. En grinder gjør våpen 1/10. En til gjør det 2/10 osv. 10/10 blir ditt mareritt framfor reward, fordi; Det blir mindre og mindre sjangs for at grinden blir velykket. Omtrent umulig. Før expansion ble våpnet ødelagt fullstendig. Rett og slett ikke mulig equippe (rett meg om jeg tar feil, spilte ikke aktivt før expansion). Man kunne ikke bruke det om grinding gikk i dass. Noe det er sykt stor sjangs får når man nærmer seg 10. Så når man har brukt 100+ timer på skaffe materiale og vært heldig å få et sykt våpen med 45% element, faller man så for grinde fristelsen/besettelsen. Selvfølgelig går grinding til helvette på 9/10.... Skjønner? Ikke? Vel der mista du akkurat 100 timer spilletid. Mange spillkonsoller og pc'r har nok blitt ødelagt pga dette. Etter expansion blir ikke våpnet ubrukelig. Feiler grinden på 5/10, så startes det på nytt, MEN 0/9. Ergo mye av gleden og verdi så godt som borte:(

Det er desverre mange negative punkter om hva som skulle bli det nye PSO. Men, SEGA skal ha en ting. Kampsystemet er fantastisk. PSO hadde alle våpen en kombo man kunne lage. Maks var vel 3 (om noen unntak på spesielle våpen. Finnes et hav forskjellige). Dette kunne du mashe, eller du kunne øve inn timing for gjøre ekstra skade. Høres veldig simpelt ut, og ja det var det. Veldig basic, men utrolig gjennomført. Maken til engasjerende system skal man lete lenge etter. I PSU gjelder det samme. Timing krever for det første enda litt presisjon. Stor våpen er det lengre mellom slagene, små våpen kortere (wooow!). Det alene er en forbedring. Men SEGA har slått på stortromma, og introdusert Photon Arts. Dette er en "skill" man handler i sjappa og equipper på våpen. Hver type våpen har vel 3 forskjellige slike PA's. Disse lvler man opp etterhvert som man bruker den. På lvl 1-11 (stort sett) gir PA 1 ekstra slag på comboen. Altså 3 (vanlig) + 1 (PA). Dette her er flashy moves som ser kule ut og i tillegg gir stor dmg boost. Etterhvert som disse lvls opp kan man benytte enda et slag, og enda et slag. Dvs på maks, kan da strengen være 6 slag, hvor stort sett siste er DMG boosten fra Moss. Disse er svært så engasjerende lvle opp i tillegg til char lvl og andre nye, Job/Type lvl! Ja, jobb. Man kan bytte mellom flere typer jobber i spillet, i motsetning til den ene du har valgt i character creation i PSO. Etterhvert som du lvler jobben åpner det seg for flere jobber. Skal ikke gå så inn på det, må prøves;)

Dere PSO fans her på spillegal (håper det er noen igjen!!), er kanskje ganske så enig dette. Mange har klaget og synti til Sega om dette lenge. Forumet på offisielle PSU siden er ned-grisa med syting. Det blir gjort noen ting nå og da for å rette opp mye feil, cred til Sega for det (de får kanskje mer dritt en de fortjener). Men det som virkelig er en overraskelse.. PSO fans hold fast; Sega presenterer (foreløpig bare for Japan):

PHANTASY STAR PORTABLE
http://psp.ign.com/objects/142/14222681.html

Det var kanskje ikke noe nytt for alle, men det er relativt lite info plukke opp om det rundt omkring, annet enn at det selger som hakka møkk i Japan og at en Sega of America fyr har i en bisetning nevnt noe som kan tydes som at det kommer til USA i det minste. Etter litt forum lesing over på www.pso-world.com har det vært litt små antydning om likheter med PSO her og der. Jeg valgte teste det ut. Og med stor glede kan jeg nå fortelle alle PSO-lovers at dette er fantastisk. Dette spillet følels som den PSO oppfølgeren PSU aldri ble. Synthing? Ingenting! Finner man våpen rundt på planetene? JA! JA! JA! Hva med grinding? Ingenting blir ødelagt, det funker 90% som i PSO. Bare at maks er 10 ikke 99 eller hva det nå var i PSO, og man må fortsatt til en fyr for å oppgradere. Det funker HVER gang og gir samme følelse som før! Lobby/loading? Det er stippet drastisk ned! Og ikke i negativ forstand. De har beholdt alt som er relevant (sjapper). Man navigerer gjennom butikker/hjem med hjelp av menyer med fine bakgrundsbilder uten den å løpe loade løpe loade løpe loade ARGH faktoren i det heletatt. Høres kanskje litt kjedelig ut, men etter 10 min forstår man bare hvor sykt mye mer tilgjengelig alt er. Og ikke minst hvor fort det går komme seg fra A-B. NPC'r er små pac-man lignende ikoner rundt på disse bakgrundsbildene man kan klikke seg inn på (bare i story mode). Latterlig enkelt, men 110% spillbart.
Fra PSU har de beholdt det fantastiske. Dvs kamp systemet. Så til syvende og sist føles spillet ut som PSO i PSU områdene. I skrivende stund er jeg lvl 83, og har spilt i sikkert 50 timer. Lvl 100 er foreløpig lvl cap, men hackere har funnet i data filene at lvl 200 er maks. Det tyder da veldig på at Sega kommer til reise lvl cap over tid ved hjelp av downloads. Dette er den perfekte oppfølger! :) La oss bare håpe på det blir å finne i norske butikk hyller snart...

Om det er noen som orker lese, skal jeg skrive mer senere. Ser tiden renner ut og jeg må løpe. Kjapt på slutten, har man spilt PSU litt finner man relativt raskt fram i menyer. Alt er japansk, men kjenner igjen items på andre vis..

Gul3
 
#2
sorry dobbelposting. jeg rota til youtube linker ser det ut til. ser på det senere!
edit2: arrgh.. er jævelig mye rot her ellers.. retter på det etter band øving.....
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Ser ut til at du prøvde å embedde jøderørvideoene rett i posten, noe som ikke funker her. Gjorde dem om til vanlige linker istedet.

Sånn ellers er jeg storfan av Sega og Dreamcasten, men PSO er en serie jeg aldri har giddi røre. Har noe med mitt evinnelige hat for mumerpergere til tross for at disse spilla egentlig ikke er det.

Lodster
 

Kilik

Lokal moderator
#4
Dreamcast-mimring får man aldri for mye av. Er forresten akkurat ni år siden den kom ut i USA (9/9/1999).

Shenmue-spillene, Soul Calibur, Jet Set Radio og Metropolis Street Racer er nok de beste minnene jeg har. Ellers har jeg litt mer obskure ting som Outtrigger, Headhunter og ikke-utgitte Half-Life. Onlinespilling begrenset seg til Bomberman Online for min del. Til gjengjeld er jeg en av de få som har PSO og bredbåndsadapteret til Gamecube (som jeg gjerne selger for en billig penge). Får bare tipse om at spill og utstyr selges for slikk og ingenting på britisk Ebay. Kjøpte originale Crazy Taxi til 29 kr. her om dagen.

Sega anno 2008 er dog ikke mye å skryte av.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Psh, Sonic Unleashed kommer til å rocke og du veit det.

Jeg eier faktisk en chippa Jap-Dreamcast med ørten spill til som jeg gav en tusenlapp for. Har ikke spilt på den så mye, men det har gått noen timer med Bangai-O og Giga Wing 2 på den, gitt. Shenmue har jeg også, men ikke orka å sette meg inn i enda. Får gjøre det en gang.
 
#6
Jeg spilte ganske mye Phantasy Star Online på GC. Testet det litt kjapt på DC, men jeg eide ikke maskinen, bare lånte den. Husker at jeg ble jævlig skuffet over Phantasy Star Universe da det kom.
Hvis Phantasy Star Portable er så bra som du skal ha det til, kommer jeg til å skaffe det med en gang det blir å få på engelsk.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#7
Var det ikke også sånn at man måtte ha den amerikanske utgaven for å spille online i Norge? Er i hvertfall den amerikanske jeg har, men prøvde det bare såvidt online, i frykt for dyr telefonregning. :p
 

oma

Village Drunk
#8
Hva er de største spekulasjonene, eventuelt faktaene bak DCen sin nedgang?
 

Kilik

Lokal moderator
#9
1. Imaget til Sega.
Sega hadde et dårlig image fra før etter floppene Mega CD, Sega 32X og Sega Saturn. Samtidig hadde navnet "PlayStation" blitt synonymt med gaming. Før Dreamcast kom på markedet var det opplest og vedtatt at Dreamcast bare vil være en døgnflue til "revolusjonen" PlayStation 2 kom. Den største tabben var ikke Dreamcast selv (hvor Sega gjore veldig mye rett i både hardware og software), men hva de hadde gjort i generasjonen før.

2. EA valgte å ikke støtte konsollen.
Det sier seg selv. Ingen FIFA, Madden, Need For Speed, alle filmlisensene etc. gjør noe med salget selv om Sega hadde egne sportsspill som f.eks. NFL 2K-serien som slår EA's titler i støvlene gameplaymessig.

3. Mangel på DVD-spiller.
2000 var året da DVD slo gjennom for fullt og da ble PS2 foretrukket av mange som ikke ønsket å investere i en dyr DVD-spiller i tillegg.

4. Mangel på reklame/dårlig reklame.
Må aldri undervurderes. Sega hadde gått med tap i flere år og hadde ikke økonomi til å stå i mot hypen rundt PS2. Det var en ganske stor reklamekampanje når konsollen kom (og da solgte den også bra), men det stilnet raskt.

5. Microsoft kom på banen.
Når MS annonserte sin konsoll innså nok Sega at de hadde blitt for små i dette gamet og skjønte det ikke var blitt plass til 4 konsollprodusenter samtidig, så de stoppet produksjonen.

6. Overfokus på features og gamere
Sega skal ha kudos for at de var først med både online RPG, talestyring, cel-shading, VMU-en og masse annet, men innebygd modem, internettsurfring og onlinespilling kom litt for tidlig i forhold til infrastrukturen. F.eks. var det svært få som hadde bredbånd den gangen.

7. Mangelen på et killer-app
Som sagt, konsollen har svært mange bra spill, men det handler om å være på rett tid til rett sted for å fange den store massen. Som f.eks. Halo til Xbox 1, GTA3 til PS2, Super Mario Bros. til NES, Wii Sports til Wii, bare for å nevne noen, spill som fanger tidsånden. Sonic Adventure og Crazy Taxi var nok det nærmeste Sega kom et sånt flaggskip. Shenmue er og blir en av mine absolutte favorittspill, men det er langt fra et like tilgjengelig spill.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
For de som vil ha et fascinerende tilbakeblikk over hvordan Sega fanboysene klødde seg i huet over at ingen ville ha Saturnen, feiret mens Dreamcasten ble lansert for så å lide den verste lidelse når PS2en tok over er UKR sitt arkiv flotte saker. De har holdt på siden 96 og hater den dag i dag Sony like intenst. Eneste forskjellen er at de i disse dager ikke er avhengig av blader og en scanner for de siste nyhetene. :gnoh:
 

Novastrum

Feminist-elitist
#11
Det er egentlig en tragedie at Dreamcast ikke ble en større succé. Sonefri, homebrew og liten og nett + internett laaaangt fremfor sin tid. Det minner meg om at jeg må skaffe meg en adapter slik at jeg får brukt US DC-en igjen. Og faen ta kameraten min som solgte unna en DC med 13 spill for rundt tusenlappen uten å spørre meg om jeg ville ha den.
 

oma

Village Drunk
#12
bør jeg kjøpe meg en slik en på ebayen? Hva spill burde jeg skjekke ut isåfall? Har spillt igjennom Shenmue så det er sakt
 

Kilik

Lokal moderator
#14
Jeg har i alle fall en boot-CD noe á la Freeloader liggende.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#16
Sonefri, nei. Men sperre mot piratkopier glemte de helt.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#17
Man trenger ikke modde konsollen, ergo er den sonefri. Hvem er det som ikke har en venn med CD-brenner, lixom?
 

oma

Village Drunk
#18
så det er absolutt noe å få med seg siden man kan få alle spillene gratis?
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Og her har vi grunn nummer 8 som Kilik så lekkert greide å unngå. Ingen kjøpte noen jævla spill siden det var så lett å laste dem ned og brenne. XD
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
*Hark* Tror av de spillene jeg fikk med min drømmesleng (rundt hundre) så var hele ett av dem originalt. Virtua Tennis eller noe.