Dere har sikkert hørt om den irriterende historien min om da jeg kjøpte Splinter Cell - Pandora Tomorrow forrige høst. Jeg summerer den kort opp alikevel.
SC - Pandora Tomorrow nektet nemlig å funke, pga at jeg hadde installert en CD-Rom emulator; Deamon-Tools. Merk at jeg installerte spillet med CDene jeg kjøpte, og hadde CDene mine i.
Jeg leste lisensavtalen på nytt, og da stod det at kopibeskyttelsen stoppet emuleringsapplikasjoner. Dette var ergelig da DVDer, Audio-CDer og Konsoll/PC-spill er untatt loven om returrett. Jeg fikk med andre ord IKKE byttet spillet eller pengene mine tilbake. Jeg tenkte at nå skal jeg faen meg starte å be om å få se lisensavtalen FØR jeg kjøper PC-Spill.
Det gjorde jeg først idag da jeg skulle kjøpe meg Act of War.
Første stopp var Spaceworld på torget i Trondheim. Da jeg fortalte historien min startet de å gjøre narr av meg, samt stilte spørsmål til min bruk av CD-emuleringsprogrammer. Jeg svarte at jeg tar backup av audio-cdene mine, samt CDer jeg bruker ofte og at det var hverken deres eller spillets sak hvilke programmer jeg har på PCen min. De hentet manualen til meg, men der var ikke lisensavtalen!
Er det ikke rimelig ironisk at man først får se lisensavtalen under installasjonen ETTER at man har kjøpt spillet, når man ikke har returrett?
Jeg ba de om å starte installasjonen slik at jeg kunne se lisensavtalen der. Det fikk jeg heller ikke lov til. Kort sagt så nektet de meg en rett jeg har som forbruker.
Jeg gav opp på Spaceworld og stakk videre til Spiderman. Det første sjefen der sa da jeg ba om å få se lisensavtalen var: "Lisensavtale? Hva er det?"
Det er en jævlig bra frase å starte med når man er sjef for en stor spillebutikk som visstnok skal ha peil og være veldig serviceinnstilt.
De gav meg akkurat samme regla. At lisensavtalen var så utilgjengelig var ikke deres problem, og at det var mitt ansvar som forbruker å sjekke opp slik info selv på forhånd. "Kan du ikke bare laste ned demoen da?" Fikk jeg som slengkommentar.
Jeg summerer opp denne drittdagen med fire konklusjoner:
1. Vi som kjøpere av spill har ingen forbrukerrettigheter.
2. Jeg skal aldri kjøpe et eneste PC-spill mer. Ærlighet lønner seg ikke lenger.
3. Vi får ikke se på lisensavtalen på spill, og vi har ei heller noen returrett på programvare som ikke funker.
4. Spiderman og Spaceworld-ansatte er noen forbanna hillbillies som ikke fortjener jobben de har. Ikke har de peil heller.
Det endte med at jeg likevel kjøpte spillet på Spiderman, men ba de om å reise til helvete, samt putte forbrukerservicen sin oppi ræva.
Dagens lille utbrudd og advarsel til alle dere andre.
Håper det kommer en lovendring snart. Jeg venter i spenning.
SC - Pandora Tomorrow nektet nemlig å funke, pga at jeg hadde installert en CD-Rom emulator; Deamon-Tools. Merk at jeg installerte spillet med CDene jeg kjøpte, og hadde CDene mine i.
Jeg leste lisensavtalen på nytt, og da stod det at kopibeskyttelsen stoppet emuleringsapplikasjoner. Dette var ergelig da DVDer, Audio-CDer og Konsoll/PC-spill er untatt loven om returrett. Jeg fikk med andre ord IKKE byttet spillet eller pengene mine tilbake. Jeg tenkte at nå skal jeg faen meg starte å be om å få se lisensavtalen FØR jeg kjøper PC-Spill.
Det gjorde jeg først idag da jeg skulle kjøpe meg Act of War.
Første stopp var Spaceworld på torget i Trondheim. Da jeg fortalte historien min startet de å gjøre narr av meg, samt stilte spørsmål til min bruk av CD-emuleringsprogrammer. Jeg svarte at jeg tar backup av audio-cdene mine, samt CDer jeg bruker ofte og at det var hverken deres eller spillets sak hvilke programmer jeg har på PCen min. De hentet manualen til meg, men der var ikke lisensavtalen!
Er det ikke rimelig ironisk at man først får se lisensavtalen under installasjonen ETTER at man har kjøpt spillet, når man ikke har returrett?
Jeg ba de om å starte installasjonen slik at jeg kunne se lisensavtalen der. Det fikk jeg heller ikke lov til. Kort sagt så nektet de meg en rett jeg har som forbruker.
Jeg gav opp på Spaceworld og stakk videre til Spiderman. Det første sjefen der sa da jeg ba om å få se lisensavtalen var: "Lisensavtale? Hva er det?"
Det er en jævlig bra frase å starte med når man er sjef for en stor spillebutikk som visstnok skal ha peil og være veldig serviceinnstilt.
De gav meg akkurat samme regla. At lisensavtalen var så utilgjengelig var ikke deres problem, og at det var mitt ansvar som forbruker å sjekke opp slik info selv på forhånd. "Kan du ikke bare laste ned demoen da?" Fikk jeg som slengkommentar.
Jeg summerer opp denne drittdagen med fire konklusjoner:
1. Vi som kjøpere av spill har ingen forbrukerrettigheter.
2. Jeg skal aldri kjøpe et eneste PC-spill mer. Ærlighet lønner seg ikke lenger.
3. Vi får ikke se på lisensavtalen på spill, og vi har ei heller noen returrett på programvare som ikke funker.
4. Spiderman og Spaceworld-ansatte er noen forbanna hillbillies som ikke fortjener jobben de har. Ikke har de peil heller.
Det endte med at jeg likevel kjøpte spillet på Spiderman, men ba de om å reise til helvete, samt putte forbrukerservicen sin oppi ræva.
Dagens lille utbrudd og advarsel til alle dere andre.
Håper det kommer en lovendring snart. Jeg venter i spenning.