Jeg har ingen problemer med FPS spill på konsoll (for der vet jeg hva jeg går til), men det jeg misliker sterkt er når de av en eller annen grunn bruker FPS kontroll på enkelte seksjoner i konsollspill. For eksempel, når de lagde Mafia til PC så er det greit at de brukte FPS kontroll når du gikk ut av bilen. Det utilgivelige er når de bruker FPS kontroll på seksjoner i et spill som ellers har helt vanlige konsollkontroller. Vanskelig å forklare, men jeg håper dere skjønner.
Det er jo ganske irriterende, for meg som ikke liker FPS i det store og hele egentlig, og aller minst på konsoll, å oppleve at de stadig bruker FPS kontroll som en enkel utvei for at de ikke klarer å lage noe annet innovativt og bedre tilpasset system på konsollspill.
Max Payne er i og for seg også et FPS, bare at det foregår i tredje person. Som et slags TPS kanskje. Det har hvertfall et typisk FPS kontroll oppsett. Hadde dette spillet til PS2 brukt noe av den samme kontrollen som for eksempel det originale Syphon Filter til PSone, hadde det funket utmerket på konsoll. Men med kontrolloppsettet det har nå, så ødelegger det mye av flyten i spillet.
Alt i alt misliker jeg egentlig hele FPS oppsettet sterkt på konsoll, det er rett og slett altfor treigt og upresist. Presisjonsskyting bør foregå under rolige omgivelser, ikke hele tiden mens man blir beskutt av 100 andre personer. På PC så oppfatter jeg ikke denne typen kontroll som presisjonskontroll, det går raskere og er mer effektivt med mus og tastatur enn med kontroller. Du får en bedre flyt i spillet.