Game of the Year 2005 er kåret...

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Javisst, folkens. Spillverdenens mest hardbarka og nådeløse ludologist har funnet ut hva det beste spillet som ble sluppet i år er, og resultatet er - kanskje ikke så overraskende - Raiden 3:
Opprinnelig skrevet av Stuart Campbell
Raiden 3 is the WoS Game Of The Year not because it's "retro" (it isn't, unless good game design is now a historical curio), not because it's bigger or prettier or has more polygons or unlockables than anything else, not because it's got an expensive licenced soundtrack and real player names, not because it's a realistic simulation of anything, not because it's full of muscular black guys swearing and stabbing each other, and not because it lets you "pimp" your "ride" with go-faster stripes and the vehicular equivalent of embarrassing tattoos. It's the WoS Game Of The Year because it's a videogame that remembers it's a videogame. Lord knows there are precious few of those coming out these days, and we should clutch such ones as there are dearly to our chests, especially when they're this good. It isn't trying to be a movie, it isn't trying to create an online community, it isn't trying to be part of a lifestyle choice, and most importantly of all it doesn't have any fucking orcs in it.
Særlig det siste der føler jeg også er veldig viktig. Altfor mange orker. Usj.
Hvorfor mannen enda ikke har nevnt Darwinia med ett ord lurer jeg dog litt på.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
SHMUPS er uansett verdens mest importvennlige sjanger, men hadde du lest hele anmeldelsen, ville du sett at det kommer ut i Europa februar 06.
*klargjøre joysticken*
(samt overse det ubetydelige faktum at jeg mangler en PS2, men det kan man jo alltids gjøre noe med)

Det kan samtidig kjapt nevnes at Rajirugi er bekreftet til Dreamcast utpå nyåret. Jepp, nytt DC-spill i 2006...

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sånn apropos så fant jeg ut hvorfor Stu ikke har nevnt Darwinia med ett ord. Ganske underholdende lesing om du ikke har fått din daglige dose skotsk galskap enda.

Forøvrig:
Opprinnelig skrevet av Stu
You should know as well as anyone that if there's one thing I can't stand it's inept communication. Following a link from a trusted source (and therefore predisposed to look favourably on whatever it was), I found an unbelievably slow website, offering me a download of a game I was told absolutely nothing about. The pictures, after taking 10 minutes to load, revealed nothing about what might be going on in the game, and even other people's summaries (the "Cannon Fodder meets Syndicate" thing previously aired on the Llamasoft forum) were impossible to reconcile with what looked, if anything, a bit like a Virus type of game or something. That's enough to put me off already, along similar lines as Anthony - listen, you chumps, 5000 new games are vying for my attention and limited gaming time, either give me a reason to be remotely interested in yours or fuck off - but everything else here just cemented it. £30 is a fucking ripoff price for an EA game, and at least those (a) are expensive to make, and (b) are forking over half the cash to retail from the word go. An indie developer with negligible overheads asking that sort of money for a game they can't even be bothered to explain to me in the most cursory terms can go fuck a pig while I go back to Superstar Chefs or Deadeye.
Han gidder ikke ta seg tid til Darwinia, men 50 Cent Bulletproof får kjørt seg? Noe ved logikken hans stinker.
Nuvel. :p

Til alle som ser fra til Raiden 3 og har en chippet ps2 vil jeg anbefale følgende perler:

Mushihimesama
Ibara
Ibara 2 (kommer på vårparten av 2006)
Dodonpachi Daioujou
Gradius V (finnes også i europeisk versjon m/ 60 hz)

:tommelopp:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg får vel si at Gradius V kan kjøpes rundt omkring for den svimlende sum av 199 kroner. Om du så mye som synes skytespill bare er okei er dette et pliktkjøp.

Og... DoDonPachi til PS2?! Sold! Takk så meget for info, Freeman. :)

PS: Stu har lagt ut Raiden X til PSX for nedlasting et sted på siden sin. Om du leter litt vil du nok finne det. Jeg lar være å linke pga. regler og lover og sånt.

SHMUPS er uansett verdens mest importvennlige sjanger, men hadde du lest hele anmeldelsen, ville du sett at det kommer ut i Europa februar 06.
*klargjøre joysticken*
(samt overse det ubetydelige faktum at jeg mangler en PS2, men det kan man jo alltids gjøre noe med)
[/b]
6. februar til Europa? *Noterer seg datoen!*

Får bare håpe de inkluderer 60Hz ... Men er det en nord-amerikansk lansering i sikte? Det ville faktisk passet meg bedre.

Yetipants: Hvor finner man Gradius V til 199,-? Play.com har (hadde) det til £9.99, men der er det dessverre utsolgt. Står ingenting om at de får inn flere eksemplarer heller. :(

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
De har flust med eksemplarer i billigkurven på Spaceworld her på Hamar.
Hmm... kanskje jeg skulle kjøpt inn og solgt videre til SHMUP-fans her på forumet?
De har XII Stag på Posten også, kanskje jeg skal ruske med meg det i samme slengen.

Måtte bare gi deg litt vann i munnen Yeti. :D

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Sånn litt ved siden av; Er standarden på PS2 slik som med DC, at man kan flippe skjermen 90° , eller er man tvunget til å spille det med en slik fargerik ramme rundt? (Tenker da spesielt på Cave sin spill)

Du snakker om Tate-mode regner jeg med. Og det er kun softwarespesifikt, ikke hardware. Med andre ord støtter alle vert-shootere som tar seg selv alvorlig dette.
DoDonPachi støtter det ihvertfall.
Det som er verre er å konvertere signalet over til VGA (noe som DC støtter som standard).

Er det ditt setup du har bilde av?

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Setup er å ta hardt i, men ja. Jeg har i det minste byttet ut SEGA-stikken med en original Sanwa. (forøvrig bare MAME på bildet, men strømforsyningen til Emu-pcen min har tatt kveld :( )

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Til info: Jeg fikk tak i Gradius V til 159 på det PS2-tilbudet som enkelte Narvesen-kiosker kjører for tiden.

Hm, er det bare jeg som synes det ser ut som et helt vanlig SHMUP? Ok, jeg har ikke lest anmeldelsen (kun konklusjonen, samt det Yetipants siterte). Men når jeg tydeligvis er uenig med Stuart Campbell på et så grunnleggende punkt som hva et videospill bør være, så tviler jeg på at jeg kommer til å synes dette er årets spill i hvert fall. Uansett så ville jeg satt pris på om noen hadde kort giddet og oppsummert hva som er så bra med Raiden 3(foruten at det er et SHMUP og liksom skal definere hva spill er)? Jeg tenker da spesielt på hva som gjør dette så mye bedre enn et vanlig SHMUP-spill på 90-tallet.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Egle:
Opprinnelig skrevet av Stu
Raiden isn't like most modern shmups. There's no "bullet hell" here, no screens full of geometric snowstorms of enemy fire through which you have to pilot a ship with a "hit box" that's actually only one pixel square. Unlike the baddies of Giga Wing or Mars Matrix or Espgaluda, enemies in Raiden games don't just unleash a monstrous barrage of shots and hope vaguely that you blunder into one. These guys might only fire a couple of bullets, but they fire them right at you, with an assassin's precision and a sniper's economy. And it's that smart, aware opposition that sets Raiden apart from pretty much every other shooting game on the market.
Lodin: En bitter, hatsk skotte som synes 97% av alle spill som er gitt ut i nyere tid er skrot fordi de har så mye ekstra drit som ikke bidrar til spillopplevelsen. Han lanserte begrepet PGB - Pre-Game Bullshit - som en måler for hvor mye pjatt du måtte lide deg gjennom på begynnelsen av et spill før du fikk lov til å ha det moro. OutRun 2 har en PGB-faktor på ti sekunder, mens Final Fantasy VII har - etter sigende - en PGB-faktor på cirka seks timer.
Ellers så var det han som lagde de aller fleste brettene i Cannon Fodder 2, og det var også han som ble svertet av Team 17 i et bransjeblad i England da han skrev at Worms var dårlig.
Han har skrevet for ganske mange forskjellige blader i England, om ting som spill, musikk og fotball.
Du burde egentlig tenke over det han skriver, for selv om han er jævlig ekstrem har han som regel et godt poeng.
For litt mer info om bakgrunnen hans kan man jo også lese hans egen oversikt.

Og for deg med et travelt liv har han lansert One-Line World, som er spillomtaler uten alt utenomsnakket.

Ah, dankeskjønn. :) Jeg tror jammen meg jeg kommer til å plukke opp dette, så lenge det ikke får veldig dårlige karakterer når det kommer her til lands. Og at det er veldesignet og har en slags smart realisme i forhold til andre SHMUP-spill er selvsagt et stort pluss, for noe jeg har savnet i SHMUP-sjangeren er nettopp litt utvikling og variasjon.

Stuart Campbell er desverre bare en skygge av hva folkene bak Sensible Software var, og jeg er på en måte glad han ikke skal ha noe å gjøre med det nye Sensible Soccer. Cannon Fodder 2 var også skrot leveldesignmessig sammenlignet med det første. Er også veldig kjent for å være sterk motstander av Kick Off 2, og hyller SWOS opp i skyene. Han blir kreditert i sistnevnte, men jeg tror ikke han gjorde noe som helst for det. Skapte seg generellt et navn gjennom AP (Amiga Power), som rebell med sterke meninger. Bladet var kjent for å sette ekstremt høye karakterer på spill som er bra, og ekstremt lave på de som er dårlig. SWOS fikk selvsagt 97% - en karakter jeg selv er enig i, men det er likevel litt suspekt i og med at Stuart var blitt med i Sensible Software på den tiden.