GameCube titler som har gått ut av produksjon

#1
I det siste har jeg lagt merke til en utrolig sørgelig tendens på nintendo-markedet. Flere og flere gamecube-spill forsvinner fra utvalget etter at første opptrykking er solgt ut. Det mest ekstreme eksempelet er Harvest Moon som har release i morgen (fre 26 mars), og som allerede er utgått. Andre spill i det siste gjelder perler som Sphinx, Prince Of Persia og Beyond Good & Evil.

Årsaken er, etter hva jeg har hørt, at Nintendo (som eier fabrikkene der nintendo-spill trykkes opp) krever at det skal produseres minst 40 000 eks for at det skal bli noe av det, og dette er ofte betraktelig mer enn de fleste leverandører tør å satse på en tittel. Når de blir stilt opp mot valget mellom å betale for 40 000 spill og risikere å brenne inne med mesteparten av dem eller å kutte tittelen, velger de den sikreste utveien. Denne "do or die"-mentaliteten bidrar etter mitt syn til at nintendo mister gode titler, og derfor også gode grunner til å kjøpe konsollen.

Skumle greier. Noen som vet mer om dette?
 
#2
Harvest Moon, utgått?
Kan jeg aldri forestille meg.
For det første har jo det blitt en såkalt 'underdog' i USA. Topper salgslistene.
Amerikanerene er gale etter det..
Kan aldri tenke meg at det kommer til å selge så jævla dårlig her i Europa...
Angående POP, BG&E og Sphinx, så er det jo en kjennsgjerning at multiplatform titler stort sett selger rævva på GC. Så butikkene velger å ikke ta inn så veldig mange av de.. Og de fleste bestiller jo fra nettet uansett, så da blir det enda mindre grunn for butikker å ta inn spill.. Iallefall mange av de som har GC har jeg lagt merke til..
 
#3
Jo, Harvest Moon er utgått. Og det er utsolgt hos leverandør. Inntil videre er det heller ingen planer om å trykke opp flere, men jeg håper jo selvfølgelig at det skjer.

Tror ikke helt du leste det jeg skrev ovenfor her. At multikonsollspill ikke selger altfor bra til gamecube er vel knekkende likegyldig så lenge vi snakker om at de fleste er UTSOLGT for disse titlene. Butikkene har tatt inn FLERE enn det leverandørene kan levere. Det betyr at det er et større salgspotensiale enn tilgang, og det er det som er problemet.

Hva har nettbutikker med saken å gjøre? Hvor tror du de kjøper spillene sine fra? Tannfeen? Hvis en tittel er ute av produksjon er det ingen som kan skaffe dem, og prisene skyter til himmels på ebay.

Jeg synes dette er en skummel utvikling, og det kan skape virkelig negative ringvirkninger for nintendo.
 
#4
Jeg har nå aldri hatt problemer med å få tak i ett spill, selv ikke de gamle engang.
Utsolgt hos leverandøren tror jeg ikke HM er, bestillte det selv rett fra leverandøren i går.
Lurer litt på hvor du har alle disse 'teoriene' dine fra..
 
#6
Trur ikkje Harvest Moon vil bli det vanskelegaste spelet å få tak i framover. Selger det bra vil det sikkert komme eit opplag nr. 2. Er vel litt verre med mange andre titlar. Prince Of Persia og Beyond Good & Evil er utsolgt hos fleire nettbutikkar som selger PAL spel. Sphinx and the Cursed Mummy ser ut til å vere på veg til å bli utsolgt. På DVDCrave.com er det att berre 6 eksemplar.

Tenkte eg skulle bestille GameCube PAL versjonen av BG&E derifrå men det er da allereie Out of Stock. Det hjelp da heller ikkje på at prisen er sopass lav på desse spela, 209 kr for BG&E og 309 kr for Shinx.
 
#7
Opprinnelig skrevet av Excelsion@26.03.2004, 11.33
Jeg har nå aldri hatt problemer med å få tak i ett spill, selv ikke de gamle engang.
Utsolgt hos leverandøren tror jeg ikke HM er, bestillte det selv rett fra leverandøren i går.
Lurer litt på hvor du har alle disse 'teoriene' dine fra...


Dette, lille venn, har jeg rett fra leverandøren selv. Ubisoft, som jeg regner med du bestilte Harvest Moon fra (ettersom de er publisher i skandinavia på dette), hadde i går hele minus 110 stk av dette i lager. I dag, derimot, kunne de stolt rapportere at det trolig blir trykket opp en ny batch innen kort tid. En gladnyhet, med andre ord.

Hvis du helt seriøst påstår at du aldri har hatt problemer med å bestille gamle gc-spill fra hovedleverandørene, da er du enten for grønn eller så lyver du. Dette har vært allment kjent i lang tid nå, så det er desverre ikke kun en liten "teori" (hvorfor i alle dager brukte du gåseøyne på det ordet?) fra min side.

Buku: Ettersom det ikke var offisielt annonsert at HM var gått ut, har heller ikke nettbutikkene fjernet det fra sidene sine, men husk at selv om en tittel finnes på siden, betyr det ikke at de nødvendigvis sitter fysisk på dette. Listene som ligger på nettet er som oftest en sortimentsoversikt, ikke en lageroversikt.

Aesir: Kjenner til at de som er heldige nok til å sitte på BG&E for gc nå priser dem opp, ettersom disse snart er for samleobjekter å regne. Hvis du er heldig nok til å komme over et, råder jeg deg til å skaffe deg det pronto.
 
#9
Siden dere diskuterer spill som ikke kommer på GameCube, så kan det jo nevnes at det offisielle EM 2004 spillet ikke kommer til konsollen. EA Sports har tydeligvis skjønt at det ikke er lønnsomt. Mulig dette er gammelt nytt men.... :rolleyes:
 
#11
Heldigvis har jeg vært smart nok til å kjøpe Beyond Good&Evil (selvom jeg ikke har spilt det på lenge) og Prince Of Persia (selv om jeg sitter dønn fast i det og dermed misliker den...sterkt). Dessverre har jeg ikke blitt å kjøpe Sphinx for jeg visste ikke at det fantes ett spill kalt det til GC. Det kan jo også være fordi jeg ikke har sett det noen steder i Tromsø.
 
#14
Lurer på om det er like problematisk å finne frem til gode spill som er utsolgt eller om det kun gjelder for de ovennevnte spill?

Opprinnelig skrevet av thagen@21.09.2004, 13.06
Jeg fikk litt déjà vu nå, før jeg så at emnet er et halvt år gammelt.

Nå måtte du gravd langt, heatjoam. :tommelopp:
105661​
:D Hahaha :D Takk for latterkicket. Den behøvde jeg virkelig. Det er jo så få interessante emner for øyeblikket, så da fant jeg ut at det var like greit å søke etter emner med Nintendo. Det kom opp tolv sider.
 
#15
Opprinnelig skrevet av DateRape@26.03.2004, 21.51
Aesir: Kjenner til at de som er heldige nok til å sitte på BG&E for gc nå priser dem opp, ettersom disse snart er for samleobjekter å regne. Hvis du er heldig nok til å komme over et, råder jeg deg til å skaffe deg det pronto.
7295​
Beyond Good and Evil kjøpte jeg meg for 399,- på GC for noen dager siden på Spaceworld i S.Borg. De har det også inne på EB games Nordby kjøpesenter.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#16
Opprinnelig skrevet av Lodin@21.09.2004, 12.07

105663​
Altered Beast er i hvertfall ett helvete å få tak i fra produsent nå ja...