Gamespot er den verste siden

I

impywimpy

Gjest
#21
SITAT(CyberK @ 30.11.07, 19.15) 91596
Det er så teit med slike folk som spammer Eidos-forumene med uebhøvlet nerdrage når ingenting er bevist ennå. (Og ingen av ryktene jeg har sett sa at Eidos krevde hodet hans.) Det eneste forumet som burde bli grilla var vel Gamespot sitt. (Om det viser seg at ryktene er sanne.)

Men sånn er jo internett, en hel gjeng med idioter som tror de er smarte som aldri tenker seg om før de fornærmer noen. Ref. John Gabriels Greater Internet Fuckwad Theory.
[/b]
Meget uenig. Dette er et strukturelt problem som bare har blitt mer og mer tydelig med årene, og utgiverne må dermed også ta sin del av ansvaret her. Du finner ikke lenger god spilljournalistikk, langt mindre rasjonell kritikk, uansett hvor mye du leter. Det er noe du snubler over.

Det tragiske er at ingen virker interessert i å gjøre noe med dette, men heller fortsetter det som i beste fall kan betegnes som polemikk, og at dette smitter over på publikum. Den endelige konsekvensen vil bli en hackerklasse uten noe å hacke, en wikinomi som formidler en stadig snevrere og mer esoterisk form for kunnskap som bare blir mindre og mindre relevant; og derfor vil vi heller aldri bli konkurransdyktige med den hardkapitalistiske verdensforståelsen fordi den er overspesialisert. Revolusjonen vi alle drømmer om lar altså vente på seg.

Så lenge innovasjon forblir økonomisk betinget forholder spillmediet seg skremmende uinteressant med noen få hederlige unntak. Disse unntakene er ikke Bioshock, Halo 3, Assassin's Creed, Mass Effect, Uncharted, Crysis eller CoD 4, selv om de vil ha deg til å tro det.

Hva har så dette med Jeff å gjøre? Det er naivt å tro at man snakker om et brudd på noe annet enn sedvane eller anmelders etikette. I en bransje hvor man lever av å suge pikken til sidemannen er selv de mest elementære kritiske sjekkpunkter noe som forbigås i stillhet, men på tross av dette har det oppstått en form for likevekt mellom kritiker og utvikler som pertentlig overses av storebror uten at inngrep som regel er en nødvendighet. Denne kvasistandarden følger en rekke arbitrære distinksjoner som går igjen over hele linjen, og dette er kanskje også grunnen til at den for mange er så vanskelig å oppdage. I dette tilfellet handler det åpenbart om en kritisk feilvurdering fra storebrors side, og en anmelder som føler seg for trygg.

Jeg tviler forresten ikke på at dette blir dyttet halvveis under teppet i god autokratisk skikk slik at vi alle kan fortsette som før. Penger vokser som kjent ikke på trær, og det krever en del arbeid å flytte dem over på en ny edelgran. Hvis ikke betyr det bare at Gamespots aspergere finner seg et annet runkehi med enda lavere journalistiske standarder uten at de biter seg nærmere merke i det. Eller noen biter en hånd de burde holde seg langt unna. Ser du, vi lærer av hverandre og tilpasser oss systemet. At du har sett deg ut en stilling nærmere toppen er det ingen grunn til å være bitter for.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#22
Selv om en kan være aldri så berettiget i sin misnøye med Eidos, synes jeg fortsatt ikke at lite gjennomtenkte og generelt hatefulle ytringer lik de Lodin viste oss hjelper på noen som helst måte. Om jeg får være så presumtiv ville jeg anta at få, om noen av disse flamerne har noe i nærheten av ditt grep om problematikken. Det de driver med er meningsytring av typen "fordi atte føkk USA ass ", og bidrar ikke med noenting i debatten.
 

Kilik

Lokal moderator
#23
Offisiell uttalelse fra CNET:

SITAT
GameSpot takes its editorial integrity extremely seriously. For over a decade, GameSpot and the many members of its editorial team have produced thousands of unbiased reviews that have been a valuable resource for the gaming community. At CNET Networks, we stand behind the editorial content that our teams produce on a daily basis.[/b]
kotaku

Det bekreftes at Jeff ikke jobber der lenger, men noe mer vil de ikke si foreløpig....
 

Lodin

Der Waaaah
#24
Virker som hele GS er tatt over av pengefolk i dress etter at Kasavin slutta. Ihvertfall ifølge denne antatt ansatte som ikke kan gå ut med navn.
 
#25
Til dere som mener alt var bedre under Kasavin må jeg rett og slett få lov å peke på at mannen selv presterte å gi 9.0 til Perfect Dark Zero. Nå har ikke jeg spilt spillet mer enn fire brett, men de alene er mer enn dårlige nok til å gjøre dette til et eksempel på en karakter som rett og slett er vanskelig å tro er noe annet enn kjøpt og betalt.

Gerstmanns "kontroverser" ellers har jeg ikke mye trøbbel med. Jeg kan uten problemer se for meg at det faktisk er mulig å være så testosteronhungrig at man mener Gears of War er verdt en 9.6, og at Twilight Princess kunne vært friskere og klippet sammen litt mer effektivt er mer en god nok grunn til å gi 8.8 (selv om Gerstmann selv vel ikke klarte å formulere hva som var den egentlige grunnen til at han ikke likte det så godt). At Tony Hawk's Pro Skater 3 var en tier da det kom er heller ikke noen håpløs påstand, all den tid ingen foregående trikseplattformspill hadde gjort hva THPS3 gjorde med kombomuligheter og offbeat sjarm. Det ser pussig ut nå, selvsagt, men likevel er det ingen udiskutabelt korrupt karakter.

At spillskribenter og nettsteder er avhengige i større eller mindre grad av annonsørenes gunst er for øvrig problematisk, men overhodet ikke noen nyhet. For GameSpots vedkommende er imidlertid brukermassen så stor at de burde kunne ta seg råd til å gjøre nøyaktig hva de vil -- makten er betydelig den andre veien også, og hvis GS for eksempel skulle slutte å anmelde Eidos-spill, eller enda bedre, bringe eventuelle trusler fra Eidos ut i det offentlige, tror jeg det ville merkes på sluttresultatet i Eidos' regnskap.

Men ja: Jeg får grådig lyst til å spille Kane & Lynch av alt maset. Det er sikkert ødelagt, men det kan jo være moro å studere flykrasj i sakte film. Og hvis det mot formodning skulle dreie seg om samme type "ødelagt" som fikk flinke mennesker som Kieron Gillen til å dele ut 50% til Hitman: Codename 47 -- et av tiårets mest stemningsfulle og interessante spill, tross alle sine feil -- vel, da må jeg ha det. Nysgjerrigheten lar seg ikke stanse. :)
 

Kilik

Lokal moderator
#26
SITAT(oerhört @ 01.12.07, 13.19) 91667
Til dere som mener alt var bedre under Kasavin må jeg rett og slett få lov å peke på at mannen selv presterte å gi 9.0 til Perfect Dark Zero. Nå har ikke jeg spilt spillet mer enn fire brett, men de alene er mer enn dårlige nok til å gjøre dette til et eksempel på en karakter som rett og slett er vanskelig å tro er noe annet enn kjøpt og betalt.
[/b]
Tja, en titt på Gamerankings avslører at 25 spillsider, inkludert nokså seriøse 1up.com, har gitt det 9 av 10 eller bedre. Mange som er kjøpt og betalt i såfall...
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#27
Til 1UPs forsvar, så mente alle de andre på bygget at Che Chou, som ga spillet den karakteren, hadde mistet alle klinkekulene sine, so to speak. :p
 

Lodin

Der Waaaah
#28
Etter å ha spilt gjennom litt Kane og Lynch tidligere i dag kan jeg egentlig ikke si meg enig i seksern. Som tredjeperson action er det helt greit. Coversystemet tar litt tid å vende seg til, men når man først skjønner det så funker det sånn nogenlunde. Det er ihvertfall et coversystem der imotsetning til visse andre oppskrytte greier (Malle4 :argh:) AIen er ikke supersmart, men den skyter ihvertfall på deg når den skal og folka på laget ditt gjør det du ber dem om.
Når det gjelder at historien er dårlig og at alle karakterene er dritt så vil jeg ikke si meg enig. Riktignok er det litt rotete klippa sammen og ordet fuck overbrukes, men jeg syns alikevel dynamikken mellom hovedpersonene fungerer. Kane er en skikkelig kynisk drittsekk som prøver å gjøre opp for seg, men det er kun av selviske grunner fordi han har dårlig samvittighet. Lynch derimot er ikke så ille, det er bare det at han er en svært syk mann som burde vært sperra inne for lengst. Uansett er de ikke det minste sympatiske, men å slakte spillet for det er det samme som å slakte Reservoir Dogs av samme grunn. Om ikke annet er dette jævla mye mer kompetent enn spillversjonen av den filmen. :v:
Jeg ville gitt det mellom 7 og 7.5.

Forøvrig tviler jeg på at det var Eidos som krevde å få Girthman sparka. Ifølge Gabe hos PA så trakk de seg kun ut av reklamedealen noe som førte til at Cnet tapte noen hundre tusen dollars. Da er det mer logisk at en dick i dress der i gården hadde en øks å kvesse. Det var vistnok ikke selve scoren, men "tonen" han brukte i anmeldelsen som var avgjørende. :rulleøyne:
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#29
Når jeg tenker over det, så ville jeg også ha trukket all reklamen om jeg var Eidos. Rett og slett fordi det ville sett så tåpelig ut med et massivt reklamebanner samtidig som spillet ble gitt en dårlig anmeldelse. Folk ville o bare ledd av det, og det ville ikke hjulpet spillet på noen måte. Så Eidos har bare drevet fornuftig skademinimering. Neppe deres skyld at en eller annen kar hos Cnet ble litt overivrig i jakten på syndebukker.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#30
Mang, fuck Kane & Lynch. Noen burde lage et spill om Tango & Cash.
 
#32
SITAT(kilik @ 01.12.07, 13.41) 91671
Tja, en titt på Gamerankings avslører at 25 spillsider, inkludert nokså seriøse 1up.com, har gitt det 9 av 10 eller bedre. Mange som er kjøpt og betalt i såfall...[/b]
Godt poeng. Jeg skal bite påstanden i meg og nøye meg med å si at verden er på syre. Som vanlig. Jeg ville virkelig like PDZ, men det var så frastøtende at jeg ble sinna.

Er vel "next gen"-effekten kanskje, noe er for nytt og spennende til at folk klarer å tenke klart.
 
#33
Huff, dette her er seriøst deprimerende greier. Gerstmann var en veldig stor del av grunnen til at jeg gadd å følge med på On the Spot og abonnere på The Hotspot-podcasten. Gerstmann har alltid slått meg som en veldig reflektert, ærlig og morsom fyr, så om alt dette stemmer er det kanskje ikke så rart at det er akkurat han som får fyken på et slikt grunnlag. Som fast lytter av The Hotspot kan jeg i hvert fall bekrefte at han støtt og stadig harselerer med temaer rundt salg og markedsføring av spill, så mulig denne anmeldelsen bare fikk begeret til å renne over. Håper uansett vi får se mer av Jeff i fremtiden.

 
#34
Det viser seg at videoomtalen . For en så uproblematisk anmeldelse burde det være ulovlig å lee så mye som et øyelokk. Greit, han går ikke veldig dypt, men det virker både ærlig og avslappet.

Penny Arcade melder for øvrig at det skal ha vært snakk om flere hundre tusen dollar i reklameinntekter.
 

Kilik

Lokal moderator
#35
1UP med støttedemonstrasjon utenfor Gamespot-kontoret:



 
#36
SITAT(oerhört @ 01.12.07, 13.19) 91667
Til dere som mener alt var bedre under Kasavin må jeg rett og slett få lov å peke på at mannen selv presterte å gi 9.0 til Perfect Dark Zero.

Gerstmanns "kontroverser" ellers har jeg ikke mye trøbbel med. Jeg kan uten problemer se for meg at det faktisk er mulig å være så testosteronhungrig at man mener Gears of War er verdt en 9.6, og at Twilight Princess kunne vært friskere og klippet sammen litt mer effektivt er mer en god nok grunn til å gi 8.8 (selv om Gerstmann selv vel ikke klarte å formulere hva som var den egentlige grunnen til at han ikke likte det så godt).
[/b]

Der har vi problemet. Du som er anmelder hos gamer.no bør vite at 8.8 er en meget god karakter. Forskjellen mellom 9.0 og 8.8 er 0.2. Hva har det å si? Jeg skal ikke si at Perfect Dark Zero var et mesterverk da det kom ut, men jeg synes det blir feil å si at det er stor forskjell mellom 9.0 og 8.8. Du mener kanskje at Zelda er vært en 9.0 i stendefor? Hva har det å si for deg? Folk bruker ikke omtaler som veiledninger lenger, men heller som en artikkel som rettferdigjør ventingen. Poengsummen i omtaler er del av en konkurranse mellom fanboyer og fanatikere hvorav høyere poengsum gir flere poeng til den ene parten. Det er lett å se dette siden folk sjelden klager på innholdet i omtalen. Det går stort hardt utover poengsummen noe som beviser at folk bare blar rett ned til karakteren. Personlig så bruker jeg aldri omtaler som veiledninger. Jeg bruker de mest som informasjon og underholdning.

Jeg synes gamer.no som Norges ledende spillside bør kutte ut karakterer eller eventuelt gå ned til en 5/5 skala. Jeg vet ikke om noen annen side som er så flink til å bruke hele skalaen som gamer.no (jeg sier dette uten å ha kukken deres liggende i kjeften) og det hadde dermed vært storartet hvis gamer.no kunne gått fram med et godt eksempel og vise at det ikke er nødvendig med 10/10 skala, eller eventuelt ingen skal i det hele tatt.

Jeg vil også legge til at desimaler i en omtaleskala er helt dustete. Det er desimalene som hindrer i at anmelderene ikke bruker mer av hele skalaen.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#38
Jeg må si at Penny Arcade slanket Jeff GameSpot et "par" kilo.

Nå vil jeg ikke kommenter så veldig mye om dette, ettersom mye fortsatt er usagt. Men det har jo da aldri vært en stor hemmelig at de som produserer kreative produkter prøver å påvirke de som dømmer de. Det er vel ikke annet enn naturlig, når de er ansvarlig for at Jeff faktisk får varm mat.

Rent etisk så er det jo feil. Men jeg skjønner jo Eidos, eller jeg skjønner at Eidos burde skifte ut markedsavdelingen sin. Gamere er, på godt og vondt (og av grunner beyond me), veldig følelsesmessig knyttet til sine sider/spill/konsoller. Og dette burde jo en utgiver vite, de burde vel også visst at Kane & Lynch skuta ikke kom til å seile så glatt som de trodde.

Men den gang ei. Kane & Lynch har jo fått ekstremt mye oppmerksomhet, når det i mine øyne har virket som et ganske standard action-spill med en gimmick.

Hele karakterstyret har man vel vært igjennom for lenge siden. 1-10 fungerer greit nok for meg, jeg ser ikke helt den store greia i å forandre på det. Spillet er uannsett sammenlignet med andre spill i sjangeren, og får score når det sammenlignes med de. Nå synes jeg jo også at GS sine reviews har vært i det tynneste laget, samme dølle forklaring om hvordan sjangeren fungerer. Det er lite mekanikk, men mye om hva man ser på skjermen. Lite om hva som faktisk får spillet til å klikke, mer hva du ser, og til en viss grad, gjør som er kult. Men så er jo dette noe spill-presse generellt sliter med.

Jeg er dog litt "on the fence", når det kommer til å utrope Jeff G til spill-pressens nyeste skytshelgen.

Det kan andre få gjøre.

ps. men det er jo hyggelig at noen tar feil ^_^
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#40
Jasså Adroon, nettopp fått deg internett? Gratz!