Gamespot fortsetter å suge bjelle

Lodin

Der Waaaah
Helt tilbake i september ble Dirt 2 sluppet til 360 og PS3. Det fikk ikke mye furore, men Gamespot ga det en 9.0 så det må jo være bra saker. Man kan si hva man vil om å anmelde begge utgaver i en, men om de er like nok bør det ikke spille mye rolle. Utgaven til PC ble derimot utsatt helt til nå fordi Codemasters ville døtte fancy Directx 11 greier inn i det. Da er det jo greit å vente litt egentlig. Etter trailerne å dømme er det og sinnsykt pent. Vel over det Sony briefer med i sine GT5 happenings.
Dog er det da litt rart at Gamespot presenterer også denne versjonen med en nøyaktig 9.0. Ikke nok med det, men det er faktisk omtrent akkurat den samme jævla anmeldelsen de ga konsollutgavene tilbake i september. Bortsett fra å endre elementer om splitscreen, Xbox Live og PSN da såklart. Det syns jeg er et ganske imponerende stykke slett arbeid.

Drit 2 på 360
Drit 2 på PS3
Drit 2 på PC

Om ikke annet fikk det i det minste 4.5 og en egen anmeldelse til Wii.

Justin Calvert hos Gamespot, vi hedrer deg!

Dette er har de gjort helt siden jeg ble introdusert til internett og spill-sider i starten av 2000-tallet og de er langt ifra dem eneste som gjør det. Nå har jeg ikke giddi å lest noen av anmeldelsene (jeg har Dirt 2, og det eier), men om de ikke nevner noe som helst om den oppdaterte grafikken så er det jo slapt. Når det er sagt så ser jeg ikke hvorfor akkurat Gamespot alene skal bli plukka ut som drittside nr.1.. Det finnes langt verre spilljournalistikk der ute en Gamespot, kanskje ikke med like stor innflytelse, men fortsatt.. At de er en bissniss som drives av reklameinntekter er det vel ingen som tviler på, men dette er også mye av grunnen til at de får såpass tidlig tilgang på dekning noe som igjen gjør at de alltid vil ha sitt publikum, så hva er vitsen med å klage på at man selv ikke er en del av dems målgruppe?

Jeg er uenig, jeg synes Gamespot leverer et konsekvent og helhetlig produkt som er blant de beste der ute.

Riktignok er skrivingen deres liksom-objektiv og totalt upersonlig, men både Gamespot og IGN tilbyr meg en tjeneste jeg bruker en gang iblant, fordi de har fokusert på, i stor grad, en konsekvent tenkemåte, og fordi de tilbyr et greit innblikk i et amerikansk core-gamer-tankesett.

Hvis spillet stort sett er likt fatter jeg heller ikke hvorfor DX11-funksjonene skal brukes særlig tid på i en anmeldelse, la oss innse at de fleste driter i akkurat det. Det viktige (MTP GRAFIKKEN, YETIPLETI) er at spillet er pent og evt. kjører bra.

Det er kanskje verdt å påpeke at "blant de beste der ute" innebærer at de fleste som skriver om spill er middelmådige, ukunstferdige plebeiere, men sånn er det nå en gang. EG er mer kunstferdige, GamesTM er hakke mer spenstige, men de eneste som er generelt gode til å skrive om spill (på engelsk) er Edge. Synd, men sant.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
"Det viktige er at spillet er pent og evt. kjører bra." -Sitat oerhört

Fixed.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
http://twitter.com/Fetthesten/status/6742099950

Og jeg protesterer mot at Edge er så jævla fantastiske. Les - for eksempel - omtalen deres av Dragon Age og fortell meg hvorfor den er god. Kampsystemet (som utgjør opp mot 90% av spillet) ofres ett avsnitt, resten handler om hvor stygt og hvor dårlig skrevet spillet er. Inntrykket jeg satt med var at karakteren var et kompromiss for å slippe å gi konsoll- og PC-utgavene separate karakterer.

Hvorfor reagere på dette? Fordi det nevnes omtrent ikke at dialogsystemet i Dragon Age også er en del av grunnmekanikkene. For min del kan det være så dårlig skrevet det bare vil, og det er det jo, tidvis. Så lenge det har et redskap for å la meg spille ut rollen figuren min har på en måte jeg liker, setter jeg pris på det. Edge ga MGS4 8/10, bare til sammenligning.

Enda et eksempel: Les omtalen av Prinny: Can I Really Be The Hero?! og ha i tankene at dette er samme magasin som ga Ultimate Ghosts'n'Goblins 9/10.

PS: Jeg kjøper Edge ofte, men det er for å lese artiklene og fordi de ofte anmelder importspill og sånt jeg ikke har hørt om. For eksempel Might & Magic: Clash of Heroes, som jeg kjøpte etter å ha lest Edge-teksten og at Tycho på Penny Arcade lovpriste det. Har ikke fått det ennå, dog.

Altså, jeg er enig ii at Edge ikke er 100% konsekvente, og av og til er det ordentlig frustrerende at de prøver å gjemme seg bak en selskapslogo i stedet for å fremstå som individuelle skribenter. Og av og til er argumentasjonen for dårlig.

Men som regel er argumentasjonen tankevekkende (!) og velskrevet, og til og med ganske voksen. Og de gjør en veldig mye bedre jobb enn hopen med å forsøke å heve spillanmelderi til noe annet enn ukunstferdig synsing.

Skal lese Dragon Age-saken deres om igjen.

Edit: Nei, det skal jeg ikke, for jeg har ikke siste nummer enda. DA-saken er i nummer 209, ikke sant?

Jeg fant forresten en gøyal liste over vestlige rollespill anmeldt i Edge:

Mass Effect - 7/10
Jade Empire - 7/10
KotOR - 9/10
Baldur's Gate 2 - 8/10
The Witcher - 5/10
Morrowind - 6/10
Oblivion - 8/10
Fallout 3 - 7/10
Diablo - 7/10
Diablo II - 6/10

Hva gjelder Mass Effect hadde de jo ganske rett, og jeg kan ikke fordra the Witcher (fortsatt ikke spilt det så mye dog) men jeg er usikker på Morrowind. :)

Uansett, mitt poeng i alt dette er at jeg heller vil at en anmeldelse skal utfordre meg og gi meg ny/alternativ innsikt enn at den skal jatte med.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja, for all del. Det er bare det at jeg litt for ofte har vært borti den dårlige argumentasjonen du nevner. Jeg er litt spent på hva de skrev om The Witcher, for eksempel. Greit nok at The Witcher er skikkelig harry, innimellom helt forferdelig stygt og bruker mer tid på å komme i gang enn mange spill bruker på å bli helt ferdig, men det har også et kampsystem som lurer deg til å tro at det er et enkelt World of Warcraft Light-aktig system før det gradvis introduserer massevis av kombomuligheter, noen ganske få - men distinkte - magiske formler, alternative oppgraderinger for våpnene dine og ikke minst fiender som krever ganske forskjellige taktikker. Det har også en historie som er fryktelig selvforherligende og noe jeg mistenker Edge sabla det for: En forferdelig oversettelse. Med mindre du spiller Extended Edition. Og det bør du jo.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
edge er litt som erlend. kritiske bare for å vœre det, men ofte på feil steder. ikke alltid da. og de virker som om de er mest interessert i de japanske spillene uansett. det er ikke uten grunn til at de har 4 sider (?) dedikert til japansk spillindustri. Akkurat som de skulle ønske de var japanere. Merkelig hva? Noe av det verste jeg vet er når anmeldere skriver en hel haug negative ting og så gir de spillet en 8/10. Kan de ikke heller fokusere på de bra tingene hvis det er mer bra enn dårlig i det? eller?

faen.

Med mindre du spiller Extended Edition. Og det bør du jo.
Det er synd at de fikk meg til å betale 500 kroner for den ræva utgaven, da. Som var den eneste tilgjengelige utgaven i lang tid.

Sorry, men jeg kjøper ikke unnskyldningene der. Jeg kan godt prøve The Witcher igjen, jeg bare syntes det var et frastøtende spill sist og det er viktig at noen tør å snakke om det også.

Siden dette handla om DIRT 2, er det bare jeg som surrer, eller er det faktisk ikke mulig å kjøre mot andre offline (med mindre man kjører system link)?

Lodin

Der Waaaah
Nope, det har ikke split-screen. Det har blitt mer og mer sjelden vare etter at online ble standard i spill.

Drauden

SGs kollektive lillebror
Synes det er ordentlig homsete gjort av bransjen. Heldigvis vil det alltid være noen spill som har det, siden det fungerer bra å markedsføre spill slik.

Lodin

Der Waaaah
Vel babby bør uansett bare spille Wii og der er det masse lokal MP.
Og etter å ha spilt litt NSMB med fler folk skjønner jeg at de droppa onlinen. :p

Nope, det har ikke split-screen. Det har blitt mer og mer sjelden vare etter at online ble standard i spill.
Motorstorm var vel et av de første spilla som droppa det. Huska overraskelsen var stor da kompisen min kom hjem med ny og dyrekjøpt PS3 med selveste Motorstorm også kunne vi ikke spille sammen. Jævla drit.

Lodin

Der Waaaah
Har vel med at det krever litt at to eller fler spillere skal prossesereres samtidig så de bare dropper det som de har gjort på PC i alle år.