ganon lager arkademaskiner!

ganon

The Boshy
#1
På tide med litt effort siden jeg venter på deler. Dette eventyret startet med at jeg fikk beskjed for en liten stund siden at jeg ikke kommer til å ha jobb fra oktober til aprilish grunnet Statoils mangel på penger (les: permiterings) så jeg gikk i tenkeboksen og fant ut at jeg skulle satse på å lage noen arkademaskiner for å ha noe å gjøre og kanskje tjene litt ekstra i samme sleng.
I skrivende stund holder jeg på å lage tre kabinetter av typen bartop, hvor to av de kommer til å være JAMMA (Japan Amusement Machinery Manufactures Association) baserte, en spiller, med 60 i 1 kort, og det tredje kommer til å være to spiller med Raspberry Pi og MAME.
Jeg har tidligere vist hvordan jeg og en kompis som er mer habil med Linux enn meg fikk Pien til å kjøre diverse spill, men jeg legger ved bildene her så alt blir samlet og ryddig.







Over: Jeg hadde litt materialer til overs etter å ha etterisolert tilbygget under spisestua her om dagen, så jeg bestemte meg for å trene litt på å mekke kabinett i dag. Dette tok meg ca tre timer med håndverktøy (power tools er på hytta, henter de neste helg) og som dere ser holdt jeg linjene veldig enkle nå i første omgang. Det gikk ganske smertefritt så selve byggingen kommer til å bare være kos. Jeg har kjøpt inn endel 15 mm og 12 mm kryssfinèr som jeg kommer til å lage kabinettene i når jeg er ferdig å leke meg.



Her er et test kontrollpanel til et av JAMMA kabinettene. Hvis noen lurer på hvorfor Spiller 1 og spiller 2 markørene er skjeve så se på bildet under.
Hovedmålet med dette panelet var å prøve ut avstander på knappene. Jeg ble ikke fornøyd slik dette er nå med 4,5 cm mellom senter på knappene, knappene ble plassert 5 mm nærmere hverandre på neste panel og føltes mye bedre ut. Jeg kommer fortsatt til å bruke det til å teste ut ting.



Her er hva jeg har gjort etter at guttungen la seg i kveld. Å koble opp et slikt kort med ørten ledninger ser utfordrende ut ved første øyekast, men det er bare å sortere ledningene og følge manualen så kommer man i mål. I morgen får jeg noen støpsel til power supplyet så da blir det forhåpentligvis å teste ut om alt sammen virker i løpet av kvelden. Tripreport kommer!
 
Sist redigert:

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#2
Har du noen tegninger du bygger etter, eller tegner du kabinettene selv?

edit: Og jeg tror det å bruke kryssfinér er et klokt valg. Ja. Det kan riktignok flise opp ganske lett, og det krever en del etterarbeid for å få det til å se ordentlig smooth ut, men det er meget lett og ikke minst meget solid.
Man kunne jo brukt MDF for det er også solid, fliser ikke opp og ikke minst det er dritbillig, men (!!!) det er tungt. Tungt som faen og det kan være greit å klare å flytte på det.
 
Sist redigert:

Shinra85

Spillegals effort emo
#3
Arkadekabinett skal kjøpes av deg om vi ender opp med hus med kjeller eller (isolert) garage. Banna bein
 

ganon

The Boshy
#4
@Agradula

Jeg gjør alt selv, selv om jeg henter inspirasjon fra lignende prosjekter. Akkurat byggemål bestemmes mye ut ifra hvilken størrelse det er på skjermen man bruker, og om den står vertikalt eller horisontalt. Den jeg har laget over her skal huse en 17" vertikalt.
Jeg vurderte MDF, men det er liksom billigløsningen og det er litt sårbart i tillegg for ytre påkjenninger. Settingen en slik blir brukt i inneholder gjerne kompiser og en øl eller to, og MDF er særdeles lite glad i å bli fuktig.

@Shinra85

Jeg kan forme en som en jukebox som åpnes ;) Hun får aldri vite om det.
 

Terje

mostly harmless
#5
De gangene jeg har lekt med et sånt prosjekt i hodet så har jeg tenkt hobbyplater. Blir nok en del dyrere, men ser for meg at det vil ta seg bra ut og tåle juling. Vil bli tung da.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
MDF er jo et komplett vilt hælvete å skjære opp, da. Bare noe jeg kom på. Så ja, (je skar laga surfbrett i) kryssfiner er nok lurt. ^^
 

ganon

The Boshy
#7
De gangene jeg har lekt med et sånt prosjekt i hodet så har jeg tenkt hobbyplater. Blir nok en del dyrere, men ser for meg at det vil ta seg bra ut og tåle juling. Vil bli tung da.
Hobbyplater var det første som falt inn i mitt hode også, men etter å ha lest om lignende prosjekter endte jeg på kryssfiner. Jeg kommer nok til å lage et i hobbyplater etterhvert og kun lakkere det til type kirsebær.
Angående vekt så blir det nok temmelig tungt med kryssfiner også, men det kommer til å bli slepbart og det holder.
 
#11
@Novastrum

Hvis du forteller hvor du tror du kommer til kort så kan jeg sikkert gi noen råd. Hvis jeg skal tippe så vil jeg tro at det er selve kabinettbyggingen som virker avskrekkende på mange førstegangsbyggere. Det er den delen av prosessen som krever mest verktøy og ikke minst mest plass. For å ikke snakke om at man må dra på Maxbo eller lignende, og gjerne ha henger for å dra med seg materialer hjem.
Heldigvis finnes det måter å unngå alt dette! Det er en del steder på nett hvor man får kjøpt flatpakkede kits, se f.eks på disse stedene:

http://www.arcadeworlduk.com/categories/Arcade-Machines/Flat-Pack-Kits/

http://shop.harumancustoms.com/index.php?route=product/category&path=59

Ebay og Amazon er nok endel rimeligere enn de mest kjente butikkene, jeg har sett kits til rundt tusenlappen.

Den største fremgangen denne uka har vært å få et dedikert rom hos kameraten jeg bygger sammen med for alle prosjektene. Jeg grovkutter alt hjemme hos meg med bordsagen og kjører det til han for monterings.
 
Sist redigert:
#12
Liten oppdatering:

Det er ikke så mye å skrive om akkurat nå, men her er noen bilder for de nysgjerrige!



Her har jeg satt sammen det første 1 spiller kabinettet og sparklet som en helt!



Ved siden av har min kompanjong begynt sammenstillingen av 2 spiller kabinettet. Det blir stort!



Første lag med grunning ble lagt 22.30 i går, og jeg sier meg fornøyd med dagens innsats. Nå blir det pussing, grunning, pussing, lakkering, og mer lakkering før montering av elektronikk duppedingser.
Det må dessverre vente til neste uke da jeg tar turen til Stavanger for fire dager med maraton brettspilling om noen få strakser. Trip report kommer!
 

Novastrum

Feminist-elitist
#13
Looking good. Hvilken knappelayout er det planlagt på enspillermaskinen på siste bilde?

Joystick, 1-player start, A,B,C?
Noen grunn til at det ikke er 6 action-knapper?
 
#14
I 1-player maskinen skal det sitte et 60 in 1 JAMMA kort med klassiske spill som nesten alle kun trenger en knapp. Det er noen som trenger to og ett som skal ha tre, Gunsmoke. Oppsettet blir fra venstre; joystick, spinner (han som skal kjøpe det er glad i Arkanoid og det skal ha spinner originalt) og A B C knapper.
Legg merke til fronten på kabinettet der kommer START 1 player til venstre og Credit knapp til høyre.
 

ganon

The Boshy
#15
Jeg fikk et lite tilbakeslag med prosjektene mine for en liten stund tilbake da kompanjongen min fikk tilbud om en jobb i Tromsø. Dette har medført at jeg har flyttet alt hjem igjen og satt opp verksted på vaskerommet. Nå er jeg derimot igang igjen og har gjort fremskritt!



Her holder jeg på med siste finpuss, og prøvemontering av kontrollpanelet.



Her er noe jeg er litt stolt over. Gamle klassikere skal gjerne ha presis kontroll, og noen spilles best med en 4-veis joystick, mens andre krever 8-veis styring. Det de fleste gjør er å montere en 8-veis joystick og lar det være upresist på spill som Pac-Man, siden det medfører mye styr å demontere et kontrollpanel for å komme til undersiden av en joystick eller bytting av knapper.
Det jeg har gjort er å sette på hengsler på undersiden av kontrollpanelet og montert noen magnetklosser som holder panelet på plass. Dette gjør at man lett kommer til joystick og knapper for forandring av kontrolloppsett, bytting av knapper eller vedlikehold.



Her er rammen til skjermen. Jeg kjøpte en overfres til å enkelt lage vinkler og nedsenkede hull til knapper/joystick, men jeg må si at jeg er glad i å gjøre ting gammeldags når jeg kan, så her har jeg brukt en håndfil. Jeg har også skjært ut plexiglass som jeg skal ha bak kontrollpanelet og til markisen. Bilder kommer etterhvert!

PS: Jeg kjøpte spraylakk til å fargelegge kabinettet, noe jeg angrer litt på i etterkant. Det koster endel, og man må gjøre det utendørs, og i mange lag. Jeg har dekket til et område med klarplast som dere ser, og jeg prøvde meg på et lag innendørs, men spraystøvet kom seg overalt likevel. Fruen ble litt oppgitt når hun så sølet jeg forårsaket, spesielt med tanke på at hun oppbevarte brudekjolen i samme rom. Heldigvis for helsen min var den tildekket bra nok.
 
#16
Jeg tok en pause fra bygging grunnet ræva og kaldt vær, men siden det bare har vært et par minus de siste dagene har jeg fått fortsatt. Det var noen ting som måtte fargelegges før monterings så sånn var det. La oss se på noen bilder!



Det som mangler nå er å sette på plexiglass foran skjerm og som markise oppe. Jeg har fortsatt ikke landet på hvilket bilde jeg skal ha, men har noen alternativer jeg vurderer.



Har ikke fått montert joystick heller i mangel på maskinskruer med umbracohode. Skaffes på Clas Ohlson på mandag tenker jeg. Resten er jeg fornøyd med, og det blir spennende å se om jeg får spinneren til å fungere slik jeg vil.



Montering av elektronikk og opprydding pågår. Mesteparten av ledningene blir nok kortet ned betraktelig.



Bakveggen med høytalere innstallert. Kjøpte også pianohengsler til å feste den forleden.

Jeg holder samtidig på å lage en manual til hele sulamitten. Jeg skal ha en kort beskrivelse av alle spillene med noen funfacts og litt tips og triks.
 
#18
Den er ferdig!!

Jeg kommer nok til å skrive mer inngående om prosjektet litt senere, og sikkert lage noen filmsnutter i tillegg, men nå skal jeg bare kose meg litt.




Markisen på plass, men jeg hadde kjøpt feil overhead film så printeren klarte ikke å få noe godt resultat. Jeg var ganske utålmodig nå så jeg la et ekstra lag med fotopapir bak det med motiv og det gjorde at resultatet ble godkjent.



La moroa begynne!



Jeg kjøpte et bronsehåndtak til bakdøren på Clas Ohlson som passet ganske bra.
 
Sist redigert:
#19
Lenge siden! Brukte noen timer på å snekre et nytt arkadekabinett i dag som jeg tror blir ganske stilig.

DSC_2191.JPG


Gjenstår kun å lime hoveddelene sammen samt montering av kontrollpanel. Skal beise kabinettet i mahogny og kontrollpanelet i mørk eik som forhåpentligvis skaper en fin kontrast.

Her har jeg vært inspirert av svenske Love Hultens kabinett Pixelkabinett 42, som er et rålekkert kabinett, men også svindyrt. Ca 30k fra butikken.

pixelkabinett_42_arcade_cabinet_by_love_hulten_11-780x520.jpg


Jeg kjøpte inn 3 stk hobbyplater à 18x400x2400mm og for å minimere antall kapp tok jeg utgangspunkt i å ha 40cm som bredde, 43,6cm som dybde (legger sidene på innsiden av front og bakplatene) og 120cm som høyde. Den ekstra dybden hjelper siden jeg skal ha en 4:3 skjerm vertikalt, og den får akkurat plass hvis kalkulasjonene stemmer. Kan ta flere bilder i morgen som viser det litt bedre.
En kjip ting er at jeg skulle teste koblingene i går og slo på power supplyet uten å ha sjekket 110/240V innstillingene, så nå venter jeg på et nytt, og krysser fingrene for at jeg ikke har ødelagt Jamma kortet.

Utgifter så langt:

Plank: Ca 1300kr (Maxbo)
Skjerm 17" 4:3: 200kr (kjøpt brukt finn.no)
Lakk 750kr Maxbo
Innmat:
PCB jamma kort 60 i 1 500kr Hollandcomputers.com (De selger ikke så mye arkade stæsj lenger så bruk aliexpress)
Power supply 150kr Aliexpress
knapper x7 = 100kr, men 300kr grunnet en unødvendig, men kul coin button. Arcadeworld.uk
joystick 150kr Sanwa Arcadeworld.uk
Trackball 600kr Ultimarc
Forsterker 150kr Arcadeworld.uk
Høytaler 250kr Biltema
 
Sist redigert:

ganon

The Boshy
#20
Grunnet mye dårlig vær har dette tatt betraktelig lenger tid enn forventet, men jeg dristet meg ut en dag det ikke snødde og bare var -5 og lakkerte til den store gullmedalje. I dag tok jeg inn kabinettet og fikk mesteparten av elektronikken på plass før barna kom hjem fra barnehagen.

screenshot.png


Jeg er veldig fornøyd med fargene, men selve lakkjobben kan man se var preget av frosne fingre og hastverk om man ser etter. For å ha tilgang til kontrollpanelet til skjermen har jeg frest ut et spor på venstre side av lokket til kabinettet hvor knappene vil ligge halvveis skjult. Her hviler lokket mot døren bak, jeg har fortsatt igjen å hengsle på lokket og jeg har ikke landet helt på en løsning på hvordan jeg skal sørge for at lokket holder seg på plass når det er åpent.
Jeg må også ramme inn skjermen og er på gjerdet om jeg bare skal kjøpe og tilpasse noen lister eller om jeg bare skal skråkutte litt plank.
På elektronikksiden har jeg valgt å skippe forsterker foreløpig og koble høytalerne direkte til JAMMA kortet. Dette grunnet knappene oppe til venstre på panelet som er Test og Service knapper som gir deg tilgang til alle menyer for å stille inn lyd, eller forandre oppsettet til spillene, liv, high scores, vanskelighetsgrad etc. og det er en smal sak å koble på en senere. Eneste som gjenstår å koble opp er trackballen som jeg ikke har testet på forhånd så det kan bli spennende.