ganon og Buggz på Grimcon 2023!

ganon

The Boshy
#1
Hva, ikke Spill-O-Rama?! Nei, dette er en ny messe i Grimstad i regi av eieren av Grimfield.no. Konseptet er dog det samme. Dra med deg dine favorittspill og heng med likesinnede en dag eller fire. Det viste seg at det absolutt var plass til enda en slik messe, med 98 personer påmeldt om jeg husker riktig.
Messen varte fra 25.05-28.05, men jeg ankom først den 26 grunnet jobbings.

IMG_20230527_225601.jpg


Bildet er fra andre etasjen på kroa og så ca slik ut fra kl 10.00-24.00 hver dag. Frokostsalen i første etasje var også tilgjengelig frem til kl 23 på kvelden.

IMG_20230526_162024.jpg


Som på Spill-O-Rama tar deltakerne med sine egne spill og stiller de frem på bord til låns for alle som vil prøve. Tar du med noen ferske eller obskure spill vær forberedt på å bli spurt om å gå igjennom reglene for spillelystne.

IMG_20230526_172317.jpg


Dette er fra det nye norske spillet Revive, som alle deltakere fikk for en veldig god pris. (250kr vs 1025ish veiledende)

Her var det mye mer spill enn jeg først trodde! Det er mye som foregår og hver spiller har et enormt eget brett med tech tre og et noe mindre andre brett hvor du også lærer mer tech og håndterer kortene du også vil trekke og ikke minst spille.
Legg til at det er et ganske så variabelt set up og unike egenskaper til hver spiller så har du nok variasjon for mange spill.

IMG_20230526_230000.jpg


Det ble selvfølgelig et gjensyn med Dogs of War, og som alltids var det veldig moro.

IMG_20230527_122805.jpg


Dette er Wildcatters!

Vi som spillere utvikler oljefelt, har budkriger om landområder, krangler om boretårn, presser motspillerne finansielt ved å bygge togstrekninger de andre må betale oss for å bruke, men blir presset tilbake av prisene på båter de andre har som vi trenger å bruke til å frakte oljen til et raffineri en tredje spiller har satt opp som blir nødt til å kjøpe all olje som ankommer og som må ta opp et nødlån for å unngå konkurs. *og pust inn*

Her er det så mange bevegelige brikker i spill å ta hensyn til at analyse paralyse virker uunngåelig. Vi brukte også veldig lang tid på dette, rundt 5 timer om jeg husker riktig. Vi gjorde en litt stor bommert på reglene som førte til at vi kunne eksplosivt ekspandere om vi sparte opp nok ressurser, men spillet ga likevel mersmak nok til at det skal prøves igjen.

IMG_20230527_201156.jpg


Jeg fikk lært bort Barrage til en som hadde det, men som hadde glemt reglene, og til en kompis som aldri hadde prøvd det før. Han bestilte det på veien hjem :D
Hvis dere er på jakt på ett eurospill for sene sommerkveldr i år er dette en nobrainer.

IMG_20230528_003700.jpg


Selv om kroa stengte dørene rundt midnatt stoppet ikke moroa. Nattetimene ble tilbrakt med småspill som So Clover, Las Vegas, Splendor duel og Decrypto.

IMG_20230528_140302.jpg


Anno 1800 høres kanskje kjent ut for PC spillerne på bruket og dette er pappversjonen. Her er det worker placement for å utvikle tech tre det går i. Jeg var litt lunken til det i starten, men det ga mer og mer mersmak og plutselig i det all tech var tilgjengelig så var spillet brått over.
Det er visst en utvidelse på gang som flytter litt på slutten spillet slik at man får utnyttet litt mer av techen du har tilstrebet deg, men slik det er nå vil jeg påstå er helt fint selv om man sitter igjen med en følelse på at man skulle ønske det varte bare en tur til.

IMG_20230528_172845.jpg


Planet unknown er et tile laying spill med mange modifikasjoner. Vi spilte med et eget regelsett for førstegangs spillere og det var ærlig talt nok å holde styr på.
Spillerne bytter på rollen som kaptein som bestemmer utvalget brikker hver spiller har tilgjengelig. Her er det mye muligheter for dickmoves ved å styre de kjipt utformede brikkene med meteor nedslag til en motspiller på verst tenkelige tidspunkt.
Fans av Tetris vil føle seg hjemme.

IMG_20230528_214913.jpg


Stationfall! Dette er et spill jeg har hatt lyst på i lengre tid og pokker heller, det overgikk forventningene. Det er så mye som et sandboks brettspill som foregår over 12-15 minutter (runder)

I hvert spill er 14 av 30 ish karakterer utplassert på kartet og hver gang det er din tur kan du bruke noen innflytelsesbrikker på å flytte en av dem og interagere med noe.

MEN! I all hemmelighet er hver spiller en av karakterene på romstasjonen med sin helt egen agenda. Klarte jeg å holde det skjult at jeg egentlig var en blindpassasjer med mål om å dokumentere et hemmelig romvesen prosjekt, samt laste ned data om romskipet, sende dette til nyhetskanaler og ikke minst rømme uten at noen andre gjorde det? Vel.... tja.

Jeg røpte hvem jeg var litt tidlig i spillet da noen hadde flyttet figuren min til eksakt det stedet jeg ville ha han for å fullføre oppdraget, noe som resulterte i at jeg fikk alles oppmerksomhet, og ikke på en god måte. (Eneste fordel med å røpe hvem du er er at ingen kan direkte kontrollere karakteren din, så sant de ikke har plukket opp en briikke med navnet til nevnte karakter, eller om de bruker en universalbrikke...) Det ble kastet mange metaforiske skiftenøkler i min generelle retning, samt noen høyst reelle skiftenøkler.

På et tidspunk hadde noen satt fri romvesenet som satte kurs mot meg, men jeg klarte å låse det ute ved å hacke AIen til romstasjonen og overstyre en dør. Jeg kom meg avgårde ved å bønnfalle en motspiller til å sende avgårde medevac poden etter at jeg tok kontroll over en cyborg og fikk den til å klubbe meg over hodet med en av de tidligere nevnte skiftenøklene slik at medevacen så at det var en skadet person ombord som også er eneste måte å launche faenskapet.

Men vant jeg? Nei. Jeg fikk usle fire poeng da jeg "glemte" noe av hva jeg skulle gjøre i det romvesenet kom etter meg. Ingeniøren vant ved å armere anti materie drivstoffet og sprenge hele romstasjonen før den nådde jorden.

Jeg tror hver spiller, hvert spill av dette har en historie å fortelle, og det, det er det ikke mange spill som kan skilte med.


PS:

Det var også ymse turneringer man kunne delta i, men jeg var stort sett alltid midt i et eller annet spil så det utgikk.

PPS:

Det ble også arrangert et større hidden role spill. Blood on the clocktower. Jeg deltok ikke, men @Buggz var med.
 
Sist redigert: