ganon og Buggz på Spill-O-Rama 2016

ganon

The Boshy
#1
Dette skjedde virkelig! Jeg må si at jeg ikke hadde trodd at jeg kom til å få dra i år med tanke på et ekstra barn i heimen og mye jobbing, men jaggu kom jeg meg vestover og neimen om jeg ikke fikk dratt med meg Buggz også. For min del var det nære på at jeg måtte bli hjemme. Jentungen hadde feber og kona var ikke helt i form heller så jeg måtte ta et skippertak rundt huset før jeg forlot de i støvet for en helg fylt med likesinnede.

Torsdag:

Jeg og Buggz tok toget fra Drammen og okkuperte umiddelbart de beste plassene i kafèvognen for å sikre tilgang til store mengder kaffe, meget dugelige vafler, samt et bord til å spille på. Buggz dro raskt opp Hive og Quarto som har blitt de faste spillene når vi er bare to stykker som skal bryne oss eller bare slå ihjel litt tid. Anbefales!






Over har vi ankommet hotellet hvor alt foregikk. Vi tok en liten runde rundt lokalet og tittet på hvilke spill det gikk i før vi satt oss ned med gruppen vi endte opp å spille med resten av helgen. Kan nevne med en gang at Scythe og Terraforming Mars var konstant ute på et eller flere bord denne helgen.
Scythe har nok de fleste fått med seg at eier. Terraforming Mars derimot spilte jeg ikke, men sannsynligvis verdt å ha i bakhodet om du kommer over det i jakt etter nytt spill.






Over er Ave Roma, et worker placement spill, og det første vi bega oss ut på. Det hadde bra mekanikker, men ble til slutt en skuffelse, mye på grunn av designet på brettet og brikkene. Alt var flott å se på, men håpløst små symboler kombinert med farger som gjorde ting enda enklere å ta feil av tok vekk en del av gleden med spillet. Det mest provoserende var når spillet var ferdig, pakket vi det sammen og så at baksiden av brettet var i en mye mer stilren gjennomførelse :doh: Jeg tror ikke at det blir å spille igjen, noe på grunn av designen, men mest fordi at det ikke ga meg noe særlig glede av å spille det.

Etter Ave Roma tok vi noen runder Welcome to the dungeon, som er et festlig lite spill som fungerer ypperlig som en filler.



Etter dette tok vi noen runder Spyfall som Buggz har skrevet om tidligere. Det er veldig enkelt å komme i gang med, og passer også for ikke gamere.



Vi avsluttet kvelden med to runder Secret Hitler hvor jeg var Hitler begge gangene :eek: Dette spillet er i samme sjanger som Avalon hvor man har to lag, et snilt og et slemt, hvor de slemme er i undertall, men har noen mekanikker som de kan bruke til å tippe balansen.
I Secret Hitler er formålet å enten prøve å få Hitler valgt til Chancellor hvis man er fascist eller å få igjennom fem fascistiske lover. For de liberale er målet å innføre fem liberale lover eller å snikmyrde Hitler i løpet av spillet. Anbefales om du klarer å samle 7-8 personer!

Fredag:



Vi startet fredagen med Scythe og en pils. Dette spillet er virkelig bra, men jeg har slitt med å finne en god balansegang på oppgraderingene når jeg spiller som har resultert i elendig sluttscore begge gangene. Det var imidlertid flere valg jeg vil gjøre annerledes neste gang så vi får se hvordan det går. Jeg tror noe jeg har gjort dårlig er å utnytte kreftene til nasjonen.





Over har vi satt i gang El Grande, et veldig solid spill med lang levetid. Jeg tror jeg har spilt det seks ganger og kommer ikke til å si nei til seks eller flere runder. Det har begynt å trekke på årene, det er faktisk 21 år gammelt, men holder seg fortsatt som et av de sikreste kjøpene du kan gjøre hvis du liker brettspill. Over er den gamle utgaven, men det kom en 20 års jubileum utgave i fjor som ser slik ut:

el grande 20.jpg


Jeg tror det har kommet tre utvidelsespakker, men jeg har ikke prøvd de. Hvis du vil lese mer om det så har SU&SD en anmeldelse her:

https://www.shutupandsitdown.com/review-el-grande/

En ting jeg må legge til som dette spillet gjør utmerket er at valgene dine føles betydningsfulle. I Ave Roma valgte alle med letthet og stillhet hvor de skulle sette brikkene sine etterhvert som felter ble opptatt, mens her så snakket spillerne aktivt med hverandre og prøvde å manipulere hva andre skulle/burde velge.





Over er hovedattraksjonen fra fredagen. Wizard`s academy, som er et co-op spill hvor spillerne spiller som trollmann lærlinger som må redde universitetet fra imper/troll/demoner for å ikke nevne branner og oversvømmelser.
På esken stod det at spillet var for 2-6 spillere og spilletid opp mot to timer hvis jeg husker riktig. Vi endte opp med å bruke nærmere seks timer inkludert regelforklaring tror jeg. Noe å ha i bakhodet om du inviterer til en spillkveld med dette på bordet. For du VIL ha dette på bordet, og du VIL bruke seks timer på å redde universitetet selv om alt går til helvete klokken 04 på morgenen på grunn av en brann i det ene rommet det ikke måtte brenne akkurat den turen. Dette var simpelthen EPISK!
Det kan godt være at vi hadde flaks med spillergruppen og situasjonene som oppsto, men jeg tror ikke jeg har vært med på et spill som skaper så mye engasjement, glede og frustrasjon som dette her. Jeg vet at det er mange her på bruket som liker Pandemic, meg inkludert, men jeg vil påstå at dette her topper alt av co-op som er der ute. Med det sagt så har jeg ikke begitt meg ut på Pandemic legacy, så et lite forbehold der.
Det jeg vil frem til er at hvis du har tilgang til en gruppe spillere som liker å samarbeide så er dette tidenes no-brainer.

Etter vi hadde satt opp Wizard`s academy arrangerte noen Two rooms and a boom. Det er et sosialt spill hvor vi var 22 stykker med litt forskjellige roller fordelt på to lag og to rom. Blått lag hadde en president, mens rødt lag hadde en bombemann som ville være i samme rom som presidenten ved spillets slutt. Tre ganger i løpet av spillet kunne lederen i et rom (valgt ved flertall så mange ganger noen ville starte et valg) sende over personer til det andre rommet og få noen i retur.
Alle hadde et kort med lag og rolle forklart og det var opp til hver enkelt om man ville dele informasjon eller ikke.
Dette var veldig festlig og jeg kommer til å delta om jeg får muligheten igjen.
PS: Det var to personer fra Megaspillet i Oslo som var moderatorer så det var et hyggelig gjensyn.

Lørdag:





Lørdagen startet vi med Mission to Mars, et spill med likhetstrekk til Citadels. Nok en perle av et spill skulle det vise seg! Målet er å få astronauter til Mars og ha et flertall av de i de forskjellige sonene ved hver av de tre scoring rundene. Ganske likt som i El Grande der.
Problemet er å få astronautene til den røde planeten. Hver runde er fem raketter tilgjengelig, men de rommer alt fra to til fem personer, og de tar av i det de fylles opp.
Hver spiller har ni kort i spillets start med forskjellige karakterer med unike egenskaper. Noen lar deg putte mange ombord i et skip, mens andre gir deg førsteprioritet, og andre igjen lar deg sabotere et skip...
Alt dette fører til et kaotisk og engasjerende spill, hvor du alltid må ha i bakhodet hvilke roller de andre spillerne sitter igjen med på hånden og prøve å gjette deg til hva som er lurt å gjøre, men samtidig er det ikke verdt å gå helt analyse paralyse siden det nettopp er så uforutsigbart. Anbefales om du vil ha et litt lettere spill som er raskt å sette i gang!






Neste ute var Mysterium! Dette er en smakfull blanding av Cluedo og Dixit. En person har blitt myrdet og vi skal frem til hvem/hvor/hvordan. Dette blir gjort ved visuelle ledetråder fra en spiller som har rolle som spillmester. Under er noen eksempler:

mysteriumclue.jpg


Som dere ser så er hintene heller abstrakte og spillmesteren må høre nøye etter hvordan spillerne gjetter og prøve seg frem med hint som passer tenkemåten til akkurat denne gjengen. Buggz skaffet seg en kopi så dette blir å se i spillkveldene våres fremover!



Hovedspillet på lørdagen var Age of Empires 3: The age of discovery.
Hvis navnet var en munnfull så passet det til hva som var i vente. Her var det mye å sette seg inn i, og med seks spillere som vi var, og som spillet originalt ikke var tiltenkt, måtte man velge alt med omhu. Jeg ble advart mot å gamble mye før vi startet, men det tipset ignorerte jeg glatt og mistet tidlig mange arbeidere i det store uutforskede indianerland. Dette medførte at jeg ble ganske så resignert en periode og holdt en lav profil uten helt å se hva jeg kunne gjøre bedre enn de andre. Etter en bedre indisk middag ute var moralen høyere og jeg bestemte meg for bruke makt der hvor diplomati ikke fungerte.



Her har jeg begynt å få ut noen arbeidere og noen soldater ut i felten. De med overtall i hvert land i de tre scoring rundene sanket mange poeng (et gjengående tema denne helgen var tre scoringrunder). Hvis du hadde soldater i et land så kunne disse skyte arbeiderne til andre spillere, noe som skapte paranoia rundt bordet.


Halvveis ut i spillet tok vi en pause. Buggz ville være med på Ultimate Werewolf som han sikkert skriver mer om under, mens jeg tok en runde Via Nebula. Dette var et av de beste spillene jeg var heldig nok til å prøve denne helgen og vil nok dukke opp i mang en brettspillsamling i nær fremtid, min inkludert.



En time senere var vi godt i gang igjen. Over kan man se at soldatene mine fikk nok av arbeiderne og prestene til gul og rød spiller. En kort massakre senere og jeg hadde kontroll på caribbean.
Uheldigvis for meg så ignorerte jeg litt for mye annet i spillet med krigshissingen min til å få nok poeng til en seier. Jeg endte på en delt tredjeplass noe jeg ser fornøyd tilbake på med tanke på den horrible high stakes starten min som endte i grøfta.
Det er ikke det beste spillet jeg har vært borti, men når jeg tenker tilbake på det så er det mange mekanikker jeg har lyst til å prøve satse på for å se hvor annerledes spillet blir.

Vi avsluttet kvelden/natten/morgenen med noen runder Joking Hazard.

joking hazard.jpg


Et veldig lett partyspill hvor en trekker et tilfeldig kort og legger et fra hånden etter før eller etter. De andre spillerne skal så legge ut den beste punchlinen fra hånden. Det var nokså morsomt kl 03.30, men passer nok best da eller med en viss mengde alkohol innenbords.

Søndag:

Siste dag i paradis! Vi måtte komme oss til togstasjonen til 15.30 så det ble ikke så mange spill denne dagen. Jeg tror vi startet med en ny runde Via Nebula som Buggz ikke hadde fått prøvd, før vi prøvde en ny versjon av favoritten Love letter! Det finnes mange tematiske varianter, men nå har det kommer en versjon for flere spillere med mange flere roller som heter Love letter premium.


loveletterxl.jpg






Etter dette spilte vi litt Skull, som er så lett at man kan spille det med en vanlig kortstokk eller pokerchips om man vil.




Jeg avsluttet spillingen med et spill Klask, som var litt som air-hockey. Jeg forelsket meg ganske så umiddelbart og endte opp med et eksemplar. Kostet bare 300kr som jeg anser som veldig rimelig!

Dette var en fantastisk helg, og jeg kommer nok til å redigere innlegget en god del etterhvert som jeg kommer på ting som er verdt å nevne, men jeg tror dere skjønner at dette er noe som er verdt å få med seg hvis man liker spill. Spill-O-Rama er invite only, men det finnes andre arrangement som Spel, også i Stavanger, som er åpne for alle.

Liste over spillene jeg fikk prøvd ut over helgen:

Quarto
Hive
Spyfall
Welcome to the dungeon
Ave Roma
Scythe
Secret Hitler
El Grande
Wizards academy
Mission to Mars
Via Nebula
Age of empires 3: the age of discovery
Two rooms and a boom
Skull
Love letter XL edition
Klask
Joking Hazard
Mysterium
Tumblin dice
Crokinole

L00t:

Klask
DOOM the boardgame
Elasund

PS: kastet ikke en eneste terning utenom da jeg prøvde Tumblin Dice. Ser på det som en win!
 

Vedlegg

Sist redigert:

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#2
Aiaiai for en helg!

Det er mye å skrive om så jeg deler det opp. Siden ganon har skrevet om highlights, starter jeg med lowlightet som var Ultimate Werewolf. Spillet er knall, men denne runden var noe for seg selv for vi spilte egentlig ikke Ultimate Werewolf i det hele tatt.

Men først: hva er Ultimate Werewolf? Det er det samme som de klassiske partyspillene mafia og werewolf; spillerne deles opp i noen varulver og resten er villagers. Bare werewolves vet om hverandre. I tillegg har du noen spillere med spesialegenskaper, som den synske som kan se tilhørigheten til andre. Hver dag velger alle en spiller å lynsje, hver natt velger varulvene en spiller å drepe. Så må man diskutere og anklage og dedusere basert på hva folk har stemt siden man får mer og mer info over tid.

Det er slik det skal virke. Han som arrangerte denne runden tok bort to ting som utgjør sjela til hele spillet:
  • vi stemte i skjul, dvs vi kunne ikke se hva andre stemte på
  • vi fikk ikke vite noe om de drepte spillerne, hverken roller eller tilhørighet
Dermed forsvinner det eneste man har av informasjon å gå på, og det som er igjen er et spill utelukkende styrt av tilfeldigheter. Ikke nok med det rotet hosten det skikkelig til i alle anledninger der han kunne:
  • Ved første avstemning drepte han den spilleren med færrest stemmer og røpte meg i samme slengen fordi vi ble valgt som soulmates (cupid-rollen velger to andre spillere, dør én dør den andre også). Så det måtte ordnes på nytt.
  • Den synske fikk feil informasjon om tilhørighet til spilleren han undersøkte
  • Tough Guy (dør to ganger) ble tatt ut av spillet ved første død
  • Den neste synske, som overtok da den første døde, fikk feil informasjon om spilleren han undersøkte
Etter halvannen time ble jeg ENDELIG tatt av dage slik at jeg kunne dra. Jeg hadde en lang diskusjon med andre døde spillere etterpå, bl.a. de to som hostet Two Rooms And A Boom, og hosten av Werewolf fikk MYE konstruktiv kritikk i etterkant.

tl;dr som å spille tvungen Yatzy uten omkast.