ganon på Spiel 2017!

ganon

The Boshy
#1
Wow!

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men starten bruker å være et godt utgangspunkt så jeg får ta ting fra begynnelsen.
For litt over en måneds tid tilbake luftet en litt over middels brettspillhuga kollega muligheten for at jeg kanskje kunne bli med på Spiel i Essen. Ingenting var spikret i stein, men når det nærmet seg meldte en i det originale reisefølge pass grunnet ny jobb og jeg fikk muligheten til å sitte på og overnatte i bobilen sammen med en gjeng fra Bryne brettspillklubb.
Jeg var ikke vond å be og på kvelden tirsdag 24.10 hoppet jeg på et tog til Kristiansand hvor jeg møtte de andre. Vi overnattet i bobilen og tok morgenfergen til Hirsthals og kjørte videre til Essen.

på vei til.gif


Stemningen i bilen på vei til Essen!

Jeg tror vi kom frem rundt midnatt og var rimelig slitne og tok kvelden ganske raskt selv om vi var så gira at ingen sovnet før sent på natt. En ting som oppsummerer hvor godt humør vi var i var når Jone tråkket i en hundebæsj mens han fikk opp støttebena til bobilen og fortsatt smilte mens han halvveis brakk seg og skrapte skoa rene. Vi andre smilte og lo også, men mest av "ØRP" lyden han utstøtte hvert 30 sekund.

Torsdag:

dag en.jpg


Vi våknet tidlig og spaserte til messen som heldigvis kun var en 15 minutters gåtur unna. Spaserturen ble betydelig lengre tilbake med fulle bager fulle av spill, men mer om det senere.

23113063_10155641831570499_158941720_o.jpg


Meg, Jone, Jan og Stian klar for seriøs shopping.

Køen inn var ikke så ille, men ikke så bra organisert så det tok litt lenger tid å komme inn enn strengt tatt nødvendig. Vel inne besto messeområdet av syv svære haller med utstillere med en tilhørende avlang hall med matboder som knytepunkt.


Det er vanskelig å putte inn i ord hvor svært det hele var så jeg håper bildene og videoene gir et innblikk i hvor stort det hele var. Her er vi på vei igjennom knytepunkthallen på jakt etter en legendarisk Scythe boks.
Spoiler: Utsolgt :(


Vi hadde en ganske klar plan alle sammen om hvilke spill vi skulle gå til anskaffelse av, men med lommene fulle av euro skled forbruket ut av kontroll ganske raskt. Jone hadde med seg en svær trillebag som begynte å gå tom for plass etter 20 minutter, og skulderstroppen på bagen min røyk etter to timer, og jeg ble temmelig lang i armene før jeg måtte kaste inn håndkleet og ta en tur tilbake for å losse av og gå tilbake til messen (med polstret ryggsekk denne gangen). Jeg sjekket skulderen min i går og jeg hadde fortsatt blodutredelser etter å ha båret bagen på skulderen via et håndtak noen timer.

23023218_10155641831505499_796365070_o.jpg


Det var også live streaming av intervjuer og turneringer.

Jeg sikret meg raskt Photosyntesis, The Climbers og Ex Libris som var høyt på ønskelisten min, og brukte resten av dagen til å sjekke ut diverse nye brettspill samt tegneserier og gamle TV-spill. De hadde ganske mange tegneserier jeg ønsket så jeg brukte kanskje litt mye penger der, men også utvalget av retrospill var overraskende bra og jeg holdt på å gå på en real smell på noen sjeldne Pong konsoller jeg sist så på Game 2.0 utstillingen, men bare nesten. Endte opp med Super Star Wars, Super Ghouls n Ghosts, en GBA SP og en original SNES kontroller når det kommer til digitalt spill stæsj.

23022995_10155641831455499_1725384944_o.jpg


Over encumbered, movement -3! (Jone sitt l00t dag en)

Når klokken nærmet seg 19 måtte vi samle oss rundt Jone som ikke lenger var mobil grunnet for mye l00t og vi fikk etterhvert karret oss tilbake til basen vår. Temmelig slitne karret vi oss til en Tapas restaurant i nærheten og fylte på litt energi før vi satt oss ned og gikk over dagens fangst. Alle var for slitne til å spille noe komplisert, men heldigvis hadde jeg plukket opp "Get Bit" som i kombinasjon med noen flasker vin skapte mye latter!
Faktisk så mye latter at Jone ønsket noen eksemplarer til klubben som premier, så jeg returnerte til boden som solgte det dagen etter og plukket opp alle kopiene de hadde. Utstillerne på boden ble kjempeglade for hyggelig tilbakemelding på spillet og ga meg et nytt spill de hadde gratis.

Fredag:

dag to.gif


En passende gif for oss på dag to. Fulle sekker allerede, men alle ville ha mer :p

Denne dagen besto for det meste av titting på nye spill for min del. Det var over 1000 nye spill å prøve ut så man kunne lett bare gå rundt og prøve spill dagen lang.


Beklager seriøst morratryne, men dette var helt på starten av dagen og jeg hadde planer om å ta en god del videoer denne dagen, noe som dessverre falt litt i fisk da telefonen hadde problemer med avspilling så jeg ikke fikk sett på opptakene og da tok jeg meg ikke bryet i tilfelle alt ble dritt.

Litt utpå dagen begynte Buggz å buggse meg om Charterstone (Det nye euro-Legacy spillet til Stonemayer) så jeg tok en tur innom boden deres for å sjekke det ut. De informerte meg, ganske så forventet, om at det dessverre kun var preorders tilgjengelig, og at jeg kunne prøve lykken mot slutten av messen om noen ikke hentet kopien sin.
Jeg slo fra meg tanken på spillet og tittet videre. På boden til en dugandes brettspillbutikk (det var naturlig nok mange av de representert, men det var lett å gå i en felle og kjøpe spill med kun tysk tekst) la jeg merke til et annet spill Buggz har snakket mye om, nemlig "Vast: The crystal caverns". Jeg kjøpte det sporenstreks og ringte Buggz med de gode nyhetene. Det var flere som kommenterte spillet veldig positivt når jeg gikk rundt med det under armen så jeg kommer nok til å skrive mer om det når det havner på bordet.

Litt utpå ettermiddagen støtte jeg på Jone og fortalte om bomturen med Charterstone. Han ble litt forbauset og kunne fortelle at Stonemayer hadde en bod til hvor man kunne kjøpe Charterstone kontant. Uten flere ord satte vi kursen rett mot boden og jaggu hadde de noen kopier igjen. Det var da vi innså at de fleste av kontantene våres på magisk vis hadde forvandlet seg til brettspill i løpet av dagen og ingen av oss hadde nok. Vi slo sammen pengene våres og fikk de til å holde av et eksemplar. Jone dro så for å ta ut mer penger, mens jeg ble igjen og lusket ved boden.
45 minutter senere begynte jeg å bli utålmodig og fikk tak i en heller sinna Jone som slet med å få ut kontanter. Han endte opp med å ringe banken og få hasteoverført noen penger til brukskontoen fordi minibanken ikke ville la han ta ut kontanter på kredittkortet. (minibankene i området gikk tom for kontanter alle sammen kort tid etter dette)
Men etter mye om og men endte jeg opp med et eksemplar av Charterstone og det ser helt fantastisk ut! Skriblerier kommer ganske garantert etterhvert som vi får spilt det.


Etter en lang dag med tråkking droppet vi av det meste av dagens l00t og dro på en kinesisk restaurant sammen med noen andre nordmenn inkludert Takras som noen her sikkert kjenner til.

DSC_0018.JPG


Seriøs brettspill mekanikk diskusjon pågår, jeg lover!

Etter mat var alle sugne på litt spilling og vi dro til et hotell hvor hele spisesalen var full av brettspillere. Ganske slitne spilte vi bare noen lette spill før vi tok kvelden.

DSC_0019.JPG


Hotell restaurantene i området var alle spillerom på kveldene. Her spiller jeg Dungeon Rush som ga mersmak!

Lørdag:

dag tre.jpg


Lørdag markerte siste dag på messen for vår del, og alle benyttet anledningen til å teste spill og bruke opp de siste Euroene. Prisene sank på endel spill etterhvert som messen nærmet seg slutt, men mange spill ble også utsolgt tidlig, så det kan ikke anbefales å vente med å kjøpe det man ønsker. Det er ikke en tur man tar for å spare penger.
Jeg klarte å få tak i noen veldig rimelige eksemplarer av "Don`t drop the soap", en festlig filler, mot en lovnad å dele spillet med lokale brettspillpuber samt promotering på sosiale medier, så det blir nok å donere et eksemplar til Record bar i Drammen om de ønsker det.
Vi begynte å pakke sammen sakene rundt kl 15 og satte kursen hjemover. Turen gikk bra ganske lenge før en ulykke på autobahn stanset trafikken totalt en gang ut på kvelden. Vi hadde flaks og var rett ved en avkjøring og kom oss unna en kø fra helvete. Jeg tror vi sjekket trafikkmeldingen tre timer senere og det var fortsatt full stans.
Til slutt var det ikke trafikken, men vinden som satte en stopper for oss. Ca 10 mil fra Hirsthals måtte vi kaste inn håndkleet og søke ly mellom noen lastebiler på en rasteplass før vi blåste bort.

Søndag:

Vi sto tidlig opp og kom ned til kaien med god tid til å prøve ut noen spill! POW var et veldig bra Push your luck spill med veldig forseggjorte komponenter. Ticket to Mars var også et veldig enkelt og raskt spill.
Det var dessverre fortsatt ganske mye vind og båten måtte ta en strafferunde før den fikk legge til kai. Dette medførte at vi la til kai en halvtime senere en planlagt og toget jeg skulle ta hjem hang i en veldig tynn tråd. Heldigvis ble vi ikke stanset i tollen og jeg kom meg på toget hjem med et helt minutts margin! Vel fremme i Drammen ringte jobben og meddelte at helikopteret dagen etter var kansellert så jeg fikk nyte noen dager ekstra fri. En mycket bra dag!



IKKE KOMMENTER ENDA, FORTSETTELSE FØLGER OM NOEN STRAKSER!!!
 

ganon

The Boshy
#2
Generelt om turen og messen:

Jeg reiser som regel med fly og bor på hotell om jeg skal noe sted så å campe med bobil med tildels fremmede var definitivt en annerledes opplevelse. Heldigvis var vi alle på samme bølgerytme og kom veldig godt overens. Turen ble også ganske rimelig (sett bort fra lassene av brettspill) sammenlignet med alternativene. Jeg tror utgiftene for turen inkl. mat og drikke kom på rundt 3000kr, noe som ikke er dårlig for en fem dagers guttetur.

Jeg har vært på noen messer nå og denne fremstår nok som den jeg har mest lyst å dra tilbake til. Stemningen var overveldende positiv, og mens man på TV-spill messer står i kø for å prøve et nytt spill i noen minutter, blir man på Spiel hanket inn og oppfordret til å sette seg ned med både utviklere og fremmede for å spille og kose seg. Med det sagt så var det veldig sild i tønne stort sett hele tiden, så ikke noe for de som ikke håndterer folkemengder.
Det var mange indieutviklere tilstede som satte enormt pris på all tilbakemelding de kunne få, og de allerede etablerte var fulle av tips til de som hadde gode ideer de ville sette til livs. Det var flere som hadde prototyper til fremtidige kickstartere samt utgivere som delte ut spill til nylig avsluttede kickstartere. Alle smilte oppgitt til stakkarne som hentet Gloomhaven kopiene sine tidlig på dagen og slepte rundt på de dagen lang :D
Det var ikke bare spilldesignere, men også flere komponentmakere tilstede som man kunne forhøre seg med om man var interressert i å lage et spill.

23113273_10155641831530499_918706161_o.jpg


Pixiequeen standen var en av de beste! Ville du turt å si nei når selveste fedronningen befaler deg til å kjøpe spillet?

Miniatyrspill var også mye mer representert enn jeg hadde forestilt meg, og ellers var det et solid utvalg av både rollespill og cos-play artikler.

23131417_10155641831040499_1465492218_o.jpg


Her har vi Lords of Hellas som nylig avsluttet en meget vellykket Kickstarter. Det er et Eurospill, men med fantastiske miniatyrer, og visstnok ser det nye spillet deres enda bedre ut!

DSC_0027.JPG


Det var mange rene miniatyrspill også, og det var dioramaer som var så flotte at hvem som helst kunne blitt omvendt til sjangeren.

DSC_0028.JPG


Det meste av våpen til LARPing var tilstede, og alle slags våpen fra TV-spill også, middelalderske til fremtidige.

DSC_0029.JPG


Som sagt, de hadde det meste.

Tips og triks til de som har lyst til å dra:

-Tabletoptogether.com har et fantastisk verktøy hvor man kan lese seg opp på alle tilgjengelige spill, se hvilke spill andre gleder seg til, og lage egne lister som man også kan printe ut. Med messelokasjoner såklart, noe som er et must når det er så stort.

2017-10-30.png


-Ta ut nok kontanter i forkant til å kjøpe det du ønsker! De fleste bodene satte pris på kontanter og veldig mange hadde ikke bankterminal. Og som jeg skrev tidligere så gikk nærområdet tom for kontanter ganske raskt.
- Bruk tid til å finne din favorittutvikler og slå av en prat! Alle satte pris på tilbakemeldinger og flere delte ut promoer i form av kort eller andre ting. De fleste signerte også spillene, noe jeg dessverre ikke fikk med meg før det var for sent.
- Jeg vil også anbefale å bruke tid hos de mindre utviklerne. Det var mange spill tilstede som aldri kommer til å finne veien til Outland, men som likevel fortjener oppmerksomhet. Vær obs på at de små gjerne ikke har så mange kopier tilgjengelige, og hvis noen har truffet gull med et konsept går de gjerne tom for eksemplarer tidlig.
- Brettspill er tunge, ta med en stor trillebag! Det var også flere storhandlere som hadde vippetraller med banankasser, greit hvis man skal handle inn til kompiser eller bare vil ha mange spill!

Og til slutt noen bilder av l00tet vi dro med hjem!

Meg:

DSC_0041.JPG


Stian:

23023026_10154761237847610_1667884350_o.jpg


Jan:

23030482_10155524822996140_276811975_o.jpg


Jone:

23030818_10155641830855499_245721093_o.jpg



Det kommer litt mer!
 
Sist redigert:

ganon

The Boshy
#3
Til slutt litt tilfeldig bilder og slikt som jeg måtte bortprioritere eller som ikke hadde noe naturlig sted i de første innleggene:

DSC_0003.JPG


Her er det første kultursjokket vi støtte på ca fem minutter inn i Tyskland. Automater hvor man får kjøpt buttplugs og diverse penisholstere på toalettene, ikke bare på bensinstasjonene, men også kjøpesentrene!





DSC_0026 (1).JPG


Spiel hadde virkelig noe for alle! Vurderte å kjøpe som hemli gave, men de var litt dyre for en gag.

DSC_0010 (1).JPG


Den bpste logoen!

DSC_0035.JPG


Utslitte på vei hjem satt jeg og Jone bak i bobilen og punchet brettspill til vi segnet om.

Da tror jeg at jeg konkluderer tripreporten med at det var totalt verdt turen og den kommer nok til å gjentas, om ikke neste år, så et år i nær fremtid! Nå skal jeg jobbe i to uker før jeg drar på Spill-O-Rama!
 

ganon

The Boshy
#4
Telefonens tilfeldige bildesortering lurte meg, jeg har mer!

Bobilen ble som alle skjønner ganske så full av brettspill og her kan man se hva vi bortprioriterte for å få plass til alle godbitene!

DSC_0017.JPG


Hvem trenger snacks når man har brettspill!

DSC_0016.JPG


Hvem trenger å ha sorterte klær når man har brettspill! Jeg sov med baggene i fotenden :p

DSC_0013.JPG

Hvem trenger å sove når man har brettspill! Her burde vi kanskje begynt å skjønne at vi hadde gått for langt.

Jeg fant også noen bilder av spillene vi tilbrakte tid med. Gode fillerspill får man aldri nok av!

DSC_000001.JPG


duunnn dunnn... duuuunnnn duun... duuunnnnnnnn dun dun dun dun dun dun dun dun dun dun dunnnnnnnnnnn dunnnn!

DSC_0037.JPG


Her er POW! som jeg nevnte tidligere. Helt klart et spill jeg kommer til å plukke opp hvis jeg ser det igjen.

DSC_0005.JPG


Trump var også representert!

Jeg får avslutte atter en gang, denne gangen med et lite innblikk i hvor store hver av hallene var!