Ganon vil være Kisen

ganon

The Boshy
#1
Heisann! Luften har ikke gått ut av min ballong, men jeg har blitt så rivet med av programmeringen at jeg ikke har nevnt noe her. Jeg endte opp med å kjøpe lisens til construct 2. Man kan laste det ned gratis, men lisens kostet ikke all verden og da fikk jeg med noen sprite pakker som lot meg lage noen spill igjennom tutorials de har på hjemmesiden scirra.com.

Absolutt å anbefale for de som har en utvikler i magen. Det største problemet jeg har støtt på hittil er at jeg trodde det var et herk å tegne sprites selv, så jeg brukte lang tid på å laste ned retro sprite pakker fra spriters-resource.com og lignende sider uten engang å vite hvordan jeg skulle klippe de opp...
Løsningen kom da jeg lastet ned et sprite program fra asesprite.org. Fant raskt ut at det var rimelig enkelt og morsomt å tegne egen grafikk og animasjoner på figurer. Der kan man også putte inn sprite sheets og klippe og lime hvis du vil. Har startet på et større prosjekt, et adventure spill i tråd med battlekid og iwbtg, med litt mer historie og NPCer. Skal laste opp en demo så raskt jeg har funnet en løsning på noen kamera problemer.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Fett, fett, fett. Gleder meg. Bare ikke gjør det så mongo som IWBTG, da. :p
 

ganon

The Boshy
#3
Tror jeg har skjønt hvordan jeg kan dele spillet med verden. Opprettet en dropbox konto og lagret spillet i public folderen. Tror man må laste ned gratis versjonen av construct 2 for å spille på dette tidspunktet, men det bør dere ha gjort allerede. Jeg har satt demoen til å bli lastet opp på scirra.com/arcade også, så jeg sier ifra når den er spillbar derfra. Der trenger du ikke noe program for å spille såvidt jeg har skjønt.

Spillet så langt:

styre med piltastene, hoppe med shift.
4 skjermer.
savepointet du ser på første skjerm er dekor enn så lenge.

edit: forandret link til dropbox, fint om noen nevner om den funker eller ikke.

Link til dropbox: https://www.dropbox.com/sh/a5tzico6mtpu7u4/qILU6wWXw1
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#4
Er det ikke mer enn en prosjektfil? Grafikk og annet da? Hvis det er en hel mappe bør du zippe den.
 
#6
Omg tror jeg fant en bug i spillet ditt. På dobbelhoppinga kan man på hopp nr. 2 bruke piltast opp og komme enda høyere i lufta enn om man hadde brukt shift.

edit: Kanskje det er meninga siden det tilsynelatende er eneste måten å komme seg forbi rom 2 på.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#7
Spillet funka fett, og man kan komme forbi rom 2 uten den buggen
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#8
Man kan komme seg forbi rom 2!?!?!?!
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#9
:penga:
 

ganon

The Boshy
#10
hehe prøv å spamme shift tasten i rom 2 før du prøver å hoppe over piggene ;) man må ikke, men en easteregg om du vil. Og takk for tips om bugs!

edit:

Har allerede laget et par flere rom, og lagd noen flere animasjoner. Hvis vi får et subforum for spillmekking så kan jeg lage en tråd, så slipper jeg å kuppe denne tråden. jeg skal holde dere oppdatert når jeg legger ut ny versjon :)
Skal prioritere å lage noen checkpoints for dere :D
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#11
PIGGER!!?! jeg suger tydeligvis i spille---vent; vi snakker om spillet til fetthesten? ehehehehe.....
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Bumpibump, har oppdatert linken i forrige post. skal fungere nå.
Kule saker, selv om jeg synes IWBTG er like engasjerende som finsk fjernsynsteater. :p

Men! Dobbelthoppinga var særdeles lite kul. Har du programmert greiene selv? Uansett var det fryktelig inkonsekvent når jeg kunne dobbelthoppe og ikke, noe som førte til autofail da jeg kom til det tredje rommet. Men ja, håper du synes det er artig å mekke, det er alltid moro å se folk som faktisk gidder å lage alt selv. :)

Når det er sagt, tenker jeg å gå tilbake til grafikkmekkinga. Aseprite var veldig ålreit, teit navn til tross.
 

ganon

The Boshy
#13
Har mekket alt selv ja. Med tanke på at jeg ikke har vært bort i dette før, og jeg har bare dårlig nett en gang i blant som jeg ikke kan se videoer på, så må jeg ofte i tenkeboksen og være kreativ med enkle midler. dobbelhoppingen er noe jeg har lyst til å forbedre. Har ikke hatt problemer med at den er inkonsekvent da, men skal se på det.
 

ganon

The Boshy
#14
Hmm, begynte å få problemer med at spillet lagger etter at jeg har lagd ferdig 9 skjermer. Det første jeg prøvde på var å slette alle mine vakre selvlagde tiles og dra ut en over hele skjermen så den så støgg ut. Gjorde det på samtlige skjermer
og problem borte. Jeg så på spillet i 2 sekunder og tenkte ikke faen om det skal se slikt ut. Etter litt brainstorming har jeg ved litt hjelp fra forum lurking kommet frem til flere løsninger.

Jeg kan/bør:

-lage spawn points for tiles etterhvert som jeg kommer igjennom spillet.
-kutte ut fysikk så mye som mulig.
-legge effekter som eksplosjoner på flere lag.
-lage egne "layers" for hver seksjon av spillet.

Det er sistnevnte jeg benyttet meg av nå, og det hjalp betraktelig. Har også lagt inn en "fps-counter" så jeg får holdt øye
med prestasjonen fremover. Mye å ta hensyn til!
 

ganon

The Boshy
#15
En liten oppdatering:

Har for øyeblikket 24 skjermer! Mye tuning som gjenstår, men jeg er temmelig fornøyd med fremgangen. Det største problemet er at jeg fortsatt ikke får til å flytte spilleren mellom brettene på ønsket måte. Ga det opp rundt 3 tiden, og gikk over til å tegne levels. Har gjenskapt SMB lvl 1-1 ganske bra nå, dette skal spilles igjennom 2 ganger etter hverandre.
Har tegnet et world map for frihånd så jeg har noe å gå etter. Den største utfordringen i slike spill er å holde kreativiteten oppe og drepe spilleren på uforutsigbare måter. Det blir nok ikke grisevanskelig, ikke de første versjonene hvor jeg faktisk vil at flest mulig skal se alt, men du VIL dø ;-) Foreløpig ser det ut til å bli på rundt 70 skjermer totalt. Til sammenlikning er battle kid på rundt 550 så det blir ikke epic i første omgang.

Jeg lagde også litt ideer i forkant så jeg hadde noe å strebe etter, her er en del av de:

Forhistorie:

Spillet starter med at spilleren føler seg nostalgisk og vil oppleve sine favoritt retro spill på nytt.
Spilleren går igjennom klassiske spill verdener, men de har allerede blitt besøkt igjennom av "the kid" fra IWBTG,
som har etterlatt alt i ruiner i sin jakt på "The guy". Man møter diverse
NPCer fra spillene man besøker som beskriver terroren de har blitt utsatt for.
Det har gått hardest utover de innfødte fiendene som er skutt i filler, spiddet på spyd, hoppet på, og drept på
de mest bestialske vis.
Dette medfører at spilleren prøver å finne "the kid" som har ødelagt barndomsminnene til spilleren.
Spilleren fortsetter å løpe igjennom retro verdener som har gjennomgått en stor forandring
etter å ha misnøyen av å oppleve "the kid".

Konsept:

Når spilleren entrer en retroverden f.eks. Mushroom kingdom hopper spillet til en ny layout
som utspiller seg litt tilbake i tid. Du får kontroll av "the kid" på sin jakt. Verdenen ser ut som den gjorde originalt,
og du står fritt til skyte i filler alt.
Etter dette spiller du igjennom brettet på nytt og ser hvordan verdenen har forandret seg til
det verre med spikes, frukt og fallende måner.

Kontroll:

Samme som IWBTG; double jump, 3 shot rapid fire gun.


features:

en og en skjerm( spiller en skjerm så flytter kamera seg til neste )

Metroidvania oppsett av verden ( åpen verden, fritt valg av rute )

Kart over spillverdenen i meny

Mulighet til å lagre

Spilleren dør av 1 hit

Interaktive NPCer



Seksjoner:

Hub: generiske retro tiles, skadeskutt. størrelse: 17 ?

NPCer:

Div retrofigurer som forteller om grusomhetene som har pågått. Du får også pistolen av første NPC du møter( en skadeskutt Timmy fra "battle kid" )
som også forteller deg om hvor du bør lete etter "the kid". Han vil være i startområdet av spillet og gi hint om hvor du bør gå.


Mario, Mushroom kingdom: 14 skjermer

NPCer:

Mario, Peach, Toad, Bowser

Ideer:

Første skjerm ser normal ut, men du kan skimte at spritene mot slutten av skjermen er mørkere,
og i andre skjerm møtes du av en nedbrent brunt verden. Du finner Mario etterhvert som forteller deg om hva som har skjedd her,
og at "the kid" stakk av med Peach i retning slottet til Bowser. De følgende skjermene inneholder harde plattform elementer og rabiate fiender fra Mario spillene. I bakgrunnen kan ses sprengte soppfjell og borger med hvitt flagg.
En av de senere skjermene leder inn i et slott med 3-4 følgende skjermer i stil fra bowser slott fra Mario spill.
Til slutt kommer du til et rom med Bowser, Peach, og Toad. Bowser er inne i skallet, klynkende, og nekter komme ut. Peach rødmer og sier at "the kid" har mer peiling på en kvinnes "plumbing" enn Mario noen gang har hatt,
mens Toad ligger og har bare halve delen av sopphodet igjen. Han er på dødsleiet og sier at "the kid" fikk han til å spise sitt eget hode for å se om han ble større.
Han ble mindre...

Sonic, 4-6 skjermer

NPCer:

Sonic (ligger i fosterstilling og gråter når du møter han. Klarer å fortelle at "the kid" har brekt bena hans,
og dratt ut alle nålene og satt de inn feil vei pga "iwbt boshy")

Ref: i 5 lvl i "I Wanna Be The Boshy" er sonic bossen, og er LATTERLIG vanskelig.

Dragon`s Lair, 1 skjerm

NPCer:

Kirk

Ideer:

Du møter Kirk på første skjerm fra dragon`s lair. Han sier at han så en unge komme innom, men at han mumlet noe om "fuck this shit" og snudde.

Megaman, 4-6 skjermer

NPCer,

Megaman, prof. Wiley

IWBTG, 8-10 skjermer

NPCer:

"the guy", "the kid"
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Lagde en egen tråd for spillet til Ganon. Si fra hvis en annen trådtittel ønskes (noe jeg egentlig regner med).