GOG Galaxy 2.0

Terje

mostly harmless
#1
Den nye klienten som vil være klienten istedetfor alle klientene. Foreløpig i lukket beta, jeg søkte om en nøkkel for... jævlig lenge siden og fikk en tildelt først for et par uker siden. Og først nå har jeg brukt litt tid på den.

Nye GOG Galaxy 2.0 forsøker altså å integrere spillbiblioteket ditt fra overalt på ett sted, og så langt i betaen så funker det temmelig bra. Man kobler til brukerkontoer fra andre steder kjapt og enkelt via et vindu og så importeres spilla derfra, med achievements og spilletid i de fleste tilfeller:

gogintegrasjon.jpg


Jada, konsollbiblioteket ditt også. Ihvertfall PSN og Xbox Live. Det mangler et par ting sånn som Humble Store, men det som er der funker ganske smertefritt.

Når spillbiblioteket er importert så kan man både installere og starte spill fra Galaxy 2.0, man trenger ikke fikle med den andre klienten i det hele tatt. Om den ikke alt kjører så åpner Galaxy den automatisk i bakgrunnen, og det er meningen at Galaxy kan lukke den andre klienten igjen når du avslutter spillet men det er en funksjonalitet som ikke er lagt til enda.

Den importerer ikke vennelister og det tenker jeg er en dealbreaker for mange. Det finnes heller ingen informasjon om det er noe som kommer, men det er en av de tinga som står høyest på ønskelista blant testerne. Det hadde vært genialt om Galaxy 2.0 også kunne integrere og behandle venner på tvers av klienter og plattformer, så satser på at det er en ting de ser på. Enn så lenge så er det en venneliste såklart, men bare GOG sin egen.

Grensesnittet funker greit, det blir oppretta egne lister for hver plattform og man har og ellers et greit utvalg av sorteringsmuligheter, lister kan sorteres etter alle mulige kategorier som utgiver, spilletid, metascore og så videre i både grid og list-view. Man kan og definere hvilke kolonner man vil se i list-view så det er litt muligheter her.

gogliste.jpg


Dessverre kan man ikke opprette egne kategorier enda. Det tar jeg bare for gitt at står på bøttelista fordi ærlig talt. En annen artig ting er nemlig at man har og mulighet til å legge til spill manuelt, spill som man eier utenom noen klienter. Og her kan man bare legge til alle spilla i verden. Hvordan søkemotoren deres funker vet jeg ikke, men den finner alt jeg prøver av kommersielle utgivelser helt tilbake til tidlig åttitall. Jeg måtte søke etter noe temmelig obskure homebrew-greier fra Amiga-dagene for å sette den fast. For de av oss som har anselige samlinger fra opp gjennom årene så er det jo noe, men det vil være en tidkrevende ting å gjøre siden man må søke opp titler en etter en. Og de havner ikke i egne kategorier, så når man ikke engang kan lage egne kategorier å putte dem i enda så er det ikke noe jeg har tenkt å begynne på. Jeg har og selvfølgelig allerede et eget system for å holde oversikt på dette, og det vil jeg tro mange andre og allerede har.

Men det morsomme her er at Galaxy 2.0 støtter det å legge til egne plugins for plattformer den ikke offisielt støtter enda, og det er godt mulig å få den til å starte en emulator med det valgte spillet om det trengs. Folk er i full gang med å gjøre dette, men veien er enda lang for å få full støtte til alt.

gogplugins.jpg


Men hei, vi er fortsatt i tidlig beta her. Det er mye som trengs å bygges ut mer som for eksempel community-biten som er omtrent ikke-eksisterende akkurat nå. Det logges og vises hva du og venner gjør og får av achievements og slikt, men det er vel også bortimot alt.

Galaxy 2.0 vil aldri kunne erstatte alt, man må nok for alltid via de andre for å komme til butikkene deres og for eksempel Steam Workshop og slikt. Men altså, én klient som kan vise absolutt alt jeg eier og har av spill fra steinalder til nåtid og kan starte det aller meste derfra uten at jeg må fifle med andre klienter? Det har jammen litt potensiale. Vi får se hva dette blir til. Enn så lenge så mangler det en del funksjonalitet til å bli det helt kjempestore, men det grunnleggende er i gang. Steam, Origin og jeg går ut fra Epic og Uplay integrasjon funker helt fint når det kommer til å finne, installere og starte spillene deres mens de bare blir åpnet i bakgrunnen uten viderverdigheter.
 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah
#2
Mer gøy med Steam sin nye beta som sier hvilke av spilla dine som har dårligst Metacritic score!

Postal III regjerer så langt med en 24
 

Terje

mostly harmless
#3
Det er jo fort gjort å sortere i Galaxy på samme måten. Virker som bortimot en femtedel av spilla ikke har noen metascore, min laveste som har en er Underworld Ascendant med 21.

Det backa jeg på kickstarter. :penga:
 

Terje

mostly harmless
#6
Ser sånn ut. I og med at kolonnen i Galaxy heter Critics så er det isåfall misvisende, om ikke en eller annen feil et sted. Under sort by-innstillingen heter den bare Rating.