Gothic 3

#1
Gothic 3



"Myrtana a world of upheaval: overrun by orcs from the dark lands in the north, King Rhobar is defending Vengard, the former stronghold of the humans, with the last troop of his followers. Chaos reigns without: rebels are offering resistance, and the Hashishin of the south are openly collaborating with the orcs.

Rumors that the nameless hero of Khorinis is on the way to the mainland spawn both hope and worry. Whose side will he take? Who will feel his wrath, who enjoy his favor? Only one thing is sure: his deeds are going to change Myrtana forever..."

Så sier det bak på Gothic 3 coveret.


Gothic 3 er det tredje spillet i Gothic serien (duh), og er som de andre spillene et slags tredjepersons action RPG.
Og nok en gang finner du deg i skoene til "The Nameless Hero", som er deg, og du må velge en side i kampen over Myrtana. Du kan velge å sloss for kongen, via rebellene, eller sloss med Orkene og slå deg sammen med Xardas(som du får tidlig i spillet vite at har slått seg sammen med Orkene), eller du kan sloss for deg selv og dine mål...

Verdenen i Gothic 3 syns jeg er meget bra, Piranha Bytes har skapt en flott Grafikkmotor(under navnet Genome Engine) som gir ganske fornøylig grafikk på linje med dagens PC-Standard. Samt det så er kampsystemet i spillet blitt forbedret siden forgjengerene, og er langt fra så linært som det var før, og nå kan du bruke sverd, økser, staver, skjold osv. på en helt ny måte. Samt så har ranged kampsystemet fått en opprustning som er meget bra.

Men det eg liker best med spillet, ved siden av storyen, er kanskje skillsystemet. Skillsystemet er mye større enn i forgjengerene, der du kunne bare lære deg ting som å forbedre kanskje "twohanded-sword fighting" eller "fire-magic" og den slags. Nå kan du forbedre strength og hunting skill som i forgjengerene, i tillegg til ting som Ancient Knowledge, som du trenger for å være Mage eller Paladin, og Thievery som gjør deg i stand til å dirke låser og den slags. Men du har og i tilleg en del mindre skills, som for eksempel Orc Slayer, som går under strength, som gir deg ekstra skade mot orker, Pull teeth - claws - horns under Hunting som gjør at du kan fjerne horn, kloer og tenner fra døde dyr. Du har sharpen weapon som gjør at du kan gjøre våpenet ditt ett hakk bedre under Smithing. Du har Murder, som gjør at du kan gjøre en instant kill hvis du angriper noen bakfra under Thieving. Du har Learn Faster som gjør at du får ekstra learning points hver gang du levler under Magic, og dette er bare noen få av de du kan lære, i tilleg til at du har noen diverse skills som Endurance of the Wolf, som gjør at du kan sprinte lengre.

I tilleg så har du mange magic skills du kan lære, men jeg spiller paladin og ikke Mage så jeg kan ikke si noe om det, du får se på linkene som kommer under hvis du vil vite mer om det.

Spillet i seg selv er ikke spesielt vanskelig, i starten, der jeg er nå er det ganske utfordrende, og jeg er level 31 for svingende!. Men så spiller jeg på easy og det går ganske fort å levle i starten.

Personlig så mener jeg at dette er et meget bra spill med mange gode elementer, og at enhver som er litt fan av RPG sjangeren burde i det minste prøve dette.

Jeg gir det terningkast 5 av 6.

Linker:
Wikipedia
Hjemmeside (Tysk og Engelsk)
Gamespot om Gothic 3

Den siste der inneholder noen reviews blant annet.

Spillet kan du få både i vanlig versjon til rundt 400,-, eller en Collectors versjon til rundt 500,-, Det kommer an på hvor du kjøper det.
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Er usikker på hva jeg syns om det foreløpig, men så har jeg bare spilt en snau time. På den ene side virker det veldig lovende med diger verden og masse frihet. På den annen takler ikke maskina mi denne motoren særlig så det lugger og drar på alt annet enn de lavere settingsene (Oblivion kjører omtrent på fullt her). Men selv da er det pent nok.
Kontrollen er i lett nok å bruke i forhold til forgjengerne om enn noe simpel. De påsto kampsystemet skulle være revelusjonerende, men så langt er alt jeg gjør å spamme venstre museknapp. Blir det mer avansert når man får skills?
Håper ihvertfall de slenger ut noen flere patcher for det trengs.
Setter meg vel mer inn i dette en dag jeg har litt mindre å spille på. Ihvertfall fem andre titler jeg holder mer fokus på akkurat nå.
 
#3
Det kommer ann på om du sloss mot dyr eller mot mennesker/orker, for hvis du sloss mot et dyr så kan det av og til være passe vanskelig å bare presse på venstreknappen for å drepe det, fordi noen av dyrene er raskere en deg, og derfor tar det kanskje livet av deg før du har fått inn ett eneste slag. Dette er dyr som villsvin, sabeltann tigrer, shadowbeasts og ripperbeasts, og de tre siste der møter du senere i spillet, spesielt i Nordmar der jeg er nå.
Det kan være nyttig å prøve andre angrep mot dyr, her er en kort liste over hvilket angrep du gjør:

Holde inne venstreknapp=Power Attack
Trykke venstreknapp=sent men middels sterkt slag
trykke høyreknapp=kjapt men svakt slag
holde inne høyreknapp=blokke med våpen, eller skjold hvis du har skillen
holde inne høyreknapp og trykke venstre=da "stabber" du vedkommende, som vil bli paralysert en kort stund. Hvis det ligger enn utslått ork eller menneske på bakken, så vil du stikke vedkommende til døde.

Dette er en kort liste over angrep, og personlig liker jeg å begynne med et kjapt slag og tar det litt fritt etter det.
Men husk det at hvis du sloss mot et menneske eller en ork som ikke reknes som din fiende, dvs rødt navn, så MÅ du stabbe dem for at de skal dø, eller så må du slå dem i bakken en 3-4 ganger før de stryker med.

Merk det at det kan være forskjellig om du bruker øks, stav, kniv eller sverd på hvilke angrep du gjør, jeg har bare brukt sverd til nå og det er sån som i listen det virker. Jeg tror at det er en forskjel med ett våpen i hver hånd når du endelig får den skillen, noe jeg ikke har enda.
 
#4
Har spillt g3 en stund nå, oppgraderte pcen kun for dette. Det går ganske smooth på high settings (minus AF og shadows som er på low). Synes det er et knall spill, men det virker som det ble utgitt litt før enn det burde, men men med neste patch blir det vel meste retta opp.

Lodin: Spillet går mye bedre med memory caching på High. Dessuten er spillet veldig sulten på ram, etter jeg satte inn 1gb til (har 2gb nå) så gikk det MYE mer smooth).

Spiller personlig på medium og synes noe er for lett (arena fights) og noe for vanskelig - innimellom (mange dyr),